Är 18 år och klarar ej gymnasiet, Vilka alternativ har jag, Vad borde jag göra?

Permalänk
Medlem

Är 18 år och klarar ej gymnasiet, Vilka alternativ har jag, Vad borde jag göra?

Halloj, som titeln beskriver så är jag 18 år och går just nu en teknik linje, dock så har jag F i alla ämnen utan två.

Så jag har ett par frågor:

1, Jag har vissa uppgifter kvar att göra i Svenska 1 & engelska 5, Då jag var borta i operation sista tiden av 1'an: Borde jag lägga tid att göra klart dessa spelar det någon större roll?

2, Om jag nu hoppar av.finns det andra "enkla" alternativ som leder till jobb ? jag tänker då på "mindre" utbildningar som inte kräver så mycket men dock leder till jobb ? jag läste lite på komvux's sida och det verkar vara 20 år-gräns ? jag har tänkt på utbildning till undersköterska.

3, Har också undrat lite över arbetsförmedlingen, Finns det något de ens kan erbjuda en 18 åring som inte ens har klarat gymnasiet?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Entusiast

Du kan läsa om gymnasiet tills du fyller 20, det vill säga då kan börja läsa ettan tills det år du fyller 20. Det är därför det är 20-årsgräns på komvux för tanken är att du ska stanna kvar på gymnasiet tills dess. Exakt hur du bör lägga upp dina studier är väldigt svårt att säga utan att vara insatt. Det får du ta upp med dina lärare. Prata också med studievägledaren på skolan så kan de hjälpa dig med en bra plan. Det är aldrig fel att få betyg i så många kurser som möjligt. Det gör det lättare sen om du behöver läsa upp till högskolebehörighet på komvux senare.

Arbetslivet är inte snällt för de som inte läst ut gymnasiet och det är inte så kul med vidareutbildningar heller tyvärr. Så ta och boka in ett möte med studievägledningen så fort som möjligt. Eftersom du är under 20 år och vill bli undersköterska kanske det är enklast att byta från teknikprogrammet och köra vård och omsorg istället? Eller i alla fall försöka läsa så många kurser som möjligt vilket underlättar för studierna på komvux senare. För hoppar du av helt så kommer du troligtvis får det rätt tufft. Om du inte råkar ha kontakter som kan fixa ett jobb till dig tills du kan läsa på komvux igen. Ett år eller två i arbetslivet kan göra mycket för studiemotivationen. Men tro mig, du vill inte bara sitta hemma och vara arbetslös i två år.

Men som sagt, steg ett för dig är studievägledningen för de har bäst förutsättningar för att hjälpa dig. De sitter på all information.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tog mig ett snack idag & tänkte om, jag tänker läsa de ämnen som jag kan få betyg i & sedan fortsätta att läsa upp, då det är som du säger att chansen ifall om jag hoppar av är extremt liten att få göra andra grejor, undrar bara vad man kan fortsätta att läsa med Svenska 5, engelska 6 & matte 1c.

Har du något bra tips på vad en skoltrött kille kan läsa som faktiskt kan leda till något yrke ?

(Jag kommer ej att hoppa av utan kommer gå ut när jag är 19 som jag borde göra, sedan läsa upp mina betyg för att studiera något annat)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Inaktiv

I dagens samhälle får man knappt jobb på Mcdonalds (inget fel med att arbeta där, tvärtom, bra första jobb imho), som städare, eller något annat, utan gymnasie utbildning tyvärr.

Red ut, hitta fokus på något som intresserar och plöj igenom.

Om någon hade sagt rätt till mig när jag gick hade jag vart mycket gladare i 20-års åldern, nu inser jag att man skulle blivit något av politiker eller elektriker, rörmokare.

Permalänk
Medlem

Om du är helt less på att plugga är nog inte teknisk linje att rekommendera. De linjer som är högskoleförberedande leder sällan till jobb utan att du läser vidare.

Om du vill få jobb direkt skulle fordonsprogrammet kunna vara något, lastbilskort är eftertraktat. Sedan har jag inte full koll på hur det ser ut idag men jag tror du kan välja till kurser på fordon för att ändå vara behörig till universitet om du skulle vilja satsa på det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Om du är helt less på att plugga är nog inte teknisk linje att rekommendera. De linjer som är högskoleförberedande leder sällan till jobb utan att du läser vidare.

Om du vill få jobb direkt skulle fordonsprogrammet kunna vara något, lastbilskort är eftertraktat. Sedan har jag inte full koll på hur det ser ut idag men jag tror du kan välja till kurser på fordon för att ändå vara behörig till universitet om du skulle vilja satsa på det i framtiden.

Oja, som sagt jag hade inte valt den här linjen om jag hade fått reda på min inlärningssvårighet tidigare, men fick reda på det förra året då jag valde att gå till psyk själv för att jag var så komplett värdelös i skolan, Gällande fordonsprogrammet - jag har problem med att gå om hela gymnasiet, vill helst inte börja om gymnasiet men har inget problem att läsa en annan linje senare på komvux eller vart det nu finns, finns fordonsprogram på sådana ställen?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

När ni säger att man har gått ut gymnasiet menar ni med gymnasie examen eller bara simpelt har gått ut gymnasie fast att betyg inte har någo större betydelse?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

När ni säger att man har gått ut gymnasiet menar ni med gymnasie examen eller bara simpelt har gått ut gymnasie fast att betyg inte har någo större betydelse?

Komvux är ett alternativ, ett bättre alternativ är att du fokuserar på specifika ämnen såsom tekniken och efter att du har "gått ut" så tar du och läser allmän linje på folkhögskola.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Komvux är ett alternativ, ett bättre alternativ är att du fokuserar på specifika ämnen såsom tekniken och efter att du har "gått ut" så tar du och läser allmän linje på folkhögskola.

Hmm det var en udda ide som jag inte hade hört förut ? jag har blivit tillsagd att göra enbart svenska & engelska och sedan läsa en annan linje senare ?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Hmm det var en udda ide som jag inte hade hört förut ? jag har blivit tillsagd att göra enbart svenska & engelska och sedan läsa en annan linje senare ?

Ja folk glömmer ofta folkhögskola. Folkhögskola beroende på din nivå är högskolestudiegrundande, för att slippa läsa om de tekniska ämnena så läs dem nu och så tar du svenska och engelska på folkhögskolan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja folk glömmer ofta folkhögskola. Folkhögskola beroende på din nivå är högskolestudiegrundande, för att slippa läsa om de tekniska ämnena så läs dem nu och så tar du svenska och engelska på folkhögskolan.

Hmm, de måste jag ta o prata med min studievägledare om, varför var de inge som har talat om den här iden ?...................

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

När ni säger att man har gått ut gymnasiet menar ni med gymnasie examen eller bara simpelt har gått ut gymnasie fast att betyg inte har någo större betydelse?

Gymnasieexamen får man bara om man går ut gymnasiet och har godkänt i de kurser som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lipton__:

Gymnasieexamen får man bara om man går ut gymnasiet och har godkänt i de kurser som krävs.

Spelar det någon större skillnad om jag går ut gymnasien fast har dock inte examen?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Hmm, de måste jag ta o prata med min studievägledare om, varför var de inge som har talat om den här iden ?...................

Det är inte många som gör det, folkhögskola i det här fallet är inte att komplettera dina studier utan att läsa ett extra år men det kan nog vara lämpligt oavsett om du nu har haft svårt att klara gymnasieundervisningsformen

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Vilken gymnasieexamen som helst är mycket bättre än ingen alls. Betyg är ganska oviktigt i det sammanhanget.
Har du inlärningssvårigheter, brist på motivation, bristande studieteknik eller någon kombination av dom tre?

Det pågår enligt mig en utbildningsinflation i Sverige som är ett enormt slöseri med både mänskliga och ekonomiska resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vilken gymnasieexamen som helst är mycket bättre än ingen alls. Betyg är ganska oviktigt i det sammanhanget.
Har du inlärningssvårigheter, brist på motivation, bristande studieteknik eller någon kombination av dom tre?

Det pågår enligt mig en utbildningsinflation i Sverige som är ett enormt slöseri med både mänskliga och ekonomiska resurser.

De två första har jag, lärarna jag har & materialet jag får är gudomligt

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om folkhögskola är en så bra idé? Något dåligt alternativ är det säkert inte och jag har bara anekdotiska belägg för att det skulle vara en mindre god idé. Bekanta som gått folkhögskola har ständigt haft problem med att konvertera och sammanställa betyg så att när de läst en del på komvux, en del på gymnasiet och en del på folkhögskola inte vet (och studievägledarna vet inte heller) vilka "kvoter" de ska placeras i, eller hur komplett deras betyg är, osv, om och när de ska söka vidare. För intagning på exempelvis universitet (men jag förmodar att det är liknande för yrkeshögskolor) finns olika "kvoter" och detta system har alltid varit rörigt men idag är det så gott som omöjligt att reda ut. Man kan söka på "folkhögskolekvot", men det fodrar att *alla* betygen är därifrån, man kan söka på komvux/gymnasiekvot, men det fodrar att *alla* betyg är därifrån och man kan söka på högskoleprovet, men det fodrar att man har godkänt på allt i *en* kvot, osv, osv, osv.

Visst, betygen går att konvertera, överföra, sammanställa och jag vet inte vad, men alla jag känner som försökt med sådant berättar om att det är snudd på hopplöst och ger problem med precis allt. CSN vill inte ge pengar för de begriper inte. Högskolan vill inte anta, för de begriper inte. Studierektorn som skriver under slutbetyg från komvux kan inte, för hen begriper inte. Samma sak med folkhögskolestudierektorn. Studievägledarna ser ut som frågetecken. Osv, osv, osv.

Så, baserat på blott anekdoter är det ingen bra idé, men ärligt talat så vet jag inte. Jag är dock osäker på vad folkhögskolor kan erbjuda som inte ett komvux kan erbjuda, förutom inom vissa nischade områden som teater.

...

Men, om jag förstår TS rätt så har du funderat på att bli uska (undersköterska)? Det praktiska med denna utbildning är att det är en gymnasieutbildning. Du har alltså helt enkelt valt fel linje! Det är naturligtvis jobbigt att bara få F på en relativt tung linje som NV/teknisk, vore det inte bättre om du talade med studierektorn på din befintliga skola och fråga om du kan hoppa på vårdprogrammet? För det är precis vad man läser för att bli uska, och det lär inte vara hälften så jobbigt som teknisk linje med Kemi A & B, Matematik A-E, Fysik A & B, Biologi A & B, osv (ja, jag vet att kurserna har helt nya namn och heter fullkomligt obegripliga saker som "Engelska 6c" eller "Matematik femtielva-z" nuförtiden, men jag antar att det åtminstone motsvarar A- och B-kurserna på min tid på mitten av 90-talet).

Och, som uska är det knappast några svårigheter att få jobb. Dessutom, till skillnad från sjuksköterska och läkare är utbildning "bara" ett krav, det är inte ett oomkullrunkeligt formellt krav som kräver legitimation. Det finns fullt av uskor som inte har ett smack till utbildning. De kallas ibland för "vårdbiträden", men skillnaden är noll och intet i de flesta fall (det beror på arbetsplats, dock). Vårdlinjen är dock givetvis meriterande och "egentligen" ett krav, men blotta vetskapen om att du går, avser gå eller har gått "litegrann" på vårdlinjen är meriterande i sig. Du kan alltså troligtvis börja jobba under studietiden och ta det rätt easy.

Så mitt råd är byt linje->ta det i egen takt->återvänd vid behov senare till komvux->profit! Edit: Och just tack vare komvux är det aldrig försent att byta bana, och inte fanken behöver man läsa *allt* man "borde" ha läst i gymnasiet på komvux. Endast vad man behöver för utbildning X är vad man behöver läsa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Wow jag uppskattar verkligen ditt svar tack , men som det ser ut nu så kommer jag hoppa av gymnasiet & gå till arbetsförmedlingen och gå på olika kurser där samt om chansen finns till jobb så lär jag ju ta det också, men händer inget vid 20 så hoppar jag rakt in till undersköterska linjen.

(Har inget rakt svar varför, men har verkligen ingen lust att gå om gymnasiet i en ny linje med nytt folk >>)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Wow jag uppskattar verkligen ditt svar tack , men som det ser ut nu så kommer jag hoppa av gymnasiet & gå till arbetsförmedlingen och gå på olika kurser där samt om chansen finns till jobb så lär jag ju ta det också, men händer inget vid 20 så hoppar jag rakt in till undersköterska linjen.

(Har inget rakt svar varför, men har verkligen ingen lust att gå om gymnasiet i en ny linje med nytt folk >>)

Har du ett funktionshinder (inlärningsssvårigheter) och har hoppat av gymnasiet så har Arbetsförmedlingen gott om saker de kan hitta på för dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Har du ett funktionshinder (inlärningsssvårigheter) och har hoppat av gymnasiet så har Arbetsförmedlingen gott om saker de kan hitta på för dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm och vad pratar vi om då xD? när du la till "..." så lät det väldigt negativt hehe

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Hmm och vad pratar vi om då xD? när du la till "..." så lät det väldigt negativt hehe

Nä, det är väl för det mesta positivt.. De kan inte trolla såklart, men läs lite på hemsidan så får du säkert lite input...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag har gått på folkhögskola (fotografi) och kan säga att för de mer allmäna grejerna så är det inget att sikta på, utan det är mer en "last resort" för folk som inte klarar den akademiska världen eller missade gymnasiet för att man kom snett i livet och behöver lite "livsrehab". Det är rätt najs, livet är bra där, men det är inte särskilt effektivt.
På mig låter det inte som att du är "fucked", du har bara inlärningssvårigheter och tycks få hjälp för det.

Skrivet av Xenoz:

Wow jag uppskattar verkligen ditt svar tack , men som det ser ut nu så kommer jag hoppa av gymnasiet & gå till arbetsförmedlingen och gå på olika kurser där samt om chansen finns till jobb så lär jag ju ta det också, men händer inget vid 20 så hoppar jag rakt in till undersköterska linjen.

(Har inget rakt svar varför, men har verkligen ingen lust att gå om gymnasiet i en ny linje med nytt folk >>)

Seriöst, gör det inte. Jobba som fan, hitta motivation, jaga efter en inlärningsmetodik som fungerar för dig. Om du inte är helt säker på att ett jobb väntar på dig, så hoppa inte av gymnasiet för gudars (och pärons) skull!
I dagens bäst i klassen-Sverige där alla ska vara akademiker i ett galet försök till klasseliminering* finns endast ca 2% enkla okvalificerade yrken i landet! Om du inte är en lovande idrottsstjärna eller självlärd mästerfotograf eller något liknande så landar du på samhällets botten och blir en som egentligen inte får finnas längre i Sverige.

Jag var själv skoltrött i gymnasiet. Gick natur, hade dock ingen diagnos av något slag, och lökade igenom rätt mycket utan att direkt sumpa något. I efterhand visade det sig att jag bara var trött. Jag hade en usel säng, vilket jag märkte först när jag bytte säng ett år efter gymnasiet och var plötsligt utvilad på att sätt jag inte varit på många många år.
Min poäng är att det finns oftast en lösning, det gäller bara att hitta den. Att skita i allt är ingen lösning.

För mig känns det tydligt att du studerar fel grej. Det är stor skillnad på olika program, och du skulle mycket väl kunna få mer energi av ett byte. Du bör i alla fall prova innan du lägger ner.

*inget fel i klasseliminering, men sättet man försökt göra det på, dvs eliminera "dåliga" jobb, är galet

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hoppa inte av gymnasiet, byt linje bara!

Annars om du fixar t.ex truckkort så borde det inte vara så svårt att hitta jobb på något lager eller liknande som truckförare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare