Inkomstdeklaration 2015 - Få eller betala?

Permalänk
Medlem

Inkomstdeklaration 2015 - Få eller betala?

Idag 19/3 började skattedeklarationen för 2015! Vad fick folket tillbaka och vad ska ni göra för pengarna?

Själv fick jag tillbaka 10209kr! Blir köpa mig lite kläder sen spara undan det mesta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Idag 19/3 började skattedeklarationen för 2015! Vad fick folket tillbaka och vad ska ni göra för pengarna?

Själv fick jag tillbaka 10209kr! Blir köpa mig lite kläder sen spara undan det mesta!

Jag får betala 19k...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med kapitalvinstberäkning för bostadsförsäljning och slutdeklaration för min gamla verksamhet så betalar jag ~30k i skatt - vilket kom som en positiv överraskning i och med att jag hade räknat med det dubbla för vinsten jag och min sambo gjorde på vår bostad.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Borde inte i trådrubriken vara "Få tilbaka eller betala till". Ingen får väl pengar av skatteverket som sedan skall betalas tillbaka.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 16000 kr.
Trevligt att få tillbaka en slant.
Gör väl dock varken från eller till vad gäller inköpsvanor. Hamnar bara på kontot med som allt annat.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast

Ungefär 15500 efter reseersättning
Försvinner väl lika fort som det kommer in... på nåt idiotiskt som man inte kan redovisa för några månader senare

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen betalat 2600 kr för mycket i skatt. Generös som jag är kräver jag ingen ränta på detta belopp

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

676:- tillbaks. Lär dock öka lite när jag dragit av resorna till/från arbetet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

3753kr tillbaka as usual.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Innan reseavdrag så skall jag få tillbaka 300:- vilket visar att jag räknade rätt när jag jämkade förra året.

Dock så har jag nästan 30 000 i reseavdrag, så det blir en liten summa tillbaka.

Och pengarna skall brännas! Det gör nästan ont redan nu för att det bränner så mycket i plånboken.

Förra året köpte vi ny spis och kyl/frys för pengarna.

I år verkar det bli ny tv eller semesterpengar, jag och frugan slår ihop våra återbäringar och spenderar med glatt humör. Då det är rena bonuspengar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nånstans runt 25k tillbaka, inte riktigt klar med alla avdrag än

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Om jag får tillbaka för arbetsresorna så Blir det cirka 30 000 annars blir det 6000

Permalänk
Medlem

Alla ni som får tillbaka på arbetsresor/resor till och från jobb.
Sparar ni verkligen 2H per dag mot att ta kommunala medel för att få detta?

Om ni bor i en någorlunda normal stad så borde ju detta vara omöjligt?

Förstår er som använder privat bil i tjänst. Men ni andra? Bilar ni 20+mil varje dag till jobbet?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Föredetting

"Vi har för närvarande driftstörningar, försök igen senare."

Ja, det måste vara svårt att hålla igång en hemsida man har nedstängd och kan underhålla fyra timmar om dygnet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Alla ni som får tillbaka på arbetsresor/resor till och från jobb.
Sparar ni verkligen 2H per dag mot att ta kommunala medel för att få detta?

Om ni bor i en någorlunda normal stad så borde ju detta vara omöjligt?

Förstår er som använder privat bil i tjänst. Men ni andra? Bilar ni 20+mil varje dag till jobbet?

Har en arbetsplats som ligger 40 minuters promenad från närmaste busshållplats. Sedan 1.5 timme kommnunal resväg för att sedan gå 20 minuter hem...

Lägg därtill att de kommunala medel som finns att tillgå gör att jag är där 45 minuter för tidigt eller 5 minuter för sent.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Alla ni som får tillbaka på arbetsresor/resor till och från jobb.
Sparar ni verkligen 2H per dag mot att ta kommunala medel för att få detta?

Om ni bor i en någorlunda normal stad så borde ju detta vara omöjligt?

Förstår er som använder privat bil i tjänst. Men ni andra? Bilar ni 20+mil varje dag till jobbet?

Många, de flesta antagligen, vet inte eller struntar i det kravet för att få göra avdrag för bilresor. Granskning är rätt ovanligt på avdrag som inte är riktigt stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har en arbetsplats som ligger 40 minuters promenad från närmaste busshållplats. Sedan 1.5 timme kommnunal resväg för att sedan gå 20 minuter hem...

Lägg därtill att de kommunala medel som finns att tillgå gör att jag är där 45 minuter för tidigt eller 5 minuter för sent.

Skrivet av Kakann:

Många, de flesta antagligen, vet inte eller struntar i det kravet för att få göra avdrag för bilresor. Granskning är rätt ovanligt på avdrag som inte är riktigt stora.

Det är inte så att jag inte unnar er detta. Jag har själv råkat ut för riktigt dåliga kommunala medel och är lite grinig över att jag har typ 1h enkel väg till jobbet med tunnelbana/pendel men det får man inte något för då det understiger 10k/år.

Men det låter konstigt att det kan vara så pass stor skillnad och jag hör var och varannan vän utnyttja detta avdrag.

Sen är det alltid svenska avundsjukan att folk får mer tillbaka än en själv

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har betalat 7800 kr för mycket i skatt. Hade varit bättre att betalat 7800 kr för lite i skatt, men men.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

3125kr tillbaka - perfekt fickpengar för en weekend i Juli.

Permalänk
Hedersmedlem

648.. men jobbade inte mycket förra året heller. Lär bli bra mycket bättre nästa år.

Permalänk
Medlem

Fattar inte...?

Intjänat: 300 811
Skattat: 70 725

Är det för lite? Haft skattetabell 33 hela 2014.

Hade ju lagt in 6601kr på IPS förra året men står att jag endast får tillbaka 4800kr ca?

Borde väl ändå ha 6000+ tillbaka då?

Tänkte ringa o fråga skatteverket givetvis men hann aldrig idag o nu är det helg...

Permalänk
Medlem

Få tillbaka 7800kr tackar lagom för en student utan studielån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betala 4300, äntligen minus.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Inaktiv

Får tillbaka 6000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Betala 4300, äntligen minus.

Grattis

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag kommer få tillbaka en bit över 10 000 har inte kollat med resersättning ännu.

Skrivet av SunQ:

Alla ni som får tillbaka på arbetsresor/resor till och från jobb.
Sparar ni verkligen 2H per dag mot att ta kommunala medel för att få detta?

Om ni bor i en någorlunda normal stad så borde ju detta vara omöjligt?

Förstår er som använder privat bil i tjänst. Men ni andra? Bilar ni 20+mil varje dag till jobbet?

Jag passande bussar osv finns inte i småstäder om man inte jobbar typ samtidigt som skolor osv börjar/slutar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Alla ni som får tillbaka på arbetsresor/resor till och från jobb.
Sparar ni verkligen 2H per dag mot att ta kommunala medel för att få detta?

Om ni bor i en någorlunda normal stad så borde ju detta vara omöjligt?

Förstår er som använder privat bil i tjänst. Men ni andra? Bilar ni 20+mil varje dag till jobbet?

Själv bor jag i Stockholm och åker bil till min nuvarande arbetsplats, att åka kommunalt enkel väg tar mig ca 1h 45m medans det tar mig 40m med bilen till och ca 30m hem.
Tyvärr får jag inte tillbaka mycket i år (~1900:-).

Det jag tycker är lite sjukt är att först ska man ta sig över 10.000:- på ett år, resterande får man tillbaka 30% på, varför? (Om man har en normallön, de med högre inkomster för tillbaka upp till 50%)
Vi skattar på våra löner, vi betalar bilskatt, bensinskatt och moms på det förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Jag har betalat 7800 kr för mycket i skatt. Hade varit bättre att betalat 7800 kr för lite i skatt, men men.

Skrivet av bha*:

Betala 4300, äntligen minus.

Hade en arbetsgivare för några år sedan som alltid sa att "återbäring" inte är bra... "kvarskatt" är bättre.

Glömde dock bort att fråga varför han tyckte så och har inte hittat något konkret nu som förklarar det.

Kan ni bidra med något vettigt?

Permalänk
Medlem

Ca 5600 tillbaka.

Vad jag ska göra med dem ?

Ja det löser sig liksom själv med hus, bil o semester framåt sommaren, är inga stora pengar direkt. ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Kan ni bidra med något vettigt?

Du får obetydlig ränta på pengarna du betalar in utöver det du ska betala in. Med andra ord så låter du skatteverket hålla i dina pengar utan att tjäna något på det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10