Samsung Gear VR för Galaxy Note 4 på väg till svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Samsung Gear VR för Galaxy Note 4 på väg till svenska butiker

Ett halvår efter tillkännagivandet på IFA 2014 är VR-headsetet Gear VR för Galaxy Note 4 på väg till Sverige, detta med inkluderad handkontroller och ett högre pris än först aviserat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den har funnits ett tag att beställa på (http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/wearables/gear/SM-R3...) och den skickas från Nederländerna på 1 dag. Jag fick min för några veckor sedan och är mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag tror mobilt VR kommer att ett få större genomslag än Oculus Rift/HTC Vive etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag tror mobilt VR kommer att ett få större genomslag än Oculus Rift/HTC Vive etc.

Kommer vara som bortglömt inom ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Kommer vara som bortglömt inom ett år.

Japp, VR i sig lär inte bli någon enorm marknad jämfört med AR som kommer finnas överallt (i sinom tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag tror mobilt VR kommer att ett få större genomslag än Oculus Rift/HTC Vive etc.

Jag tror inte det, i alla fall inte för första generationen. Det är alldeles för svag hårdvara för att kunna ha meningsfulla applikationer/upplevelser. Det finns många problem med mobilt VR just nu som de måste lösa, t.ex. positional tracking, överhettning och batteritid. I framtiden: ja, mobilt VR kommer nog få större genomslag i mainstream-marknaden, men det kommer fortfarande vara PC-plattformen som är den ultimata VR-upplevelsen.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Jag tror mobilt VR kommer att ett få större genomslag än Oculus Rift/HTC Vive etc.

Kanske det.
Själv ser jag inte riktigt samma potential för mobilerna. Men det kan absolut vara min visionsbrist som sätter mina begränsningar.

Jag har helt enkelt inte förstått vad grejen är med VR i mobilen. Vad är det bra för? Alltså, är det för film? Eller ska man använda detta tillsammans med en dator/konsol för att spara pengar jämfört med att köpa oculus?
Det som slog mig efter att jag skaffat google cardboard vara att det kändes rätt begränsat. Ja, cardboard är mycket sämre än Gear VR, men även med bättre teknik så har jag inte kommit på något annat användningsområde än att kolla på mina photospheres. Det tog 10 minuter så var det avklarat ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lite dyrt för en låda att lägga mobilen i.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Jag tror inte det, i alla fall inte för första generationen. Det är alldeles för svag hårdvara för att kunna ha meningsfulla applikationer/upplevelser. Det finns många problem med mobilt VR just nu som de måste lösa, t.ex. positional tracking, överhettning och batteritid. I framtiden: ja, mobilt VR kommer nog få större genomslag i mainstream-marknaden, men det kommer fortfarande vara PC-plattformen som är den ultimata VR-upplevelsen.

Jag tycker att det finns flera meningsfulla applikationer och uplevelser. Jag har sett flera filmer på min lg g3 med Go show. Titans of space är ett coolt program. Sisters är läskigt som satan. Proton pulse är as kul. Caaaaardboard! ( en vr version av aaaaaaaaah!). Sen funkar många oculus rift upplevelser/program med trinus gyre. Med trinus gyre kan man även streama vanliga pc spel i fake 3d och det funkar med usb inkopplat. Gear vr har dessutom en hel del exklusiva spel som inte finns i google play marknaden.

Problemet med lg g3 är att i vissa upplevelser som tex titans of space så glider bilden lite om man nrör huvudet för snabbt. Men det problemet har jag inte märkt med Gear vr dock har jag bara testat jag den i 10 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Lite dyrt för en låda att lägga mobilen i.

Där sitter en del sensorer och kontroller i den också.

Permalänk
Avstängd

Väntar nog hellre på occulus rift för 3 tusen kronor än samsungs grejer för 10 tusen. Samsung är Asiens egna apple. Skulle aldrig velat göda dem.

Permalänk
Medlem

Man e ju inte lite glad att 3 försäkring valde att uppgradera min telefon från note 3 till note 4 utan extra kostnad när jag fick 3an snodd för ett par veckor sen.. kunde inte varit mer nöjd med Note 4, och skärmen på 2560 res e ju magnifik! nu kanske man ska funta på o investera i en Gear VR ^^

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Jag tror inte det, i alla fall inte för första generationen. Det är alldeles för svag hårdvara för att kunna ha meningsfulla applikationer/upplevelser. Det finns många problem med mobilt VR just nu som de måste lösa, t.ex. positional tracking, överhettning och batteritid. I framtiden: ja, mobilt VR kommer nog få större genomslag i mainstream-marknaden, men det kommer fortfarande vara PC-plattformen som är den ultimata VR-upplevelsen.

Den mobila hårdvaran utvecklas i en rasande takt och är samtidigt något som det allra flesta har (en smartphone). Du har helt rätt att Oculus/Vive kommer ge en överlägsen upplevelse i t.ex. Star Citizen, men hur stor är den marknaden egentligen? Precis som en tre skärmslösning med en superb Fanatec ratt ger en överlägsen körupplevelse i Assetto Corsa/PCARS betyder det inte att det är något som kommer bli "stort", utan det är en nisch då de flesta kör med handkontroll i Forza/GT.

Jag tror att mobilt VR kan vara underhållande utan att man behöver pumpa ut miljoner polygoner, på samma sätt som mobila appar/spel är kul/enkla sätt att fördriva tiden på utan någon större investering.

Permalänk
Medlem

VR till mobiler tror jag inte ett dugg på, kanske när mobilerna (om dom någonsin blir det) tillräkligt starka och högupplösta med hög hz på skärmen.

Dedikerade VR headset, ja det tror jag på. för att det hela ska bli en angenäm upplevelse gissar jag man behöver närmare 4K i upplösning per öga, samt 60hz per öga, men även dagens dedikerade VR som kommer, kommer vara väldigt mycket bättre än dessa "mobilVR"

Dessa fusk VR saker till mobiler riskerar bara att sänka hela konseptet med VR, folk upptäcker att det detta var riktigt dåligt och efterfrågan skunker som en stem på all VR..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dessa fusk VR saker till mobiler riskerar bara att sänka hela konseptet med VR, folk upptäcker att det detta var riktigt dåligt och efterfrågan skunker som en stem på all VR..

Håller inte med, alla som jag har visat Gear VR för har blivit helt begeistrade och är nu intresserade av VR. Jag håller med om att VR för mobilen troligen aldrig kommer att bli något men att ha ett portabelt VR-headset som man kan ta med sig och visa för vänner och familj är rätt häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikonane:

Håller inte med, alla som jag har visat Gear VR för har blivit helt begeistrade och är nu intresserade av VR. Jag håller med om att VR för mobilen troligen aldrig kommer att bli något men att ha ett portabelt VR-headset som man kan ta med sig och visa för vänner och familj är rätt häftigt!

Så, du Håller inte med och håller med

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]