Ang root, /Samsung garanti) m.m

Permalänk

Ang root, /Samsung garanti) m.m

Hej!
jag hade tänkt att roota min galaxy tab pro 8,4, som jag har hört så förloras garantin om man gör detta.
Jag kollade lite på internet och hittade en sida: https://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html där det står att man har rätt till garanti även fast man rootat enligt EU FSFE.
Är det nån som vet vad som gäller?
Det nämns också att om till ex "samsung" skulle neka till garantin så kan man stämma dem:

"In case the seller refuses your right to repair or replace the device, you can sue him in a civil litigation and can report the incident to the national authority. In many European countries such action does not even require hiring a lawyer and is most of the time ensured by consumers associations.

The warranty under this Directive is only applicable inside the European Union and only if you bought the device as a consumer."

Tacksam för hjälp!

Mvh

Visa signatur

| i5-2500k | Asus P8P67 B3 | Zotac AMP! GeForce GTX 580 | Corsair Vengeance 12GB| OCZ Agility 3 60GB | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | BQT E9 CM 680W | Freezer 13 Pro | Corsair 550D |

Permalänk
Medlem

Att roota är att manipulera fabriksinställningar och en tillverkare borde enligt min mening kunna ha rätten att skylla på handhavandefel då. Personligen rootar jag alltid mina androidenheter eftersom jag behöver använda funktioner som inte fungerar utan root, men jag är fullt medveten om att jag eventuellt har förstört garantin då. (Det skulle för min del inte heller kännas moraliskt rätt att försöka hävda garantirätt om jag vet att jag gjort något "otillåtet" med prylen).

Bästa svaret är enligt min mening helt enkelt att klarar du inte av den ekonomiska smäll som det eventuellt kan innebära att förlora garantin, så ska du heller inte roota. Är det däremot en risk du är villig att ta: Go for it!

Slutligen är det viktigaste generella rådet till alla att fråga sig själv om du verkligen behöver root. Du ska inte roota bara för rootandets skull enbart för att du hört andra som gjort det, utan gör det endast om det är någon speciell funktion du personligen behöver som kräver root.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Root ska egentligen inte påverka men det beror säkert också på vilken tillverkare man har att göra med.

Jag har skickat in HTC lurar på service med custom recovery inlagt och custom ROM som har legat på luren men de har inte bråkat något. Då ska de kunna bevisa att det man har gjort är det som har orsakat felet.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Root ska egentligen inte påverka men det beror säkert också på vilken tillverkare man har att göra med.

Jag har skickat in HTC lurar på service med custom recovery inlagt och custom ROM som har legat på luren men de har inte bråkat något. Då ska de kunna bevisa att det man har gjort är det som har orsakat felet.

Detta kan även bero när felet inträffar. Såvida man inte har extra försäkringar så brukar det under år 1 ligga på säljarens/tillverkarens ansvar att kunna bevisa du gjort något fel, vilket gynnar köparen. Medan under år 2 förskjuts ansvaret över till att du som köpare ska kunna bevisa att felet orsakats av något som redan fanns där när objektet köptes, vilket då kan bli något svårare om prylen är modifierad.

Det tillverkare egentligen är rädda för är att okunniga användare som använder root kan lägga in appar som kan råka sabotera inställningar som gör att telefonen inte kan startas igen. Vi som vet hur man i värsta fall flashar om hela telefonen är sådant inget problem för. Problemet är om användare som inte kan detta ändå rootar och sedan vill att garantiverkstan ska fixa det åt dem. Då tycker jag de har helt rätt att debitera eller neka utföra sådant som aldrig hade kunnat hänt vid normal orootad användning.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

garanti

Hej!!

Fick ett problem med min Galaxy s4 då den hängde sig och började starta om sig själv hela tiden.
Dagen därpå ringer jag till tele2 support där jag har köpt min tele och dem ber mig göra en systemåterställning då detta tydligen brukar lösa dem flesta problem och då jag inte kom in i telen så berättade han hur man skulle gå till väga.
Min telefon blev återställd till fabriks inställningar men problemet kom tillbaka.
Jag fick beskedet att lämna in den till tele2 så dem kunde skicka den på service då jag hade 1 år kvar på garantin. Nu två dagar senare har jag fått beskedet att min telefon tydligen är rootad med en andraparts mjukvara och dem måste byta kretskort för att kunna lägga in samsungs orginal igen och detta täcker tydligen inte min garati... dem vill ha 2800kr vilket är en ny mobil.
Mitt problem är att jag aldrig har rootat min telefon jag visste inget om det innan dem anklagade mig för att ha gjort detta och undrar om det finns någon app man kan ladda ner som gör detta utan ens vetskap? och är det någon som har något tips på hur man ska gå tillväga? jag kan omöjligt bevisa att jag inte har gjort detta då deras dator ger dem det svaret men jag har aldrig rootat och vet inte hur man gör....

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowman88:

Hej!!

Fick ett problem med min Galaxy s4 då den hängde sig och började starta om sig själv hela tiden.
Dagen därpå ringer jag till tele2 support där jag har köpt min tele och dem ber mig göra en systemåterställning då detta tydligen brukar lösa dem flesta problem och då jag inte kom in i telen så berättade han hur man skulle gå till väga.
Min telefon blev återställd till fabriks inställningar men problemet kom tillbaka.
Jag fick beskedet att lämna in den till tele2 så dem kunde skicka den på service då jag hade 1 år kvar på garantin. Nu två dagar senare har jag fått beskedet att min telefon tydligen är rootad med en andraparts mjukvara och dem måste byta kretskort för att kunna lägga in samsungs orginal igen och detta täcker tydligen inte min garati... dem vill ha 2800kr vilket är en ny mobil.
Mitt problem är att jag aldrig har rootat min telefon jag visste inget om det innan dem anklagade mig för att ha gjort detta och undrar om det finns någon app man kan ladda ner som gör detta utan ens vetskap? och är det någon som har något tips på hur man ska gå tillväga? jag kan omöjligt bevisa att jag inte har gjort detta då deras dator ger dem det svaret men jag har aldrig rootat och vet inte hur man gör....

Tack på förhand!!

Be om bild bevis på det.

Rootad:

Icke rootad:

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Har nyss betalat 400kr för att dem ska skicka hem min tele igen även om jag bor 10 minuter ifårn det stället den är på så får jag inte hämta den där men dem skrotar den gärna gratis...

Kan jag själv göra detta testet hemma när jag får tillbaka min lur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowman88:

Har nyss betalat 400kr för att dem ska skicka hem min tele igen även om jag bor 10 minuter ifårn det stället den är på så får jag inte hämta den där men dem skrotar den gärna gratis...

Kan jag själv göra detta testet hemma när jag får tillbaka min lur?

Volymknapp ner, home knappen och power knappen samtidigt, Sedan går du vidare till download läge kommer inte ihåg om det är volym upp eller ner men det står på skärmen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

måste man koppla telen till datorn för att roota den eller finns det appar som utlöser det i telen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowman88:

måste man koppla telen till datorn för att roota den eller finns det appar som utlöser det i telen?

En fråga eftersom det inte framstår i dina inlägg. Har du köpt telefonen 100% splitt ny, eller har någon annan haft den i sin ägo innan?

Ifall någon annan än enbart du kommit i kontakt med den finns risk att root kan ha utförts. Och även om root togs bort igen av den personen finns spår kvar av att det skett vilket en nitisk garantisupport kan reagera på.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

Jag köpte den 100% ny i tele2s butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowman88:

Jag köpte den 100% ny i tele2s butik

Dom har helt enkelt startat den sett att KNOX är 0x1 istället för 0x0 och sedan inte gjort något mer. Det går alldeles utmärkt att helt enkelt flasha om till samsungs orginal dist och inget kretskort behöver bytas. Detta är helt enkelt en ren lögn. Detta tar för en någolunda teknikorienterad person ca 10 minuter. Att du betalat 400kr för att skicka tillbaka telefonen är helt absurt jag gissar helt sonika att detta är en felsökningsavgift.

KNOX är en hårdvaru säkring så vitt jag vet och det kan hända om än väldigt otroligt att du behöver byta ett kretskort för att återställa knox till 0x0, varför detta skulle vara aktuellt har jag ingen som helst förklaring på. Det enda den gör är att kolla om du har garanti kvar eller inte, detta är bokstavligt talat dess enda syfte.

Finns (fanns?) en diskussion om hurvida EUs regulationer tillåter en mjukvaru ändring att påverka hårdvaru garanti, detta är dock lönlöst i ditt perspektiv då du har mjukvaruproblem.

Jag gissar att du har att du har att göra med anovo?

Lyckades med konststycket att efter en modpedkrash med min w880i bryta kretskortet på mitten, telefonen var böjd som en bannan men jag öppnade den såg kretskortet och lyckades böja rakt själva skalet. Skickade då in telefonen med en redig spricka på kretskortet som gick tvärs över, det var inte i två delar men som sagt en TYDLIG spricka.
Kollade även i samma veva papperslapparna som indikerar fuktskador och dessa var vita (blir lila vid fuktskada) Skickade sedan in telefonen för reparation via thephonehouse och fick tillbaka att telfonen var fuktskadad och garantin inte täckte detta. Var 15 när det hände och vågade inte säga till morsan att jag skruvat upp telefonen eller att jag hanterat den på så vis att den bröts på mitten så hon lät dom helt enkelt kassera telefonen, det andra alternativet var att betala en hutlös summa som översteg telefonens nypris.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

min telefon är hos deltaservice som tydligen bytt namn till Mobylife.
Ska kolla det med knox när jag får tillbaka min tele och står det då 0x0 så vet jag någon som fan ska ha en ny mobil!! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowman88:

min telefon är hos deltaservice som tydligen bytt namn till Mobylife.
Ska kolla det med knox när jag får tillbaka min tele och står det då 0x0 så vet jag någon som fan ska ha en ny mobil!! haha

Väldigt oklart om du får en ny mobil, den ska varit inne och blivit reparerad 3 gånger för samma fel innan du är berättigad en telefon.

Hade jag varit du hade jag varit mer fundersam på de 400 kr du betalat i felsökningsavgift.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Be om bild bevis på det.

Att enbart titta på KNOX-flaggan säger inget om huruvida mobilen är rootad eller inte. För att trigga KNOX så kan det räcka med att flasha fel officiella firmware (genom exempelvis ODIN). Det finns även folk som återställt telefonen via KIES och fått KNOX att trigga.

Jag kan roota min mobil utan att trigga KNOX mha exempelvis Towelroot. Det kräver bara en specifik version av kerneln för att fungera.

Att köra Custom ROMS är däremot en helt annan sak.

Skrivet av Snowman88:

Dagen därpå ringer jag till tele2 support där jag har köpt min tele och dem ber mig göra en systemåterställning då detta tydligen brukar lösa dem flesta problem och då jag inte kom in i telen så berättade han hur man skulle gå till väga.

Gjorde du detta via KIES eller direkt i telefonen? Om det var vid KIES, så kan det mycket väl ha triggat KNOX i sig. Har dålig koll på vad Tele2 kör för någon firmware i sina telefoner, då jag oftast köper mina olåsta över disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowman88:

Hej!!

Fick ett problem med min Galaxy s4 då den hängde sig och började starta om sig själv hela tiden.
Dagen därpå ringer jag till tele2 support där jag har köpt min tele och dem ber mig göra en systemåterställning då detta tydligen brukar lösa dem flesta problem och då jag inte kom in i telen så berättade han hur man skulle gå till väga.
Min telefon blev återställd till fabriks inställningar men problemet kom tillbaka.
Jag fick beskedet att lämna in den till tele2 så dem kunde skicka den på service då jag hade 1 år kvar på garantin. Nu två dagar senare har jag fått beskedet att min telefon tydligen är rootad med en andraparts mjukvara och dem måste byta kretskort för att kunna lägga in samsungs orginal igen och detta täcker tydligen inte min garati... dem vill ha 2800kr vilket är en ny mobil.
Mitt problem är att jag aldrig har rootat min telefon jag visste inget om det innan dem anklagade mig för att ha gjort detta och undrar om det finns någon app man kan ladda ner som gör detta utan ens vetskap? och är det någon som har något tips på hur man ska gå tillväga? jag kan omöjligt bevisa att jag inte har gjort detta då deras dator ger dem det svaret men jag har aldrig rootat och vet inte hur man gör....

Tack på förhand!!

Du vet ju själv om att du inte rootat, be om bevis att telefonen är rootad. Här finns två andra trådar där service påstår att telefonen är rootad utan att ägaren gjort det. Det slutade med att båda ägarna fick rätt mot serviceverkstan/butik.
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1347579-ph...

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1318880-rek...

Visa signatur

Game PC: Define R5 | Asus Z370-F | i7 8700K | 16GB DDR4 | RX 5700 XT | Seasonic Focus+ 550W
Old Game PC: Antec P180 | Gigabyte MA790X-UD4 | Phenom II X4 960T @ X4 3,6 GHz | 8GB DDR2 | HD7950 | Corsair HX520
Laptop: Asus N56VZ | i7 3610QM | 8GB DDR3 | GeForce GT 650M 2GB

Permalänk

Ja jag har ALDRIG rootat telefonen men får väl fortsätta klaga på tele två när jag får tillbaka luren? Kan man själv göra något annat test än dem med Knox för att se om den blivit rootad? Bara inte idioterna där startat spärren :/ känner mig fan handlingsförlamad!!

Permalänk

Tydligen så täcker garantin även en rootad produkt såvida inte det är rooten som har sabbat produkten...
I mitt fall så har kretskortet havererat enligt verkstaden och då telefonen är rootad nekar verkstaden till att laga den.
Efter att ha pratat med samsung support fick jag svaret ang garantin o då ringde jag tele 2 igen där jag köpt luren och han tyckte att vi skulle skicka in telefonen igen. Fick då samma svar från verkstaden och blev nekad hjälp dock fick jag ett nytt prisförslag dock 500kr billigare denna gång och dem bad mig vända mig till samsung igen då verkstaden nekar till garanti. Anledningen till prissänkningen kunde inte verkstaden svara på utan han skoja till det o sa att det är kanske kretskorten som är billigare denna veckan och det var väl bra för min del....
Jag kontaktade då samsung igen och han tyckte det hela var helmärkligt och bad mig maila samma mail till deras support igen för att kunna skapa ett nytt ärende. Där fick jag dock samma svar för 3e gången:

Beklagar att ni haft problem med er produkt och att en av våra auktoriserade verkstäder nu funnit den ”rootad” och utanför garanti.

Samsung som tillverkare täcker fabrikationsfel på enheter som är rootade om en auktoriserad verkstad och dess tekniker kan konstatera att rootningen i sig inte har orsakat felet/felen. Rootningen kan orsaka fel i programvaran och till andra komponenter och detta anses inte som fabrikationsfel då rootning inte är ursprungsmjukvara.

När man rootar en telefons mjukvara så startar man upp telefonen genom en viss knappkombination för att få telefonen att hamna i download mode, sen ska telefonen anslutas med usb-kabel till en dator, man ska även ha laddat hem ett rootningsprogram till datorn och följa stegen i det programmet. Det är inte helt lätt att utföra en rootning, man bör ha en viss kunskap om vad man gör. En rootning sker alltså inte bara av sig självt eller om man uppdaterar mjukvaran via telefonen.

Vi kan inte förklara hur er telefon blivit rootad men vi har via den tekniska undersökningen fastslagit att telefonen är rootad. Vi kan i detta ärende inte erbjuda kostnadsfri reparation eller utbyte av er produkt. Enda sättet att bli av med rootningen av telefonen är att byta mainboard i telefonen. Det är detta som den auktoriserade verkstaden erbjudit er via kostnadsförslaget. Denna del är en av de dyraste i telefonen därav det höga priset. Ledsen att vi inte kan erbjuda er fler eller andra lösningar, ni kan alltid försöka med er återförsäljare och se om de har möjlighet att erbjuda er någon lösning.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar / Best regards

Dem kan inte ge svar på att rooten har sabbat kretskortet och dem kan inte bevisa att jag har rootat telefonen vilket jag inte har...
Eftersom det har gått mer än 6 månader sen jag köpte den är det upp till mig att bevisa att jag inte har sabbat telefonen och det e ju jäävligt lätt!!

Nu vet jag inte alls hur jag ska gå till väga är det någon som har något tips?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowman88:

Ja jag har ALDRIG rootat telefonen men får väl fortsätta klaga på tele två när jag får tillbaka luren? Kan man själv göra något annat test än dem med Knox för att se om den blivit rootad? Bara inte idioterna där startat spärren :/ känner mig fan handlingsförlamad!!

Stå på dig och begär verkstaden bevisa hur telefonen är rootad. Samsung har en bugg, att vid OTA uppdateringar så ändras System Status till Egen (Custom) och det anses som telefonen är rootad. Känt bugg sen länge och många har fått sina telefoner tillbaks från verkstad ändrad till detta viss. När folk skickar in för 2 gången till verkstad blev dom nekad reparation p.g.a av System Status hade ändrats till Egen och även dom aldrig hört talas om vad root är för något.

Händer samma sak på min Samsung SM-P605 platta, uppdaterade nyligen till senaste firmware via OTA, System Status ändrades till Egen och kunde inte köra OTA längre. Men vid en omstart så ändrades det helt plötsligt tillbaks till Officiell.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|