Permalänk
Medlem

Partition av hårddisk borta

Hej!

Jag har en hårddisk på 3TB som är uppdelad i två partitioner; en på 2TB och en på 1TB. Jag har gjort detta genom programmet ASUS Disk Unlocker.
Mitt problem är nu, att efter formatering kan jag inte få upp installationsprogrammet för Disk Unlocker. Detta kommer upp:

Eftersom jag inte kan installera Disk Unlocker kan jag inte komma åt partitionen på 1TB, vad jag vet. Kan någon hjälpa mig kringgå detta problem?

Tack, trevlig helg på er!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Keeper of the Bamse
Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Samma pop-up kommer även då.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ingen som har tips?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Samma pop-up kommer även då.

Hej,
Jag testade att ladda ner zip-filen och kunde öppna den utan problem.
Är det när du ska öppna zip-filen som du får upp felmeddelandet?
Då gissar jag på nåt av följande:
1. När du tex dubbelklickar på zip-filen så försöker fel program(annat än tex winzip) att öppna filen. Testa att manuellt öppna filen med ett zip-program.
2. Att filen blivit korrupt under nerladdningen. Testa ladda ner filen igen.
3. Att filen blivit korrupt pga lagringsmediet. Tex du kasnke sparat filen på ett dåligt USB-minne som gjort filen korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Jag testade att ladda ner zip-filen och kunde öppna den utan problem.
Är det när du ska öppna zip-filen som du får upp felmeddelandet?
Då gissar jag på nåt av följande:
1. När du tex dubbelklickar på zip-filen så försöker fel program(annat än tex winzip) att öppna filen. Testa att manuellt öppna filen med ett zip-program.
2. Att filen blivit korrupt under nerladdningen. Testa ladda ner filen igen.
3. Att filen blivit korrupt pga lagringsmediet. Tex du kasnke sparat filen på ett dåligt USB-minne som gjort filen korrupt.

1 och 2 uteslutet då jag prövat båda sakerna, nr 3 låter även det mycket otroligt då samma problem uppstår från både min HDD och SSD.

Mycket olustigt, detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

1 och 2 uteslutet då jag prövat båda sakerna, nr 3 låter även det mycket otroligt då samma problem uppstår från både min HDD och SSD.

Mycket olustigt, detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket program använder du för att packa upp filen ? ladda tex hem 7zip och prova via det.
http://www.7-zip.org/

Om du inte kan packa upp den utan fel så kan det även tyda på minnesproblem eller nått annat hårdvarufel, har du klockat eller gjort nått annat som skulle kunna påverka ? Är datorn ok i övrigt , kan du tex köra nått stabilitetstest typ Prime95 utan fel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket program använder du för att packa upp filen ? ladda tex hem 7zip och prova via det.
http://www.7-zip.org/

Jag gillar iofs 7z, men det torde vara helt meningslöst. Windows inbyggda funktion för zip'ar hanterar det här arkivet utan vidare.

Jag funderar dock på felmeddelandet, och skulle vilja ställa samma fråga som ställdes här...

Skrivet av FANTEN:

Är det när du ska öppna zip-filen som du får upp felmeddelandet?

Det är inte rimligt att få ett felmeddelande om att det inte är ett giltigt installationspaket när man försöker packa up zip'en.
Och HAR man packat upp zip'en är det inte cab'en utan setup.exe man ska ge sig på i nästa led...
Det känns som om vi behöver mer information här...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Är det när du ska öppna zip-filen som du får upp felmeddelandet?

Nej, det är när jag öppnar .exe. Testat att både öppna direkt i WinRAR och packat upp innan jag öppnar, och samma felmeddelande dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Då kan du sluta fundera på om det har gått bra att tanka den eller inte, problemet du har är lokalt. Du hade fått ett felmeddelande om zip'filen hade varit skadad. Vad händer om du kör setup.exe som administratör? Samma sak?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Nej, det är när jag öppnar .exe. Testat att både öppna direkt i WinRAR och packat upp innan jag öppnar, och samma felmeddelande dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

ah. okej. Då missförstod jag innan.
Jag testade att googla lite. Kan detta hjälpa?
https://support.microsoft.com/en-us/kb/236597/sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då kan du sluta fundera på om det har gått bra att tanka den eller inte, problemet du har är lokalt. Du hade fått ett felmeddelande om zip'filen hade varit skadad. Vad händer om du kör setup.exe som administratör? Samma sak?
B!

Samma fel när jag kör som administratör.

Skrivet av FANTEN:

ah. okej. Då missförstod jag innan.
Jag testade att googla lite. Kan detta hjälpa?
https://support.microsoft.com/en-us/kb/236597/sv

Jag försökte att uppdatera Windows Installer från länken, detta kommer upp:

Enligt aktivitetshanteraren är 45% av mitt minne upptaget. Förstår absolut 0.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Samma fel när jag kör som administratör.

Jag försökte att uppdatera Windows Installer från länken, detta kommer upp:

http://i.gyazo.com/ac36acd39efc129258c82f524759dea4.png

Enligt aktivitetshanteraren är 45% av mitt minne upptaget. Förstår absolut 0.

Nånting verkar riktigt skumt. Du verkar ha två problem. Att din dator bråkar och att du saknar din 1TB partition.
Din saknade 1TB partition borde du kunna hitta även utan ASUS programvara.
Öppna följande i windows:
Kontrollpanelen -> Administrative Tools (mitt windows är på engelska) -> Computer management

I fönstret som öppnas så klickar du till vänster på Storage -> "Disk management" och då ska du se alla hårddiskar/CD-DVDläsare/mountade iso-filer/USB-minne som du har anslutna och alla deras partitioner:

Ovan har jag gjort en skärmdump på min egna dator och jag gissar att din 1TB partition borde synas efter din C:\.
Om den syns så ska du kunna högerklicka på den och välja ansluta den och ge den ett enhetsnummmer (tex D: ). Jag kan tyvärr inte se dessa alternativ själv och har lite svårt att minnas vad det står. Det var ett tag sen jag själv gjorde detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Nånting verkar riktigt skumt. Du verkar ha två problem. Att din dator bråkar och att du saknar din 1TB partition.
Din saknade 1TB partition borde du kunna hitta även utan ASUS programvara.
Öppna följande i windows:
Kontrollpanelen -> Administrative Tools (mitt windows är på engelska) -> Computer management

I fönstret som öppnas så klickar du till vänster på Storage -> "Disk management" och då ska du se alla hårddiskar/CD-DVDläsare/mountade iso-filer/USB-minne som du har anslutna och alla deras partitioner:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/37676567/CompManag.jpg

Ovan har jag gjort en skärmdump på min egna dator och jag gissar att din 1TB partition borde synas efter din C:\.
Om den syns så ska du kunna högerklicka på den och välja ansluta den och ge den ett enhetsnummmer (tex D: ). Jag kan tyvärr inte se dessa alternativ själv och har lite svårt att minnas vad det står. Det var ett tag sen jag själv gjorde detta.

Jag ser den, men jag kan inte välja någonting alls, det enda är "egenskaper" som ger i princip 0. Det står bara "inte allokerat".

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Jag ser den, men jag kan inte välja någonting alls, det enda är "egenskaper" som ger i princip 0. Det står bara "inte allokerat".

Asusprogrammet är säkert nått som fuskar ihop disken till en för att man ska kunna köra den som MBR fastän den är 3Tbyte stor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Asusprogrammet är säkert nått som fuskar ihop disken till en för att man ska kunna köra den som MBR fastän den är 3Tbyte stor.

Det är precis vad den gör. GPT vore mycket bättre obviously, men jag har ingen större lust att formatera alltihop. Hur som helst, måste det väl gå att komma åt partitionen på något sätt? Datan ligger ju där.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Det är precis vad den gör. GPT vore mycket bättre obviously, men jag har ingen större lust att formatera alltihop. Hur som helst, måste det väl gå att komma åt partitionen på något sätt? Datan ligger ju där.

Jag har inget bra svar på varför Asusprogramet inte går att installera men man bör ju alltid ta backup innan man pillar med liknade saker... Det strular ju ofta till sig vid icke standardiserad diskhantering, det är lätt att vara efterklok.
Exakt vad har du gjort med disken? Varför använde du det programmet från början i stället för att göra en stor gpt partition ? Har du installerat om datorn ?

Har du kollat om ett diskrecoveryprogram hittar innehållet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inget bra svar på varför Asusprogramet inte går att installera men man bör ju alltid ta backup innan man pillar med liknade saker... Det strular ju ofta till sig vid icke standardiserad diskhantering, det är lätt att vara efterklok.
Exakt vad har du gjort med disken? Varför använde du det programmet från början i stället för att göra en stor gpt partition ? Har du installerat om datorn ?

Har du kollat om ett diskrecoveryprogram hittar innehållet ?

Jag har formaterat 10 ggr+ och det har alltid fungerat felfritt, borde jag testa att formatera igen?

Jag visste inte vad GPT var när jag byggde datorn, därför blev det som det blev. Jag har aldrig haft program på disken, förvarat nedladdade filer, bilder och liknande. Bilderna hade jag backup på, tack och lov...

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Jag har formaterat 10 ggr+ och det har alltid fungerat felfritt, borde jag testa att formatera igen?

Jag visste inte vad GPT var när jag byggde datorn, därför blev det som det blev. Jag har aldrig haft program på disken, förvarat nedladdade filer, bilder och liknande. Bilderna hade jag backup på, tack och lov...

Använder du disken bara som lagringsdisk finns egentligen ingen anledning att inte köra gpt, det är om du ska boota via bios som du måste ha mbr, boota via efi fungerar med gpt.
Det kan ju vara nått med din installation som strulat, du verkar installera om väldig ofta och det i sig är ju lite underligt, har du några problem med datorn i övrigt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använder du disken bara som lagringsdisk finns egentligen ingen anledning att inte köra gpt, det är om du ska boota via bios som du måste ha mbr, boota via efi fungerar med gpt.
Det kan ju vara nått med din installation som strulat, du verkar installera om väldig ofta och det i sig är ju lite underligt, har du några problem med datorn i övrigt ?

Jag har formaterat c.a 10 ggr sedan jag byggde datorn 2012, så väldigt ofta är väl inte det? Ett misstänkt virus här, en strulande drivrutin där, byte av operativsystem o.s.v.

Jag är mycket väl medveten om at GPT är ett bättre val, men nu när jag använt 2,4TB av min 3TB stora disk har jag ingen större lust att formatera denna och konvertera till GPT. Jag vill bara ha åtkomst till den "förlorade" partitionen, sen är jag nöjd.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Jag har formaterat c.a 10 ggr sedan jag byggde datorn 2012, så väldigt ofta är väl inte det? Ett misstänkt virus här, en strulande drivrutin där, byte av operativsystem o.s.v.

Jag är mycket väl medveten om at GPT är ett bättre val, men nu när jag använt 2,4TB av min 3TB stora disk har jag ingen större lust att formatera denna och konvertera till GPT. Jag vill bara ha åtkomst till den "förlorade" partitionen, sen är jag nöjd.

Har du provat om ett recoveryprogram hittar datan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat om ett recoveryprogram hittar datan ?

Nej, jag vet inte vilken partition jag skulle skanna, då den inte har en assigned letter?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Nej, jag vet inte vilken partition jag skulle skanna, då den inte har en assigned letter?

Recoveryprogram brukar analysera disken mer förutsättningslöst för att kolla vad de hittar genom att pussla ihop bitarna själv via sina egna metoder, deras syfte är ju inte att kopiera filer från fungerande enheter utan vara ett verktyg när något har gått fel så det är värt att prova såvida du inte vill installera om och prova igen utifall det hänt nått under installationen.

10 ominstallationer på 3 år är väldigt mycket tycker jag såvida du inte byter systemdiskar ofta och ominstallerar för det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Recoveryprogram brukar analysera disken mer förutsättningslöst för att kolla vad de hittar genom att pussla ihop bitarna själv via sina egna metoder, deras syfte är ju inte att kopiera filer från fungerande enheter utan vara ett verktyg när något har gått fel så det är värt att prova såvida du inte vill installera om och prova igen utifall det hänt nått under installationen.

10 ominstallationer på 3 år är väldigt mycket tycker jag såvida du inte byter systemdiskar ofta och ominstallerar för det

Jag prövar. Vad rekommenderar du för program?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Jag prövar. Vad rekommenderar du för program?

De är olika bra på att hantera olika fel, de gånger jag själv använt såna program har jag provat olika gratisprogram och bara kopierat datan till en tom disk för att inte behöva röra originaldisken, då kan man kolla på resultatet och göra om med ett annat program om man saknar nått viktigt.
Här var det färska uppgifter om program:
http://pcsupport.about.com/od/filerecovery/tp/free-file-recov...
Jag har kört Recuva och Easeus av dem så vitt jag kommer ihåg för det var nått år sedan jag senast behövde göra nått liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.