Skrivet av Zotamedu:
Om de lyssnat på klagomålen så släpper de nog en Jaguar-baserad konsol som liknar de andra för att locka till sig tredjepart igen.
Jag hoppas att de håller kvar pekplattan för det verkar ju vara en av de bättre grejerna med Wii U. Har hört många säga att den är grymt användbar när någon annan vill använda TVn. Den öppnar också upp för en del intressanta asymmetriska partyspel. Så jag hoppas att det blir en PS4/Xbone med kontrollerna från Wii U och bättre marknadsföring. Sen vore de trevligt om de i samma veva ändrar lite i avtalen kring virtual console så att de kopplar spelen till ett användarkonto och inte hårdvara. Problemet är väl att de behöver ett nytt Zelda, Mario, Mario Kart, Smash Bros, Metroid och så vidare för att sälja den nya konsolen igen. Annars blir det nog svårt att få folk att köpa den. För de behöver ju den där kärnan med hardcore fans som kan vara early adopters som bygger upp den första användarbasen som de sedan kan expandera. Vem skulle köpa en ny konsol från Nintendo idag om de bara portade över spelen från Wii U?
Fast man vet aldrig med Nintendo. De kör sitt eget lilla race och på något sätt lyckas de för det mesta trots att folk tror att de är galna. Den största risken är väl att de är för bakåtsträvande.
Sen tror jag fortfarande att det här är sista generationen från alla tillverkare och att den traditionella spelkonsolen har spelat ut sin roll. Sony och Microsoft kommer istället bli distributionsplattformar i stil med Steam. De kommer säkert sälja egen hårdvara men det kommer nog bara vara en PC med ett klistermärke och deras egna plattform förinstallerad. Enbart för att göra det lättare för folk som inte orkar sätta sig in i hur man bygger en PC eller vad man ska köpa. Men vi får se vad som händer. Det är många år kvar till Microsoft och Sony har sagt att de ska pensionera Xbone och PS4. ARM kanske har tagit över helt med grafenprocessorer tills dess. Den som lever får se.
Dold text
Så… ingen Kaveri?
Skrivet av Zotamedu:
Det går inte att pressa så mycket. Elektronik är redan hårt pressat. Det finns inte så stora marginaler kvar. Du kan ju titta på Steam Machines och jämföra pris och prestanda. Den billigaste har antingen en i3 med ospecad Nvidia GTX eller en 4-kärnig AMD med 250X. Så starkare CPU men klenare GPU än konsolerna för ungefär samma pris. Det går inte att göra underverk. PS4 kostar 4000 kr och den är subventionerad. Den tillverkas i många miljoner exemplar och har en integrerad processor för att spara pengar.
Sony Computer Entertainment fick ordentliga ekonomiska problem när PS3 inte sålde ordentligt. De kan inte subventionera så mycket idag för det säljs inte tillräckligt med spel och konsoler för att hålla uppe den affärsmodellen. Sony sålde PS3 med förlust under 4 år och de sålde betydligt färre konsoler än de räknat med i början. Det har uppskattats att det kostade ca $840 att tillverka en PS3 i början och de såldes för $600. Det är alltså priset till konsument och då ska återförsäljaren ha vinst på det också så det var många tusen kronor per enhet som Sony gick back. De gick nästan 2 miljarder dollar back första året. Det tog 3 år innan de började gå med vinst igen och då hade de lyckats sänka produktionskostnaderna en del. Sony kan idag inte ta en förlust på 2 miljarder bara sådär. Deras mål var att sälja 150 miljoner enheter och därmed slå sitt tidigare rekord från PS2 på 140 miljoner enheter. De sålde 80 miljoner i slutändan. PS4 ligger nu på 20 miljoner sålda. Du får inte glömma att vi haft en global ekonomisk kris mellan konsolerna också. Om den slagit till i samband med att Sony släppte PS3 hade de legat riktigt brunt till. De kan inte riskera det. Att sälja till så stor förlust är inte en hållbar affärsmodell längre. Det är för stora risker.
Sen verkar AAA-spelen knaka i fogarna också. Det är få spel som klarar av att hålla uppe sina enorma budgetar. Ännu mer prestanda leder till ännu mer grafikkrig där man ska ha ännu mer naturtrogna nyanser av brunt och ännu mer partikeleffekter och bloom. Det blir inte bättre spel av det. Det blir bara dyrare spel. AAA-utvecklarna verkar sakta kollapsa under sin egen storlek när mindre studior visar att man kan göra sjukt bra och sjukt snygga spel utan att lägga ut 100 miljoner dollar som kräver att man säljer 30 miljoner exemplar för att gå runt.
Det ligger ju dock lite mer i den historian. De satsade enormt mycket pengar på Cell-processorn. Pengarna började rinna iväg när de fick problem att tillverka den och när de insåg att planen att bara köra på Cell inte höll och var tvungna att blanda in Nvidia.
Och så är det väldigt viktigt att förstå att Sony valde inte Cell till PS3 för att det var en bra CPU till just en konsol, utan för att de ansåg att PS3 var en bra plattform att marknadsföra Cell på. Cell skulle ju konkurrera med "de stora" och enkelt kunna skalas för att användas till allt från inbäddade inbäddade applikationer av alla de slag till servrar och klusterdatorer. Genom att möjliggöra installation av Linux på PS3 och fri tillgång till Cell därigenom ville man sprida programmeringskunskaper för att kunna etablera kunskap och öka chanserna för att Cell skulle vara ett alternativ vid upphandlingar.
Sony hade lite hybris vid den tiden efter alla framgångar med PS2. Man trodde väl att Playstation-varumärket var så starkt att den mer eller mindre skulle sälja sig själv. Och man räknade inte med något motstånd.
Men det gick inte som tänkt.
Tillverkningsproblemen av Cell försenade maskinen
Samarbetet med Nvidia kostade väldigt mycket (Nvidia visste redan då hur man tar bra betalt).
Att Microsoft skulle betala multum för att hetsa ihop en ny konsol, som dessutom "snodde" en del av Cell-projektet, och ansträngde sig till det yttersta för att komma ett helt år före Sony och dessutom ha en komplett onlinetjänst av den magnituden.
Blu-ray var fruktansvärt dyrt på den tiden, och drogs också med tillverkningsproblem i början.
Praktiskt taget ingen online-lösning.
Avsaknaden av skakfunktion i handkontrollen käbblet med Immersion sköttes mycket illa och var kanske den tydligaste pusselbiten till bilden av både arrogans och planlöshet.
Sonys presskonferens på E3 2006 gick till historien som ett av de allra största fiaskona i spelbranchen.
Ken Kutaragi hade smått helgonstatus vid denna tiden, men han höll på att sänka skiten med sina förvirrade drömmar om Playstation 3 som husets enda mediacentral, inklusive router. Den första PS3an som visades upp hade ju två HDMI-portar, där den ena var en ingång, samt två stycken ethernet-portar. Gudars vet hur många snurriga ideer på detta spår de lade pengar på som de aldrig visade upp. Glöm inte bort banankontrollen förresten.
Efter en kavalkad av av knaserier i ruset av PS2-framgångarna hade Sony i slutändan en försenad maskin som kostade mer än Xbox 360 men presterade marginellt sämre.
Det där med att de räknade med att sälja just 150 miljoner PS3or var dock nytt för mig. Men väl inte så oväntat. Jag undrar vad de baserade det på, vilken omvärldsanalys de hade. Egentligen hade de väldigt mycket tur med PS2. Dreamcast dog för att Sega inte längre var trovärdigt. Xbox var en ny spelare och svindyr med en vulgär handkontroll i början. Gamecube saknade appeal helt och hållet.
Skrivet av Yoshman:
"Big-core" x86 har sprungit iväg från allt utom POWER och om inom speciella områden finns det SPARC designer som presterar riktigt bra.
Tittar man på Jaguar och Atom så ligger de med i prestandatoppen för CPUer i specialdesignade kretsar, men finns designer som presterar klart bättre som t.ex. PowerPC e6500 från FreeScale (2013 hade denna "rekordet" i CoreMark för en "embedded CPU" och undrar vad som slår den än idag). De best presterande ARMv8-designerna ligger i nivå med Jaguar/Atom, så ur den aspekten skulle det rent tekniskt vara möjligt för Nvidia att erbjuda en prestandamässigt likvärdig Tegra-baserad plattform om man tillåter en TDP på ca 100W vilket är det område PS4/XBO håller sig.
Intel har också lanserat sin första systemkretslösning baserad på "big-core", Xeon-D, som bygger på Broadwell. Fast siktet med denna är inte precis spelkonsoler, prismässigt hamnar man inte heller speciellt rätt även om plattformen har väldigt lågt pris för att vara en 8-kärnors Xeon med integrerade 10Gbit/s portar.
Finns flera fördelar för Nintendo att använda en design som ligger väldigt nära PS4/XBO om målet är ett riktigt bra 3:e parts stöd, så att man väljer en lösning från AMD lär ju vara en lågoddsare.
Dold text
…och… Kaveri?!
Skrivet av Yoshman:
POWER är siktar ju på best-of-the-best, lågt pris är inte riktigt huvudprio. PowerPC för inbyggda system är ju designade enligt helt andra ramar, det enda de delar med POWER är att de använder samma instruktionsuppsättning. Lite slarvigt uttryck i Intel-termer, POWER=Xeon, PowerPC=Atom/i3.
Det Freescale tillverkar är typiskt för enheter som tillverkas i relativt stora serier och där perf/W och relativt låg absolut effekt behövs, typisk TDP är upp till 30-40W. Så prismässigt borde det inte vara ett problem att göra en design som passar för konsoler, skulle bli en modern variant av PowerPC CPUer som man hittar i GC/Wii/WiiU/PS3/360. Alla dessa har en CPU som i Freescale termer mer motsvarar e500, e6500 har ganska mycket högre IPC och kan klockas rätt mycket högre. e500 är precis som PPC-designerna i tidigare konsoler väldigt gamla (10-15 år gamla) designer.
Tegra X1 har vid ~5W en teoretisk GPU-prestanda motsvarande ungefär hälften till en fjärdedel av PS4 (lite beroende på hur välvilligt man läser Nvidias marknadsmaterial för Tegra X1, personligen så skulle jag säga att 1/4 är närmare sanningen), så ur den aspekten är man klart förbi förra generationens konsoler. Men finns ju andra aspekter som bandbredd mot RAM och liknande, där är man mer på samma nivå som förra generationens konsoler men just denna punkt är något som man definitivt kan rejält förbättra om effekten tillåts öka. En nackdel med GDDR5 RAM är att det är väldigt strömkrävande, även jämfört med "vanliga" DDR3 minnen.
Nvidias prat om hur effektiv Tegra X1 är i alla fall inte helt b*ll, AnandTech uppmätte endast en GPU effekt på 1.5W för att matcha GPUn i Apples A8X. I det läget är Tegra X1 underklockad, så den drar mer i normalläge.
Dold text
Hur troligt tror du det är att en PPC hamnar i en ny konsol?
Skrivet av Ozzed:
Ja du hur tillverkarna knäcker den nöten är inte mitt problem. Det är inte jag som är en branch i kris
Min poäng var mest att man har gått från dyra och högpresterande konsoler till billiga och lågpresterande, vilket är synd, då jag anser att det helt tar bort meningen med konsolerna. Man kan köpa en PC och en Gamepad så kan man spela spel som lämpar sig för gamepads om man vill ha det.
Men sony, nintendo och Microsoft har ju inte haft något emot att blöda för att kunna subventionera konsoler tidigare, så varför vill man inte göra det längre? Jag tycker att det gynnar konsumenten med så billiga konsoler som möjligt. Eller menar du att konsumenten tjänar på att betala fullpris på hårdvara? Det enda som händer då är ju att t. ex sony kan dryga ut sin vinstmarginal och det har inte jag som konsument något intresse av utan jag vill ha billig och högpresterande hårdvara helt enkelt, som det var förut.
Det är lite av en modern myt att konsoler "alltid" varit subventionerade. Det är ungefär bara PS3/360 som varit subventionerade. Möjligtvis PS2an också, men i mer begränsad omfattning, och så den första Xboxen när Microsoft bestämde sig för att dumpa priset för att få in en fot på marknaden. Nintendo har aldrig subventionerat en enda pryl, de håller på filosofin att varenda pinal ska betala sig själv.
Skrivet av Zotamedu:
De har redan löst det men det är inte den lösning som du vill ha för den är inte ekonomiskt försvarbar
Ja det är ju det jag säger och det är nog det tillverkarna känner av också. Konsolerna är sakta på väg bort för att teknikutvecklingen har sprungit om dem. Spel på PC är enklare än det någonsin varit. Man behöver inte bråka lika mycket med drivrutiner och man behöver inte installera spel från tre skivor. Steam har löst massa problem och prisraset på PC-hårdvara sett till prestandan man får har gjort att man klarar sig rätt bra även på en enklare färdigbyggd PC. Microsoft verkar redan lägga grunden för att flytta till en ren distributionsplattform genom deras snack om spel på Windows 10 och hur det är kopplat till den inbyggda butiken och Xbone. Sony kan jag faktiskt tänka mig lägger ner helt och skiter i allt. De är ju traditionellt en hårdvarutillverkare men nu har de sålt av laptopavdelningen och SOE så de lägger nog av helt och gör telefoner istället.
Fast det kommer aldrig bli som förut för att världen ser annorlunda ut. De tekniska och ekonomiska förutsättningarna är helt annorlunda. Det visade redan förra generationen konsoler tydligt. Det har blivit för dyrt och en stor del av marknaden skiter egentligen i hur kraftiga konsolerna är. De flesta vill ha bra spel och bra spel har väldigt lite med hur kraftig hårdvaran är att göra. Crytech har ju fortfarande inte förstått det till exempel utan de fortsätter att mata ut sjukt snygga teknikdemon som visar hur verklighetstrogna deras spelmotorer är men spelen är generellt skit. Var det någon i hela världen som tyckte Ryse var bra?
Det tror inte jag. Missat det stora varslet Sony mobile nyligen lade? 2200 ska bort globalt, varav hela 1000 i Lund. Det har varit en nedåtgående trend alltsedan Sony köpte ut Ericsson ur bolaget. Bit för bit har svenska mellanchefer har ersatts med japaner, och det spekuleras i att Sony letar köpare för hela telefonavdelningen.
Däremot går PS-delen bra, och de har redan nu experimenterat med att göra PS till en distributionsplattform för telefoner kallat Playstation mobile. https://www.playstation.com/psm/index_e.html Verkar som att de har lagt det på is nyligen, liksom de håller på att fjärmar sig från PS Vita Här är en sida med kompatibla telefoner: http://www.playstation.com/psm/certified.html
Skrivet av Ozzed:
Själva idén men en konsol är ju att den ska klara spel och inget annat, så man kan optimera den för det. Detta har man frångått i nyare generationer men jag tror att fokuserar man teknikutvecklingen och energin på spel igen så kan konsoler repa sig. Men om det fortsätter åt det håll det går idag ja då går det ju såklart inte. Men det är inte mitt fel om industrin självdör för att de är osmarta.
Jag förstår din tanke, men som flera påpekat är den tiden förbi. Back in the days på 80- och 90-talet hade alla komponenter så himla usel prestanda, så ville man få något uträttat utan att det kostade multum var man tvungen att använda mer eller mindre skräddarsydda eller hårt nischade komponenter, och så fick man programmera direkt till hårdvaran. Generella processorer med någon som helst prestanda var svindyra. En Intelprocessor ovanför instegsnivå gick loss på femsiffriga belopp.
Men nu har prestanda på generella processorer blivit såpass hög, och priset har gått ner, att det inte längre lönar sig att använda nischade produkter. Och allting är så komplext oavsett, så att programmera direkt till hårdvaran är i princip uteslutet, så den vinsten försvinner också. Dessutom finns det flera olika plattformar som i stort sett presterar samma sak, (alla kan visa 16+ miljoner färger, flerkanalsljud, inga fasta begränsningar på antalet objekt på skärmen samtidigt, eller liknande lustigheter) så man vill att det ska vara enkelt att konvertera mitt i all komplexitet. Det gör att spelen blir lite mer generella och kodade på lite högre nivå programmeringsmässigt.