Dynamisk simulering av sten...

Permalänk
Medlem

Dynamisk simulering av sten...

Hej. har en liten underlig fråga. Jag vill göra en dynamisk simulering av en konstruktion. Ett stup (låt säga en trattliknande konstruktion). Vad jag vill göra är att hälla i stenar eller sand i den och se var det fastnar. Efter att ha sökt på nätet har jag hittat ett antal demos från nvidia som visar hur olika föremål simuleras.
Finns det någon spelmiljö som kan simulera vad jag är ute efter?

Permalänk
Medlem

Garrys mod borde kunna användas till något liknande. Det blir inte särskilt verklighetstrogna resultat men som en illustration borde det fungera.

Tror inte att det går att simulera hemma utan special kunskap, på ett verklighetstroget sätt, särskilt sand.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att det kan gå att få hyffsade resultat genom att ge en fluid passande egenskaper för att efterlikna sand och sedan simulera i valfritt CFD-program. Annars kan jag kanske tänka mig att det kan gå att få till i andra simuleringsprogram som exempelvis Dymola.

Detta kräver dock tid och grundkunskaper att lära sig liknande program så det är inget man gör på en kväll precis.

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår att det inte blir så exakt, men ser man på filmer från nvida så ser det ut att bli verklighetstrogna resultat. Har kikat på DEM mjukvaror, men de jag har hittat kostar multum och tänker att det kanske finns någon spelutvecklingsmiljö som funkar liknande och är billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ma00aem:

Jo jag förstår att det inte blir så exakt, men ser man på filmer från nvida så ser det ut att bli verklighetstrogna resultat. Har kikat på DEM mjukvaror, men de jag har hittat kostar multum och tänker att det kanske finns någon spelutvecklingsmiljö som funkar liknande och är billigare...

Det är väll just Nvidias miljö som används i dom filmerna du kollat på. Jag vet inte vad som krävs för att få tillgång till deras programvara men du kan ju börja där. Skulle inte rekommendera dedikerade CFD lösare för jag tror inte dom gör det du vill och det tar fruktansvärt med tid innan man kan göra lite häftigare saker.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det är väll just Nvidias miljö som används i dom filmerna du kollat på. Jag vet inte vad som krävs för att få tillgång till deras programvara men du kan ju börja där.

någon annan som vet hur man kan få tag i mjukvaran?

Permalänk

Om du vill kunna matematiken från grunden så kan du skriva en partikel fysik motor med pixel shaders. Då kan du efter 3 dagar simulera 100000 föremål i realtid om du får tag på en shader kompilator som inte optimerar sönder koden. Grafikkortet låter även som att fläkten ska lossna.