Jag har alla specifikationer på vad jag vill ha - kan ni hjälpa mig hitta den slutgiltiga produkten?

Permalänk
Medlem

Jag har alla specifikationer på vad jag vill ha - kan ni hjälpa mig hitta den slutgiltiga produkten?

Tjena!

Jag har bestämt mig för att köpa en surfplatta. Det jag främst vill använda plattan till är skriva i Word(eller motsvarande program), skriva e-mail, läsa noter(är musiker), titta på en film (både nedladdat och via streaming-sidor).

-Plattan får inte kosta mer än cirka 4000 kr (får gärna vara billigare..)

-Den behöver inte ha stöd för 3G/4G.

-Jag vill ha en 10" skärm.

-Jag vill ha ett tangentbord till - som jag har förstått det så tillverkar Apple smidiga "2-in-1"-covers som gör att tangentbordet och plattan blir som en enhet när man är ute och reser exempelvis. Till skillnad från exempelvis Android där det blir två delar så att säga - stämmer detta?

-Jag vill ha en platta där det är lätt att installera exempelvis ett Office-paket med Word etc. Fördelaktigt hade det ju varit om det ingick i köpet.

-Den ska ha 32 GB i minnestorlek

Det jag är osäker på är: om man väljer iPad - är det ett problem att de inte stödjer Flash? Eller är detta ett minimalt problem som man lätt kringgår? Jag undrar även om det här med minnesstorlek - anses 16GB som lite? Jag har liksom ingen uppfattning om hur mycket eller lite det är. Jag var på Elgiganten igår och där sa dom att man vill ha 32GB från början då det inte är lika bra att "bygga ut" med minne om man överstiger exempelvis 16GB.. ?!

Denna verkar ju lovande: http://www.macoteket.se/produkt/apple-ipad-air-wi-fi-32gb-spa...

Tips mottages varmt på produkter som matchar den i länken ovan eller mina kriterier!

/ Tony

Permalänk
Medlem

Om du vill ha Apple så är det den i länken du ska ha.

Vill du kolla på Android finns Nexus 9 32GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2852544

Dock skulle vilja påstå att om du vill ha tangentbord till dessa, är det inte en surfplatta du vill ha, utan en vanlig hybriddator, son kan användas som laptop eller enbart surfplatta.

Faktisk aldrig hört frågan förut om tangentbord till en surfplatta, vad ska du ha den till??

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Microsoft Surface uppfyller dina krav. Väldigt bra skärm, Office ingår, väldigt trevlig att använda och har oslagbar kvalitet plus att du kan ha Type-Cover på den.

Jag vet att alla hackar på Surface 2, men jag gillar RT och den flyter på riktigt bra, annars kan du få den gamla Surface Pro inom din budget också.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Microsoft Surface uppfyller dina krav. Väldigt bra skärm, Office ingår, väldigt trevlig att använda och har oslagbar kvalitet plus att du kan ha Type-Cover på den.

Jag vet att alla hackar på Surface 2, men jag gillar RT och den flyter på riktigt bra, annars kan du få den gamla Surface Pro inom din budget också.

Håller med, finns ju även Type Cover 2 som är helt OK att skriva på (personligen föredrar jag Touch Cover 2, ingen feedback från tangenterna men fanns ändå något speciellt med det när jag testade den). Dock ganska svår att hitta den då Microsoft slutat tillverka dem.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Faktisk aldrig hört frågan förut om tangentbord till en surfplatta,

Några på jobbet har kombinerade skärmskydd/t-bord till sina paddor som verkar hyfsat ergonomiska.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2869420, Lenovo Miix 3 med riktigt Windows 8.1 som kommer att uppgraderas i slutet av sommaren till Windows 10.

Permalänk
Medlem

Köp inte en Windows RT platta då det begränsar dina val av vilka program du kan använda (finns väldigt få program jämfört med de andra plattformarna).

Titta på Transformer plattorna finns både för Android och Windows om minnet är med mig.

De användningsområden som du spec:ar upp, vet du själv vilka program du vill använda för dessa ?
Om ja så vore det väl "enkelt" att se vilka OS dessa finns på (IOS, Android, Windows) och välja platta därefter... Sedan så skulle vi lättare kunna ge exempel på plattor om du lite själv valt OS.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.