Permalänk
Medlem

htpc med Athlon 5350

Går i tankarna att skaffa en htpc då jag har ett streacom f1c evo liggandes. Är lite sugen på en Athlon 5350 då jag hört mycket gott om dessa. Min lilla fundering gäller dock kylningen. Har hört att fläkten lever om en del. Skulle det räcka med att dra ner hastigheten på den eller riskerar man då att den överhettas? Vill ha datorn mer eller mindre knäpptyst.

Ett alternativ skulle vara att låta prollen kylas passivt (miontera bort fläkten) och istället låta chassifläktarna stå för luftflödet. Finns plats för dubbla 40mm fläktar. Låter detta som en bra eller dålig ide?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den kommer antagligen gå varmt om du kyler den passivt. Sänka hastigheten borde du kunna göra till viss mån. Verkar finnas lite marginal enligt testet nedan. Borde inte vara något problem om temperaturen går upp till 55C. Verkar vara dåligt med eftermarknadskylare till am1, kunde inte hitta någon.

http://www.fudzilla.com/home/item/34390-heres-our-first-crowd...

Det gäller ju bara att ha ett moderkort som man kan ställa in fläktkurvan. Är väl inte alla det går på.

Den kommer nog vara tyst när du inte gör något speciellt krävande på den, t.ex. kollar film.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Ja det där lät ju ganska bra. Jag har inte bråttom att slänga ihop datorn. Ser det mest som en kul grej. Får helt enkelt vänta tills det kommer eftermarknadskylare. Då prollen är utbytbar känns det lite dumt att köra med värmelledande tejp. Dock kanske man kan modda någon kylare så den ändå passar. Får fnula lite på det här

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Går i tankarna att skaffa en htpc då jag har ett streacom f1c evo liggandes. Är lite sugen på en Athlon 5350 då jag hört mycket gott om dessa. Min lilla fundering gäller dock kylningen. Har hört att fläkten lever om en del. Skulle det räcka med att dra ner hastigheten på den eller riskerar man då att den överhettas? Vill ha datorn mer eller mindre knäpptyst.

Ett alternativ skulle vara att låta prollen kylas passivt (miontera bort fläkten) och istället låta chassifläktarna stå för luftflödet. Finns plats för dubbla 40mm fläktar. Låter detta som en bra eller dålig ide?

Hej,
Har du hittat någon bättre kylare till CPU?
Fundera själv att bygga en htpc med samma CPU.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Hej,
Har du hittat någon bättre kylare till CPU?
Fundera själv att bygga en htpc med samma CPU.

Nej har inte hittat nått. Har lagt planerna på hyllan tillsvidare.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av remru218:

Hej,
Har du hittat någon bättre kylare till CPU?
Fundera själv att bygga en htpc med samma CPU.

Skrivet av Perrablerra:

Nej har inte hittat nått. Har lagt planerna på hyllan tillsvidare.

Hur gick? Byggde ni något baserat på am1 + 5350? Har själv ett am1 kort liggandes och överväger att köpa 5350 för att bygga htpc. Hur gjorde ni med kylningen av prollen?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Jag har en 5350 i min HTPC och jag tänkte likadant innan jag skaffade den.. Man ville inte ha aktiv kylning. Men.. även med stock kylaren så är det omöjligt att höra fläkten mer än ca 45 cm från htpcn. Och jag menar omöjligt! Har en silverstone sugo också. Så den ljudisolerar ingenting.

Det enda man behöver tänka på är att se till att ha någon mjukvara som styr fläkten. Går den för fullt hörs den. Men det behöver den verkligen inte göra! Har runt 10% cpu användning när jag kör 1080p material i XBMC. Har ett Asrock-kort (det med inbyggd DC) och den medföljande mjukvaran reglerar ner fläkten finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag har en 5350 i min HTPC och jag tänkte likadant innan jag skaffade den.. Man ville inte ha aktiv kylning. Men.. även med stock kylaren så är det omöjligt att höra fläkten mer än ca 45 cm från htpcn. Och jag menar omöjligt! Har en silverstone sugo också. Så den ljudisolerar ingenting.

Det enda man behöver tänka på är att se till att ha någon mjukvara som styr fläkten. Går den för fullt hörs den. Men det behöver den verkligen inte göra! Har runt 10% cpu användning när jag kör 1080p material i XBMC. Har ett Asrock-kort (det med inbyggd DC) och den medföljande mjukvaran reglerar ner fläkten finfint.

Det finns några alternativ till kylare. Har en tråd om det http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Lade dock ner planerna på en hptc med denna prolle och köpte en Raspberry Pi B+ som nu rullar med Plex. Funkar kalas.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Jag har en 5350 i min HTPC och jag tänkte likadant innan jag skaffade den.. Man ville inte ha aktiv kylning. Men.. även med stock kylaren så är det omöjligt att höra fläkten mer än ca 45 cm från htpcn. Och jag menar omöjligt! Har en silverstone sugo också. Så den ljudisolerar ingenting.

Det enda man behöver tänka på är att se till att ha någon mjukvara som styr fläkten. Går den för fullt hörs den. Men det behöver den verkligen inte göra! Har runt 10% cpu användning när jag kör 1080p material i XBMC. Har ett Asrock-kort (det med inbyggd DC) och den medföljande mjukvaran reglerar ner fläkten finfint.

Kanon! TAck för svar! Hur ser din setup ut? Hur gjorde du med ram? En sticka?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hur gick? Byggde ni något baserat på am1 + 5350? Har själv ett am1 kort liggandes och överväger att köpa 5350 för att bygga htpc. Hur gjorde ni med kylningen av prollen?

Tja!

Körde på msi am1 + 5350 med stockkylaren och en extra fläkt på sidan i en Streacom F7C.
Står man nära HTPC ca 30 - 45 cm hör man fläkten annars inte.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Skrivet av remru218:

Tja!

Körde på msi am1 + 5350 med stockkylaren och en extra fläkt på sidan i en Streacom F7C.
Står man nära HTPC ca 30 - 45 cm hör man fläkten annars inte.

Kör du tempcontrol med något program? Eller låter du mobo(?) sköta speeden på fläkten?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Jag har en 5350 i min HTPC och jag tänkte likadant innan jag skaffade den.. Man ville inte ha aktiv kylning. Men.. även med stock kylaren så är det omöjligt att höra fläkten mer än ca 45 cm från htpcn. Och jag menar omöjligt! Har en silverstone sugo också. Så den ljudisolerar ingenting.

Det enda man behöver tänka på är att se till att ha någon mjukvara som styr fläkten. Går den för fullt hörs den. Men det behöver den verkligen inte göra! Har runt 10% cpu användning när jag kör 1080p material i XBMC. Har ett Asrock-kort (det med inbyggd DC) och den medföljande mjukvaran reglerar ner fläkten finfint.

Skrivet av Perrablerra:

Det finns några alternativ till kylare. Har en tråd om det http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Lade dock ner planerna på en hptc med denna prolle och köpte en Raspberry Pi B+ som nu rullar med Plex. Funkar kalas.

Skrivet av remru218:

Tja!

Körde på msi am1 + 5350 med stockkylaren och en extra fläkt på sidan i en Streacom F7C.
Står man nära HTPC ca 30 - 45 cm hör man fläkten annars inte.

Hur ser era 5350-setups ut? Kör ni med en single RAM? SSD eller vanlig HDD? Vilken typ av PSU?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hur ser era 5350-setups ut? Kör ni med en single RAM? SSD eller vanlig HDD? Vilken typ av PSU?

Skulle ha kört i en Streacom F7C med en ssd och en pico-psu. Känns dumt att köra med massa delar som kan generera oljud i en htpc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Kör du tempcontrol med något program? Eller låter du mobo(?) sköta speeden på fläkten?

Mobo styr CPU fläkten och fläkt nr 2 är på 50 eller 80 % då den inte starta direkt om den är satt till auto hastighet utan hellre kommer igång efter att htpc har varit igång ett tag.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hur ser era 5350-setups ut? Kör ni med en single RAM? SSD eller vanlig HDD? Vilken typ av PSU?

Jag kör med 2X4GB ram och 80 GB ssd samt en pico psu på 150W.
Jag hade några komponenter över så behövde bara köpa till CPU + MOBO + PSU + Chassi + Blu ray spelare.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Skrivet av remru218:

Jag kör med 2X4GB ram och 80 GB ssd samt en pico psu på 150W.
Jag hade några komponenter över så behövde bara köpa till CPU + MOBO + PSU + Chassi + Blu ray spelare.

Jag har för mig att jag läste att processorn bara klarar single channel memory, dvs att det inte spelar någon roll om du har en eller 2st minnen. Den går bara genom en av stickorna ändå. (ganska dumt med 2st platser isf) men jag har inte fått det bekräftat. Har du lust att dubbelkolla detta? Vore schysst så jag vet vad jag ska köpa för typ av RAM

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SupakmeGusta:

Jag har för mig att jag läste att processorn bara klarar single channel memory, dvs att det inte spelar någon roll om du har en eller 2st minnen. Den går bara genom en av stickorna ändå. (ganska dumt med 2st platser isf) men jag har inte fått det bekräftat. Har du lust att dubbelkolla detta? Vore schysst så jag vet vad jag ska köpa för typ av RAM

Single-channel stämmer, detta innebär dock att man inte kan lagra datan simultant på två olika minnesbanker och få dubblerad bandbredd utan man har samma bandbredd med två stickor som med en sticka.

Dock kan du nyttja hela minneskapaciteten av minnesmodulerna samtidigt i båda portarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Går i tankarna att skaffa en htpc då jag har ett streacom f1c evo liggandes. Är lite sugen på en Athlon 5350 då jag hört mycket gott om dessa. Min lilla fundering gäller dock kylningen. Har hört att fläkten lever om en del. Skulle det räcka med att dra ner hastigheten på den eller riskerar man då att den överhettas? Vill ha datorn mer eller mindre knäpptyst.

Ett alternativ skulle vara att låta prollen kylas passivt (miontera bort fläkten) och istället låta chassifläktarna stå för luftflödet. Finns plats för dubbla 40mm fläktar. Låter detta som en bra eller dålig ide?

Tjena!

Jag köpte en 5350 prolle för ca 1-2 veckor sedan och jag kör den i ett Streacom F1C. Sen köpte jag en eftermarknadskylare som jag har ställt ner till 25%. Processorn ligger då på ca 45-55 grader och är ljudlös för mina öron. hade nog kunnat ha den i 50% med och höra lite men det dövas ju ner om man kollar på film eller liknande.

Processor Kylaren hette "SLIM SILENCE AM1".

Edit: kan skicka bilder om det är intressant

Permalänk
Skrivet av simmefinne:

Tjena!

Jag köpte en 5350 prolle för ca 1-2 veckor sedan och jag kör den i ett Streacom F1C. Sen köpte jag en eftermarknadskylare som jag har ställt ner till 25%. Processorn ligger då på ca 45-55 grader och är ljudlös för mina öron. hade nog kunnat ha den i 50% med och höra lite men det dövas ju ner om man kollar på film eller liknande.

Processor Kylaren hette "SLIM SILENCE AM1".

Edit: kan skicka bilder om det är intressant

Absolut, skicka bilder. Hur ser din setup ut? Vilka övriga komponenter har du?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Single-channel stämmer, detta innebär dock att man inte kan lagra datan simultant på två olika minnesbanker och få dubblerad bandbredd utan man har samma bandbredd med två stickor som med en sticka.

Dock kan du nyttja hela minneskapaciteten av minnesmodulerna samtidigt i båda portarna.

Så man kan säga att 1x4GB är bättre än 2x2GB?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Så man kan säga att 1x4GB är bättre än 2x2GB?

I sammanhang där man behöver hög bandbredd till RAM, ja. I annat fall är det ingen skillnad. Tveksam att du märker skillnad för en HTPC.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SupakmeGusta:

Så man kan säga att 1x4GB är bättre än 2x2GB?

Prestandamässigt identiskt. Fördelen med en stor sticka är högre andrahandsvärde och möjlighet att uppgradera kapaciteten

Skrivet av Shimonu:

I sammanhang där man behöver hög bandbredd till RAM, ja. I annat fall är det ingen skillnad. Tveksam att du märker skillnad för en HTPC.

Spelar absolut ingen roll på single-channel system som dessa. Bandbredden är densamma oavsätt om man har två eller en sticka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Prestandamässigt identiskt. Fördelen med en stor sticka är högre andrahandsvärde och möjlighet att uppgradera kapaciteten

Spelar absolut ingen roll på single-channel system som dessa. Bandbredden är densamma oavsätt om man har två eller en sticka.

Får chansa med 2x4GB Corsair V LP och hoppas att jag inte förlorar någon nämnbar prestanda jämntemot 1x8GB.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Prestandamässigt identiskt. Fördelen med en stor sticka är högre andrahandsvärde och möjlighet att uppgradera kapaciteten

Spelar absolut ingen roll på single-channel system som dessa. Bandbredden är densamma oavsätt om man har två eller en sticka.

Tänkte helt fel. Tänkte på dual-channel mot single-channel. Såklart blir det ingen skillnad i detta fall.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SupakmeGusta:

Får chansa med 2x4GB Corsair V LP och hoppas att jag inte förlorar någon nämnbar prestanda jämntemot 1x8GB.

Finns inget att chansa kring, mina senaste inlägg har förklarat att det inte är skillnad i prestanda oavsätt antal stickor man har i en singelchannel plattform.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Absolut, skicka bilder. Hur ser din setup ut? Vilka övriga komponenter har du?

Jag kör med en pico psu på 160W, MSI AM1, Streacom F1C, Athlon 5350, Slim Silence AM1 och Intel WLAN AC-7260.
Det var ju fördelen med MSI moderkortet jämför med ASUS moderkortet att man kunde ha en M-SATA plats. Där har jag nu WLAN kortet.
Något ramminne på 4gb (1x4gb) och sen en intel 80GB ssd. inget märkvärdigt.

https://www.dropbox.com/s/u8kqswxtcuvvuz3/100ANDRO.rar?dl=0

Där har du några bilder på hur det ser ut. Det är inte bästa bilderna men hoppas du får en uppfattning.
Säg till om det är något speciellt du vill ha bilder på så kan jag fixa detta. fråga gjärna om det är något.

Mvh Simon

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har fått hem min Athlon 5350 och GA-AM1M-S2H nu. Sitter och leker i Ubuntu, några specifika tester som önskas?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har fått hem min Athlon 5350 och GA-AM1M-S2H nu. Sitter och leker i Ubuntu, några specifika tester som önskas?

Ska själv hämta ut samma cpu och moderkort imorgon och leka runt, men är väldigt skeptisk till den medföljande kylaren.
Liten vinande fläkt och snålt tilltagen kylfläns när man lika gärna hade kunnat köra allt passivt.
Kommer kasta in allt i en miditower låda med gott utrymme så lär bli till att fulmodda kylningen.
Men hur ställer du dig till originalkylningen så här långt?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Någon som hört om det kommer komma någon ny prolle till am1?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Någon som hört om det kommer komma någon ny prolle till am1?

Har läst om det i några dagar nu och sammanfattningsvis:

Jag Tror och hoppas det. Frågan är om det blir i år eller kanske nästa och om nya produkter kanske innebär AM1+. De satsar på billigt och strömsnålt, ingen teknik lär debutera på AM1.

Är förhoppningsfull dock, cpun är ju en SoC så det går att förändra mycket bara genom en ny processor.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]