Så billig server som möjligt för hosta hemsida/cs go/gmod/minecraft server

Permalänk

Så billig server som möjligt för hosta hemsida/cs go/gmod/minecraft server

Hej har blivit sugen på att skaffa en server att leka runt med för att hosta 1-2 spel servrar plus en hemsida på samtidigt vill helst få det så billigt som möjligt
spelen som kommer kanske köras på den e cs, gmod och minecraft vill helst hålla mig under 2000kr

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

En begagnad workstation med extra ram borde kunna lösa det.

Permalänk
Skrivet av dahlgren:

En begagnad workstation med extra ram borde kunna lösa det.

Är det här något att skaffa? http://m.blocket.se/stockholm/Servrer_REA___HP_DL320__DL360__...

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Dessa är nog inte att rekommendera.
Dom är föråldrade och drar mycket ström o låter en del.
Jag skulle nog rekommendera att du tittar på tex Hp Microserver eller bygger en själv.

Permalänk
Skrivet av h3l1m4n:

Dessa är nog inte att rekommendera.
Dom är föråldrade och drar mycket ström o låter en del.
Jag skulle nog rekommendera att du tittar på tex Hp Microserver eller bygger en själv.

att dom låter och drar mycket ström bryr jag mig inte så mycket om undrar mest om dom har prestandan till att göra det

(Edit) hittade deras hemsida med några billiga servrar http://www.mhzdata.com/page/servrar

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Inaktiv

Kolla in serverhuset, jag har handlat därifrån några gånger med goda resultat..

Permalänk
Medlem

Kolla lite efter tower servrar, de är ganska trevliga och lätta att hitta en bra platts åt.
Kolla lite på blocket efter slite mellan dyra servrar och akta dig för företag på blocket då de överprisar så det skriker om det.

När det gäller prosesor å har jag för mig att socket 771 är ganska prisvärda och ibland 1366. Kolla på intelshemsida vilken sockenl det är. (ifall det inte sår i anonnsen)

Det du ska köra kommer att kräva ram för det mäsa så som tidigare sa köp en och stoppa i en massa ram.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Skrivet av MickeMM:

Kolla in serverhuset, jag har handlat därifrån några gånger med goda resultat..

Bor några kilometer utanför kungsängen

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Den ProLiant ML110 är princip en vanlig towerburk bara och låter inte särskilt mycket. Rackservrarna däremot låter som flygplan.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Säker på att du behöver en "riktig" server så att säga?
Ska du bara göra lite lättare saker som inte krävar 100% uptime så fungerar vilken burk som helst rent generellt.
Kör själv en burk med en phenom 2 x6 1090t på en crosshair formula IV kort. Har varit rock solid i nästan 2 år nu.
Skulle ju vara till fördel om du kan kolla på andra maskiner också tänkte jag, så länge du inte kräver riktigt server hårdvara. Då du kan komma undan billigare med bättre prestanda med en vanlig burk.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Säker på att du behöver en "riktig" server så att säga?
Ska du bara göra lite lättare saker som inte krävar 100% uptime så fungerar vilken burk som helst rent generellt.
Kör själv en burk med en phenom 2 x6 1090t på en crosshair formula IV kort. Har varit rock solid i nästan 2 år nu.
Skulle ju vara till fördel om du kan kolla på andra maskiner också tänkte jag, så länge du inte kräver riktigt server hårdvara. Då du kan komma undan billigare med bättre prestanda med en vanlig burk.

Har tänkt starta en liten community så det vore ett plus om den har 24/7 uptime

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på en VPS från digitalocean. Men det beror helt på om du tänkt dig ha sjuhelskottas massa users på MC servern tex. Dem är trevliga, iaf.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Lite sugen på en HP ProLiant DL380 G4 från mhz data den borde väl palla

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Dessa finns för riktigt bra pris nu: https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...
Dock så behöver man köpa till HDD & OS, även mer RAM om man vill ha lite mer kräm.
Tyvärr så går det ju över 2000 nytt, men hittar du nått begagnat så borde du hamna inom 2000.
Du kan läsa mer om den här: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212554-nya-hp-mi...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Lite sugen på en HP ProLiant DL380 G4 från mhz data den borde väl palla

Vad hade du tänkt att köra för OS på servern?

Och som många redan påpekat, köp en HP Microserver, du kommer tjäna på det i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Lite sugen på en HP ProLiant DL380 G4 från mhz data den borde väl palla

Min erfarenhet av MHz data är att de har ockerpriser, har kollat på deras annonser när jag sökt reservdelar till äldre datorer och priserna har alltid varit hutlösa. http://www.it-auktion.se/ kan ibland ha bra begagnade servrar men just nu verkar utbudet ganska skralt, en workstation kan också vara ett alternativ som nämnt ovan. Men ta en titt nästa vecka, de får in nya objekt veckovis. Har sett DL380 G4 där gå av för 600-800kr.

Edit: Annars hade den är ett rätt bra pris: http://www.blocket.se/stockholm/HP_Proliant_ML110_G6_server_5...

Permalänk
Skrivet av Mackey:

Min erfarenhet av MHz data är att de har ockerpriser, har kollat på deras annonser när jag sökt reservdelar till äldre datorer och priserna har alltid varit hutlösa. http://www.it-auktion.se/ kan ibland ha bra begagnade servrar men just nu verkar utbudet ganska skralt, en workstation kan också vara ett alternativ som nämnt ovan. Men ta en titt nästa vecka, de får in nya objekt veckovis. Har sett DL380 G4 där gå av för 600-800kr.

Edit: Annars hade den är ett rätt bra pris: http://www.blocket.se/stockholm/HP_Proliant_ML110_G6_server_5...

En sweclockare erbjöd mig en z600 med två e5530's för 2500kr är det bra pris? kan inte så mycket om så gamla cpuer

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

En sweclockare erbjöd mig en z600 med två e5530's för 2500kr är det bra pris? kan inte så mycket om så gamla cpuer

Det är ett bra bud tycker jag men att skaffa delar (förutom cpu) till en HP Zx00 kan vara halvsvårt och väldigt dyrt.

Det är en socket 1366 samt att du har 6 ramslotts totalt i Z600 den hp du tittade på mhz data är som att köra med en intel P4 och ca 4gb i ram...

ps. DDR3 ECC kan vara dyrt ibland baar så du vet

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Vad hade du tänkt att köra för OS på servern?

Och som många redan påpekat, köp en HP Microserver, du kommer tjäna på det i längden.

Ubuntu server antagligen körde ubuntu på min förra dator i nåt år så är ganska van vid commands etc

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk

Har en hp dator med en i5 2320 klampen som sätter fast cpun är borttagen pga montering av annan kylare men när jag byggde ny dator så snodde jag kylaren från hpn så nu sitter den där utan ram och intel's stock kylare som inte trycker cpun ner tillräckligt tror ni den blir bättre än att köpa en server? (vet inte om den funkar)

(Edit) Ska försöka fixa den blir att låna lite ram från min main dator

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Jag skulle köra på en VPS från digitalocean. Men det beror helt på om du tänkt dig ha sjuhelskottas massa users på MC servern tex. Dem är trevliga, iaf.

Det är en riktigt dålig idé, kommer sundvis att vara problem med lagg och att man delar CPU-tid med andra. Fungerar ju för webbapplikationer och kanske Mineceaft, men i CSGO så kommer det vara stor risk för stundvis lagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dannnw:

Det är ett bra bud tycker jag men att skaffa delar (förutom cpu) till en HP Zx00 kan vara halvsvårt och väldigt dyrt.

Det är en socket 1366 samt att du har 6 ramslotts totalt i Z600 den hp du tittade på mhz data är som att köra med en intel P4 och ca 4gb i ram...

ps. DDR3 ECC kan vara dyrt ibland baar så du vet

https://www.komplett.se/kingston-4gb-1600mhz-ecc-1rx8-single/...

Visa signatur

Ursäktar för stavfel

Permalänk
Skrivet av Dannnw:

Det är ett bra bud tycker jag men att skaffa delar (förutom cpu) till en HP Zx00 kan vara halvsvårt och väldigt dyrt.

Det är en socket 1366 samt att du har 6 ramslotts totalt i Z600 den hp du tittade på mhz data är som att köra med en intel P4 och ca 4gb i ram...

ps. DDR3 ECC kan vara dyrt ibland baar så du vet

Han skulle skicka med 6gb ram men heatsink till den andra cpun måste jag skaffa själv om jag köper

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Synd att du inte bor närmare Jönköping, har ett par servrar ståendes som kanske skulle passa

Permalänk
Medlem

kollade lite på tradera och GG-ServerParts verkade ha ganska ok priser.

Skrivet av ShatteredXs:

Han skulle skicka med 6gb ram men heatsink till den andra cpun måste jag skaffa själv om jag köper

6Gb är inte mycket. Du ska ju först ha ett VM os i botten gissar jag på och det tar kanske 0,5 till 1GB beroende på vad du ska ha sen drar ju minecraft en hel del ifall man är många spelare på olika delar av världen. Sen vet jag inte vad de andra drar men du vill inte köra på 100% ram då kommer den bara köra din hårddisk som cacheminne... sikta på att ha ca 8 eller kanske 12GB ifall du kör sockel 1366 då du har 3 eller 6 minnesplatser (beroende på moderkort).

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk

MHzData, mhzdata

Skrivet av h3l1m4n:

Dessa är nog inte att rekommendera.
Dom är föråldrade och drar mycket ström o låter en del.
Jag skulle nog rekommendera att du tittar på tex Hp Microserver eller bygger en själv.

Ja köp inget från MHZ Data. Det tar inte ansvar för det dom säljer. Alla problem som datorn hade när du köpte den t.ex. hårdvara m.m. i slutändan blir ditt fel...det är duktiga på att bortförklara.

Först var det väldigt trevliga och hjälpfulla, men när jag klagade blev det otrevliga. Jag fick dessutom betala för få mina dator problem åtgärdade:(

KÖP INGET FRÅN mhz data, mhzdata, MHzData, 08-798 44 11