Kosmetiskt fel på nytt grafikkort, hur petig ska man vara?

Permalänk

Kosmetiskt fel på nytt grafikkort, hur petig ska man vara?

Öppnade i dag mina nya grafikkort (se signatur) och stoppade in dom i burken. Upptäckte att dekalen på sidan av det ena kortet (den som lyser) saknade ca 1.5 cm. Det gör att texten saknas en bit och ledlampan bakom lyser "igenom".

Hur jäkla petig ska man vara? Ska man reklamera kortet och begära ett nytt? Det jag tänker på är om man någon gång i framtiden ska sälja kortet och det är behäftat med detta skönhetsfel.

För min del spelar det mindre roll trots att jag har plexiglas på sidan av burken.

Rubrik redigerad.
Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka. Hade jag aldrig accepterat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Beror på hur jobbigt elr lätt det skulle vara att reklamera som att gå tillbaka till butiken är ju inte så jobbigt.
Så om det är lätt gör det med tanke på hur mycket du har spendrat på korten så ska det ju vara rätt. Och vem vet det kanske leder till något annat problem som senare gör att du sitter med ett prestanda dåilgt kort eller ett helt dött kort

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Skrivet av igtl314:

Beror på hur jobbigt elr lätt det skulle vara att reklamera som att gå tillbaka till butiken är ju inte så jobbigt.
Så om det är lätt gör det med tanke på hur mycket du har spendrat på korten så ska det ju vara rätt. Och vem vet det kanske leder till något annat problem som senare gör att du sitter med ett prestanda dåilgt kort eller ett helt dött kort

Det är egentligen inte så mycket jobb att reklamera. Fysisk butik finns i närheten så det ska bara vara att lämna in där trots att korten är köpta över nätet. Kan ju hålla med om att priset är relativt högt och då förväntar man sig helt schyssta kort utan varken sig skönhetsfel eller andra brister. Kändes mest som en liten skitgrej, men rätt ska ju vara rätt.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog reklamera. Speciellt med tanke på att 980 kostar så mycket som dom gör.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Helt upp till dig, Känner du att det är störande så absolut skicka tillbaka det!

Jag däremot hade nog inte haft några problem med det då jag inte har plexi på mitt chassi.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Entusiast

Du har rätten på din sida att reklamera produkten. Den är ju defekt, även om funktionen av den defekta delen inte är av primär natur.
Frågan är bara om ni själv anser att det är värt besväret att gå igenom reklamationsprocessen, och vara utan grafikkort under processens gång.
Personligen hade jag struntat i det de första dagarna för att se att grafikkortet för övrigt är okej och inte behöver reklamation av andra anledningar. Sedan hare jag fixat skönhetsfelet själv. Jag hade inte sett att det varit värt besväret att gå igenom hela reklamationsprocessen för en skönhetsdetalj så länge den inte påverkar den primära funktionen.

Oavsett vad, så hade jag i slutändan lämnat in ett klagomål till tillverkaren, och också talat om hur jag valt att lösa det. Det är alltid bra att de får veta vilka defekter deras produkter har, oavsett om det skett i fabrik eller i transport. Kanske ändrar de något litet för att framtida versioner inte råkar ut för samma defekt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har du testat att kontakta tillverkaren?

Det kanske går att lösa genom att du får en ny uppsättning dekaler eller motsvarande. Då slipper du vara utan grafikkort m.m.

Permalänk
Medlem

Ta och packa ner kortet och gå till butiken och visa upp det.
Finns det fler på lager får du sannolikt ett nytt direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqua_HeaD:

Öppnade i dag mina nya grafikkort (se signatur) och stoppade in dom i burken. Upptäckte att dekalen på sidan av det ena kortet (den som lyser) saknade ca 1.5 cm. Det gör att texten saknas en bit och ledlampan bakom lyser "igenom".

Hur jäkla petig ska man vara? Ska man reklamera kortet och begära ett nytt? Det jag tänker på är om man någon gång i framtiden ska sälja kortet och det är behäftat med detta skönhetsfel.

För min del spelar det mindre roll trots att jag har plexiglas på sidan av burken.

varför öppnade du dom? alltså varför öppnade du grafikkorten, har du bytt fläkt på dom?

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra som jag gjorde när det saknades en skruv på en SSD jag hade köpt. Maila butiken och fråga vad de rekommenderar, antingen ber de dig returnera det, erbjuder en rabatt eller så accepterar de inte en retur för kosmetiska fel.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

varför öppnade du dom? alltså varför öppnade du grafikkorten, har du bytt fläkt på dom?

Rätt uppenbart att han menade att han packade upp dom och monterade dom och inte att han skruvade ner det.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Öppnade i dag mina nya grafikkort (se signatur) och stoppade in dom i burken. Upptäckte att dekalen på sidan av det ena kortet (den som lyser) saknade ca 1.5 cm. Det gör att texten saknas en bit och ledlampan bakom lyser "igenom".

Hur jäkla petig ska man vara? Ska man reklamera kortet och begära ett nytt? Det jag tänker på är om man någon gång i framtiden ska sälja kortet och det är behäftat med detta skönhetsfel.

För min del spelar det mindre roll trots att jag har plexiglas på sidan av burken.

Om inte för annat så kontakta butiken om det direkt då det kan bli problem vid senare garantiärenden om korten inte är fysiskt helt skick!

Skrivet av GreveFrog:

Jag skulle göra som jag gjorde när det saknades en skruv på en SSD jag hade köpt. Maila butiken och fråga vad de rekommenderar, antingen ber de dig returnera det, erbjuder en rabatt eller så accepterar de inte en retur för kosmetiska fel.

Om en del på kortet saknas/är trasigt så är det självklart att butiken hjälper till såvida det inte är ett självförvållat fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Rätt uppenbart att han menade att han packade upp dom och monterade dom och inte att han skruvade ner det.

Om inte för annat så kontakta butiken om det direkt då det kan bli problem vid senare garantiärenden om korten inte är fysiskt helt skick!

Om en del på kortet saknas/är trasigt så är det självklart att butiken hjälper till såvida det inte är ett självförvållat fel.

lika uppenbart att han faktiskt öppnade sina kort när han skriver det, hur ska jag veta vad han menar?

Permalänk

Snacka om att tråden spårar ur.

Jag har bara monterat korten och i och med att ledlamporna på sidan började lysa så upptäckte jag att "klistermärket" saknade ca 1 cm på ena sidan.

Jag har nu skrivit till EVGA för att se om dom har extra märken att skicka över och om inte så kanske dom har ett bra svar på vad jag ska göra. Hör jag inget från dem så kontaktar jag återförsäljaren och tar ett snack med dem istället.

Jag har alltså INTE öppnat några kort fysiskt!

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Snacka om att tråden spårar ur.

Jag har bara monterat korten och i och med att ledlamporna på sidan började lysa så upptäckte jag att "klistermärket" saknade ca 1 cm på ena sidan.

Jag har nu skrivit till EVGA för att se om dom har extra märken att skicka över och om inte så kanske dom har ett bra svar på vad jag ska göra. Hör jag inget från dem så kontaktar jag återförsäljaren och tar ett snack med dem istället.

Jag har alltså INTE öppnat några kort fysiskt!

Kontakta alltid återförsäljaren först. Det kan bli problem med reklamationsrätt osv. ifall man går "bakom ryggen" på ÅF.

------
Tog bort ett par inlägg enligt §1.6
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Öppnade i dag mina nya grafikkort (se signatur) och stoppade in dom i burken. Upptäckte att dekalen på sidan av det ena kortet (den som lyser) saknade ca 1.5 cm. Det gör att texten saknas en bit och ledlampan bakom lyser "igenom".

Hur jäkla petig ska man vara? Ska man reklamera kortet och begära ett nytt? Det jag tänker på är om man någon gång i framtiden ska sälja kortet och det är behäftat med detta skönhetsfel.

För min del spelar det mindre roll trots att jag har plexiglas på sidan av burken.

Släng upp en bild.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Om kortet inte lider utav coilwhine skulle jag aldrig byta ut det, risken finns att du får ett med CW. Men helt upp till dig i slutändan.

Permalänk
Medlem

Låter precis som samma problem jag fick med mitt nya gtx 980 från EVGA. När jag skulle montera in det upptäckte jag att det saknades delar av sidan som lyses upp, hittade dessa strax efter fortfarande fast i den skyddande plastfilm som ska tas bort före användning, som täcker kortet.
Skrev till deras support och skickade med bilder, nästa dag så svarade de att ny "sticker" skickats med Ups som kom efter 3-4 arbetsdagar. Men jag gick ändå till NoN och hade inte några problem att byta till annat kort.

https://www.dropbox.com/s/qiosxufmb9846lg/002.jpg?dl=0

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Skrivet av Aotw:

Låter precis som samma problem jag fick med mitt nya gtx 980 från EVGA. När jag skulle montera in det upptäckte jag att det saknades delar av sidan som lyses upp, hittade dessa strax efter fortfarande fast i den skyddande plastfilm som ska tas bort före användning, som täcker kortet.
Skrev till deras support och skickade med bilder, nästa dag så svarade de att ny "sticker" skickats med Ups som kom efter 3-4 arbetsdagar. Men jag gick ändå till NoN och hade inte några problem att byta till annat kort. Köpte även mina från NoN.

https://www.dropbox.com/s/qiosxufmb9846lg/002.jpg?dl=0

Tack för ditt svart. Misstänkte att det var just det som har hänt för det ser exakt likadant ut på mitt kort. Hann dock inte kolla omslagsplasten som satt på kortet, men det kan mycket väl vara det som hänt. Har fortfarande inte fått Svar från EVGA gällande märke.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Konstigt de inte svarat ännu, de svarade mig inom 1 dygn. Har du registrerat kortet på deras sida, kanske ger snabbare support?

Får du inget svar så lämna tillbaka kortet., igentligen borde man kanske göra det oavsett då det ser ut att kunna vara lite pilligt få dit och priset. Alternativt kan jag tänka mig skicka den sticker jag har till dig om du vill försöka byta mot en ny hel, . Jag kör numera annat märke då de inte hade fler av EVGA att byta till när jag lämnade tillbaka mitt, så har inget behov av den.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Skrivet av Aotw:

Konstigt de inte svarat ännu, de svarade mig inom 1 dygn. Har du registrerat kortet på deras sida, kanske ger snabbare support?

Får du inget svar så lämna tillbaka kortet., igentligen borde man kanske göra det oavsett då det ser ut att kunna vara lite pilligt få dit och priset. Alternativt kan jag tänka mig skicka den sticker jag har till dig om du vill försöka byta mot en ny hel, . Jag kör numera annat märke då de inte hade fler av EVGA att byta till när jag lämnade tillbaka mitt, så har inget behov av den.

Åkte till NoN eftersom EVGA inte svarat trots registrering av korten. NoN vägrade ta tillbaka kortet med hänvisning till att det fungerade och inte var trasigt i deras mening. Dom skulle dock kontakta EVGA själva och se om de kunde skicka ett märke.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Åkte till NoN eftersom EVGA inte svarat trots registrering av korten. NoN vägrade ta tillbaka kortet med hänvisning till att det fungerade och inte var trasigt i deras mening. Dom skulle dock kontakta EVGA själva och se om de kunde skicka ett märke.

Mycket märkligt! Det skulle mycket väl kunna neka en reklamation pga "yttre åverkan" av samma anledning, tror jag.

Permalänk
Skrivet av twk:

Mycket märkligt! Det skulle mycket väl kunna neka en reklamation pga "yttre åverkan" av samma anledning, tror jag.

Kan ju också tycka att det är lite märkligt med tanke på att det är skyddslasten som sitter så hårt fast att den sliter med bitar från dekalen. Jaja... Nu står jag där jag står. Man lär ju inte komma så mycket längre misstänker jag.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort några meningslösa inlägg enligt §1.6. TS har inte plockat isär grafikkortet, se detta inlägget.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Problemet löst! EVGA skickar över en ny dekal till mig.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest