Permalänk
Avstängd

Kan musen "förstöras" av sliten musmatta

Tjenare.

Jag har just nu en Zowie Musmatta utav hårdplast, vet inte vad dessa kallas.. Hur som så har den nog slitits en del och musen låter lite som att den hur ska man säga, skrapas på undersidan av musen?..

Ifall musmattan nu är sliten, vilken musmatta hade ni rekommenderat?. Helst en XXL då jag vill ha både tangent och mus på den. Vet att det finns ett få antal av dessa men vet inte vilken som ska vara bra med samma "känsla" som plastmattan när den var ny.

Vill alltså inte att det ska vara segt att röra på musen om ni förstår vad jag menar

Ha det!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det inte är glidfötterna på musen som är slitna? Då får man nämligen just fenomenet med "trög" mus, de slits säkert hårdare på en hård musmatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Är du säker på att det inte är glidfötterna på musen som är slitna? Då får man nämligen just fenomenet med "trög" mus, de slits säkert hårdare på en hård musmatta.

En hårdplast musmatta har vanligtvis (alltid?) en "knottrig" yta som slits ner med tiden, efter en tid gör detta att musen är trögare på de slitna ställena även om musens glidfötter är helt nya. Det är sällan en hårdplast-matta håller mer än ca 1-2 år (ibland mindre) just pga detta.

Kan tyvärr inte hjälpa OP dock, just pga att hårdplast-mattor slits så fort så brukar jag använda väldigt tunna (och därmed billiga) mattor så det är bara att byta ut när dem är slut. Har för tillfället en Razer Sphex men det är ju ingen XXL modell.

Permalänk
Medlem

Är glidfötterna på din mus slut (vilket händer relativt snabbt med plast matta) så kommer din plastmatta att äta upp underdelen av musen.
Det hände mig en gång och jag har undvikit plastmattor sen dess.

Permalänk
Medlem

Köpa ny musmatta kommer inte göra något Om skatezen är borta så är dom borta.
Köp nya skatez bara som hyperglide, tiger lr liknande.

Permalänk
Medlem

Glidfötterna(teflonet?) på min Qpad-5k blev slitna på bara några dagars användning på min hårda plastmusmatta.
Bytte till tjock tygmatta och slitaget avstannade helt.

Så ja, musen kan definitivt "skrapas sönder", i synnerhet när glidfötterna är borta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Är du säker på att det inte är glidfötterna på musen som är slitna? Då får man nämligen just fenomenet med "trög" mus, de slits säkert hårdare på en hård musmatta.

Musen är någon månad gammal så tror inte den har slitits redan efter 1 månads användning. Trög känns den absolut inte men vill inte heller att den ska slitas så snabbt pga musmattan

Skrivet av hg:

En hårdplast musmatta har vanligtvis (alltid?) en "knottrig" yta som slits ner med tiden, efter en tid gör detta att musen är trögare på de slitna ställena även om musens glidfötter är helt nya. Det är sällan en hårdplast-matta håller mer än ca 1-2 år (ibland mindre) just pga detta.

Kan tyvärr inte hjälpa OP dock, just pga att hårdplast-mattor slits så fort så brukar jag använda väldigt tunna (och därmed billiga) mattor så det är bara att byta ut när dem är slut. Har för tillfället en Razer Sphex men det är ju ingen XXL modell.

Joo precis. Det är en sådan musmatta jag har. Och vill gärna byta ut den så inte musen förstörs.. Man har ju endå betalat en hel deö för den

Skrivet av Minsc S2:

Glidfötterna(teflonet?) på min Qpad-5k blev slitna på bara några dagars användning på min hårda plastmusmatta.
Bytte till tjock tygmatta och slitaget avstannade helt.

Så ja, musen kan definitivt "skrapas sönder", i synnerhet när glidfötterna är borta.

AJ, säg inte så :/.. Nu måste jag kolla så inte min har slitits ihjälv :/.

Skrivet av henkiii:

Är glidfötterna på din mus slut (vilket händer relativt snabbt med plast matta) så kommer din plastmatta att äta upp underdelen av musen.
Det hände mig en gång och jag har undvikit plastmattor sen dess.

Oj då, låter inte bra. Får åka in imorn och köpa en musmatta så inte musen förstörs då

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Du får skaffa en sådan här klassiker i tyg.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Nä fy vad ful :P.. lite klass ska de väl endå ha

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Kör tyg, finns olika egenskaper där också. Jag har Mionix Sargas 900, den är stor.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Själv väljer jag tyg 8 dagar i veckan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreakyLeo:

Kör tyg, finns olika egenskaper där också. Jag har Mionix Sargas 900, den är stor.

Jag har ju en mionix Naos 8200 tror jag det va.. Så jag kollade vad de hade för musmattor. Blev inte direkt imponerad utav deras musmattor

Skrivet av EmilH:

Själv väljer jag tyg 8 dagar i veckan

Jag hade tyg innan, men just den jag hade gjorde musen alldeles seg tyckte jag, Den var nog inte till för gaming. Men overall vill jag nog ha en tyg då de "förlänger" livstiden på musen, samt att jag vill ha både tangentbord och musen på mattan, Vill ha det stadigt

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Rekordmedlem

Oavsett vilken musmatta du väljer så sliter du ut glidytorna, de är tänkta att vara slitdelar så välj den kombination du tycker är bäst och byt glidytorna när de blir slitna i stället för att leta nått som sliter mindre. Du är nog mest dumsnål om du jagar den musmatta som ger lägst slitage, känslan är viktigast och glidytor kostar typ 20-30 kr satsen så du får nog flera uppsättningar för summan som musmattan kostar och du bör prioritera användningen i stället för lågt slitage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Razer goliathus <3

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

kör en aluminiummatta, köpte min för en relativt dyr peng för 3 år sen, exakt samma skick idag som vid köpetillfället.

sån har jag: http://www.zapsonline.com/pads-mouse/45847-razer-ironclad-ult...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Oavsett vilken musmatta du väljer så sliter du ut glidytorna, de är tänkta att vara slitdelar så välj den kombination du tycker är bäst och byt glidytorna när de blir slitna i stället för att leta nått som sliter mindre. Du är nog mest dumsnål om du jagar den musmatta som ger lägst slitage, känslan är viktigast och glidytor kostar typ 20-30 kr satsen så du får nog flera uppsättningar för summan som musmattan kostar och du bör prioritera användningen i stället för lågt slitage.

Grejen är den att jag inte vill ha den för endast "slippa slita" musen, utan har tänkt sen tidigare att jag vill ha en stor musmatta som jag kan ha både tangentbordet och musen på. Sen angående dessa satsen, finns det specifika till varje mus eller hur funkar det? :P.. haha

Skrivet av ShatteredXs:

Razer goliathus <3

Antar att du har en?.. Vad är det för skillnad på speed versionen och den andra versionen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xZistence:

Grejen är den att jag inte vill ha den för endast "slippa slita" musen, utan har tänkt sen tidigare att jag vill ha en stor musmatta som jag kan ha både tangentbordet och musen på. Sen angående dessa satsen, finns det specifika till varje mus eller hur funkar det? :P.. haha

Antar att du har en?.. Vad är det för skillnad på speed versionen och den andra versionen?

Det finns både satser du själv formar och satser som är färdigskurna efter vanliga modeller.
Du bör ju hursomhelst välja musmatta efter behov i stället för slitageräddsla, det är ju helt fel om du prioriterar slitaget men offrar funktion och känsla, delarna är ju till för att användas så byt slitdelar vid behov, du behöver ju inte heller undvika att klicka bara för att slippa byta "klickbrytarna" (det är oftast Omron D2FC-F-7N och de är också utbytbara)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

kör en aluminiummatta, köpte min för en relativt dyr peng för 3 år sen, exakt samma skick idag som vid köpetillfället.

sån har jag: http://www.zapsonline.com/pads-mouse/45847-razer-ironclad-ult...

Ursäkta min lilla hijacking av ttråden men vilken valuta är det dom använder på den där sidan?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det finns både satser du själv formar och satser som är färdigskurna efter vanliga modeller.
Du bör ju hursomhelst välja musmatta efter behov i stället för slitageräddsla, det är ju helt fel om du prioriterar slitaget men offrar funktion och känsla, delarna är ju till för att användas så byt slitdelar vid behov, du behöver ju inte heller undvika att klicka bara för att slippa byta "klickbrytarna" (det är oftast Omron D2FC-F-7N och de är också utbytbara)

du har rätt. Men jag vill ju som sagt byta musmatta så jag kan lägga tangentbordet för att den ska sitta stabilare. Sen så tycker jag det ser sjukt bra ut med xxl matta . Dock vet jag inte vilken man ska köpa :/

jag visste inte ens att de delarna gick att byta ut det är först fören nu någon nämner det till mig. Haha.

Med detta sagt kommer musmattan bytas hur jag än gör

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Ursäkta min lilla hijacking av ttråden men vilken valuta är det dom använder på den där sidan?

Det lär vara Rand
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rand_%28valuta%29

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

varför har inte alla möss keramiska tassar min har det det är helt underbart vad fint den glider EDGE 3200

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jygge:

varför har inte alla möss keramiska tassar min har det det är helt underbart vad fint den glider EDGE 3200

Vilka fötter som är bäst beror på kombinationen med underlaget, keramiska lär ju vara väldigt hårda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kör en tygmatta och den tycker jag glider lagom fort.

Bra att ha lite motstånd annars får man ingen precision på små rörelser och nu är tyget rätt slitet så glidet har ökat något nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Grejen är den att jag inte vill ha den för endast "slippa slita" musen, utan har tänkt sen tidigare att jag vill ha en stor musmatta som jag kan ha både tangentbordet och musen på. Sen angående dessa satsen, finns det specifika till varje mus eller hur funkar det? :P.. haha

Antar att du har en?.. Vad är det för skillnad på speed versionen och den andra versionen?

Har för mig att speed versionen är plattare har själv control versionen och älskar den

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1