datorglasögon? gunners tex, era erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Hahah! köp en till! "Beundrar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Hej

lovade att återkomma med resultatet och här är det

så här ser de ut
http://s9.postimage.org/cj1lf82j2/20121207_202403.jpg

beställda från ebay,

Fördelar:

-inget huvudvärk
-inga svidande, torr och röda ögon
-man pallar sitta ännu mer(menar mest word som är vit och lyser skitmycket)
- fina och kan passa en(de stora är fula...)
-sitter bra även när man har headset på(gör inte ont heller)
-priset!!

nackdelar:
-glasen gjorda av plast, måste rengöras ofta(fingeravtryck, damm)
-bågar i vägen
-gör lite ont i näsan om har de på för länge
-kommer utan behållare eller duk, måste köpa själv

hur ser det ut när man kolla genom dem?
jo lite mörkare(brunare/blåare/kallare) och man får inte ont av att kolla på en lampa, inte som solglasögon

lite ord: skitbra, köp, är ju skitbilliga, tog ungefär 10 dagar tills de kom

länkar:
de små
eller dyrare http://viewitem.eim.ebay.se/GLASSES-FOR-PCTVSMARTPHONEPROTECT...

de stora(verkar vara slutsålda :/)

hoppas detta hjälpte

Nu är du iofs avstängd men hur är det med tull och sådant? Är det stor risk? Hur är dessa framför ett par Gunnars och de dyrare alternativen?

Nån som rekommenderar att man skaffar ett par?Jag tänker kanske bra med att bra som komplement till ett programmet som tipsades i tråden? Nu kan jag säga att jag spelar inte inte dator- tvspel men jag spenderar väldigt mycket tid på datorn, mobilen mm samband med chatt, surfa, studier, läsning,foto osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

Det programmet gjorde ju så allt vitt ser bajsbrunt ut :S funkar tydligen inte bra tsm med IPS!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Använder Gunnars glasögon emellanåt. Dom är bra och vad jag läst på om ska dom minska risken för synskador om man sitter väldigt mycket vid datorn (citera inte mig angående detta).

Problemet är att det känns omständigt att bara ta på dom (lazy much?). Bortsett från det så är dom väldigt bra, sitter bra, ser helt OK ut imo och känns allmänt bättre för synen efter ett tag framför datorn.

Vetifan om det är värt för alla att fixa dock, anledningen till att jag gjorde det var för att 700kr för en chans att kanske minska risken för synskador kändes ganska vettigt då jag är den enda i min familj och en av de få i släkten som fortfarande inte har glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nackdelar
* Finns i flera former så man kan välja vilka man tycker är snygga.

Varför listas denna som en nackdel?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför listas denna som en nackdel?

Bra fråga, var nog trött när jag skrev det, är fixat nu. ^^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Det programmet gjorde ju så allt vitt ser bajsbrunt ut :S funkar tydligen inte bra tsm med IPS!

du kan ändra hur gult det blir i inställningar

Skrivet av Notred:

Nu är du iofs avstängd men hur är det med tull och sådant? Är det stor risk? Hur är dessa framför ett par Gunnars och de dyrare alternativen?

Nån som rekommenderar att man skaffar ett par?Jag tänker kanske bra med att bra som komplement till ett programmet som tipsades i tråden? Nu kan jag säga att jag spelar inte inte dator- tvspel men jag spenderar väldigt mycket tid på datorn, mobilen mm samband med chatt, surfa, studier, läsning,foto osv.

äntligen tillbaka XD

hmm nej har aldrig betalat tull, eller jag betalar bara det som visas i paypal alltså produkten+frakt, inget mer. Jag vet inte om det stämmer, men man kanske betalar tull för dyrare saker. men det lär inte vara mycket ändå.

jag kör med dem hela tiden, helt underbara, det blir mycket skönare om man skriver på word eller surfar(swec tex), för bakgrunden är ju vit så det är mer ljus som strålar till dina ögon.

jag har kört med båda glasögonen och programmet, och glasögonen är lätt bättre, sen 16kr är ju inte mycket... programmet gör allt gulare, men funkar

det enda som är störande är att man måste göra rent dem nästan hela tiden, måste lära sej att inte röra glaset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

du kan ändra hur gult det blir i inställningar

äntligen tillbaka XD

hmm nej har aldrig betalat tull, eller jag betalar bara det som visas i paypal alltså produkten+frakt, inget mer. Jag vet inte om det stämmer, men man kanske betalar tull för dyrare saker. men det lär inte vara mycket ändå.

jag kör med dem hela tiden, helt underbara, det blir mycket skönare om man skriver på word eller surfar(swec tex), för bakgrunden är ju vit så det är mer ljus som strålar till dina ögon.

jag har kört med båda glasögonen och programmet, och glasögonen är lätt bättre, sen 16kr är ju inte mycket... programmet gör allt gulare, men funkar

det enda som är störande är att man måste göra rent dem nästan hela tiden, måste lära sej att inte röra glaset

Jag tänkte hur stor skillnad är det på det för 16kr mot de paret som kostade lite mer än 200kr? Nåt att ha i jämförelse med de som kostade strax över tusenlappen? Men hur blir det med glasögonen kontra programmet? Med programmet märker jag att det blir gult och nyansen ändras beroende vilken tid på dagen det är. Hur är det med glasögonen? Blir det med gula? Jag tänkte kan kanske bli störande när man håller på med bilder eller spelar nåt spel.

Det är ju annars att låta bli att pilla i glaset och ta bara i bågarna? Sedan när de inte används så får man använda fodral?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Jag tänkte hur stor skillnad är det på det för 16kr mot de paret som kostade lite mer än 200kr? Nåt att ha i jämförelse med de som kostade strax över tusenlappen? Men hur blir det med glasögonen kontra programmet? Med programmet märker jag att det blir gult och nyansen ändras beroende vilken tid på dagen det är. Hur är det med glasögonen? Blir det med gula? Jag tänkte kan kanske bli störande när man håller på med bilder eller spelar nåt spel.

Det är ju annars att låta bli att pilla i glaset och ta bara i bågarna? Sedan när de inte används så får man använda fodral?

ingen aning faktiskt, men tror det är samma produkt, det är ju ebay(kina)... nu har jag inte gunners så ingen aning men kolla om någon av de som har gunners pallar köpa ett sånt och jämföra(kanske beställa ett par åt dem). det är skönare med glasögon tycker jag, bättre än progammet(för programmet ändrar färgen i samband med dagen, ljuset ute ingen effekt mörkt ute blir det gult). glasögonen är som solglasögon typ, men gör allt lite brunare och kallare, man ser mest skillnad där det är vit, tex sweclockers reklam ser jag de hur fint som helst(ingen stor skillnad alltså, men med programmet blir allt gulare..) så du lär kunna redigera bilder utan problem är du osäker så är det att bara lyfta på dem lite?

jag själv tycker att det är lite störande att spela spel med mycket skuggor(bf3, crysis, maxpayne), för då ser man sämre eller så

annars köpköp, rekommenderas helt enkelt

Permalänk

Har haft F.lux i några timmar nu och det känns mycket härligare för ögonen.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ingen aning faktiskt, men tror det är samma produkt, det är ju ebay(kina)... nu har jag inte gunners så ingen aning men kolla om någon av de som har gunners pallar köpa ett sånt och jämföra(kanske beställa ett par åt dem). det är skönare med glasögon tycker jag, bättre än progammet(för programmet ändrar färgen i samband med dagen, ljuset ute ingen effekt mörkt ute blir det gult). glasögonen är som solglasögon typ, men gör allt lite brunare och kallare, man ser mest skillnad där det är vit, tex sweclockers reklam ser jag de hur fint som helst(ingen stor skillnad alltså, men med programmet blir allt gulare..) så du lär kunna redigera bilder utan problem är du osäker så är det att bara lyfta på dem lite?

jag själv tycker att det är lite störande att spela spel med mycket skuggor(bf3, crysis, maxpayne), för då ser man sämre eller så

annars köpköp, rekommenderas helt enkelt

Köpte den billigare varianten före jul och fick dem för en stund sedan. Nu när jag på mig glasögonen när jag skriver detta eller nu när jag höll på med mobilen så känner jag ingen direkt skillnad än att de vita på skärmen är någon nyans utav gul och ljusbrunt. När jag kollar utan så är det helt vitt.

Jag vet inte om var dumsnål eller om jag inte hur vet kännas när man har glasögon annars. Jag får ge det en chans nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Köpte den billigare varianten före jul och fick dem för en stund sedan. Nu när jag på mig glasögonen när jag skriver detta eller nu när jag höll på med mobilen så känner jag ingen direkt skillnad än att de vita på skärmen är någon nyans utav gul och ljusbrunt. När jag kollar utan så är det helt vitt.

Jag vet inte om var dumsnål eller om jag inte hur vet kännas när man har glasögon annars. Jag får ge det en chans nu

Hmm nej det är mina också,glasögonen släpper inte genom all ljus och så anstränger du inte dina ögon lika mycket, jag känner mest skillnad när jag skriver i word eller surfar, för bakgrunden är vit och släpper mycket ljus som anstränger dina ögonen. Jag kände inte mycket skillnad i början men nu så det det första jag tar på mej när jag sitter vid datorn

Permalänk

Placebo är bra har jag hört. 99 USD? Någon tjänar jävligt mycket pengar på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Installera http://stereopsis.com/flux/ så kan du låta bli att tortera dina ögon medan du samtidigt slipper se ut som ett fån

Ifall jag fick en krona för varje person som beundrat mig efter att jag rekommenderat det programmet skulle jag säkert kunna köpa en piggelin

häftigt program! men svårt att säga om jag tycker det är skönare, har inte testa så mycket instl än men känns nästan som om man får koncentrera sig mer när skärmen blir lite mörkare och "gulare"... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Skärmen blir ju snorgul med det där.
Spel och annat blir helt äckligt.

Eftersom vissa verkar ha problem följer här en bruksanvisning till flux;

  1. Ställ in nattläget till ca 3500-4000K i inställningarna

  2. Kryssa i 60 min-alternativet

  3. Låt ögonen vänja sig innan du avvisar det som "snorgult".

  4. profit

Permalänk
Medlem

ehh, e jag helt lost eller är det bara för mig det händer nada hur mycket jag än ändrar i inställningar, skärmbilden förblir same.

Visa signatur

| i5 10500 | Gigabyte B460M DS3H | G.Skill Aegis DDR4 3000mhz 16GB | KFA2 RTX2060 6GB | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | DeepCool Matrexx 55 V3 | Kolink Core Plus Atx 700W | Win 10 | Corsair K70 RGB | ADX Firepower V2 mmo |

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag känner mig lite förvirrad efter att ha läst denna tråd Gunnar har ju tex en Crystalin modell med helt klara glas.. Jag hade själv glasögon som barn men ser numera bra men min erfarenhet är ju ändock att glasögon gör att man får mindre problem med torra ögon tex speciellt vid blåst eller drag för dom skyddar ögonen, har själv tex ännu inte vant mig vid att man nästan inte ser alls om det snöar och blåser utan glasögon(har inte haft glasögon på över 20år). Gula glas känns däremot ganska poänglöst man kan lika gärna minska blått i inställningarna på monitorn om man inte har några krav på att färger ska se rätt ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dewpo:

Måste säga att jag känner mig lite förvirrad efter att ha läst denna tråd Gunnar har ju tex en Crystalin modell med helt klara glas.. Jag hade själv glasögon som barn men ser numera bra men min erfarenhet är ju ändock att glasögon gör att man får mindre problem med torra ögon tex speciellt vid blåst eller drag för dom skyddar ögonen, har själv tex ännu inte vant mig vid att man nästan inte ser alls om det snöar och blåser utan glasögon(har inte haft glasögon på över 20år). Gula glas känns däremot ganska poänglöst man kan lika gärna minska blått i inställningarna på monitorn om man inte har några krav på att färger ska se rätt ut...

Givetvis kan man göra det. Kör du gula glas så får du mer kontraster, vilket inte är en nackdel. Bra när man kör bil längre sträckor.

Det är nog inte färgen blå som man minskar...Du får ju inte synskador för att du målar huset blått..?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sent omsiders då jag vart minst sagt extremt skeptisk beslöt jag mig för att testa Gunnars Vayper Onyx. 30 dagars returrätt gör det ju helt riskfritt.

Jag är glasögonorm så det är ett litet meckande att få båda att lira tillsammans men nä vete tusan hur det här på något sätt ska lindra ögonstress? Kanske har jag monitorn för långt bak ca 1,8 meter? Kan tillägga att jag aldrig upplevt några problem. Sitter 1,8 meter från 50" där ljusstyrkan är optimerad för mörklagt rum. Alltså ingen strålkanon

De förstorar ju upp en del ala förstoringsglas nog det som gör en lätt vimmelkantig. Ska bli intressant att se om det kan hjälpa till vid tablet läsning där verkade det faktiskt som texten blev mer läsbar! Annars vet jag inte om högre kontraster är lättare för ögat direkt? Skärpefilter åker av fort de är rätt jobbiga

Har kört flux och det känns klart behagligare. Kan även ställa in min Sony W6 i bioläge. Tror Sony går för något liknande. Där upplever jag det som att bilden faktist blir lugnare men vete gudarna i mitt mer kalla spelläge.

Men det kanske bara är en vanesak men om det verkligen skulle hjälpa borde man inte behöva vänja in sig..

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Kör med cinema-läge på philips-skärmen när det är mörkt och det fungerar utmärkt. Fast inte när man spelar, då kör jag alltid i game-läget.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har precis beställt och fått hem ett par hemmagjorda Gunnars; +1 läsglasögon slipade till mitt synfel. Skärmen på 1 m avstånd fokuseras då till oändligheten, dvs där ciliarmuskeln är som mest avslappnad. Sen kör jag ett fluxliknande program för att ställa om ljus och färgtemperatur under kvällstid.

Kan inte säga att jag känner någon större komfortskillnad mot bara flux, men man får rätt bra inlevelse i spel när skärmen till synes är större och längre bort. Läsa på mobilskärm känns dock väldigt mycket mer komfortabelt och även den upplevs som (mycket) större. Mina är dock ganska mycket starkare läsglas än Gunnars som såvitt jag vet bara är +0.25, dvs fokuserade vid 4 meter med fullgod syn, så jag skulle inte våga överföra mina slutsatser direkt på Gunnars.

Det är inte svårare än att lägga till 1/R dioptrar till sfär-siffrorna på sitt recept, där R är avståndet (i meter) man vill fokusera på.

Permalänk
Medlem

Update

I alla fall några år efter(visste inte ens att folk fortfarande skrev i detta), men jag har testat runt lite o dessa billiga datorglasögon tsm med flux ha funkat helt ok, men pga plugg så blev det mer sena nätter framför boken o huvudvärk var alltid ivägen för plugget.

I alla fall för ca. 6mån sedan så drog jag till optikern för mitt syn hade blivit sämre och huvudvärk e konstant, det visade sej att jag hade astigmatism i mitt högra öga, eller typ sned cornea och högraögat är det ögat som jag fokuserar med, o sen lite farsightedness i högra och nearsightedness i vänstra. saken som fick mej att fortfarande kunna se utan problem var att mina ögon var pigga o kunde anpassa sej men efter all stress och press så klarade dem inte av det o gav mej bara huvudvärk.

I alla fall så fixade jag glasögon o allt är bra nu, jag bad de att sätta glas med ljusfilter som fick ljuset att bli lite svagare och bilden lite mörkare och reflektera lite utav det starkare ljusen.

I alla fall mina tips är(eller ja optikerns):

-se till att gå till optikern, det e kanske nåt litet som får dej att inte göra ditt bästa när du pluggar eller spelar, bäst att få glasögon än att proppa din kropp med värkpiller
-en annan viktig sak är att ta pauser när man jobbar
-blinka så mycket som möjligt
-försöka fokusera på nåt långt ifrån då och då för att slappna av din ciliary muscle, som är spänd när du kollar på nåt i närheten

läs också vad dagbro säger, o ta hand om er:D

Skrivet av dagbro:

Har precis beställt och fått hem ett par hemmagjorda Gunnars; +1 läsglasögon slipade till mitt synfel. Skärmen på 1 m avstånd fokuseras då till oändligheten, dvs där ciliarmuskeln är som mest avslappnad. Sen kör jag ett fluxliknande program för att ställa om ljus och färgtemperatur under kvällstid.

Kan inte säga att jag känner någon större komfortskillnad mot bara flux, men man får rätt bra inlevelse i spel när skärmen till synes är större och längre bort. Läsa på mobilskärm känns dock väldigt mycket mer komfortabelt och även den upplevs som (mycket) större. Mina är dock ganska mycket starkare läsglas än Gunnars som såvitt jag vet bara är +0.25, dvs fokuserade vid 4 meter med fullgod syn, så jag skulle inte våga överföra mina slutsatser direkt på Gunnars.

Det är inte svårare än att lägga till 1/R dioptrar till sfär-siffrorna på sitt recept, där R är avståndet (i meter) man vill fokusera på.

http://i.imgur.com/3o7sQHd.jpg

Permalänk
Medlem

Har nämnt det förut i liknande trådar men jag tror det kan vara värt att nämna igen. Kolla upp din ergonomi och belysning.

Jag har ingen erfarenhet av varken glasögon eller flux programmet men har inte heller haft några problem (ta i trä). Jag tror många inte inser hur viktigt det kan vara med lite ergonomi och nästan mer viktigt om man kör sena kvällar, belysning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Har nämnt det förut i liknande trådar men jag tror det kan vara värt att nämna igen. Kolla upp din ergonomi och belysning.

Jag har ingen erfarenhet av varken glasögon eller flux programmet men har inte heller haft några problem (ta i trä). Jag tror många inte inser hur viktigt det kan vara med lite ergonomi och nästan mer viktigt om man kör sena kvällar, belysning.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade lite problem innan med "trötta ögon" eller uttorkade(?). Har dock inga problem när jag kör kväll/natt med bakgrundsbelysning på (röda leds bakom skärmarna) så jävla najs det blir. Om jag inte har bakgrundsbelysning på och bara sitter och surfar runt och läser typ sweclockers så kan det bli lite jobbigt efter några timmar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧