Nintendo börjar med mobilspel – avslöjar nästa generations spelkonsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nja, nu tror jag tu tänker både rätt och fel på samma gång. Dels så piratas det mer android än ios spel. Dels så säljer Ios spel i de regioner där köpkraften är större. Dels är IOS-konsoler inte lika splittrande gällande prestanda och OS-version. Även om Google har fler appar än IOS så drar app-store på ios in mer pengar. Jag har inte hittat någon statistik om man enbart ser till spel, men skulle gissa på att splittringen enbart blir större. Det är en stor utmaning för google att motarbeta detta i en så pass öppen plattform.

EDIT:
Who’s making money from app downloads?

https://docs.google.com/a/technologizer.com/spreadsheet/oimg?...

According to Canalys’s data for the first quarter of this year, iOS users are spending much more on apps even if they’re downloading fewer of them overall.

Så det är väldigt dumt att jämföra med marknadsandelar över välden genom sålda enheter i detta fall. Där är Android som du själv säger mycket större. Men då pratar vi allt från enheter som kostar 500kr till premiumenheter och alla olika androidversioner.
https://docs.google.com/a/technologizer.com/spreadsheet/oimg?...

Källa:
http://techland.time.com/2013/04/16/ios-vs-android/

Tänk på att mer pengar betyder inte mer pengar till Nintendo, Apple ska ha sin andel och dom är knappast schyssta när det gäller den biten

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt tycker jag.
Mobilerna förstör spelmarknaden, då utveckling går mot urvattnat och idiotsimpelt skräp istället för kvalitetsspel.
"Riktiga" spelare bryr sig knappast om mobilspel.
Synd att marknaden måste följa den dumma massans nycker, det är inte det som leder till något bra.
Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tänk på att mer pengar betyder inte mer pengar till Nintendo, Apple ska ha sin andel och dom är knappast schyssta när det gäller den biten

Tog upp det i ett senare inlägg
#15292836

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tänk på att mer pengar betyder inte mer pengar till Nintendo, Apple ska ha sin andel och dom är knappast schyssta när det gäller den biten

På vilket sätt är inte Apple schyssta när det gäller den biten i förhållande till övriga (till exempel Google)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yellonet:

Mycket tråkigt tycker jag.
Mobilerna förstör spelmarknaden, då utveckling går mot urvattnat och idiotsimpelt skräp istället för kvalitetsspel.
"Riktiga" spelare bryr sig knappast om mobilspel.
Synd att marknaden måste följa den dumma massans nycker, det är inte det som leder till något bra.
Usch.

Jag tror i linje med många att mobilmarknaden kan lämna den stämplingen bakom sig inom de kommande åren och har till viss del redan gjort det. Det kommer mer och mer högkvalitativa spel och "tramsspel" har allt svårare att slå sig in på marknaden då utbudet är så otroligt stort. Man kan ju knappast påstå att Konsol och PC har fått enbart kvalitetspel heller sista åren. Tex allt skräp som Ubisoft tryckt ut sista tiden för att nämna ett exempel.

Men jag förstår ditt resonemang, det är en uppsjö av små meningslösa spel på mobilmarknaden, men ett nytt växande segment är just premiumspel som också kostar mer, speciellt nu när mobilplattform kan leverera tillräckligt bra prestanda och grafikegenskaper.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror i linje med många att mobilmarknaden kan lämna den stämplingen bakom sig inom de kommande åren och har till viss del redan gjort det. Det kommer mer och mer högkvalitativa spel och "tramsspel" har allt svårare att slå sig in på marknaden då utbudet är så otroligt stort. Man kan ju knappast påstå att Konsol och PC har fått enbart kvalitetspel heller sista åren. Tex allt skräp som Ubisoft tryckt ut sista tiden för att nämna ett exempel.

Men jag förstår ditt resonemang, det är en uppsjö av små meningslösa spel på mobilmarknaden, men ett nytt växande segment är just premiumspel som också kostar mer, speciellt nu när mobilplattform kan leverera tillräckligt bra prestanda och grafikegenskaper.

Skit och trams har det varit gott om på spelmarknaden sedan urminnes tider. Volymen har nog ökat men tror inte att andelen har ökat nämnvärt. Innan smartphones var det enorma mängder dåliga flashspel som dränkte internet och så fortsätter det.

Sen är det inte så konstigt att det har dykt upp många enkla spel på mobiler eftersom plattformen har begränsade inmatningsmetoder men inte bara därför. Vi använder telefonerna annorlunda och det är inte "hardcore gamers" som har gått över till mobilspel, det är mångt och mycket folk som inte spelade tidigare som börjat spela mer på bussar, i väntrum och på toa. Eftersom många då efterfrågar spel som är enkla att ta upp och som tar ett par minuter och är enkla att lägga ner med kort varsel så blir det vissa typer av spel som blir populära. Personligen tycker jag inte det är dåligt. Jag har sänkt lite för många timmar på Temple Run, Angry Birds, Dragy Fly, Kingdom Rush, Threes, Cut the Rope med flera. Det jag tycker är lite tråkigt är att spel som Candy Crush har blivit så stora. Vore trevligare om fler spelade spel som är designade för att vara bra spel och inte för att suga ut så mycket pengar som möjligt och sprida sig som ett virus genom manipulation. Candy Crush är ett väldigt väldesignat spel men de la all talang på fel saker. Jag fick min mor att spela igenom Brothers - A Tale of Two Sons för jag tyckte att hon skulle testa ett "riktigt" spel istället för bara det King har släppt. Hon älskade det och det gav henne en helt annan bild av vad spel är och vad de kan göra. Så enkla spel är inte dåligt. De har sin plats på bussen, i väntrummet och på toa. De kan även vara en väg in till fler spel för folk som bara upplevt spel genom ariklar och nyhetsreportage om hur våldsamt GTA och CoD är. Jag tror att revolutionen inom mobila spel är bra för spelbranschen i längden. Fler spelare är bra spelare och nya målgrupper är bra för det ger oss större variation.

Det är för övrigt lite deprimerande att jag inte riktigt vet vad för spel jag kan tipsa min mor om nu när hon är färdig med Brothers.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Det där med knappar behöver väl inte vara ett jätteproblem? Det finns ju Bluetooth-kontroller som funkar med många spel för iOS och Android eller (som nämnts) en ”docka” med kontroller som man trycker in telefonen i. Nintendo kan ju göra sin egen variant.

http://steelseries.com/products/controllers/steelseries-strat...

Eller en större: http://steelseries.com/products/controllers/stratus-xl-wirele...

Det blir ändå inte på samma vis. Spelen för de mer tradionella bärbara spelkonsollerna är ju designade direkt mot inputmöjligheterna som finns. Att börja blanda med olika kontrollerlösningar blir rätt kladdigt och kasst, såvida man nu inte forcerat en standardiserad kontroll då.

Samtidigt ser jag inte riktigt något värde i att slösa batteri på våra smartphones som redan har usel batteritid när man istället kan ha en dedikerad mobil spelkonsoll som är helt designad för uppgiften. Inget som hindrar en att man fyller fickorna med mobiler avsedda för att spela på samtidigt, men smidigheten att exempelvis veckla upp en 3DS och bara vara igång med att spela och då med riktiga kontroller är ganska svårslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

På vilket sätt är inte Apple schyssta när det gäller den biten i förhållande till övriga (till exempel Google)?

Därför dom tar en stor andel av inkomsterna från appar vilket inte Google gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det kommer aldrig bli som förut för att världen ser annorlunda ut. De tekniska och ekonomiska förutsättningarna är helt annorlunda. Det visade redan förra generationen konsoler tydligt. Det har blivit för dyrt och en stor del av marknaden skiter egentligen i hur kraftiga konsolerna är. De flesta vill ha bra spel och bra spel har väldigt lite med hur kraftig hårdvaran är att göra. Crytech har ju fortfarande inte förstått det till exempel utan de fortsätter att mata ut sjukt snygga teknikdemon som visar hur verklighetstrogna deras spelmotorer är men spelen är generellt skit. Var det någon i hela världen som tyckte Ryse var bra?

Själva idén men en konsol är ju att den ska klara spel och inget annat, så man kan optimera den för det. Detta har man frångått i nyare generationer men jag tror att fokuserar man teknikutvecklingen och energin på spel igen så kan konsoler repa sig. Men om det fortsätter åt det håll det går idag ja då går det ju såklart inte. Men det är inte mitt fel om industrin självdör för att de är osmarta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Därför dom tar en stor andel av inkomsterna från appar vilket inte Google gör.

Öh? Google tar väl lika stor andel från apparna som Apple gör, dvs 30%? Så förstår inte vad du yrar om?

Googles prislista

Apples prislista

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Därför dom tar en stor andel av inkomsterna från appar vilket inte Google gör.

Båda tar 30 %.

Skrivet av Ozzed:

Själva idén men en konsol är ju att den ska klara spel och inget annat, så man kan optimera den för det. Detta har man frångått i nyare generationer men jag tror att fokuserar man teknikutvecklingen och energin på spel igen så kan konsoler repa sig. Men om det fortsätter åt det håll det går idag ja då går det ju såklart inte. Men det är inte mitt fel om industrin självdör för att de är osmarta.

Idén med en konsol VAR att den ska klara spel och inget annat. Utvecklingen går framåt. En telefon är något man ringer med. Nej vänta något man ringer och skickar SMS med. Eller ringer, skickar SMS och kollar mail. Sen var det ju kalendern också. Så kan man spela spel, och surfa, titta på TV, läsa tidningar och böcker och så vidare. Din TV brukade visa ett program på en kanal. Sen kom många kanaler och text-TV så man kan läsa nyheter direkt i TVn, sen kom fler kanaler än det går att hålla koll på och nu kan du själv börja välja vad du ska se och när. Linjär-TV är på väg bort till förmån för VOD. Utvecklingen går framåt och folk vill göra mer än en sak med sina prylar. PS2 sålde bra för det var en DVD-spelare också. PS3 hade eventuellt varit helt körd om inte Sony använde den som vapen i kriget mot HD-DVD och när den kom var det en "billig" Bluray. Vi som spelar på våra datorer är vana vid att kunna göra annat samtidigt så då får ju konsollerna också saker som streaming och andra sociala bitar. De står ju under TVn så det är bara naturligt att de också får agera mediacenter. Hade vi haft XBMC/Kodi om inte folk var intresserade av att använda sin spelkonsol till mer än bara spel?

Att konsolerna förr bara användes för spel var väl mer på grund av tekniska begränsningar än något annat. Det har länge experimenterats. Kommer du ihåg att det fanns en kamera med skrivare till Gameboy? Du vet den där bärbara saken som bara var till för spel?

Så det du vill ha är alltså en konsol med hårdvara i 10 000 kr-klassen fast som ska vara subventionerad av tillverkaren ner till 5000 kr. Den ska bara kunna spela spel och inget annat och du betalar glatt 700 kr eller mer för varje spel? Du är nog rätt ensam om det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Idén med en konsol VAR att den ska klara spel och inget annat. Utvecklingen går framåt. En telefon är något man ringer med. Nej vänta något man ringer och skickar SMS med. Eller ringer, skickar SMS och kollar mail. Sen var det ju kalendern också. Så kan man spela spel, och surfa, titta på TV, läsa tidningar och böcker och så vidare. Din TV brukade visa ett program på en kanal. Sen kom många kanaler och text-TV så man kan läsa nyheter direkt i TVn, sen kom fler kanaler än det går att hålla koll på och nu kan du själv börja välja vad du ska se och när. Linjär-TV är på väg bort till förmån för VOD. Utvecklingen går framåt och folk vill göra mer än en sak med sina prylar. PS2 sålde bra för det var en DVD-spelare också. PS3 hade eventuellt varit helt körd om inte Sony använde den som vapen i kriget mot HD-DVD och när den kom var det en "billig" Bluray. Vi som spelar på våra datorer är vana vid att kunna göra annat samtidigt så då får ju konsollerna också saker som streaming och andra sociala bitar. De står ju under TVn så det är bara naturligt att de också får agera mediacenter. Hade vi haft XBMC/Kodi om inte folk var intresserade av att använda sin spelkonsol till mer än bara spel?

Att konsolerna förr bara användes för spel var väl mer på grund av tekniska begränsningar än något annat. Det har länge experimenterats. Kommer du ihåg att det fanns en kamera med skrivare till Gameboy? Du vet den där bärbara saken som bara var till för spel?

Så det du vill ha är alltså en konsol med hårdvara i 10 000 kr-klassen fast som ska vara subventionerad av tillverkaren ner till 5000 kr. Den ska bara kunna spela spel och inget annat och du betalar glatt 700 kr eller mer för varje spel? Du är nog rätt ensam om det.

Fast nej nu cyklar du. Samtalskvaliteten har knappast blivit sämre bara för att man kan göra annat med telefonerna också. Men det är ju uppenbart att spelupplevelsen blir lidande på en konsol när man kan göra annat också. 720P med 30fps för "filmisk" känsla. Nej, mer som "Men för fan det ska vara en SPELKONSOL och så fixar den inte spel ordentligt!!!"-känsla.

En fet CPU, en fet GPU, en internetlina och en hårddisk... Det är allt som behövs det. Om de hellre vill tillverka mediacenter så gärna för mig, men då ska de inte kalla det för "spelkonsol" längre för det är ju faktiskt fel i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Öh? Google tar väl lika stor andel från apparna som Apple gör, dvs 30%? Så förstår inte vad du yrar om?

Googles prislista

Apples prislista

Skrivet av Zotamedu:

Båda tar 30 %.

Då måste dom ändrat sig, var för ett tag sedan så läste jag om att dom tog mindre än Apple och även att det var enklare för apputvecklare att skapa till Android

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Fast nej nu cyklar du. Samtalskvaliteten har knappast blivit sämre bara för att man kan göra annat med telefonerna också. Men det är ju uppenbart att spelupplevelsen blir lidande på en konsol när man kan göra annat också. 720P med 30fps för "filmisk" känsla. Nej, mer som "Men för fan det ska vara en SPELKONSOL och så fixar den inte spel ordentligt!!!"-känsla.

En fet CPU, en fet GPU, en internetlina och en hårddisk... Det är allt som behövs det. Om de hellre vill tillverka mediacenter så gärna för mig, men då ska de inte kalla det för "spelkonsol" längre för det är ju faktiskt fel i så fall.

Är det uppenbart? Tror du verkligen att allt som händer med spelindustrin är kopplat till att spelkonsoler kan göra mer än spel? Blir ett spel till en dator automatiskt värdelöst då? För en dator kan ju användas till väldigt mycket annat än bara spel. Hur blir spelen sämre av att en spelkonsol kan spela upp film också? Är det Netflix fel att Ryse är ett tråkigt och enformigt spel? Eller är det en spelutvecklare som inte har koll på vad som är ett bra spel utan istället lägger all fokus på bra grafik? Tror du det blir bättre med starkare hårdvara? Utvecklarna hade inte haft några problem att köra spelen i 60 FPS och 1080p om de ville. Men de väljer att lägga in mer bloom och fler partikeleffekter istället. Det är inte kopplat till hårdvaran utan till att många utvecklare prioriterar "fotorealism" för att de har fått för sig att det är viktigt. Det är så de säljer nya spel, de ser mer realistiska ut. Det är en dröm de jagat sedan urminnes tider och det är slöseri med tid och pengar. Fick de starkare hårdvara hade de slängt in ännu mer partikeleffekter och lagt ännu mer pengar på att tesselera rätblock. På andra sidan staketet har Nintendo inga problem med 1080p och 60 FPS på klenare hårdvara. För de väljer att designa med det i åtanke och offrar en del ögongodis. Problemet är inte hårdvaran, problemet är skeva prioriteringar från utvecklare som delvis drivs av gamla förlegade ideal drömmar och delvis av högljudda gamers som gnäller på texturer och kantiga skuggor vilket får PR-bolagen att tro att det är allt som räknas. Så du ser på det från fel håll. Det är inte hårdvaran som är problemet, det är utvecklarna och du löser inte det genom starkare hårdvara.

Problemet som du ignorerar är att en fet processor och en fet GPU även per definition betyder en fet prislapp. Ett sätt att komma runt det är att ge konsoler fler egenskaper. Det var lättare för folk att svälja $600 för PS3 eftersom de även fick en Blurayspelare som i sig kostade mycket vid den tiden. Hur många tror du hade lagt 10 000 kr eller mer på en speldator om de inte också kunde titta på film, surfa, maila med mera på den? Hade du accepterat att köpa två separata datorer för spel och musikproduktion? Var ska vi dra gränsen förresten? En filmdator, en speldator, en maildator, en surfdator, en worddator? Vad är det för konstig fixering vid att apparater bara för göra en enda godtycklig sak?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Då måste dom ändrat sig, var för ett tag sedan så läste jag om att dom tog mindre än Apple och även att det var enklare för apputvecklare att skapa till Android

Nej de har haft samma betalmodell i evigheter och traditionellt hade det varit enklare att utveckla till Apple för de har haft färre olika plattformar och bättre verktyg. Nu har det jämnat ut sig då Google släppt bättre utvecklingsverktyg och Apple har släppt så många olika plattformar att det inte är lika stor fördel längre. Däremot är det svårare att få ut sina appar på App store än Play store. Apple måste godkänna alla appar innan de släpps och de har en del konstiga och godtyckliga regler. Spel får till exempel inte ha politiska budskap. Google har kört modellen att det är enkelt att ladda upp och så tar de bort saker som inte hör hemma där i efterhand. Nu har jag för mig att man måste passera en automatisk kontrollprocess.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det uppenbart? Tror du verkligen att allt som händer med spelindustrin är kopplat till att spelkonsoler kan göra mer än spel? Blir ett spel till en dator automatiskt värdelöst då? För en dator kan ju användas till väldigt mycket annat än bara spel. Hur blir spelen sämre av att en spelkonsol kan spela upp film också? Är det Netflix fel att Ryse är ett tråkigt och enformigt spel? Eller är det en spelutvecklare som inte har koll på vad som är ett bra spel utan istället lägger all fokus på bra grafik? Tror du det blir bättre med starkare hårdvara? Utvecklarna hade inte haft några problem att köra spelen i 60 FPS och 1080p om de ville. Men de väljer att lägga in mer bloom och fler partikeleffekter istället. Det är inte kopplat till hårdvaran utan till att många utvecklare prioriterar "fotorealism" för att de har fått för sig att det är viktigt. Det är så de säljer nya spel, de ser mer realistiska ut. Det är en dröm de jagat sedan urminnes tider och det är slöseri med tid och pengar. Fick de starkare hårdvara hade de slängt in ännu mer partikeleffekter och lagt ännu mer pengar på att tesselera rätblock. På andra sidan staketet har Nintendo inga problem med 1080p och 60 FPS på klenare hårdvara. För de väljer att designa med det i åtanke och offrar en del ögongodis. Problemet är inte hårdvaran, problemet är skeva prioriteringar från utvecklare som delvis drivs av gamla förlegade ideal drömmar och delvis av högljudda gamers som gnäller på texturer och kantiga skuggor vilket får PR-bolagen att tro att det är allt som räknas. Så du ser på det från fel håll. Det är inte hårdvaran som är problemet, det är utvecklarna och du löser inte det genom starkare hårdvara.

Problemet som du ignorerar är att en fet processor och en fet GPU även per definition betyder en fet prislapp. Ett sätt att komma runt det är att ge konsoler fler egenskaper. Det var lättare för folk att svälja $600 för PS3 eftersom de även fick en Blurayspelare som i sig kostade mycket vid den tiden. Hur många tror du hade lagt 10 000 kr eller mer på en speldator om de inte också kunde titta på film, surfa, maila med mera på den? Hade du accepterat att köpa två separata datorer för spel och musikproduktion? Var ska vi dra gränsen förresten? En filmdator, en speldator, en maildator, en surfdator, en worddator? Vad är det för konstig fixering vid att apparater bara för göra en enda godtycklig sak?

Jag säger inte att en apparat inte "får" göra det ena eller det andra men det är ju rätt uppenbart att ju mer kludd man lägger på ju mer fokus tas från huvudsyftet.

Sedan finns det bra spel med bra grafik och bra spel med "dålig" grafik.. Så har det alltid varit, till alla konsoler. Det finns exempel på kassa spell till SNES, Megadrive osv också och de var ju rena spelkonsoler.

Problemet ligger inte där, utan det handlar om att ge bra utvecklare bra förutsättningar. Jag tror att man som utvecklare inte orkar göra fantastiskt kul och snygga spel om man måste lägga massa tid på optimeringar av olika slag bara för att få saker att flyta OK liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och fick du en PC som presterade bättre/likvärdigt som en PC när den kom? Nej. Alltså kvarstår min poäng. Du fick lägga ut en bra bit över 20 000Kr på en PC för att få liknande prestanda.

Din poäng är dock inte lika relevant i sammanhanget då PS3 lanserades 11:e 2006, alltså för drygt nio år sedan och idag så behöver du inte längre bygga en PC för 20 lock för att fullkomligt köra över gårdagens likså dagens generation av konsoller i ren och skär prestanda.

Som plattform så har konsollerna förlorat loppet för länge sedan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...
Problemet ligger inte där, utan det handlar om att ge bra utvecklare bra förutsättningar. Jag tror att man som utvecklare inte orkar göra fantastiskt kul och snygga spel om man måste lägga massa tid på optimeringar av olika slag bara för att få saker att flyta OK liksom.

Du tänker helt ologiskt där. Jag har jobbat i spelindustrin och jag kan säga med en gång att anledningen till att man måste optimera är för att tävla mot sina konkurrenter.

Jag menar tänk om man inte "behövde" optimera som du uttrycker det - ja men om en konkurrent optimerar ändå, så kommer ju konkurrentens produkt att kunna prestera bättre / se snyggare ut / {annan fördel}. Så det är helt orelevant vad hårdvaran kan och inte kan. Vill man konkurrera i spelindustrins framkant måste man optimera helt enkelt för att det går att optimera.
(Vill man slippa optimera får man tävla i ett annat marknadssegment.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om de lyssnat på klagomålen så släpper de nog en Jaguar-baserad konsol som liknar de andra för att locka till sig tredjepart igen.

Jag hoppas att de håller kvar pekplattan för det verkar ju vara en av de bättre grejerna med Wii U. Har hört många säga att den är grymt användbar när någon annan vill använda TVn. Den öppnar också upp för en del intressanta asymmetriska partyspel. Så jag hoppas att det blir en PS4/Xbone med kontrollerna från Wii U och bättre marknadsföring. Sen vore de trevligt om de i samma veva ändrar lite i avtalen kring virtual console så att de kopplar spelen till ett användarkonto och inte hårdvara. Problemet är väl att de behöver ett nytt Zelda, Mario, Mario Kart, Smash Bros, Metroid och så vidare för att sälja den nya konsolen igen. Annars blir det nog svårt att få folk att köpa den. För de behöver ju den där kärnan med hardcore fans som kan vara early adopters som bygger upp den första användarbasen som de sedan kan expandera. Vem skulle köpa en ny konsol från Nintendo idag om de bara portade över spelen från Wii U?

Fast man vet aldrig med Nintendo. De kör sitt eget lilla race och på något sätt lyckas de för det mesta trots att folk tror att de är galna. Den största risken är väl att de är för bakåtsträvande.

Sen tror jag fortfarande att det här är sista generationen från alla tillverkare och att den traditionella spelkonsolen har spelat ut sin roll. Sony och Microsoft kommer istället bli distributionsplattformar i stil med Steam. De kommer säkert sälja egen hårdvara men det kommer nog bara vara en PC med ett klistermärke och deras egna plattform förinstallerad. Enbart för att göra det lättare för folk som inte orkar sätta sig in i hur man bygger en PC eller vad man ska köpa. Men vi får se vad som händer. Det är många år kvar till Microsoft och Sony har sagt att de ska pensionera Xbone och PS4. ARM kanske har tagit över helt med grafenprocessorer tills dess. Den som lever får se.

Dold text

Så… ingen Kaveri?

Skrivet av Zotamedu:

Det går inte att pressa så mycket. Elektronik är redan hårt pressat. Det finns inte så stora marginaler kvar. Du kan ju titta på Steam Machines och jämföra pris och prestanda. Den billigaste har antingen en i3 med ospecad Nvidia GTX eller en 4-kärnig AMD med 250X. Så starkare CPU men klenare GPU än konsolerna för ungefär samma pris. Det går inte att göra underverk. PS4 kostar 4000 kr och den är subventionerad. Den tillverkas i många miljoner exemplar och har en integrerad processor för att spara pengar.

Sony Computer Entertainment fick ordentliga ekonomiska problem när PS3 inte sålde ordentligt. De kan inte subventionera så mycket idag för det säljs inte tillräckligt med spel och konsoler för att hålla uppe den affärsmodellen. Sony sålde PS3 med förlust under 4 år och de sålde betydligt färre konsoler än de räknat med i början. Det har uppskattats att det kostade ca $840 att tillverka en PS3 i början och de såldes för $600. Det är alltså priset till konsument och då ska återförsäljaren ha vinst på det också så det var många tusen kronor per enhet som Sony gick back. De gick nästan 2 miljarder dollar back första året. Det tog 3 år innan de började gå med vinst igen och då hade de lyckats sänka produktionskostnaderna en del. Sony kan idag inte ta en förlust på 2 miljarder bara sådär. Deras mål var att sälja 150 miljoner enheter och därmed slå sitt tidigare rekord från PS2 på 140 miljoner enheter. De sålde 80 miljoner i slutändan. PS4 ligger nu på 20 miljoner sålda. Du får inte glömma att vi haft en global ekonomisk kris mellan konsolerna också. Om den slagit till i samband med att Sony släppte PS3 hade de legat riktigt brunt till. De kan inte riskera det. Att sälja till så stor förlust är inte en hållbar affärsmodell längre. Det är för stora risker.

Sen verkar AAA-spelen knaka i fogarna också. Det är få spel som klarar av att hålla uppe sina enorma budgetar. Ännu mer prestanda leder till ännu mer grafikkrig där man ska ha ännu mer naturtrogna nyanser av brunt och ännu mer partikeleffekter och bloom. Det blir inte bättre spel av det. Det blir bara dyrare spel. AAA-utvecklarna verkar sakta kollapsa under sin egen storlek när mindre studior visar att man kan göra sjukt bra och sjukt snygga spel utan att lägga ut 100 miljoner dollar som kräver att man säljer 30 miljoner exemplar för att gå runt.

Det ligger ju dock lite mer i den historian. De satsade enormt mycket pengar på Cell-processorn. Pengarna började rinna iväg när de fick problem att tillverka den och när de insåg att planen att bara köra på Cell inte höll och var tvungna att blanda in Nvidia.
Och så är det väldigt viktigt att förstå att Sony valde inte Cell till PS3 för att det var en bra CPU till just en konsol, utan för att de ansåg att PS3 var en bra plattform att marknadsföra Cell på. Cell skulle ju konkurrera med "de stora" och enkelt kunna skalas för att användas till allt från inbäddade inbäddade applikationer av alla de slag till servrar och klusterdatorer. Genom att möjliggöra installation av Linux på PS3 och fri tillgång till Cell därigenom ville man sprida programmeringskunskaper för att kunna etablera kunskap och öka chanserna för att Cell skulle vara ett alternativ vid upphandlingar.

Sony hade lite hybris vid den tiden efter alla framgångar med PS2. Man trodde väl att Playstation-varumärket var så starkt att den mer eller mindre skulle sälja sig själv. Och man räknade inte med något motstånd.

Men det gick inte som tänkt.

  • Tillverkningsproblemen av Cell försenade maskinen

  • Samarbetet med Nvidia kostade väldigt mycket (Nvidia visste redan då hur man tar bra betalt).

  • Att Microsoft skulle betala multum för att hetsa ihop en ny konsol, som dessutom "snodde" en del av Cell-projektet, och ansträngde sig till det yttersta för att komma ett helt år före Sony och dessutom ha en komplett onlinetjänst av den magnituden.

  • Blu-ray var fruktansvärt dyrt på den tiden, och drogs också med tillverkningsproblem i början.

  • Praktiskt taget ingen online-lösning.

  • Avsaknaden av skakfunktion i handkontrollen käbblet med Immersion sköttes mycket illa och var kanske den tydligaste pusselbiten till bilden av både arrogans och planlöshet.

  • Sonys presskonferens på E3 2006 gick till historien som ett av de allra största fiaskona i spelbranchen.

Ken Kutaragi hade smått helgonstatus vid denna tiden, men han höll på att sänka skiten med sina förvirrade drömmar om Playstation 3 som husets enda mediacentral, inklusive router. Den första PS3an som visades upp hade ju två HDMI-portar, där den ena var en ingång, samt två stycken ethernet-portar. Gudars vet hur många snurriga ideer på detta spår de lade pengar på som de aldrig visade upp. Glöm inte bort banankontrollen förresten.

Efter en kavalkad av av knaserier i ruset av PS2-framgångarna hade Sony i slutändan en försenad maskin som kostade mer än Xbox 360 men presterade marginellt sämre.

Det där med att de räknade med att sälja just 150 miljoner PS3or var dock nytt för mig. Men väl inte så oväntat. Jag undrar vad de baserade det på, vilken omvärldsanalys de hade. Egentligen hade de väldigt mycket tur med PS2. Dreamcast dog för att Sega inte längre var trovärdigt. Xbox var en ny spelare och svindyr med en vulgär handkontroll i början. Gamecube saknade appeal helt och hållet.

Skrivet av Yoshman:

"Big-core" x86 har sprungit iväg från allt utom POWER och om inom speciella områden finns det SPARC designer som presterar riktigt bra.

Tittar man på Jaguar och Atom så ligger de med i prestandatoppen för CPUer i specialdesignade kretsar, men finns designer som presterar klart bättre som t.ex. PowerPC e6500 från FreeScale (2013 hade denna "rekordet" i CoreMark för en "embedded CPU" och undrar vad som slår den än idag). De best presterande ARMv8-designerna ligger i nivå med Jaguar/Atom, så ur den aspekten skulle det rent tekniskt vara möjligt för Nvidia att erbjuda en prestandamässigt likvärdig Tegra-baserad plattform om man tillåter en TDP på ca 100W vilket är det område PS4/XBO håller sig.

Intel har också lanserat sin första systemkretslösning baserad på "big-core", Xeon-D, som bygger på Broadwell. Fast siktet med denna är inte precis spelkonsoler, prismässigt hamnar man inte heller speciellt rätt även om plattformen har väldigt lågt pris för att vara en 8-kärnors Xeon med integrerade 10Gbit/s portar.

Finns flera fördelar för Nintendo att använda en design som ligger väldigt nära PS4/XBO om målet är ett riktigt bra 3:e parts stöd, så att man väljer en lösning från AMD lär ju vara en lågoddsare.

Dold text

…och… Kaveri?!

Skrivet av Yoshman:

POWER är siktar ju på best-of-the-best, lågt pris är inte riktigt huvudprio. PowerPC för inbyggda system är ju designade enligt helt andra ramar, det enda de delar med POWER är att de använder samma instruktionsuppsättning. Lite slarvigt uttryck i Intel-termer, POWER=Xeon, PowerPC=Atom/i3.

Det Freescale tillverkar är typiskt för enheter som tillverkas i relativt stora serier och där perf/W och relativt låg absolut effekt behövs, typisk TDP är upp till 30-40W. Så prismässigt borde det inte vara ett problem att göra en design som passar för konsoler, skulle bli en modern variant av PowerPC CPUer som man hittar i GC/Wii/WiiU/PS3/360. Alla dessa har en CPU som i Freescale termer mer motsvarar e500, e6500 har ganska mycket högre IPC och kan klockas rätt mycket högre. e500 är precis som PPC-designerna i tidigare konsoler väldigt gamla (10-15 år gamla) designer.

Tegra X1 har vid ~5W en teoretisk GPU-prestanda motsvarande ungefär hälften till en fjärdedel av PS4 (lite beroende på hur välvilligt man läser Nvidias marknadsmaterial för Tegra X1, personligen så skulle jag säga att 1/4 är närmare sanningen), så ur den aspekten är man klart förbi förra generationens konsoler. Men finns ju andra aspekter som bandbredd mot RAM och liknande, där är man mer på samma nivå som förra generationens konsoler men just denna punkt är något som man definitivt kan rejält förbättra om effekten tillåts öka. En nackdel med GDDR5 RAM är att det är väldigt strömkrävande, även jämfört med "vanliga" DDR3 minnen.

Nvidias prat om hur effektiv Tegra X1 är i alla fall inte helt b*ll, AnandTech uppmätte endast en GPU effekt på 1.5W för att matcha GPUn i Apples A8X. I det läget är Tegra X1 underklockad, så den drar mer i normalläge.

Dold text

Hur troligt tror du det är att en PPC hamnar i en ny konsol?

Skrivet av Ozzed:

Ja du hur tillverkarna knäcker den nöten är inte mitt problem. Det är inte jag som är en branch i kris

Min poäng var mest att man har gått från dyra och högpresterande konsoler till billiga och lågpresterande, vilket är synd, då jag anser att det helt tar bort meningen med konsolerna. Man kan köpa en PC och en Gamepad så kan man spela spel som lämpar sig för gamepads om man vill ha det.

Men sony, nintendo och Microsoft har ju inte haft något emot att blöda för att kunna subventionera konsoler tidigare, så varför vill man inte göra det längre? Jag tycker att det gynnar konsumenten med så billiga konsoler som möjligt. Eller menar du att konsumenten tjänar på att betala fullpris på hårdvara? Det enda som händer då är ju att t. ex sony kan dryga ut sin vinstmarginal och det har inte jag som konsument något intresse av utan jag vill ha billig och högpresterande hårdvara helt enkelt, som det var förut.

Det är lite av en modern myt att konsoler "alltid" varit subventionerade. Det är ungefär bara PS3/360 som varit subventionerade. Möjligtvis PS2an också, men i mer begränsad omfattning, och så den första Xboxen när Microsoft bestämde sig för att dumpa priset för att få in en fot på marknaden. Nintendo har aldrig subventionerat en enda pryl, de håller på filosofin att varenda pinal ska betala sig själv.

Skrivet av Zotamedu:

De har redan löst det men det är inte den lösning som du vill ha för den är inte ekonomiskt försvarbar

Ja det är ju det jag säger och det är nog det tillverkarna känner av också. Konsolerna är sakta på väg bort för att teknikutvecklingen har sprungit om dem. Spel på PC är enklare än det någonsin varit. Man behöver inte bråka lika mycket med drivrutiner och man behöver inte installera spel från tre skivor. Steam har löst massa problem och prisraset på PC-hårdvara sett till prestandan man får har gjort att man klarar sig rätt bra även på en enklare färdigbyggd PC. Microsoft verkar redan lägga grunden för att flytta till en ren distributionsplattform genom deras snack om spel på Windows 10 och hur det är kopplat till den inbyggda butiken och Xbone. Sony kan jag faktiskt tänka mig lägger ner helt och skiter i allt. De är ju traditionellt en hårdvarutillverkare men nu har de sålt av laptopavdelningen och SOE så de lägger nog av helt och gör telefoner istället.

Fast det kommer aldrig bli som förut för att världen ser annorlunda ut. De tekniska och ekonomiska förutsättningarna är helt annorlunda. Det visade redan förra generationen konsoler tydligt. Det har blivit för dyrt och en stor del av marknaden skiter egentligen i hur kraftiga konsolerna är. De flesta vill ha bra spel och bra spel har väldigt lite med hur kraftig hårdvaran är att göra. Crytech har ju fortfarande inte förstått det till exempel utan de fortsätter att mata ut sjukt snygga teknikdemon som visar hur verklighetstrogna deras spelmotorer är men spelen är generellt skit. Var det någon i hela världen som tyckte Ryse var bra?

Det tror inte jag. Missat det stora varslet Sony mobile nyligen lade? 2200 ska bort globalt, varav hela 1000 i Lund. Det har varit en nedåtgående trend alltsedan Sony köpte ut Ericsson ur bolaget. Bit för bit har svenska mellanchefer har ersatts med japaner, och det spekuleras i att Sony letar köpare för hela telefonavdelningen.

Däremot går PS-delen bra, och de har redan nu experimenterat med att göra PS till en distributionsplattform för telefoner kallat Playstation mobile. https://www.playstation.com/psm/index_e.html Verkar som att de har lagt det på is nyligen, liksom de håller på att fjärmar sig från PS Vita Här är en sida med kompatibla telefoner: http://www.playstation.com/psm/certified.html

Skrivet av Ozzed:

Själva idén men en konsol är ju att den ska klara spel och inget annat, så man kan optimera den för det. Detta har man frångått i nyare generationer men jag tror att fokuserar man teknikutvecklingen och energin på spel igen så kan konsoler repa sig. Men om det fortsätter åt det håll det går idag ja då går det ju såklart inte. Men det är inte mitt fel om industrin självdör för att de är osmarta.

Jag förstår din tanke, men som flera påpekat är den tiden förbi. Back in the days på 80- och 90-talet hade alla komponenter så himla usel prestanda, så ville man få något uträttat utan att det kostade multum var man tvungen att använda mer eller mindre skräddarsydda eller hårt nischade komponenter, och så fick man programmera direkt till hårdvaran. Generella processorer med någon som helst prestanda var svindyra. En Intelprocessor ovanför instegsnivå gick loss på femsiffriga belopp.

Men nu har prestanda på generella processorer blivit såpass hög, och priset har gått ner, att det inte längre lönar sig att använda nischade produkter. Och allting är så komplext oavsett, så att programmera direkt till hårdvaran är i princip uteslutet, så den vinsten försvinner också. Dessutom finns det flera olika plattformar som i stort sett presterar samma sak, (alla kan visa 16+ miljoner färger, flerkanalsljud, inga fasta begränsningar på antalet objekt på skärmen samtidigt, eller liknande lustigheter) så man vill att det ska vara enkelt att konvertera mitt i all komplexitet. Det gör att spelen blir lite mer generella och kodade på lite högre nivå programmeringsmässigt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag säger inte att en apparat inte "får" göra det ena eller det andra men det är ju rätt uppenbart att ju mer kludd man lägger på ju mer fokus tas från huvudsyftet.

Sedan finns det bra spel med bra grafik och bra spel med "dålig" grafik.. Så har det alltid varit, till alla konsoler. Det finns exempel på kassa spell till SNES, Megadrive osv också och de var ju rena spelkonsoler.

Problemet ligger inte där, utan det handlar om att ge bra utvecklare bra förutsättningar. Jag tror att man som utvecklare inte orkar göra fantastiskt kul och snygga spel om man måste lägga massa tid på optimeringar av olika slag bara för att få saker att flyta OK liksom.

Skrivet av dpom86:

Du tänker helt ologiskt där. Jag har jobbat i spelindustrin och jag kan säga med en gång att anledningen till att man måste optimera är för att tävla mot sina konkurrenter.

Jag menar tänk om man inte "behövde" optimera som du uttrycker det - ja men om en konkurrent optimerar ändå, så kommer ju konkurrentens produkt att kunna prestera bättre / se snyggare ut / {annan fördel}. Så det är helt orelevant vad hårdvaran kan och inte kan. Vill man konkurrera i spelindustrins framkant måste man optimera helt enkelt för att det går att optimera.
(Vill man slippa optimera får man tävla i ett annat marknadssegment.)

Jag tycker Ozzed inte alls är vilsen. Är hårdvaran komplex får man lägga tid på att bara få skiten att rulla. Är hårdvaran enkel kan man istället lägga den tiden på att få spelet att bli bättre.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag tycker Ozzed inte alls är vilsen. Är hårdvaran komplex får man lägga tid på att bara få skiten att rulla. Är hårdvaran enkel kan man istället lägga den tiden på att få spelet att bli bättre.

Precis detta jag menar. Plus att det är omöjligt att klämma in allt på en PCB om man ska ha massa extrafunktioner och skit. Men kan man köra BGA på allt och en enda PCB så går det få ner produktionskostnaderna rejält, och enheten blir dessutom slimmad och fin. De har kollrat bort sig för att de har krånglat till det, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

…och… Kaveri?!

AMD har aldrig hävdat att Kaveri är en systemkrets och tror ingen annan försökt sätta den stämpeln heller. Kaveri är inte mer en systemkrets än Haswell U är det, i båda fallen finns det fundamentala bitar som saknas i paketeringen för att det ska vara en komplett dator. Kabini/Temash är "riktiga" systemkretsar och nu när du ändå påpekar det så var ju faktiskt Core M före Xeon-D som systemkrets baserad på x86-big core

Skrivet av Gibbe:

Hur troligt tror du det är att en PPC hamnar i en ny konsol?

Tyvärr absolut minimal. Lite nedslående att läsa diskussionen kring hur bra ISA i 64-bitars ARM är när man ser folk (ofta sådana som har erfarenhet att utveckla kompilatorer och därmed blir "drabbade" av ISA) säger hur bra Aarch64 är. 64-bitars ARM ÄR bra, men väldigt ofta förekommer både direkta referenser till: nu fungerar det ju precis som PPC! Visar bara att IBM kunde sin CPU-design när man tog fram PowerPC.

I min mening är PowerPC/POWER totalt sett den bästa CPU-arkitektur som någonsin skapats (det positiva är att 64-bitars ARM kan mycket väl vara den näst bästa), men på det stora hela spelar saker som ISA relativt liten roll. Hur mikroarkitekturen ser ut är lång viktigare + finns en del faktiska fördelar med x86 (som kommer av att det INTE är en RISC).

FreeScale har väl aldrig varit med i konsoldesign och IBM har sagt att de inte är speciellt intresserad i att jobba med PowerPC längre, de har lite småsaker där men de fokuserar på POWER (som prismässigt och tekniskt är totalt orimlig i en konsol). Ska det vara någon poäng med en ny PPC i en konsol måste det ju vara en modern design, FreeScales e6500 skulle rent teoretiskt fungera men det är som sagt inte deras bollplan.

Som jag skrev ovan, för mig är det en lågoddsare att Nintendo kör med en lösning från AMD. Enda realistiska alternativ är Nvidia och en Tegra-lösning designad för ~100W TDP, men då hamnar Nintendo ändå i att få göra mer själv då 64-bitars ARM är och kommer vara lite omoget på programvarusidan ett tag framöver medan den punkten är ett icke-problem på x86.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det blir ändå inte på samma vis. Spelen för de mer tradionella bärbara spelkonsollerna är ju designade direkt mot inputmöjligheterna som finns. Att börja blanda med olika kontrollerlösningar blir rätt kladdigt och kasst, såvida man nu inte forcerat en standardiserad kontroll då.

Samtidigt ser jag inte riktigt något värde i att slösa batteri på våra smartphones som redan har usel batteritid när man istället kan ha en dedikerad mobil spelkonsoll som är helt designad för uppgiften. Inget som hindrar en att man fyller fickorna med mobiler avsedda för att spela på samtidigt, men smidigheten att exempelvis veckla upp en 3DS och bara vara igång med att spela och då med riktiga kontroller är ganska svårslaget.

Det blir nästan på samma vis. I alla fall försvinner argumentet om att det inte finns fysiska knappar till spelen för telefoner och plattor.

”Spelen för de mer tradionella bärbara spelkonsollerna är ju designade direkt mot inputmöjligheterna som finns.”

Men… Det där är ju enbart en designfråga i spelet. För det första finns det en del spel som även är anpassade till fysiska kontroller och det finns också en standard i exempelvis iOS (”MiFi” heter det – här en samling med spel som har stöd: http://afterpad.com/mfigamelist). Nintendo skulle absolut kunna göra en egen kontroll och docka som funkade utmärkt med deras spel. Kanske även en docka med extra batteri så man fick mer speltid. Hursomhelst ser jag ingen större anledning att vara så negativ inställd till detta som du verkar vara.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Det blir nästan på samma vis. I alla fall försvinner argumentet om att det inte finns fysiska knappar till spelen för telefoner och plattor.

”Spelen för de mer tradionella bärbara spelkonsollerna är ju designade direkt mot inputmöjligheterna som finns.”

Men… Det där är ju enbart en designfråga i spelet. För det första finns det en del spel som även är anpassade till fysiska kontroller och det finns också en standard i exempelvis iOS (”MiFi” heter det – här en samling med spel som har stöd: http://afterpad.com/mfigamelist). Nintendo skulle absolut kunna göra en egen kontroll och docka som funkade utmärkt med deras spel. Kanske även en docka med extra batteri så man fick mer speltid. Hursomhelst ser jag ingen större anledning att vara så negativ inställd till detta som du verkar vara.

Nej, du har rätt i att jag nog är lite väl negativt inställd. Jag ser tyvärr inte smartphones och tablets som en direkt bra utveckling sett till spel. Samtidigt är det ju också Nintendo vi pratar om här, de kanske löser problemet på något vettigt vis. Ställer de krav på standardiserade kontroller som verkligen fungerar så borde det nog inte vara något större problem.

Oavsett är det ju intressant att se vad dels DeNA-sammarbetet men även NX innebär när de väl blir aktuella. Hade inte skadat med mer info redan nu istället för att hänvisa till att mer information kommer nästa år.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag ser tyvärr inte smartphones och tablets som en direkt bra utveckling sett till spel.

Varför inte? Det handlar om numera fina skärmar med bättre och bättre grafikprestanda under huven. Vad man sen utvecklar för typ av spel till dessa enheter har knappast med hårdvaran att göra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Varför inte? Det handlar om numera fina skärmar med bättre och bättre grafikprestanda under huven. Vad man sen utvecklar för typ av spel till dessa enheter har knappast med hårdvaran att göra.

Det kvittar så länge spelen begränsas av touch kontroller. Det fattas en seriös satsning på detta samt att batteri tiden måste bli bättre. Jag tycker batteriet sugs ut snabbt nog bara genom att idla, ansluta mot och använda internet.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det kvittar så länge spelen begränsas av touch kontroller.

Men… då får man ju utveckla ett spel som är anpassat för fysiska kontroller. Vad är problemet?

Skrivet av anon5930:

Det fattas en seriös satsning på detta samt att batteri tiden måste bli bättre. Jag tycker batteriet sugs ut snabbt nog bara genom att idla, ansluta mot och använda internet.

En docka att sätta telefonen i som innehåller extra batteri? Känns som jag upprepar mig.
Batteritiden blir säkert bättre med tiden. Smartmobilerna (och dess batterier)utvecklas ju hela tiden.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Men… då får man ju utveckla ett spel som är anpassat för fysiska kontroller. Vad är problemet?

En docka att sätta telefonen i som innehåller extra batteri? Känns som jag upprepar mig.
Batteritiden blir säkert bättre med tiden. Smartmobilerna (och dess batterier)utvecklas ju hela tiden.

Problemet är ju att inget händer. Satsningarna som funnits har heller inte lyckats.

Men vi får se, med lite Nintendo magi kanske det blir en utveckling i en bättre riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kommer inte hända. Det är en specialbyggd PC. Antingen blir den relativt klen och relativt billig eller så blir den kraftig och svindyr. Nintendo lär inte bygga en konsol som kostar 8000 kr utan de lär ligga kvar runt 4000 kr och då blir det ungefär samma prestanda som de andra i nuvarande generation. Det går inte att magiskt trolla fram prestanda från ingenstans.

Fast, det går visst. I och med hårdvarans extrema utveckling under 90 och 00 talet blev programmerare lata. Under 10 talet har hårdvaruutvecklingen bromsats ganska mycket (sett prestanda, det har såklart utvecklats på andra punkter såsom miljö osv) vilket gör att det återigen blir viktigt att utveckla mjukvara på ett hårdvarueffektivt sätt. Jag är övertygad om att PS4 och X1 kan utnyttja dess hårdvara mer optimalt än vad de gör. Sedan är det såklart inte OS som gör allt, tredjeparttillverkare som gör spel är en lika stor faktor. Nintendo har alltid varit duktiga på att utveckla spel, att utnyttja den hårdvara som konsolen besitter. Detta betyder ju att de kan dra ned på hårdvarukostnaderna, men ja, då lider ju tredjepartstitlarna, vilket vi upplevt sedan Wii.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äntligen! Enda frågan är väl om det är för sent.