Permalänk
Medlem

Hyper TX3 EVO temp

Tjoo..
Sitter och testar min Hyper TX3 EVO just nu.. i bios skiftar temp mellan 35c/ 53c . varför ? för mkt kylpasta eller är detta normalt ?
I5 3570k.

Permalänk
Medlem

Min processor går mkt varmare i BIOS än i OS, så jag tycker att du ska kolla när du har kört igång det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Min processor går mkt varmare i BIOS än i OS, så jag tycker att du ska kolla när du har kört igång det istället.

den är igång.. kör ju clickbios :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

den är igång.. kör ju clickbios :)?

Starta OS, dvs Windows eller nån Linuxdistro, och kolla vilken temperatur du får där.

Permalänk
Medlem

Fotf samma.? bra /dåligt? . borde ju vara ok ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske luft bubblor i din kylpastan?

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Avstängd

Temperaturer kollar man i windows/linux miljö. Under bios används inte operativsystemets strömsparsfunktioner som styr temperaturen på processorn.

Så du behöver inte oroa dig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Temperaturer kollar man i windows/linux miljö. Under bios används inte operativsystemets strömsparsfunktioner som styr temperaturen på processorn.

Så du behöver inte oroa dig för det.

Yes ok. Kan lägga in en print på temps imorgon Kväll när jag är hemma efter jobbe Så kan man avgöra där ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

Kanske luft bubblor i din kylpastan?

Mjae då hade de nog vart ännu högre temps antar jag :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roppski:

Yes ok. Kan lägga in en print på temps imorgon Kväll när jag är hemma efter jobbe Så kan man avgöra där ?

Skickades från m.sweclockers.com

Gör så!

Permalänk
Medlem

Blir temps imorn. Ej vart hemma idag O hunnit starta upp datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bild på temps i idle

verkar dock som de stabiliserat sig. och ser bra ut. ?

Permalänk
Medlem

Ser helt normalt ut;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Ser helt normalt ut;-)

oki tack . lägger upp bild efter spel med då så får ni avgöra för jag har inte en aning vad temps ska ligga på i load

Permalänk
Medlem

Inget konstigt där. Förutom allt det där vita..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Inget konstigt där. Förutom allt det där vita..

xD

Permalänk
Medlem

Temps i load .23+ inomhus ca .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

Temps i load .23+ inomhus ca .http://i.imgur.com/osUfh9W.jpg

Helt OK temperaturer. Du kan överklocka en bit med den kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Helt OK temperaturer. Du kan överklocka en bit med den kylaren.

oki tack kör på en stund till med spelande så får vi se sen hur de ser ut men då vet jag att allt verkar ok iaf ska försöka överklocka lite när ja har tid :)!
just nu temps
core 1 59c
core 2 56c
core 3 64c
core 4 59c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

oki tack kör på en stund till med spelande så får vi se sen hur de ser ut men då vet jag att allt verkar ok iaf ska försöka överklocka lite då :)!
just nu
core 1 59c
core 2 56c
core 3 64c
core 4 59c

Använd IntelBurnTest för att snabbt testa stabilitet och värmeutveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

knepigt men detta ser ut såhär atm.

Skrivet av lorgix:

Använd IntelBurnTest för att snabbt testa stabilitet och värmeutveckling.

ah okej då ska vi kolla de då :)!!!

IBT nr 2 high

Permalänk
Medlem

ska jag köra 10 gånger på standard i testet :?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

ska jag köra 10 gånger på standard i testet :?

Kör minst 5ggr. Anpassa mängden minne så att det tar typ 5-10 minuter för att snabbt kolla hur varmt det blir, och snabbt testa stabilitet.
Kör högre nivåer (som tar längre tid) för att testa stabilitet.

edit: Tips: Använd "Redigera" (så som jag gör nu) istället för att skriva flera små inlägg i snabb följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kör minst 5ggr. Anpassa mängden minne så att det tar typ 5-10 minuter för att snabbt kolla hur varmt det blir, och snabbt testa stabilitet.
Kör högre nivåer (som tar längre tid) för att testa stabilitet.

edit: Tips: Använd "Redigera" (så som jag gör nu) istället för att skriva flera små inlägg i snabb följd.

Du fick lite temps där. verkar bli lit varm endå ?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en av kärnorna går upp i 80 grader under IBT skulle jag inte överklocka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Med tanke på att en av kärnorna går upp i 80 grader under IBT skulle jag inte överklocka den.

de hade jag nog inte heller gjort med "tanke på" :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

de hade jag nog inte heller gjort med "tanke på" :/.

Det går fortfarande att överklocka. Men inte lika mycket som om du hade ett jättebra chip och en kylare för 1000:-.
Spänningen är säkerligen onödigt hög, och kylaren kanske inte är monterad så bra. Det kan med andra ord finnas en del utrymme för förbättring.
Läs dom klistrade trådarna för överklockning, och kör "High" nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det går fortfarande att överklocka. Men inte lika mycket som om du hade ett jättebra chip och en kylare för 1000:-.
Spänningen är säkerligen onödigt hög, och kylaren kanske inte är monterad så bra. Det kan med andra ord finnas en del utrymme för förbättring.
Läs dom klistrade trådarna för överklockning, och kör "High" nästa gång.

yes okey. håller mig från klockningen en stund och ev monterar om kylaren ifall tempsen int är ok på testet .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roppski:

yes okey. håller mig från klockningen en stund och ev monterar om kylaren ifall tempsen int är ok på testet .

Det är inte farligt som det är. Men om du lyckas få ner temperaturerna så betyder det mer utrymme för överklockning. Det är OK att lämna det som det är, om du inte orkar bry dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är inte farligt som det är. Men om du lyckas få ner temperaturerna så betyder det mer utrymme för överklockning. Det är OK att lämna det som det är, om du inte orkar bry dig.

Okey jajamen. ska inhandla ett par fläktar till i allafall. men tack för all respons !!!