Återställa huvudfiler i Skyrim efter programcrach?

Permalänk
Avstängd

Återställa huvudfiler i Skyrim efter programcrach?

Huvudfilerna i Skyrim är nu så bugguga att jag behöver installera om dem och se om det löser problemen, det är troligen inte plugins utan Main filer och officiella expansions som skapar problemen. Problem just nu är dels att jag råkat på "trapdoor" buggar så att man får one way only portals till olika platser, tex vissa städer osv. Nästa är att spelet krachar när vissa random monster och liknande skall laddas, tex när man går i terrängen så åker man ibland på randomcrach när tex ett Dragonborn relaterat monster skall dyka upp osv. Funkar iblend igen när man startar om spelet men är väldigt instabilt osv.

Vet inte exakt vad det sista beror på eller om det räcker med en ominstallation, tror som sagt inte attt detta är plugin relaterat eller liknande utan det är troligen något med huvudfilerna och de officiella expansionerna det beror på.

Hur åtgärdar jag enklast detta utan att behöve ominstallera alla plugins och utan att riskera gamesaves osv?

Edit, Har det lagligt över steam nuförtiden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Är det bara att radera huvudfilerna, eller?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

1. Ta bort dem filerna du tror orsakar problemen.
2. Höger-klicka på Skyrim i ditt spelbiblotek i steam
3. Gå in på Egenskaper/Properties > Lokala filer/Local Files > Tryck på "Verify integrity of of game cache".

I framtiden om du vill modda ditt spel så borde du använda dig utav ett program som heter Mod Organizer istället för Nexus Mod Manger då det programmet inte rör någonting i din spelmap utan installerar allt för sig i en egen map.

Permalänk
Avstängd

Tackar!
Då verkar det mha lugnt med hänseende på savefilerna om de går att återbruka så smidigt.
(Vet tex DSI fuckar upp någonting med gamla savefiler så att de inte går att ladda, men då bör det med andra ord vara grönt)

Skall ta mig tid och göra om allt ordentligt i så fall.
Såg att där även låg multipla filer på min dator, kanske det som spökat, jag vet inte...

(Måste snygga till Nehrims uppdater också när man ändå håller på... (Den hade också krachat tydligen så att spelet inte längre kan ladda save filer, tänkte separera mapparna så det blir snyggare gjort i framtiden) )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Ok, nu har jag bytt en massa filer men problemet kvarstår, jag är fångad på vissa platser (till synes mer eller mindre slumpmässigt var...)

Hur löser jag detta?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Som Nyndra säger så använd Mod Organizer. Der är bara att kasta filerna utan att behöva installera om som man kanske måste göra med NMM. Alla moddar hamnar i en egen mapp med MO. Det tar lite längre tid att lära sig MO, men när man gjort det så är det kalas

Har du sparat nåt spel? annars går du in C:\Users\Dittnamn\Documents\my games\skyrim och släng bort allt där eller åtminstone gör backup innan du kastar filerna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Ok, då blir det helrensning när jag får tid... Tackar för svar!:)
Jo, tankade hem den och installerade den förut, tog mig typ två dagar att få till alla moddar som jag ville ha dem, därav min tidigare tvekan, men,"gör om gör rätt"
Fixade till de gamla spelen korrekt nu iaf så att allt ligger snyggt inordnat...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Infinite loading screen visade sig vara en arkward as f*uk att få bukt med men denna verkar fungera för närvarande för mig:
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/46465/?

(Såg att Level editorn också blivit skadad... *sukk* )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Infinite loading screen visade sig vara en arkward as f*uk att få bukt med men denna verkar fungera för närvarande för mig:
http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/46465/?

(Såg att Level editorn också blivit skadad... *sukk* )

Den använder jag. Det var ett tag sedan å det kraschade för mig när den laddade mellan dörrar trots denna modden var installerad. Nu kraschar Skyrim aldrig längre. Jag blir inte klok på Skyrim då spelet verkar ha ett eget liv och gör som den känner för. Börjar det krascha så väntar ([T] key) jag 2 - 3 dygn och sedan så sparar jag spelet, sedan brukar det funka som det ska igen. Om jag inte gör det så kraschar spelet väldigt ofta tills jag väntar.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Skumt... Ja... Jag går också bet på att lokalisera felet...

Vet du vad det beror på att leveleditorn kraschat samtidigt?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag analyserat detta litet mer och kom för länge sedan fram till att det troligen INTE är SKSE som ligger bakom detta som det står på många forum, baserat på att jag får upp det ävven i basversionen utan skse samt att den använder en egen ESM, så den bör inte påverka dualversioner som jag kör över huvud taget om man inte specifikt startar det, alltså beror det inte på skse eftersom jag nu testat och uteslutit det. Problem still not solved... Men just nu fungerar det något så när för mig frånsett mindre instabilitetsproblem med random loadcraces som jag inte heller tror beror på tillägg.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skyrim utan mods crashar inte hej vilt. Det är garanterat pga något/några mod/s du har installerat som gör så att det inte fungerar som det ska. Vissta mods går inte heller att bara ta bort för att avinstallera, utan måste stängas av inne i spelet först osv.
Vill du veta om det är fel på spelet, så rensa skyrim-mappen på allt förutom de största filerna (Dawnguard, Dragonborn, High res texture packs, Skyrim, "Skyrim - *"-filerna och Update .bsa och esm.), och sen verifierar du game cache på Steam så allt laddas ner på nytt.

Permalänk
Avstängd

Jo, det kan det vara, har bara börjat på listan, replacers och liknande ligger ju fortfarande kvar, misstänker att det är något relaterat till replacemant av något slag som orsakar random kracherna men kan inte sätta fingret på exakt varför men är på relativt hanterbar nivå nu. Infinite load går jag dock totalt bet på men vad jag ville ha sagt är attt jag i skrivandets stund inte tror att det beror på det de skriver på Nexus forum och liknande utan att felet ligger någon annan stans i kedjan eller att det är något med detta som ligger kvar aktivt även i den reguljäraESM filerna, vilket jag dock tycker verkar mindre troliget efter teknisk genomgång av allt som är relaterat till diskusionerna på Nexus (de kan mycket väl ha rätt där, men jag tror inte att det är huvudorsaken då det verkar uppträda oavsett om man använder de tillägen som beskrivs där eller inte). Humm.. humm...

Edit, jag kommer till samma slutsatser som AMD-FX säger just nu, hans tips verkar fungera men jag vet inte heller varför det gör det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag tipsar dig att börja om från början. Använd Mod Organizer istället. Blir 100 ggr lättare och snabbare när du lärt dig hur det fungerar.
Tipsar också om Gopher's guide: https://www.youtube.com/watch?v=j4ZQpzf_iAE

Permalänk
Avstängd

Jo, installerade den förut och den fungerade markant smidigare måste jag säga...
Nu är det ordning och reda på ett helt annat sätt i filerna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Skummt, jag vet inte ens exakt vad jag gjort med det, men nu känns allt plötsligt skitsnyygt mot föut och grafikkortet låter som en stilla havsbris i jämförelse med orkanen det var förut...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Leveleditorn var också väldigt diffust tyckte jag, men hittade en video med instruktionen att lägga till , Dawnguard.bsa i.ini dokumentet.

https://www.youtube.com/watch?v=EnIOZAF6zBk

Verkar fungera für mich so far... Håller tummarna att det bara var det, (tvivlar men just nu verkar det fungera...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ska du göra egna mods?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Jepp, men mest för personligt bruk för stunden, tänkte lägga till litet grejer på banan och så.
(Tänkte göra egna skins och sådant när jag lärt mig lägre fram men har inte lärt mig ordentligt att konvertera rörliga 3D filer mellan plattformar ännu...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number