Kiosk-liknande system för en dashboard

Permalänk
Medlem

Kiosk-liknande system för en dashboard

Vi har en Intel NUC-dator här på jobbet som vi på ledig tid tänkte försöka bygga ett dashboard-system av.
Vi kopplar den till en TV helt enkelt och den ska visa en webbsida vi sätter ihop.

Har ni nåt tips på hur man kan gå tillväga för att sätta upp ett dummy-säkert system?
Det jag funderar på är:

- Vilket operativsystem vore bra som alternativ? Vi behöver bra Canvas-prestanda. Vi utesluter inte Windows 8 (denna forumdel kändes dock bäst).
Anledningen till att jag påpekar bra Canvas-prestanda är att om man kör fullscreen med en 1920x1080-skärm i portrait mode laggar hemsidor i fullscreen, under Windows 7 (obskyr bugg).
- Hur kan man göra för att automatisera att vald webbsida startar upp i fullscreen vid systemstart? Jag kommer inte på nån lösning spontant vare sig för ubuntu eller Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Vi har en Intel NUC-dator här på jobbet som vi på ledig tid tänkte försöka bygga ett dashboard-system av.
Vi kopplar den till en TV helt enkelt och den ska visa en webbsida vi sätter ihop.

Har ni nåt tips på hur man kan gå tillväga för att sätta upp ett dummy-säkert system?
Det jag funderar på är:

- Vilket operativsystem vore bra som alternativ? Vi behöver bra Canvas-prestanda. Vi utesluter inte Windows 8 (denna forumdel kändes dock bäst).
Anledningen till att jag påpekar bra Canvas-prestanda är att om man kör fullscreen med en 1920x1080-skärm i portrait mode laggar hemsidor i fullscreen, under Windows 7 (obskyr bugg).
- Hur kan man göra för att automatisera att vald webbsida startar upp i fullscreen vid systemstart? Jag kommer inte på nån lösning spontant vare sig för ubuntu eller Windows.

Kanske inte förstår korrekt men prova den här länken: https://support.microsoft.com/en-us/kb/154780

Man borde väl bara kunna göra en genväg till Explorer med iexplore -k page som mål och sätta genvägen som autostart vid boot?

Tex: "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" -k www.sweclockers.se

Permalänk
Medlem

Vi kör http://sourceforge.net/projects/justbrowsing/ på jobbet och det funkar skitbra. Går att spara inställningarna så vid reboot/uppstart går den alltid till samma sida och i kioskläge. Finns tre versioner; en med Chrome, en med Firefox och en med bägge. Vi kör Firefox.

Vi har en 55" Samsung 4K-TV med en NUC kopplad till den. Kör dock inte "full" 4K eller vad det heter, utan 3810x2160 (den stödjer 4096x2160 men han som kodat webbsidan vill inte ha den upplösningen...). Justbrowsing ligger på en USB-sticka så det behövs ingen disk i NUCen

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska kolla in dessa!