Dåliga resultat med EVGA 970 SSC, hjälp!

Permalänk

Dåliga resultat med EVGA 970 SSC, hjälp!

Jag har nyligen fått hem och monterat in ett 970, men resultaten är verkligen inte som jag hoppats på.
Jag ligger på väldigt låg FPS när det gäller i princip alla spel. Jag har ominstallerat drivrutiner flera gånger och funderar starkt på att omformatera hela datorn, men det kan ju inte vara det som är problemet? Tidigare har jag haft ett XFX 6950 1gb och det är knappt någon skillnad.
Samt är mitt 3DMARK score en stor besvikelse jämfört med andras resultat. (http://www.3dmark.com/fs/4332726)
Hjälp? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KarlbergFilip:

Jag har nyligen fått hem och monterat in ett 970, men resultaten är verkligen inte som jag hoppats på.
Jag ligger på väldigt låg FPS när det gäller i princip alla spel. Jag har ominstallerat drivrutiner flera gånger och funderar starkt på att omformatera hela datorn, men det kan ju inte vara det som är problemet? Tidigare har jag haft ett XFX 6950 1gb och det är knappt någon skillnad.
Samt är mitt 3DMARK score en stor besvikelse jämfört med andras resultat. (http://www.3dmark.com/fs/4332726)
Hjälp? :S

Hm det verkar lite lågt ja.Har du klockat din cpu nånting?Jag har samma som dig och kör den ständigt på 4,6ghz och får detta resultat med en liten klock på mitt gtx980.
http://www.3dmark.com/fs/3825161

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Hedersmedlem

Det som ser lite knepigt ut med ditt resultat är framförallt CPU och Physics resultaten. Physics kan bero på att du inte använder grafikkortet för det. En inställning du kan göra i Nvidias kontrollpanel. När det gäller CPU'n så kan man ju fundera på om du har värmeproblem som håller tillbaka den. Alternativt har du andra saker igång som snor en massa kraft.

Edit: Ja, det står faktiskt i resultatet att din CPU maxar på strax under 1600MHz under testet, så där har du ditt problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Hm det verkar lite lågt ja.Har du klockat din cpu nånting?Jag har samma som dig och kör den ständigt på 4,6ghz och får detta resultat med en liten klock på mitt gtx980.
http://www.3dmark.com/fs/3825161

Har aldrig klockat min CPU och har ingen erfarenhet av det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KarlbergFilip:

Har aldrig klockat min CPU och har ingen erfarenhet av det.

Du ska inte behöva klocka din CPU för att få fart på ett GTX 970. Det är inte det som är ditt problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det som ser lite knepigt ut med ditt resultat är framförallt CPU och Physics resultaten. Physics kan bero på att du inte använder grafikkortet för det. En inställning du kan göra i Nvidias kontrollpanel. När det gäller CPU'n så kan man ju fundera på om du har värmeproblem som håller tillbaka den. Alternativt har du andra saker igång som snor en massa kraft.

Edit: Ja, det står faktiskt i resultatet att din CPU maxar på strax under 1600MHz under testet, så där har du ditt problem.

Det kan vara så ja, ska kika lite närmare på min CPU eller alternativt städa ur datorn. Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det som ser lite knepigt ut med ditt resultat är framförallt CPU och Physics resultaten. Physics kan bero på att du inte använder grafikkortet för det. En inställning du kan göra i Nvidias kontrollpanel. När det gäller CPU'n så kan man ju fundera på om du har värmeproblem som håller tillbaka den. Alternativt har du andra saker igång som snor en massa kraft.

Edit: Ja, det står faktiskt i resultatet att din CPU maxar på strax under 1600MHz under testet, så där har du ditt problem.

frekvensen som 3dmark anger behöver inte nödvändigtvis betyda något, när jag körde så stod det att min 4770k gick upp i 800mhz som högst.

jag håller dock med, graphics score är normal för gtx 970 och physics score är helt åt helvete.

Skrivet av KarlbergFilip:

Det kan vara så ja, ska kika lite närmare på min CPU eller alternativt städa ur datorn. Tack för snabbt svar!

ingen dammsugare i datorn bara. det är förmodligen helt enkelt så att det är något som har gått snett med processorkylaren.

Permalänk

Rengjorde och bytte processorkylare och resultatet blev hur bra som helst! Tack till alla.