Permalänk

Windows 8.1 fryser upprepat

Till att börja med vill jag be om ursäkt om tråden är på fel forumsektion och om att den är lång. Men då jag inte kan specificera vad problemt är, blir det svårt att veta var jag ska publicera tråden och det viktiga att skriva om! Jag vill också ta tiden åt att be om ursäkt för några mindre/större felstavningar i tråden.

Jag har på senare tid uppgraderat min gamla dator med specifikationer listade nedan. Det är en egenbyggd dator, som är ihopsatt från scratch. Jag installerade Windows 7 som mitt första OS. Men efter att tiden gick, så bestämde jag mig för att byta ut en del delar ur den, bl.a en HDD och ett nytt grafikkort. Efter installationen av en ny HDD, beslöt jag mig för att använda den som system disk. Installerade om Windows 7, och upptäkte ganska snabbt att något inte stod rätt till. Efter en eller två timmar (det handlar oftast om vilket program som är igång mer än att den hänger sig efter en viss tid), framför burken kan den lite oväntat bara hänga sig. Detta på ett sätt som jag aldrig varit med om. Jag trodde det var något fel på min Windows 7 installation så jag installerade en Windows 8.1 Pro som test, och problemet fortsatte där.

Det program som är öppet och användes av användaren fryser först. Sedan börjar bakgroundsprogramen att sluta svara. Efter det hela Windows, och där om du vill att datorn ska fungera igen, vänta i en varjerande tid (beroende på vad du har hållit på med) eller bara döda den med bootknappen, starta om och återgå till det du höll på med. Det händer oftast om jag surfar på internet (youtube) eller spelar ett spel som DayZ, Battlefield 4 eller Gta 4 (moddat) då den känner för att hänga sig.

Medans dessa spel "hänger sig" fungerar t.ex Minecraft (moddat + shaders) relativt bra. For the record spelar jag bara minecraft med krävnade shaders, och håller stabila 40 - 60 fps beroende på vilket shaderspack som används och var min spelare befinner sig.

System Specifikationer:

Mobo: AsRock P55 Deluxe 3
CPU: Intel Core i5 750, 2.6ghz (standard clock)

*GPU: Msi GeForce gtx 660, 2gb gddr5 (standard clock)
*RAM: Corsair Vengance, 3x4 (12 gb ddr3)
*PCU: Okänd model, Fractal Design 650w

HDD's:

Western Digital Black WD1001FALS
Western Digital Caviar SE WD2500JS

Och en till some har blivit utplockad.

Jag har gått igenom "Windows Event Viewer" eller "EventVwr" och hittade ett flertal upprepande "ERROR" meddelanden.

Bland annat:

The Service KMSELDI service terminated unexpectedly. It has done this 1 time(s).

The default transaction resource manager on volume \\?\Volume{eb906e30..} encountered a non-retryable error and could not start. The data contains the error code.

The device, \Device\Harddisk0\DR0, has a bad block.

The driver detected a controller error on \Device\Harddisk2\DR2

Samt en varning som jag avfärdade på grund av att den innehåller mitt usb-minnes namn, utgick ifrån att den inte var av någon fara.

Edit:

Efter att ha gått igenom mer fel meddelanden, hittade jag en varning i "application" inuti "Event Viewer". Varningen lyder:

wuaueng.dll (1272) SUS20ClientDataStore: A request to write to the file "C:\Windows\SoftwareDistribution\DataStore\Logs\edb.chk" at offset 0 (0x0000000000000000) for 4096 (0x00001000) bytes succeeded, but took an abnormally long time (61 seconds) to be serviced by the OS. This problem is likely due to faulty hardware. Please contact your hardware vendor for further assistance diagnosing the problem.

Permalänk

Nu kan jag inte ett jota, men det låter som att något kanske kan vara knas med hårddisken. Jag sökte på ett av felmeddelandena och hittade denna tråd som kanske är relevant: \Device\Harddisk\DR0, has a bad block

Permalänk
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Nu kan jag inte ett jota, men det låter som att något kanske kan vara knas med hårddisken. Jag sökte på ett av felmeddelandena och hittade denna tråd som kanske är relevant: \Device\Harddisk\DR0, has a bad block

Jag ska ta en tit på det listade programet i tråden som du länkade, "Norton Disk Doctor" och se om det hjälper. Har gått igenom mina "HDD inställningar" och allt verkar normalt. Jag har fortsatt att "stress testa" datorn och nu verkar ett till error meddelande ha uppstått : The driver detected a controller error on \Device\Harddisk2\DR2

Tack för ditt svar! Det uppskattas