Förlänger vattenkylda CPU:er datorns livslängd?

Permalänk
Medlem

Förlänger vattenkylda CPU:er datorns livslängd?

Jag har fått höra detta från en kompis. Jag har tänkt att överklocka någon gång ibland. Motivera gärna varför eller varför inte.

Permalänk
Medlem

Nej jag skulle säga tvärtom eftersom du då får en extra risk att loopen läcker och förstör andra komponenter. Folk väljer vattenkylning för prestandans och utseendets skull.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

tveksamt. större risk för haveri och katastrofal överhettning då du har noll (0) passiv kylning från ett vattenkylt system.

Vattenkylning är egentligen bara ett sätt att ha kylarealen (ie radiatorn) separerad från värmekällan. detta medger större kylareal då det inte behöver hänga i processorsockeln/moderkortet och därmed mer utrymme för överklockning eller tystare dator (större fläkt för given luftmängd ger lägre hastighet och mindre surrande)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Svaret är Nej. Vad som är avgörande för en komponents livslängd är mängden volt du matar den. Ett tydligt exempel är överklockning av CPU genom att höja volten samt frekvensen. Ju mer volt du matar över specificerad nivå, desto snabbare kommer silikonet degenerna aka försämrade egenskaper. Kylningen är irrelevant så länge man inte är extrem, ex. så körs hårt överklockade komponenter ibland i flytande kväve (kallt får en ny definition) för att effektiviteten blir avsevärt högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

tveksamt. större risk för haveri och katastrofal överhettning då du har noll (0) passiv kylning från ett vattenkylt system.

Vattenkylning är egentligen bara ett sätt att ha kylarealen (ie radiatorn) separerad från värmekällan. detta medger större kylareal då det inte behöver hänga i processorsockeln/moderkortet och därmed mer utrymme för överklockning eller tystare dator (större fläkt för given luftmängd ger lägre hastighet och mindre surrande)

Du har helt fel för dig. Anledningen till att man använder vattenkylning är p.g.a. att vatten har betydligt bättre värmeledningsförmåga jämfört med luft. Gällande passiv, även om du stänger av pumpen så kommer blocket kyla komponenten under en tid, då värmen kommer utjämnas genom loopen, dock kan det skilja sig med någon grad samt att det sker relativt långsamt.
Kan skippa förklaring ner på molekylnivå för det är irrelevant, det är även numera mer eller mindre vanligt att stora server anläggningar kyls med olja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

tveksamt. större risk för haveri och katastrofal överhettning då du har noll (0) passiv kylning från ett vattenkylt system.

Vattenkylning är egentligen bara ett sätt att ha kylarealen (ie radiatorn) separerad från värmekällan. detta medger större kylareal då det inte behöver hänga i processorsockeln/moderkortet och därmed mer utrymme för överklockning eller tystare dator (större fläkt för given luftmängd ger lägre hastighet och mindre surrande)

Skrivet av Danmyr:

Svaret är Nej. Vad som är avgörande för en komponents livslängd är mängden volt du matar den. Ett tydligt exempel är överklockning av CPU genom att höja volten samt frekvensen. Ju mer volt du matar över specificerad nivå, desto snabbare kommer silikonet degenerna aka försämrade egenskaper. Kylningen är irrelevant så länge man inte är extrem, ex. så körs hårt överklockade komponenter ibland i flytande kväve (kallt får en ny definition) för att effektiviteten blir avsevärt högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle ni säga att det är möjligt att överklocka min (Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB) med en (Cooler Master Hyper 212 EVO) till 4,8 Ghz, eller är det bara vattenkylning som klarar det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storkfan:

Skulle ni säga att det är möjligt att överklocka min (Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB) med en (Cooler Master Hyper 212 EVO) till 4,8 Ghz, eller är det bara vattenkylning som klarar det?

Det är väl bara att testa? Tror inte den är tillräckligt stabil på 4,8 av vad jag har läst. 4,5-4,6 brukar vara ett bra mål att sikta på. Personligen blir min 4790K apvarm, 100° instant med h100i, men jag tror att min volt ligger galet, har inte orkat ta tag i det än. Spel max 65° däremot.

Men det är en bra luftkylare. Beroende på hur resten av chassit ser ut med luftflöde får du nog helt ok temps. Men jag tror 4,8 är för högt, och behöver du verkligen så mycket?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storkfan:

Skulle ni säga att det är möjligt att överklocka min (Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB) med en (Cooler Master Hyper 212 EVO) till 4,8 Ghz, eller är det bara vattenkylning som klarar det?

Beror helt och hållet på hur tur du har med kvaliten på den processorn du har.
Din kanske tar stopp vid 4,4ghz även om du kyler med flytande kväve och någon annans gör 5ghz med stock kylare.
Är ett rent lottospel.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Kör en 4790K på 4,8 GHz med en Silver Arrow SB-E.

Permalänk
Medlem

Överklockning beror på många fler variabler än bara vilken kylare du har, framförallt just ditt exemplar av processorn. jag säger, prova!

för ledning, kika på värmetabellen som Anandtech har i sin devils canyon review: http://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-intel...

4.7ghz med deras exemplar och inställningar landar på 225wT~ och det är frågan om Hyper 212 har hög nog värmeöverföringskoefficient för att klara det.

Kikar vi på Italienska Coolingtechniques stresstest av luftkylare finner vi en delta-T på 65'C vid 200w värmebelastning.
http://www.coolingtechnique.com/recensioni/air-cooling/dissip...
du kan välja språk uppe till vänster btw.

Skulle definitivt valt en annan kylare, större luftkylare eller vattenkylning om du planerar överklockning på nivåer som kräver runt 1.45v core voltage.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Du har helt fel för dig. Anledningen till att man använder vattenkylning är p.g.a. att vatten har betydligt bättre värmeledningsförmåga jämfört med luft.

Vattnet kyls sedan med luft som fortfarande har dålig lednignsförmåga så han har helt rätt. Och eftersom lamellerna man fäster på processorn vid "vanlig" kylning har betydligt bättre ledningsförmåga än vatten så har du faktiskt lite fel tom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Mitt GeForce GTX 780 Ti gick sönder igår, det var vattenkylt och höll kanske knappt två år. Voltmodd och hela baletten på den. Aldrig varit med om så dålig livslängd tidigare då jag kört vatten i många år. Men det är ju omöjligt att svara på om inte samma sak hade hänt om jag kört luft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Vattnet kyls sedan med luft som fortfarande har dålig lednignsförmåga så han har helt rätt. Och eftersom lamellerna man fäster på processorn vid "vanlig" kylning har betydligt bättre ledningsförmåga än vatten så har du faktiskt lite fel tom.

What what? Jag påpekade att även vattenkylning har en viss passiv kylning, om det är någon som är ute och cyklar så är det du.

§1
Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Du har helt fel för dig. Anledningen till att man använder vattenkylning är p.g.a. att vatten har betydligt bättre värmeledningsförmåga jämfört med luft.

Och vad är det som leder värmen från radiatorn? Anledningen är helt klart att få större avledningsyta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Och vad är det som leder värmen från radiatorn? Anledningen är helt klart att få större avledningsyta.

Skickades från m.sweclockers.com

Självfallet är det en anledning, poängen är vatten har över 20 gånger högre värmeledningsförmåga.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Självfallet är det en anledning, poängen är vatten har över 20 gånger högre värmeledningsförmåga.

Då är vi överens. Vattnet är ju bara vattenkylningens motsvarighet till heat pipes om man förenklar lite. Värmen måste ju sedan ledas bort från vattnet och då är det ju yta mot luft som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Då är vi överens. Vattnet är ju bara vattenkylningens motsvarighet till heat pipes om man förenklar lite. Värmen måste ju sedan ledas bort från vattnet och då är det ju yta mot luft som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt korrekt, fördelen med vattenkylning är just att den "effektiva" arean för kylning blir betydligt större. Såg även ett klipp a while back där en serverfarm kyldes genom att sänkas ned i en icke ledande olja, vad blir nästa steg?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1.*

Tagit bort ordklyveri/otrevligheter. Vänligen återgå till topic: Förlänger vattenkylda CPU:er datorns livslängd?
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storkfan:

Skulle ni säga att det är möjligt att överklocka min (Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB) med en (Cooler Master Hyper 212 EVO) till 4,8 Ghz, eller är det bara vattenkylning som klarar det?

Beror helt och hållet på vilka temps du får under långvarigt bruk, ligger dem runt 75-80 Celsius så skulle jag säga nej. I slutändan så är det spänningen som avgör saken då värmeutvecklingen lätt kan skjuta i höjden. Börja med att köra 4.4Ghz i Prime95 under en timme eller två, är temperaturen ok så höjer du spänning (om det behövs) och frekvensen ytterligare och kör Prime95 på nytt. Bara att upprepa processen till du når ditt mål eller tvingas avbryta p.g.a. för hög temperatur. OBS! Din processor kommer antagligen få en kortare livslängd, personligen så har jag dock aldrig upplevt någon större påverkan.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

What what? Jag påpekade att även vattenkylning har en viss passiv kylning, om det är någon som är ute och cyklar så är det du.

Justerade min Quote just for you my friend.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Fördel med vattenkylning man kan ha större avkylning yta och kan ha radiatorn på utsidan som gör att man kan avleda värme bättre.
De kan inte en luftkylning klara av.
Sen är det en smaksak vad man vill ha.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz