Permalänk
Medlem

Städje söker artikelidéer

Hej Sweclockare

Jag behöver din hjälp med nya artikelidéer! Visst, jag har massor av idéer, men de ska passa Sweclockers också. Det är väldiga glapp i min publicering och det beror mest på brist på SweC-anpassade idéer. Det finns andra som skriver mycket bättre än jag om grafikkort, spel och nya datorlådor, så det ger jag mig inte in på. Jag kan bara komma med diskreta förslag om exempelvis audio, bildredigering, digitalisering av video, amatörradio på PC, strålkanoner, eller kanske en godisfabrik? Jag ska inte vägleda, utan du kan fantisera fritt.

Svara på det här inlägget med rubrikförslag och en liten förklaring på vad du vill ha ut av reportaget, eller skicka mail till mig direkt: Jorgen@Qedata.se

(Var det bra att lägga den här frågan i detta forum? Borde den flyttas?)

Permalänk
Medlem

Bara ett tips du säkert redan gått igenom: Dra på utflykt till andra forum, tidningar och bloggar för att finna något som just nu intresserar dig, eller kanske något som borde skrivas bättre. Router-forum, fri mjukvara-forum, hobby-forum med teknikkaraktär, copyright-bloggar, utvecklingsbloggar om internet-radio, underforum här på forat, M3, FoF, TechWorld, Wired, Sound on Sound,. Teknik-historia, 2600.. och allt annat som man hittar på biblioteket.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

"Hos ...." - reportage.

Ta Google som exempel jag vet att de ha lite annorlunda kontorslandskap. Exakt vad reportage skall handla om vet jag inte? Kreativ arbetsmiljöer?

Lyssnade på Institutet i P3 i Söndags då hade de något inslag om att KTH hade köpt en ny superdator.
Bakom kulisserna på Facebook eller något liknande där du kan göra ett repotage om serverparken eller liknande.

Permalänk
Medlem

Kreativa kontorslandskap???? Då blir det ju nya IDG.

Alltså, är vi inte tekniker? Godisfabrik!

KTHs nya superdator. Bra! Jag tvivlar på att man får komma in och se Fejans servrar.

Jag noterar detta. Fortsätt bara.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu. tekniker. Exempel: "Så använder du ett oscilloskop i en PC. Mätmetoder, fällor och fel:"

Permalänk
Medlem

Möjliga konsumentanvändningsområden för kvantdatorer samt hur man kan programmera och installera en kvantdator.
Gör din dator till en multi-mätstation för väder, strålning, trafik och allt du kan tänka dig. Vad behöver du? Hur installerar du?
En miljövänligare dator och datoranvändning. Material, energiåtgång, ljud, inställningar och återvinning.
Bildator. Varför, hur och var?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vuxna crossover reportage med tveksam nytta och med risk för enorm kapitalförstöring är en given idé i alla lägen, alltid:

"Hur du kopplar ihop servern med golvvärmen."
"Datorn som frostvakt i boden."
"Hårddiskens U värde."
"Kan en 7 åring respektive 70 åring montera en dator själv"

Exemplen är mindre relevanta, det är den bakomliggande principen som är det enkla. Journalistik handlar om att förmedla information och ska du vara kreativ så måste det du förmedlar ligga bortom det läsaren med låg risk kan klura ut själv eller ta till sig av andra läsare. Du måste skapa nyttan med ditt egna reportage utifrån de förutsättningar du har att hantera högre risker.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Besök hos olika spelstudion samt mjukvaruutvecklare för att se hur de jobbar

Permalänk

Copyswede: Från kassettavgift till teknikskatt.

Ständigt omdebatterat men sällan förklarat i detalj, en genomgång av hur det såg ut från start fram till nu.
Vad säger lagen?
Borde "surfplatte-domen" mot radiotjänst kunna appliceras även här (med tanke på särskilt avsedd och likvärdiga termer som används)?
Vart tar pengarna vägen?
Vad karaktäriserar en produkt att vara särskilt avsedd för privatkopiering och uppfyller alla produkter som idag avgiftsbeläggs dessa parametrar?

Skillnader mellan privatkopiering och piratkopiering och hur dessa oftast sammanblandas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JörgenS:

Hej Sweclockare

Jag behöver din hjälp med nya artikelidéer! Visst, jag har massor av idéer, men de ska passa Sweclockers också. Det är väldiga glapp i min publicering och det beror mest på brist på SweC-anpassade idéer. Det finns andra som skriver mycket bättre än jag om grafikkort, spel och nya datorlådor, så det ger jag mig inte in på. Jag kan bara komma med diskreta förslag om exempelvis audio, bildredigering, digitalisering av video, amatörradio på PC, strålkanoner, eller kanske en godisfabrik? Jag ska inte vägleda, utan du kan fantisera fritt.

Svara på det här inlägget med rubrikförslag och en liten förklaring på vad du vill ha ut av reportaget, eller skicka mail till mig direkt: Jorgen@Qedata.se

(Var det bra att lägga den här frågan i detta forum? Borde den flyttas?)

Lite artiklar om ljud och video hade varit väldigt intressant. Just ljud lär bli totalt krig i kommentarerna som vanligt men det är ett intressant ämne som ju är relevant för både musikfantaster och spelnördar. Bra ljud kan göra enorm skillnad för upplevelsen. Så hur viktigt är diskreta ljudkort idag? Vad betyder bitrate och sample rate och varför är det viktigt? Är verkligen vinyl det den högsta kvalitén som är möjlig och vad säger Nyqvist samplingsteorem om analog och digital signal? Där finns ju material för en mindre artikelserie om man så vill. Men borde ju gå att slänga ihop en bra artikel om just digitalt ljud. Sen är ju video också intressant. Alla tittar på det men få vet hur det fungerar och varför det är som det är. Skogen av codecs och format är enorm. FPS-kriget börjar ju leta sig dit nu också när Peter Jackson har börjat leka med 48 FPS och Youtube har börjat med stöd för 60.

Har du koll på VR och AR kan det vara en kul artikel. Det är ju heta ämnen nu och de har dykt upp lite nu och då i hur många år som helst. Kanske en genomgång från de tidiga försöken och vad som gick fel till där vi är idag och lite spekulerande kring framtiden. Har vi äntligen nått punkten då tekniken är mogen för VR på bred front eller kommer det falla platt än en gång? Finns ju hur mycket teknik och detaljer att gräva som helst att gräva ner sig i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En sak som jag faktiskt själv har försökt lära mig mer om på sistone, rubrik i stil med "Hur digital information överförs".

De flesta ens lite insatta har en hyffsad uppfattning om skillnaden mellan en analog och en digital signal, samt hur man samplar information digitalt från en analog källa. Det är också enkelt att förstå hur en analog signal överförs på t.ex. en koppartråd.

Vad som däremot kanske inte är så enkelt att förstå är hur digital information skickas vidare på koppartrådar, fiber osv. Vad är det egentligen som skickas ut på telefonlinjen efter modemet? Om man tittar på en ljud eller bildsignal över en HDMI kabel med oscilliscop, vad ser man egentligen? Hur skiljer sig vågorna jag tar emot med min antenn nu när det är digital sänding från när det var analogt? Förklaringar på vad baseband och passband transmission, frequency-shift keying osv osv är vore intressant läsning.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ditt reportage utav Jas simulatorn, jag som själv är f1 fanatiker hade gärna att du gräver mer om vad vi kan göra för en hyfsat budget få till en egen racing simulator ev med hydarulik. Även besök reportage utav kanske racingstall där man använder simulatorer för träning. Vad finns det för mjukvaror som vi konsumenter kan använda? typ rfactor, iRacing mm.

Du kan ju även utveckla hur deras dataloggning fungerar mm som de hämtar ut efter träning/kval/race i ex STCC.,

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Kanske ett reportage hur SMHI och liknande vädertjänster fungerar. Allt från insamling av data till beräkning av prognoser och presentation av resultaten. Minns när jag var liten på 1970-talet och vi fick med skolan besöka byns enda meteorolog. Jättespännande att höra om hur han avläste instrumenten och ringde upp SMHI varannan timme och rapporterade resultaten. Numera står det en automatisk väderstation i den byn jag växte upp i och mycket data tas väl från satelliter antar jag.

Själv är jag lite småintresserad av att bygga egen elektronik. Kanske en artikel om Arduino och liknande mikrokontrollers vore intressant? Hur man kan bygga sin egna USB-anslutna termometer t.ex. Eller logga elmätaren.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Kanske ett reportage hur SMHI och liknande vädertjänster fungerar. Allt från insamling av data till beräkning av prognoser och presentation av resultaten. Minns när jag var liten på 1970-talet och vi fick med skolan besöka byns enda meteorolog. Jättespännande att höra om hur han avläste instrumenten och ringde upp SMHI varannan timme och rapporterade resultaten. Numera står det en automatisk väderstation i den byn jag växte upp i och mycket data tas väl från satelliter antar jag.

Själv är jag lite småintresserad av att bygga egen elektronik. Kanske en artikel om Arduino och liknande mikrokontrollers vore intressant? Hur man kan bygga sin egna USB-anslutna termometer t.ex. Eller logga elmätaren.

SMHI hade varit intressant. En underbar blandning av extremt avancerade radar och satellit-system med sjukt komplicerad modellering och samtidigt mäter de snödjup med en bit armeringsjärn. Var uppe i Abisko med skolan och besökte deras station där och de visade armeringsjärnet som var nerstucket i marken som de använde för att mäta snödjup. De analoga solmätarna är häftiga också. Ett glasklot som bränner ett papper så man kan se hur mycket solljus man fick över dagen baserat på hur bränt pappret är på olika ställen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Jag tycker att "Cargo Cult" är ett mycket intressant ämne.

Att människor efterapar det andra har gjort tidigare utan att förstå varför.

Ursprung:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult

Inom forskning:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult_science

Inom programmering:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult_programming

Vad har vi som gillar Sweclockers för Cargo Cult-inslag?
Många av oss vet ju t.ex. att vår tangentbordslayout beror på de tidiga skrivmaskinernas utformning, men många reflekterar inte över detta utan bara kör på utan att någonsin fundera på varför tangentbordet är så himla knasigt utformat. Men vad mer har vi, gör vi, eller använder vi som är "Cargo Cult"?

Edit, eller varför inte "Myter inom Audio".
Kan ta upp saker som att guldplätering på kablar för digital överföring faktiskt inte spelar någon roll (förutom att de inte börjar rosta).

Eller en samlingsartikel med intressanta och udda fakta:
- Varför använder Noctua så udda färger på sina fläktar - är plasten speciell, fick de tag på billig 80talsfärg eller ville de enbart sticka ut?
- Varför är Cherry det företag som gäller just nu för mekaniska tangentbord till den stora massan och varför valde de just de färger de gjorde för de olika tangenttyperna?
- Hur mycket ström sparar man på ett år med Sweclockers testrigg om den står på dygnet runt med ett Bronze-klassat nätaggregat kontra ett Platinum-klassat?
- Hur många av de horder av gaming headsets som finns på marknaden tillverkas egentligen i samma fabrik i Kina med likadana komponenter?

Permalänk
Medlem

3D-skrivare, mikroprocessorer, USB, drönare, hemautomation, robotarmar och satelliter.

Permalänk
Medlem

Dom bästa förslagen kom från Zotamedu och Wh1sp.

Just ljud intresserar mig också väldigt mycket. Så en ide är att kanske skriva lite om A/D, D/A omvandling och exakt hur det går till när en analog signal omvandlas till digital och sen kanske skickas på ut ledningen, eller bränns på en skiva, eller skrivs på hdd/ssd osv.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk

Vill du träffa Gud? Om 30 år kan du få göra det, enligt somliga av de skarpaste forskarna vi har idag. Gud är den som kan lösa alla problem, dvs har ett överlägset intellekt. När Gud kommer till jorden har då mänskligheten två alternativ:
1) Förintelse
2) Odödlighet
beroende hur välvillig/fientlig Gud är. Om allsmäktige, allsvetande Gud säger att mänskligheten och allt liv ska dö ut, så kommer det att ske. Om Gud istället säger att vi ska bli odödliga, så kommer det ske istället. Vilken Gud kommer det bli? De skarpaste forskarna vet inte det, och kan bara spekulera. Men om typ 30 år står mänskligheten inför sin största omvälvelse någonsin i historien. Allt kommer ha ändrats, antingen har _alla_ problem lösts, eller så har vi utrotats. Skriv en artikel om Guds nedkomst till jorden?
http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

Hej Sweclockare

Jag behöver din hjälp med nya artikelidéer! Visst, jag har massor av idéer, men de ska passa Sweclockers också. Det är väldiga glapp i min publicering och det beror mest på brist på SweC-anpassade idéer. Det finns andra som skriver mycket bättre än jag om grafikkort, spel och nya datorlådor, så det ger jag mig inte in på. Jag kan bara komma med diskreta förslag om exempelvis audio, bildredigering, digitalisering av video, amatörradio på PC, strålkanoner, eller kanske en godisfabrik? Jag ska inte vägleda, utan du kan fantisera fritt.

Svara på det här inlägget med rubrikförslag och en liten förklaring på vad du vill ha ut av reportaget, eller skicka mail till mig direkt: Jorgen@Qedata.se

(Var det bra att lägga den här frågan i detta forum? Borde den flyttas?)

Varför inte ett tekniskt reportage om hur biltillverkare får sina extremt tunga bilar att funka som småbilar? Har själv en Porsche Macan Turbo som väger en jäkla massa men som uppträder som en Golf GTI på vägen. Hur gör de detta?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Datavetare

Skulle uppskatta en artikel om Internet-of-Things, IoT, där man t.ex. tittar på en viss lösning ända ute från end-noderna ("Things"), hur de är kopplade till Internet och i förlängningen till molnet/datacentret där data processas.

Fokus ska naturligtvis ligga på vilket typ av maskinvara används i respektive steg, CPU-kraft, strömförbrukning, typ av nätverksuppkoppling etc. Men även lite om hur programvaran i varje steg typiskt ser ut, d.v.s vilka uppgifter utförs i varje steg, vilka språk/plattformar används. Skalan på det hela vill man också ha, d.v.s. hur många end-noder finns det, hur mycket data produceras totalt sett, lite vilken typ av analys görs på detta etc.

Rätt nytt område så resultatet på alla de tekniska detaljerna kommer bero en hel del på vilken applikation man tittar på. Men kul att läsa om då det är få saker som är så "hett" just nu som IoT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

En artikel om hur det är att arbeta som frilansskribent kanske vore något. Om alla tankar du har om vad du borde skriva om men som inte blir av p.g.a. arbetsgivare som inte förstår vikten av ditt arbete.

Parantes, sen så blir jag ledsen i ögat när jag berättat om Cargo Cults för er alla, men jag får inte ens en enda "Gilla". Slutparantes.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Varför inte ett tekniskt reportage om hur biltillverkare får sina extremt tunga bilar att funka som småbilar? Har själv en Porsche Macan Turbo som väger en jäkla massa men som uppträder som en Golf GTI på vägen. Hur gör de detta?

Off-topic(eftersom TS inte svarat på ett tag så tar jag friheten att diskutera förslagen):

Berätta mer om bilen. Har du kört en Golf GTI?
Tror du att din bil har lika bra väghållning som en hot-hatch eller känns det bara så?

Referens:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-porsche-macan-turbo-1...

Himla fin bil, men så stor är den ju inte.
Väger ca 400kg mer än en Golf GTI iofs.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se en artikel om internet för maskiner, IPV6 och hur det är tänkt att allt detta ska fungera och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Off-topic(eftersom TS inte svarat på ett tag så tar jag friheten att diskutera förslagen):

Berätta mer om bilen. Har du kört en Golf GTI?
Tror du att din bil har lika bra väghållning som en hot-hatch eller känns det bara så?

Referens:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-porsche-macan-turbo-1...

Himla fin bil, men så stor är den ju inte.
Väger ca 400kg mer än en Golf GTI iofs.

Yes, jag har kört en Golf GTI och har även för många år sedan kört en Peugeot 205 GTI (som av många anses var den ultimata GTI:n). Ägde även en Peugeot 205 dock inte en GTI (hade en Lacoste).

Har även ägt 2st Porsche 911 Turbo (en 996 och en 997) och har därför en hyfsat känsla för hur en sportbil uppträder. 911 Turbo är sanslöst fint balanserad och ett under av tysk ingenjörskonst.

Det som förvånar mig med Macan Turbo och även min förra bil (Porsche Panamera 4S) är hur dessa avsevärt mycket tyngre och större bilar upplevs som sportbilar. Allvarligt talat så är det precis lika kul att rejsa ommkring med en Macan Turbo som en 911 Turbo. Nästan roligare faktiskt med tanke på att man sitter i en jäkla SUV.

Jag vet att min Macan Turbo har avsevärt mycket bättre väghållning än någon hot-hatch. Har 4-hjulsdrift, justerbar luftfjädring, Porsche Active Suspension, Porsche Torque Vectoring Plus, Sport Chrono Package, Power Steering Plus och dessutom 21" hjul.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Entusiast

En artikel om digitala bilder hade varit intressant. Alla ser vi ju bilder dagligen på internet men få tänker på hur de fungerar. Vad är egentligen skillnaden på bitmap, jpeg, gif och png? För många som är lite äldre är ju bmp det där stora klumpiga bildformatet som man fick ut från MS Paint men det måste väl vara dött nu eller? Jpeg är ju standard men hur fungerar det? Går väl att skriva en hel artikel bara om tekniken bakom om man vill gräva ner sig i cosinustransformer och annat kul. Gif är ju generellt bara de där animerade bilderna man hittar på tumblr och png är nytt och tydligen bra av någon anledning. Hur många vet att gif är begränsat till 256 färger men att de går att välja godtyckligt i valfri palett och att det är därför många gif ser ut som skit? Varför ska man välja PNG istället för JPEG? Man kan ju ta ett steg från rastergrafik till vektorgrafik som förklarar varför till exempel vanliga typsnitt går att förstora i all oändlighet utan att bli suddiga. Ett annat möjligt sidospår är digitalkameror och hur du får en bild från en vanlig CCD. Alltså från bayerfilter och fotosensorer, via lite förstärkare och filter till en AD-omvandlare som ger en råfil som sedan interpoleras till en bildfil.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Yes, jag har kört en Golf GTI och har även för många år sedan kört en Peugeot 205 GTI (som av många anses var den ultimata GTI:n). Ägde även en Peugeot 205 dock inte en GTI (hade en Lacoste).

Har även ägt 2st Porsche 911 Turbo (en 996 och en 997) och har därför en hyfsat känsla för hur en sportbil uppträder. 911 Turbo är sanslöst fint balanserad och ett under av tysk ingenjörskonst.

Det som förvånar mig med Macan Turbo och även min förra bil (Porsche Panamera 4S) är hur dessa avsevärt mycket tyngre och större bilar upplevs som sportbilar. Allvarligt talat så är det precis lika kul att rejsa ommkring med en Macan Turbo som en 911 Turbo. Nästan roligare faktiskt med tanke på att man sitter i en jäkla SUV.

Jag vet att min Macan Turbo har avsevärt mycket bättre väghållning än någon hot-hatch. Har 4-hjulsdrift, justerbar luftfjädring, Porsche Active Suspension, Porsche Torque Vectoring Plus, Sport Chrono Package, Power Steering Plus och dessutom 21" hjul.

Sweet, inga dåliga bilar du har haft.

Själv är jag nöjd med min Fiat Panda 4x4 med två cylindrar och den minsta turbon jag någonsin sett. Som en Golf GTI mk1 på styltor.

En annat prisläge, men upplevelsen är guld värd.

Permalänk
Medlem

En artikel om processorer och OS, som används inom astronautiken, och de problem som förhållandena i rymden förorsakar.

Visa signatur

Fagerja