Hur kan jag veta vad jag ska bli bättre på?

Permalänk

Hur kan jag veta vad jag ska bli bättre på?

Hej, vet inte ifall detta är den bästa kategorin för den här tråden fast vi får se.

Jag går första året på gymnasiet på programmet El och Energi med inriktning Datateknik. Jag är helt själv lärd genom flera år på olika forum, google och youtube.

Jag har nu gått på gymnasiet ett tag fast har inte haft några problem med Datateknik kursen (Ligger nära A i betyg på den), problemet är att jag har väldigt svårt att lära mig nya saker nu. Jag vet inte vad för nytt jag kan lära mig. Är ju lite svårt också att rabbla upp allt jag kan för att se vad jag inte kan.

Fick fixa en laptop som skolan fått in av en "kund", fast de var bara att den saknade drivrutiner för usb uttagen så de var ju inga problem.

Laptopen fick jag fixa efter jag hade frågat läraren efter mer "utmaningar", lite mer svårare grejer än de vi håller på med nu.

Finns de någon här som kan kanske skriva lite grejer som man arbetar med inom datateknik? De kan handla om komponenter, support, service etc. etc

Tack för er tid ifall ni läste igenom allt

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

Hej!

Med tanke på din topic så är mitt tips att kolla upp vilka kurser ni ska göra längre fram i ditt gymnasieprogram och se om du har möjlighet att träna på de momenten. Tycker att läraren borde kunna ha hjälpt till med detta. Om det fortfarande känns för lätt skulle du kunna spana på universitet- och högskole-utbildningar för att se vad de sysslar med där.

Lycka till och hoppas någon som arbetar inom ämnet kan ge dig några fler tips!

Permalänk
Medlem

Lär dig Linux, servers, cisco routers (CCNA) till att börja med, har du väl kommit dit så kommer du upptäcka att det finns så mycket mer. Utbildning idag handlar rmer om att lära sig att ta in information som du tydligen har gjort, arbetsgivare letar efter folk som kan lära sig det som dom behöver att du kan, så fortsätt med att trycka i dig så mycket som möjligt så kommer steget in i arbetsmarknaden att gå lättare.

Permalänk
Skrivet av Vandroy:

Hej!

Med tanke på din topic så är mitt tips att kolla upp vilka kurser ni ska göra längre fram i ditt gymnasieprogram och se om du har möjlighet att träna på de momenten. Tycker att läraren borde kunna ha hjälpt till med detta. Om det fortfarande känns för lätt skulle du kunna spana på universitet- och högskole-utbildningar för att se vad de sysslar med där.

Lycka till och hoppas någon som arbetar inom ämnet kan ge dig några fler tips!

Skrivet av oradd:

Lär dig Linux, servers, cisco routers (CCNA) till att börja med, har du väl kommit dit så kommer du upptäcka att det finns så mycket mer. Utbildning idag handlar rmer om att lära sig att ta in information som du tydligen har gjort, arbetsgivare letar efter folk som kan lära sig det som dom behöver att du kan, så fortsätt med att trycka i dig så mycket som möjligt så kommer steget in i arbetsmarknaden att gå lättare.

Har ni något tips på någon sida där man kan se universitets och högskole utbildningar?

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

Jag läste naturvetenskap med inriktning matte & data när jag gick på gymnasiet. Ifall du inte redan har läst dem så kan jag varmt rekommendera gymnasiets programmeringskurser. Jag tyckte det var grymt kul att lära mig programmera och till skillnad från nätet så får man även lära sig att skriva välskrivna program istället för program som "bara funkar". Du behöver inte vänta utan kan läsa utökat program (eller vad det nu egentligen heter) så fort du känner för det.

För mig så kom de stora ögonöppnarna dock först när jag väl började plugga på universitet. Tyvärr har jag inte riktigt koll på vilka möjligheter det finns till att läsa på högskolenivå i förtid. :-/

Skrivet av ChickenNoodles4U:

Har ni något tips på någon sida där man kan se universitets och högskole utbildningar?

Det är antagning.se som man söker till utbildningar på.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenNoodles4U:

Hej, vet inte ifall detta är den bästa kategorin för den här tråden fast vi får se.

Jag går första året på gymnasiet på programmet El och Energi med inriktning Datateknik. Jag är helt själv lärd genom flera år på olika forum, google och youtube.

Jag har nu gått på gymnasiet ett tag fast har inte haft några problem med Datateknik kursen (Ligger nära A i betyg på den), problemet är att jag har väldigt svårt att lära mig nya saker nu. Jag vet inte vad för nytt jag kan lära mig. Är ju lite svårt också att rabbla upp allt jag kan för att se vad jag inte kan.

Fick fixa en laptop som skolan fått in av en "kund", fast de var bara att den saknade drivrutiner för usb uttagen så de var ju inga problem.

Laptopen fick jag fixa efter jag hade frågat läraren efter mer "utmaningar", lite mer svårare grejer än de vi håller på med nu.

Finns de någon här som kan kanske skriva lite grejer som man arbetar med inom datateknik? De kan handla om komponenter, support, service etc. etc

Tack för er tid ifall ni läste igenom allt

Uh..

Vet inte exakt vad som "ska" ingå i kursen datateknik tyvärr, minns inte ens om jag läst den själv..

Jag gick iaf it-linjen på gymnasiet å har nu i 3 år jobbat i IT-supporten. Typ både first line mot kunderna och mycket djupare grejer.

Jättesvårt att komma på exempel på saker som är bra att kunna, finns så sjukt mycket olika.

Enkla kommandon i CMD har man mycket hjälp av, och enkel powershell.

Kunskap om hur nätverk är uppbyggda har man alltid nytta av. Vill du lära dig nätverk kan jag helt klart tipsa om cisco packet tracer.
Vet ej hur man enklast laddar hem det som privatperson tyvärr, vi fick det genom skolan

Får fylla på med mer förslag sen, nu måste jag sova.. glhf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional