Telia o Bahnhof stadsnät, eller BBB-fiber?

Permalänk

Gör inte saken bättre heller. Antar att jag får helt enkelt byta till en leverantör som inte kör på samma lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Gör inte saken bättre heller. Antar att jag får helt enkelt byta till en leverantör som inte kör på samma lina.

Det blir ju bättre i den grad att du nu vet vem klagomålen bör riktas mot. Får stadsnätsägaren tillräckligt mycket klagomål så kanske de lägger ner fokus på att förbättra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raza:

Här sätter man mobilen på laddning och fortsätter med sina försök att få någon form av ordning i det nya köket och då har ni skrivit för fullt, underbart att se!

Stefflo, Rinosaur - Varför tycker ni det?

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft bahnhof där jag bodde tidigare och allt funkade klockrent. Var i kontakt med supporten en gång och fick hjälp direkt.
Har nu haft BBB i drygt 1år i ny lägenhet som är låst till dem. Har varit i kontakt med supporten tio gånger och varje gång så sitter man ca en timme i kö minst. Man kommer fram och killen eller tjejen säger till en att starta om router och dator och funkar inte detta så blir det ett serviceärende och då kan det ta ett tag att få det fixat. Senast hade jag problem med TVn och det tog drygt två veckor att få till. Nu efter att de tagit över Tele2 så är det värre än värst.

Skulle välja Bahnhof alla dagar i veckan. Har själv fortfarande kvar bahnhof mailadressen så jag kan byta tillbaka bara vi köper ett hus och får välja själva.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Det blir ju bättre i den grad att du nu vet vem klagomålen bör riktas mot. Får stadsnätsägaren tillräckligt mycket klagomål så kanske de lägger ner fokus på att förbättra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska ju rikta sina klagomål till sin bredbandslevereantör och felanmäla den vägen sen är det ju upp till leverantören att felsöka själva och mot stadsnät.
Så det är ju inte så konstigt att klagomålen går den vägen, som det ska ?

Fick idag svar från Bahnhof om mitt svajiga internet , de svarar

"Jag beklagar problemen som du upplever. Våra tekniker har uppfattat problemet och vi kommer att göra en uppgradering i nätet som ska lösa dessa problemen permanent. Jag har tyvärr ingen exakt tidsram mer än ett vi hoppas att kunna få en lösning på detta inom kort.

Jag kommer att dokumentera i våra system att du har ringt och du kommer att få ett SMS när detta problemet är avklarat.

Vi ber återigen om ursäkt och hoppas att vi får ditt tålamod under denna perioden.

Ha en fortsatt fin dag! "

Vad exakt de menar med en uppgradering av nätet vet jag ej, fler switchar, högre kapacitet eller liknande ?
Så även om de fortfarande inte löst problemet så finns där en god vilja och en bra support/service iallafall. Den som lever får se ....

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Gör inte saken bättre heller. Antar att jag får helt enkelt byta till en leverantör som inte kör på samma lina.

Omöjligt, eftersom alla levrantörer måste gå igenom stadsnätet infrastuktur för att ens komma ut på nätet, sålänge du inte pratar om att gå från fiber till adsl eller liknande.

Ett stadsnät är precis som bixia dvs dom har byggt upp ett elnät där ANDRA kan leverera el i på samma sätt fungerar ett stadsnät fast där andra kan leverera internet.

Dom bygger då ju upp stationer där allting går igenom innan de ens når din bredbands operatör, och om problemet ligger redan där innan du ens når operatören så kommer du ju att gå igenom exakt samma switchar och allt oavsett om det är bahnhof, alltele, telia, eller BBB you name it

Men kan ju finnas en möjlighet det är din operatör, men bara att kontakta dom så får dom ju svara på detta och hitta en lösning.

Skrivet av völund:

Man ska ju rikta sina klagomål till sin bredbandslevereantör och felanmäla den vägen sen är det ju upp till leverantören att felsöka själva och mot stadsnät.
Så det är ju inte så konstigt att klagomålen går den vägen, som det ska ?

Fick idag svar från Bahnhof om mitt svajiga internet , de svarar

"Jag beklagar problemen som du upplever. Våra tekniker har uppfattat problemet och vi kommer att göra en uppgradering i nätet som ska lösa dessa problemen permanent. Jag har tyvärr ingen exakt tidsram mer än ett vi hoppas att kunna få en lösning på detta inom kort.

Jag kommer att dokumentera i våra system att du har ringt och du kommer att få ett SMS när detta problemet är avklarat.

Vi ber återigen om ursäkt och hoppas att vi får ditt tålamod under denna perioden.

Ha en fortsatt fin dag! "

Vad exakt de menar med en uppgradering av nätet vet jag ej, fler switchar, högre kapacitet eller liknande ?
Så även om de fortfarande inte löst problemet så finns där en god vilja och en bra support/service iallafall. Den som lever får se ....

En uppgradering av nätet kan betyda massa saker kan betyda allt från att blåsa in en fiber till för att fördela nätverket över flera switchar kan betyda att köpa in ny utrustning osv, viss utrustning kan vara special gjord eller specifikt för det syftet och kan då ta längre tid att få in andra gånger kan det vara budgeten som begränsar.

Vårat stadsnät uppgraderade inom senaste 6 mån med 15 nya switchar för 70k st och 2 st nya inkommande fiber routrar/switchar som kostade 800k st, allt detta för att klara av att ha en hög belastning båda nu och även vid framtids expansion, sen får man också räkna att dom ska konfigureras och sättas upp osv så personal kostnader osv så kan man ju va uppe på 4-5miljoner och då är ändå stadsnätet jag jobbar för inte så stort iaf i jämförelse med hur många större de säkert finns.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Antar att jag får helt enkelt byta till en leverantör som inte kör på samma lina.

Det går inte, oavsett vilken leverantör du väljer så går du genom samma stadsnät. Om du vill byta så får du prata med din bostadsrättsförening om att göra avtal med något annat stadsnät. Om nu det är själva stadsnätet som felet ligger hos.

Egentligen så är ditt stadsnät eller öppna nät din leverantör, det enda Bahnhof, Bredband2, T3 etc säljer är en internet tjänst, alltså att du får tillgång till internet, de klassas mer som en internet gateway carrier tjänst idag när det gäller fiber.

Eftersom Bazze hann före mig så kan jag väl tillägga att det finns en chans att det är Bahnhof's fel, men i sånt fall så skulle det vara så att Bahnhof har en egen ägd fiber som går till Örebro och att stadsnätet routar Bahnhof kunderna direkt till den fibern ist för skicka trafiken vidare till stora anknytnings punkter i Sverige som t.ex Stockholm eller Malmö. Och i sånt fall så skulle väl ett byte av leverantör kanske fixa dina hastighets problem.

Permalänk
Avstängd

Bahnhof, kan iofs variera beroende på vart du bor. Kolla upp hastigheterna och hur stabila de är innan, om det går.

Visa signatur
Permalänk

Det är mycket möjligt att alla leverantörer som erbjuder fiber nät använder sig av stadsnät. Tänkte mest på att byta mot coaxial som comhem erbjuder. Jag vet att fiber är bättre men när just detta problem händer varje dag under de tider jag använder nätet så känns det som ett bra alternativt att byta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Tänkte mest på att byta mot coaxial som comhem erbjuder. Jag vet att fiber är bättre men när just detta problem händer varje dag under de tider jag använder nätet så känns det som ett bra alternativt att byta till.

Jag skulle kolla upp vilket stadsnät det rör sig om, sedan kolla upp vad de har för SLA (Service Licence Agreement), typ vilka hastigheter de garanterar. Sedan så förmedla detta till Bahnhof att du har haft 10Mbit ner i 6 Månader och det bryter mot deras hastighets garanti, vilket oftast ligger mellan 40-60 Mbit. Sedan säg att du vill få detta åtgärdat så snabbt som möjligt och att du förväntar dig kompensation för ett halvår med problem, och om det inte löser sig så har du inget val än att gå över till Comhem och använda deras Koaxiala internet fast du egentligen inte vill.

Du har iaf inget att förlora om du gör så, och kanske Bahnhof går med på att ge dig en kampanj för halva priset i 3 månader som kompensation efter det har löst sig.

Permalänk

Jag såg nyss att de uppdaterat driftstatusen under torsdagen förra veckan. Ser ut som att de har problem med olika stadsnät och inte bara Open universe som jag sitter på just nu. Får hålla tummarna på att det fixas inom en rimlig tid
https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Jag såg nyss att de uppdaterat driftstatusen under torsdagen förra veckan. Ser ut som att de har problem med olika stadsnät och inte bara Open universe som jag sitter på just nu. Får hålla tummarna på att det fixas inom en rimlig tid
https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo

Sitter ochså med bahnhof i Örebro och genom openuniverse. Hoppas på en lösning snart då jag haft väldigt mycket störningar på internet sedan november -14

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Japp, troligen openuniverse efter att det köpte och tog över opennet och de kanske förde över till sitt nät i november om problemen uppstod då och inte har kapacitet för att klara av det.

Telenor/Openuniverse/Ownit/BBB etc är allt ägt av Telenor och de köper upp och bygger ut rätt så friskt men verkar inte som de har investerat i en tillräckligt bra infrastruktur för att hantera det. Även BBB som tog över alla Tele2 kunder har stora problem på vissa orter och särskilt med själva kapaciteten och ger väldigt dåliga hastigheter.

Men läser jag Bahnhofs driftinfo så har de mycket kapacitets problem till flera stadsnät, så det verkar nästan som det är Bahnhofs fel och fibern de äger som stadsnäten routar över trafiken till kanske har kapacitets problemen som jag skrev innan.

Permalänk
Medlem

Vi har Bahnhof (företagsabonnemang) 100/100 fiber på kontoret.
Det har varit stabilt för oss, men Bahnhof gör märkliga saker som tex mailade oss och berättade att f.o.m ett datum skulle vår statiska IP ändras.
Vi mailar tillbaka och frågar vart i avtalet det står att dom får göra det och vilken ersättning vi kommer få då det blir en kostnad för oss att konfigurera om brandvägg, vpn-tunnlar med mera.
Vi frågade även varför bytet av IP skulle ske.

Det slutade iaf med att vi inte fick några vettiga svar och IP'n ändrades inte.

Skulle inte rekommendera dom.

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att stadsnäten blir överbelastade på det sättet som har nämnts tidigare i tråden? Har pratat lite med ett par grannar men de har antingen haft svårt med språket eller inte varit så pass insatta att de gjort mätningar.

Och hur är Bredband2's kundtjänst i jämförelse med Bahnhof? Såg att de hade samma hastighet men billigare och med fler månader för halva priset. Ser det klagas mycket om dem, men det hittar man enkelt om Bahnhof också, så frågar er nu då det är lättare att jämföra två företag direkt än med hur man önskar att ens leverantör ska vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Hur vanligt är det att stadsnäten blir överbelastade på det sättet som har nämnts tidigare i tråden?

Inte så vanligt, men svårt att säga om man inte har jobbat på många olika stadsnät. En sak att tänka på är att även om 100+ stycken personer delar på 1Gbit i området du bor så kommer inte alla utnyttja full hastighet hela tiden. Ett exempel är att om du har 100 Mbit så kan du ladda ner över 1Gbyte på 2 minuter och det är osannolikt att alla 100st skulle ladda ned precis på samma stund.

Och jag kan nästan garantera att om du kan max beställa en 100/100 internet tjänst så använder ditt stadsnät 1Gbit fiber länkar. Det är i stort sett en kostnads fråga och som Bazze sa så skulle det kosta flera miljoner att uppgradera även för ett mindre stadsnät.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

bahnhof ingen bindningstid, möjlighet att använda integrity (betal varianten) vilket är rätt billigt.

Det går att få utan bindningstid hos de flesta idag och bara 1 månads uppsägningstid.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Inte så vanligt, men svårt att säga om man inte har jobbat på många olika stadsnät. En sak att tänka på är att även om 100+ stycken personer delar på 1Gbit i området du bor så kommer inte alla utnyttja full hastighet hela tiden. Ett exempel är att om du har 100 Mbit så kan du ladda ner över 1Gbyte på 2 minuter och det är osannolikt att alla 100st skulle ladda ned precis på samma stund.

Och jag kan nästan garantera att om du kan max beställa en 100/100 internet tjänst så använder ditt stadsnät 1Gbit fiber länkar. Det är i stort sett en kostnads fråga och som Bazze sa så skulle det kosta flera miljoner att uppgradera även för ett mindre stadsnät.

De flesta av företagen erbjuder antingen 1000/1000 eller 1000/100. De företag som jag har att arbeta med är dessa: http://www.eskilstunastadsnat.se/serviceguide/index/consumers/list/39

Ja, och så även BBB's egna fiber utanför stadsnätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv Banhof men fått sån hemsk avsmak för allting Banhof att jag ska byta.

Har varit utan internet nu i 8 dagar. Helt plötsligt en kväll slutade det fungera, efter det hade vart nere i ca 17 timmar ringde jag support. Som försäkrade mig om att dom felanmälde, dagen efter får jag ett mail som säger att jag måste ringa dom för att dom inte har något telefonnummer. Något jag med hel säkerhet gav dagen innan till personen jag pratade med. Ringer tillbaka, och nu får vi även nämna att varje gång man ringer måste man räkna med 30-45 minuters väntetid, varpå han frågar om det fungerar nu. Jag säger nej, och han säger då måste vi testa något annat. Det går ungefär 4 dagar, ingen skillnad. Jag ringer tillbaka och frågar hur det går, jag får svara på lite meningslösa frågor om jag har testat olika datorer och utan router och sånt, som jag självklart har gjort och fick frågor om första samtalet. Han säger att dom ska felanmäla det, som att den tidigare inte har hänt. Då går det ytteligare 2 dagar, ingenting ändras. Man börjar ju bli lite less, utan internet kan man inte göra mycket. Måste tillochmed fylla på min mobildata för 200 spänn, för att kunna kolla mail och sådant. Ringer tillbaka igen nu på dag 8, och dom säger att tydligen har felanmälan aldrig blivit av och han måste göra det igen. Så tydligen har någon då jag pratat med tidigare helt skitit i att faktiskt skicka iväg en felanmälan, och jag har suttit som ett fån i ytteligare 5-6 dagar utan att dom ens gjort något.

Under all kritik, noll kommunikation på vad dom testat eller vad som händer. Rent ut struntat i att uppfölja med felanmälningar efter samtal. Något av de värsta support jag varit med om, kommer att testa något annat och hoppas på en bättre tjänst.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur aktuell den här tråden är längre.
Men jag skulle då lätt ta Bahnhof framför Telia alla dagar.

Telia har ju blivit ett namnet man betalar dyrt för. Och inte för service och tjänst längre.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har haft både Telia, BBB och Bahnhof. Så här har jag upplevt det:
Telia: Inkompentent support, att sitta och utbilda supporten är ju inte riktigt vad man vill när man har problem. Hastigheten var ganska mycket under max hastigheten jag skulle kunna få ut.
BBB: Än en gång, inkompetent support. Rätt så schyssta priser, och bra mycket bättre hastighet än Telia.
Bahnhof: Duktig support, bra priser och den utlovade hastigheten uppnås. Saker som att de slåss för integritet är bara en bonus för mig.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksw:

Bahnhof! Är allergisk mot telia efter alla fula knep de nyttjar för att försöka få ut mer pengar av kunderna.

Är allergisk själv mot just Telia pga. deras fortfarande värdelösa kundservice. Man ringer dit.. Får vänta en halvtimme på att de ska kontakta en tekniker som vid det laget har gått för dagen (kl. 15.00 på en vardag). Så Bahnhof. Farsan har Bahnhof sedan 3 månader tillbaka och förutom en dryg störning de hade förra helgen så har de varit klockrena. Bra kundservice.

BBB däremot är inget jag skulle rekommendera. Speciellt inte efter deras routerdebacle. Har en studiekamrat som jobbar på deras kundservice som tekniker och han satt och svor i nästan två veckor efteråt pga. BBB idioti.

Skrivet av Jygge:

har Banhof tar man autogiro kostar det inget extra

vad jag vet har Telia princip på att ha hela nätet för sig själv från start på fiber till slut användaren inga andra aktörer får vara på deras lina.. detta för att kunna garantera snabba felavhjälpning på deras nät..
Sen går dom inte in på andras nät av samma orsak.
har stadsnät här fiber med fler aktörer där går det inte att få Telia orsak är att dom inte ansvarar för fibern ....

Kan tillägga att när vi fick fiber hit via stadsnätet så hade jag ADSL Telia och var nöjd med dom .. Men kunde inte ha Telia på fiber
efter som den är öppen för fler aktörer ...

Det där inte riktigt sant. Farsan hade Riksnet tidigare och de gick på Telias nät.

Skrivet av Allexz:

I "övrigt" så har väl Telia fortfarande absolut bäst peering inom både Sverige och EU, eller?

Ja. Deras nät i sig är det inget fel på. Stabila som få.. Däremot deras kundservice måste de plocka upp på närmsta busstation. Mindre kunniga och mer arroganta personer får man leta efter..

Skrivet av Locnox:

Bahnhof!
Även om du inte förslog T3 så vill jag ändå ge ett varningens ord för dem. Aldrig varit med om en så ostabil DNS, fått köra googles DNS ett flertal tillfällen. De har grym kundservice men inget mer än så.
Sa upp dem för ett tag sedan och går nu till bahnhof.

Net1 är ett annat företag man borde hålla sig borta ifrån. Otrevliga telefonförsäljare som ringer kl. 7.00 på morgonen och blir förbannad och slänger på luren när man säger att man inte är intresserad av deras "Mobila bredband som är 10x bättre än fiber" (Personen sa faktiskt så..) och ringer upp fler gånger trots att jag bett dem sluta ringa och alla gånger skriker de på en eller slänger på luren.

Skrivet av Lolkittens:

Gör inte saken bättre heller. Antar att jag får helt enkelt byta till en leverantör som inte kör på samma lina.

Går du också och klagar hos Norrmejerier för att ICA säljer utgången mjölk?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Okej, av BBB, Telia och Bahnhof verkar det sistnämnda som det bästa alternativet, undantag finns såklart.

Är det någon som har något att säga om Bredband2? Är skillnaden mellan Bahnhofs och Bredband2s kundtjänst stor? Läst lite klagomål om Bredband2, men de har väl låtit likt den behandling Atwa har fått hos Bahnhof.

Blir att beställa idag och Bahnhof är väl bästa alternativet hittills, men med en femhundring mindre i avgifter per år vill jag ändå höra något om Bredband2 innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Blir att beställa idag och Bahnhof är väl bästa alternativet hittills, men med en femhundring mindre i avgifter per år vill jag ändå höra något om Bredband2 innan.

Tycker inte 40kr i månaden, eller typ 1.70kr per dag är så mycket att bråka om egentligen. Välj Bahnhof pga av personlig integritet debatten och att skydda din sekretess, om det får dig att må bra så kanske det är värt priset. Annars välj Bredband2. Och om du är missnöjd så är det bara att byta om du inte binder upp dig under en lång tid.

Så länge ditt internet fungerar så behöver du inte ringa till supporten, jag har ringt Bahnhof 1 gång på typ 6 år och fick vänta kanske 15 minuter på att få svar. Och vad som framgår i denna tråd redan är att det är oftast stadsnätet det är fel på, så supporten kan i stort sett bara framföra att du har problem med din uppkoppling sedan så är det stadsnätet som fixar de problemen, så om det skulle ta 3 veckor så är det oftast inte själva leverantörens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Tycker inte 40kr i månaden, eller typ 1.70kr per dag är så mycket att bråka om egentligen. Välj Bahnhof pga av personlig integritet debatten och att skydda din sekretess, om det får dig att må bra så kanske det är värt priset. Annars välj Bredband2. Och om du är missnöjd så är det bara att byta om du inte binder upp dig under en lång tid.

Så länge ditt internet fungerar så behöver du inte ringa till supporten, jag har ringt Bahnhof 1 gång på typ 6 år och fick vänta kanske 15 minuter på att få svar. Och vad som framgår i denna tråd redan är att det är oftast stadsnätet det är fel på, så supporten kan i stort sett bara framföra att du har problem med din uppkoppling sedan så är det stadsnätet som fixar de problemen, så om det skulle ta 3 veckor så är det oftast inte själva leverantörens fel.

Vad är det som skiljer Bahnhof från andra leverantörer när det kommer till integritet om man inte betalar extra? Vad urskiljer dem för mig som är en vanlig Svensson? Deras hemsida och min mobiluppkoppling går inte hand i hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Vad är det som skiljer Bahnhof från andra leverantörer när det kommer till integritet om man inte betalar extra? Vad urskiljer dem för mig som är en vanlig Svensson?

Du betalar inte extra för det, utan det är mer nåt som Bahnhof bestrider, alltså övervakning och kartläggning av deras kunder som svenska säkerhets polisen med samarbete med vanliga polisen vill genomföra. Men det verkar som att du verkligen vill spara 500kr om året och att det är viktigt för dig.

Annars så har jag för mig att både T3 och Bredband2, vilket båda är mindre norrländska leverantörer har rikstäckande avtal med Telenor/Openuniverse, så väljer du Bredband2 så kommer din trafik routas/skickas genom Telenor men Bahnhof har avtal med Telia, men jag tvivlar på att skillnaden där är enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du betalar inte extra för det, utan det är mer nåt som Bahnhof bestrider, alltså övervakning och kartläggning av deras kunder som svenska säkerhets polisen med samarbete med vanliga polisen vill genomföra. Men det verkar som att du verkligen vill spara 500kr om året och att det är viktigt för dig.

Annars så har jag för mig att både T3 och Bredband2, vilket båda är mindre norrländska leverantörer har rikstäckande avtal med Telenor/Openuniverse, så väljer du Bredband2 så kommer din trafik routas/skickas genom Telenor men Bahnhof har avtal med Telia, men jag tvivlar på att skillnaden där är enorm.

Okej, tack för informationen! Du får ursäkta mitt velande, men min ekonomiska situation har nyligen ändrats och de där extra rabatterade månaderna såg då alltmer lockande ut. Lite ekonomisk osäkerhet blandat med Kvalitetssug antar jag. Men det blir till att beställa imorgon och det lutar mycket mot Bahnhof då de verkar erbjuda mycket för pengarna.

Tack alla som har bidragit med information och sina åsikter, det uppskattas mycket att ni tog er tiden!

Skickades från m.sweclockers.com