Cougar avtäcker kompakt Mini ITX-chassi

Permalänk
Medlem

Väldigt intressanta chassin, men jag tror jag håller på mATX när det kommer till skott ändå. Man får plats med 2-way eller om man känner att man har turen med sig 3/4-way med dubbelkort, alla 4 ram-slots och "generellt" lite fler anslutningar.

Vad kostar det? Några centimeter extra i höjd och bredd och det tycker jag det är värt för expansionsmöjligheterna. Det finns många kompakta mATX chassin, men det finns säkert mycket att hämta än med slopade 5.25" och "innovativa" placeringar av nätaggregat framförallt.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Ser ju helt klart intressant ut, kan man få in en vettig luftkylare bara så är det riktigt mysigt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

ser riktigt nice ut.. Frågan ja ställer mig är, Hur tänkte dom med kylaren som sitter i luckan? Jobbigt o montera på cpu om man måste ha luckan öppen sådär väl ? .. Går nog montera den i taket annars men..

Peter Dalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Väldigt intressanta chassin, men jag tror jag håller på mATX när det kommer till skott ändå. Man får plats med 2-way eller om man känner att man har turen med sig 3/4-way med dubbelkort, alla 4 ram-slots och "generellt" lite fler anslutningar.

Vad kostar det? Några centimeter extra i höjd och bredd och det tycker jag det är värt för expansionsmöjligheterna. Det finns många kompakta mATX chassin, men det finns säkert mycket att hämta än med slopade 5.25" och "innovativa" placeringar av nätaggregat framförallt.

vad för kompakta matx lådor diggar du?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

7 fläktar?

Vem blir först att lansera ett ironiskt chassi, i form av en gammaldags Elektrolux dammsugare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad får er att anse att Ncase M1 påverkat industrin? Kompakta chassin fanns långt innan trots allt.

Oavsett trevligt med fler alternativ att välja på. Mindre bra för mig själv då jag blir sugen på att bygga nytt hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av murklor:

Lol va? Var tvungen att kolla upp vad M1 ens var. Det ser nästan identiskt ut som mitt Silverstone SG09 som är ett äldre chassi.

Visst behöver vi mer mATX/ITX chassin - fullstora ATX chassin är såååå 2000-tal - men varken M1 eller detta Cougar är särskilt nyskapanda. Dom bara fortsätter konceptet med att vi faktiskt kan flytta våra datorer utan att använda gaffeltruck.

Skrivet av anon5930:

Precis, konceptet är ju inte på något vis nytt (bortsett från crowdfundingen iallafall). Exempelvis Shuttle och Silverstone har ju haft många olika produkter på området, och då i mindre format.

Själv byggde jag ihop denna *bild* för lite drygt fem år sedan. Silverstone Sugo SG05, i5 750 ihop med ett P55-baserat DFI Lanparty-moderkort och ett HD5850:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2009/10/29/33481.jpg...

Förstå mig rätt nu, jag dissar inte Ncase M1 eller något annat utan bara påpekar att sådanna byggen fanns innan. Mycket enklare nu att få tag i komponenter och sådant, finns mer att välja på och även vettiga kylningslösningar avsedda för mindre system.

Jag hade gärna skaffat en M1a med men priset är lite mer än jag kan ta för tillfället. Den ser ju onekligen riktigt bra ut.

Absolut fanns små chassin tidigare. Det som Ncase M1 gjorde var att bygga ett så litet chassi som möjligt där du kunde få in high end produkter, med stöd för vattenkylning utan moddning eller liknande. De mITX chassin som fanns då var för de mesta stora och klumpiga, typ Bitfenix Prodigy. Det hela började med att de ville ha en ny version av Silverstones Sugo05 fast i metall/Aluminium och där de kunde få med vattenkylning etc, och i princip alla storlekar av grafikkort, då sugo05 var väldigt kort.

Det var efter de började jobba med deras projekt, och kontaktade flera OEMer angående tillverkning som fler och fler mITX chassin började dyka upp, och fler och fler mindre chassin började komma, då det tidigare nästan enbart hade varit Silverstone som tillverkat små kompakta mITX chassin. För att inte tala om just designen av deras chassi som influerat både Lian Li och andra... Även fler och mer highend mITX moderkort började efter det komma på marknaden etc. ASUS lansera sin ROG Impact serie, då tidigare det inte funnits entusiast moderkort för mITX.

Samma sak med SFX-L nätaggen. Wahaha360 hade kontaktat High Power och Silverstone och pratat med dem om att skapa ett tystare SFX nätagg. Lösningen som de kom fram till var att göra det lite djupare och få plats med en 120mm fläkt. Nu har både chieftec och silverstone kommit med dessa modeller, tillverkat av high power...

Nu ser jag inget av detta som negativt. Tycker det är coolt hur två killar som började med en idé lyckas få den verklig och på samma gång påverka industrin som de har gjort. Enbart positivt. Det är bra för konsumenterna och tillverkarna. Tillverkare som Cougar ser vad konsumenterna vill ha och tillverkar därefter. Detta chassi som de gjort ser intressant ut, och blir säkert populärt bland SFF kommunityt. Man får se bara vilka återförsäljare som kommer ta in dem, om ens alls. Har inte sett Cougars chassin i Sverige tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Absolut fanns små chassin tidigare. Det som Ncase M1 gjorde var att bygga ett så litet chassi som möjligt där du kunde få in high end produkter, med stöd för vattenkylning utan moddning eller liknande. De mITX chassin som fanns då var för de mesta stora och klumpiga, typ Bitfenix Prodigy. Det hela började med att de ville ha en ny version av Silverstones Sugo05 fast i metall/Aluminium och där de kunde få med vattenkylning etc, och i princip alla storlekar av grafikkort, då sugo05 var väldigt kort.

Nja, anledningen att vi ser fler och fler skapliga ITX chassin nu är att vi numera har vettiga komponenter att stoppa i dom.
Du behöver inte gå tillbaka speciellt många så var utbudet var mycket sämre.
nCase påbörjades 2013, och redan då fanns det alternativ som var mindre och med plats för vattenkylning och high-end komponenter, t.ex SG05 som du ju nämner.
Så revolutionerande, nej.
Men en imponerande låda är det ändå helt klart.
Vad nCase är först (?) med är en riktig kvalitetsprodukt för ett högt pris för oss som gärna betalar en slant extra för kvalitet.
Jag kan hålla med om att nCase leder utvecklingen (som den nu är), men att hävda att dom skapat marknaden är att ta i lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nja, anledningen att vi ser fler och fler skapliga ITX chassin nu är att vi numera har vettiga komponenter att stoppa i dom.
Du behöver inte gå tillbaka speciellt många så var utbudet var mycket sämre.
nCase påbörjades 2013, och redan då fanns det alternativ som var mindre och med plats för vattenkylning och high-end komponenter, t.ex SG05 som du ju nämner.
Så revolutionerande, nej.
Men en imponerande låda är det ändå helt klart.
Vad nCase är först (?) med är en riktig kvalitetsprodukt för ett högt pris för oss som gärna betalar en slant extra för kvalitet.
Jag kan hålla med om att nCase leder utvecklingen (som den nu är), men att hävda att dom skapat marknaden är att ta i lite

Har aldrig sagt att de skapade marknaden... Jag sa att de har påverkat den. Inte samma sak. Ncase sågs som en extremt nichat chassi när det utvecklades, och det tog lång tid för den att bli färdig. Under tiden som det utvecklades hände en hel del saker på mITX marknaden, som visar på att det de höll på med var det som konsumenter ville ha, och marknaden följde efter. det var flera OEMer som var aktiva i forumet och följde projektet bland annat Silverstone och Bitfenix, tror det var nån till, samtidigt som de var i slutförhandlingar med Lian Li om att tillverka ett chassi.

Det blev mer av vad som tidigare varit väldigt niche'at och som få var intresserade av.

När jag pratar om små och kompakta mITX chassin menar jag det som en under kategori av mITX chassin, inte att det inte fanns mITX chassin innan. Prodigyn, Fractal Design Node 304 etc fanns redan då, men dessa var/är alldeles för stora för de som vill ha ett high end litet kompakt mITX chassi. Silverstone var en av de få som gjorde små kompakta mITX chassin, men dessa stödde/stöder inte vattenkylning till den grad, utan moddning, om jag kommer ihåg rätt. Dessa var heller inte helt i metall/aluminium.

Komponenterna som kom var en av mina poänger ju. Tillverkarna såg att folk ville ha små kompakta maskiner, och började tillverka mer produkter till denna formfaktorn som också var entusiast riktade. Silverstone kom ju ut med deras SFX 600w för att (bland annat) de på hardforum klagade på att deras 450w var för högljutt och inte tillräckligt kraftigt. De är även väldigt tydligt att det var Wahaha360 förtjänst att SFX-L nätaggen blev av.

Ncase projektet startade 2012, även om de inte hade skapat företaget etc innan 2013 så var de redan då i kontakt med OEMer om att tillverka ett chassi. De hade kontakt med både Silverstone och Lian Li tidigt. Projektet förändrades över tiden som de jobbade med det.

Lian Li kom kom ut med chassin som var väldigt snarlika Ncase M1 i design innan ens M1 var i produktion (prototypen var gjord tror jag). Sen nu har vi Cougars nya chassi etc. Jag tycker det är skillnad när andra OEMer eller företag kopierar varandra, än när stora företag "kopierar"/inspireras av 2 killar som började ett hobby projekt som slutar med att över 600 personer crowdfundar deras design av chassi. Nu är det långt fler som beställt ett M1, då det nu har gått igenom en tredje produktions runda som även ska vara den sista.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsSvensson:

7 fläktar?

Vem blir först att lansera ett ironiskt chassi, i form av en gammaldags Elektrolux dammsugare?

Vad är det för fel på 7 fläktar? Har 9 i mitt chassi (och fläktplatser kvar) och den är ändå tyst, finns ju tysta fläktar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Peter Dalle

Tänkte inte på det? Antar jag att du menar?

Skrivet av MatsSvensson:

7 fläktar?

Vem blir först att lansera ett ironiskt chassi, i form av en gammaldags Elektrolux dammsugare?

Jag har 4 st fläktar i mitt chassi... som är lite större än det där.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Ser ju helt klart intressant ut, kan man få in en vettig luftkylare bara så är det riktigt mysigt.

Jag vill inte krossa dina drömmar, men i artikeln står det

Chassits bredd innebär dessutom en begränsning för mer påkostade CPU-luftkylare, varför Cougar lyfter möjligheten att montera en radiator på 240 millimeter för exempelvis valfri stängd vattenkylare.

Så räkna inte med Cooler Master V8 GTS direkt.
Däremot kan man nog slänga in Cooler Master Hyper 212 EVO i burken utan större problem.

Men personligen så hade jag slängt in en 240 radiator istället.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/