GTX 780 Ti och 1440p 144hz?

Permalänk
Medlem

GTX 780 Ti och 1440p 144hz?

Hej!

Sitter på ett 780 Ti SC referenskort (Länk till produkt på Inet) och har bestämt mig för att köpa den trevliga bildskärmen XB270HU när den släpps.

Är medveten om att mitt kort inte är kraftfullt nog att maxa de mest krävande speltitlarna, och har heller inget sådant krav då jag inte är extremt kräsen.. men kan man förvänta sig att denna kombination ger en trevlig upplevelse i krävande spel utan att behöva ställa ner grafiken allt för hårt?

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

jag äger ett r9 290x som presterar mer eller mindre likadant som 780 ti i 1440p och jag tycker att det fungerar bra, dock sitter jag på 60hz. det ska inte vara omöjligt att komma upp i 100 fps och sådant i många spel, dra ner anti-aliasing ett snäpp eller två och dra ner grafiken från ultra till high så vips har din fps gått i taket. min erfarenhet av grafik i spel är att high och ultra är väldigt lika utseendemässigt men att ultra är mycket tyngre att dra, och något som 4x MSAA är naturligtvis mycket tungt.

att överklocka grafikkortet rekommenderas även om du inte har gjort det redan. kanske kan få en 15-20% högre prestanda utan några större problem.

Permalänk
Entusiast

Skulle jag absolut säga, medium-grafik bör kortet kunna driva i de flesta "tunga" spel och kanske High/Ultra i mera lightweight-spel.
Anti-aliasing och liknande är väl det som du knappt någonsin bör aktivera.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carbed:

Hej!

Sitter på ett 780 Ti SC referenskort (Länk till produkt på Inet) och har bestämt mig för att köpa den trevliga bildskärmen XB270HU när den släpps.

Är medveten om att mitt kort inte är kraftfullt nog att maxa de mest krävande speltitlarna, och har heller inget sådant krav då jag inte är extremt kräsen.. men kan man förvänta sig att denna kombination ger en trevlig upplevelse i krävande spel utan att behöva ställa ner grafiken allt för hårt?

Tack på förhand!

Mvh

Om du får en bra överklock ska du väl kunna lira typ b4 på högsta i 1440p med typ 60 fps om din cpu hänger med. Vill du har mer får du väl köra på 1920, du får nog göra lite justeringar beroende på vilka spel du vill lira Men överlag så ska det nog fungera fint!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Skulle jag absolut säga, medium-grafik bör kortet kunna driva i de flesta "tunga" spel och kanske High/Ultra i mera lightweight-spel.
Anti-aliasing och liknande är väl det som du knappt någonsin bör aktivera.

- Medel och "rätt" val av AA är något som inte drar så tungt på grafikkortet i förhållande till vad det ger.
- Anisotropic filtering tar inte heller så mycket och ger mycket.
- Maxade texturer i vissa spel är mycket tungt, jag märker det nog lite mer än andra då jag ofta lirar i trippel surround. Tycker ultra/high eller very high/high (eller vad spelet kallar det för) kan skilja >100% på fps ibland, antar det är pga. 2gb minne på gfx.
- Många speltitlar brukar ha någon magisk sak som tar mycket prestanda eller tar ner lägstanivån rejält. Brukar spendera lite tid att slå på/av det mesta i grafikinställningarna.

144fps+ tycker jag är mycket svårt att nå hur det än är. 80-120 är mer realistiskt utan att fula ner för mycket (inväntar skylake och kör på 4,6ghz sandy bridge + 2x 680.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

- Medel och "rätt" val av AA är något som inte drar så tungt på grafikkortet i förhållande till vad det ger.
- Anisotropic filtering tar inte heller så mycket och ger mycket.
- Maxade texturer i vissa spel är mycket tungt, jag märker det nog lite mer än andra då jag ofta lirar i trippel surround. Tycker ultra/high eller very high/high (eller vad spelet kallar det för) kan skilja >100% på fps ibland, antar det är pga. 2gb minne på gfx.
- Många speltitlar brukar ha någon magisk sak som tar mycket prestanda eller tar ner lägstanivån rejält. Brukar spendera lite tid att slå på/av det mesta i grafikinställningarna.

144fps+ tycker jag är mycket svårt att nå hur det än är. 80-120 är mer realistiskt utan att fula ner för mycket (inväntar skylake och kör på 4,6ghz sandy bridge + 2x 680.

Edit: Värt att nämna är att 2560*1440 är ungefär dubbelt så många pixlar som 1920*1080 att rendera. Förutom detta brukar du i spel få lite mer fov så extra effekter och viewdistance i den extra fov'en kan säkert göra att det drar ner ännu mer. Varierar antagligen per spelmotor. Finns GUI-scale så är det ju värt att jämföra olika AA-nivåer i 1920*1080 kontra 2560*1440 (eller vad du nu har för bredd på upplösningen) och se vad som ger mest prestanda för utseendet.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Tackar så gott för snabba och framförallt bra svar, känner mig trygg i köpet nu!

Går lite offtopic nu som jag hoppas inte är emot reglerna:
På tal om överklockning.. som jag förövrigt är helt novis på men vill börja dyka in i efter jag känner mig tillräckligt påläst.

Hur som helst, till frågan: Då det är ett referenskort jag sitter på så är jag medveten om att kylningen är väldigt begränsad, samt att kortet är "SuperClocked" dvs fabriksöverklockat om jag förstått det rätt.
Detta säger mig att jag inte bör pilla med kortet, vad säger ni som är mer kunniga?

Permalänk
Medlem

Kommer fungera utmärkt, testat på en qnix (korea) skärm som var klockad till 110hz, fungerade utan problem och kan spela BF4 utan problem på ultra dock utan AA, har konstant 80+ fps dock med en rejäl överklockning på grafikkortet.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Problemet med GTX 780 Ti och 1440p är snarare mängden vRAM
Jag körde med GTX 780 SLI tidigare, och vRAMet gick i taket innan råprestandan tog slut.
Men så länge du bara kör med ett GTX 780 Ti lär detta inte vara något problem.

För övrigt gillar jag humorn i att du oroar dig över att frågor gällande överklockning skulle vara emot reglerna på en hemsida som heter "Sweclockers".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

gick från 660 Ti SLI till r9 290x för minnet tog slut och inte gpu kraften, tycker R9 290x rullar på galant i 1440p @ 75hz och kan lira de mesta på marknaden på high utan fps drops

GTX 780 Ti är ju lite kraftfullare men har mindre vram men sålänge du kör 1 kort borde de inte bli ett problem alls!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tackar återigen för snabba och kanonbra svar, känns som att det kommer bli ett suveränt köp!

Skrivet av Minsc S2:

Problemet med GTX 780 Ti och 1440p är snarare mängden vRAM
Jag körde med GTX 780 SLI tidigare, och vRAMet gick i taket innan råprestandan tog slut.
Men så länge du bara kör med ett GTX 780 Ti lär detta inte vara något problem.

För övrigt gillar jag humorn i att du oroar dig över att frågor gällande överklockning skulle vara emot reglerna på en hemsida som heter "Sweclockers".

Hahaha, jag syftade ju förstås på det att jag gick över till ett annat ämne än det som diskuterades från start, det tas väl inte så hårt på här.. skrattar själv nu i efterhand också när jag tänker på det från din synvinkel, god natt på er!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carbed:

Hej!

Sitter på ett 780 Ti SC referenskort (Länk till produkt på Inet) och har bestämt mig för att köpa den trevliga bildskärmen XB270HU när den släpps.

Är medveten om att mitt kort inte är kraftfullt nog att maxa de mest krävande speltitlarna, och har heller inget sådant krav då jag inte är extremt kräsen.. men kan man förvänta sig att denna kombination ger en trevlig upplevelse i krävande spel utan att behöva ställa ner grafiken allt för hårt?

Tack på förhand!

Mvh

Ska inte vara några problem. Jag kör 780 Ti SLI och testade köra ULTRA på Dying Light med ett kort och hade 50-60 fps. Underskatta inte 780Ti, det är knappt någon skillnad mellan 780Ti och 980, 980 har bara mera RAM. Med ett 780Ti kan du nogurlunda maxa Watch Dogs, Wolfenstein, Dying Light, Far Cry 4, Alien isolation, Shadow of Mordor, AC Unity, Son Of ROme. Tänk bara på att sänka AA:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Ska inte vara några problem. Jag kör 780 Ti SLI och testade köra ULTRA på Dying Light med ett kort och hade 50-60 fps. Underskatta inte 780Ti, det är knappt någon skillnad mellan 780Ti och 980, 980 har bara mera RAM. Med ett 780Ti kan du nogurlunda maxa Watch Dogs, Wolfenstein, Dying Light, Far Cry 4, Alien isolation, Shadow of Mordor, AC Unity, Son Of ROme. Tänk bara på att sänka AA:n.

Din jämförelse haltar eftersom du sitter på en 1080p skärm, och inte en 1440p.
Hade du kört Dying Light i Ultra med en 1440p skärm så hade du fått ett litet bildspel varje gång något exploderar eller en zombie försöker krama dig, eftersom grafikminnet hade överstigit 3 GB. (Jag vet detta av personliga erfarenheter, då det var precis vad som hände med mina GTX 780, så jag fick helt enkelt sänka Textures till Medium.)
Utöver det så har TS bara ett GTX 780 Ti, så det lär gå ganska rejält på knäna i 1440p om han kör på ultra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Din jämförelse haltar eftersom du sitter på en 1080p skärm, och inte en 1440p.
Hade du kört Dying Light i Ultra med en 1440p skärm så hade du fått ett litet bildspel varje gång något exploderar eller en zombie försöker krama dig, eftersom grafikminnet hade överstigit 3 GB. (Jag vet detta av personliga erfarenheter, då det var precis vad som hände med mina GTX 780, så jag fick helt enkelt sänka Textures till Medium.)
Utöver det så har TS bara ett GTX 780 Ti, så det lär gå ganska rejält på knäna i 1440p om han kör på ultra.

Hah, ja det stämmer. Glömde bort skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carbed:

Hej!

Sitter på ett 780 Ti SC referenskort (Länk till produkt på Inet) och har bestämt mig för att köpa den trevliga bildskärmen XB270HU när den släpps.

Är medveten om att mitt kort inte är kraftfullt nog att maxa de mest krävande speltitlarna, och har heller inget sådant krav då jag inte är extremt kräsen.. men kan man förvänta sig att denna kombination ger en trevlig upplevelse i krävande spel utan att behöva ställa ner grafiken allt för hårt?

Tack på förhand!

Mvh

Jag lirar med ett GTX 980 i 1440p i Ultra (enda undantag 2XMSAA) och ligger över 100fps hela tiden.
G-sync är underbart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nils45:

Ska inte vara några problem. Jag kör 780 Ti SLI och testade köra ULTRA på Dying Light med ett kort och hade 50-60 fps. Underskatta inte 780Ti, det är knappt någon skillnad mellan 780Ti och 980, 980 har bara mera RAM. Med ett 780Ti kan du nogurlunda maxa Watch Dogs, Wolfenstein, Dying Light, Far Cry 4, Alien isolation, Shadow of Mordor, AC Unity, Son Of ROme. Tänk bara på att sänka AA:n.

Är visst skillnad mellan 980 och 780 Ti. Främst i nyare spel.

Permalänk
Medlem

Du kan nog få en trevlig upplevelse men förvänta dig inga höga framerates i tyngre spel direkt. 1440p är betydligt mycket jobbigare att driva runt än 1080p. Jag gjorde ett inlägg när jag uppdaterade från 2st GTX 780 till 2st GTX 980 i höstas där kan du få en liten uppfattning om skillnaden mellan 1080p och 1440p. Testade Heaven, Valley, 3D Mark, Bioshock Infinite, Metro Last Light Redux, Tombraider och Crysis 3 i båda upplösningarna.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1329299-uppgradering-fran-gxt-780-sli-till-gtx-980-sli-benchmarks-och-intryck/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO