Vilka radiatorer är helt i koppar/mässing?

Permalänk
Avstängd

Vilka radiatorer är helt i koppar/mässing?

Jag undrar hur man kan se om en radiator är helt fri från järn i de delar som är i kontakt med vätskan?

Jag söker en radiator som är gjord helt i metall, helst i koppar eller mässing, i andra hand aluminium om det går ihop med koppar rör.

Fästen och sådant kan vara av stål, men jag ser helst att den håller hög kvalitet och inte känns för vek och plastig.

Det är främst för GPU kylning inför ett kommande ombyggnad jag söker detta.
(funderar om jag skall ha ett old scool system som kyler samtliga detaljer (nackdel, verkar fortfarande utomordentligt dyrt) eller om man idag skall satsa på flera mindre enheter? (nackdel klumpigt och troligen mindre driftekonomiskt, fördel: billigare))

jag behöver alltså under alla omständigheter multipla kylpunkter.

CPU kan jag dock lösa med luftkylning då detta inte är kritiskt i min rigg.
(använder kyltorn med forcerad kylning)

GPUer och gärna RAM, bryggor, etc har jag dock funderat över att förbättra kylning på.

Utrymme är inget hinder.

Edit, för att förtydliga, Radiator= kylare för vätska i det jag avser med första stycket.

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Finns det radiatorer som inte är helt i metall?

Om du ska kyla flera GPUer + CPU så är det bättre med ett traditionellt system.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte göra saker så himla dyrt om man jämför med att köpa t.ex en h100I+2st GPU kylare.

Du kan ju spara in på att köra med barb fittings istället för kompression och en DCP pump.

Alphacools toppmodell och Phobya g-changer v.2 är koppar så vitt jag vet och inte allt för dyra.

Vet ju inte vilka grafikkort du har men för bara gpu:er borde det räcka med endast en 360mm, för värsting grafikkort och överklockad cpu hade jag helst haft 2st men minst 480mm med ett par statiskttryck orienterade fläktar.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Jo, sparar hellre till bättre grejer än kompromissar, men jag är som sagt ganska dålig på hur man ser konstruktionen på dessa delar utan att ha sett dem på riktigt (vilket man ju sällan kan göra om man beställer på postorder menar jag)

Funderar på nya grafikkort snart, när jag sparat ihop pengar, därför har jag inte nämnt någonting om plattorna (tror inte mitt gamla är värt att kosta på mer avancerade grejer vad det verkar...), men tänkte mig då "helplattor" Jag vet ännu ej vilket kort det blir, men troligen i mellanprestandaklassen och ett eller två kort.

CPU är som sagt inte kristiskt (sitter på en gammal quad just nu, får se hur länge den räcker, men just nu är den mer än tillräcklig för det mesta jag gör och coretemps håller sig rätt bra med luft vad det ser ut, (iaf på est, coretemp. Skall sätta dit bättre externa analoga givare i framtiden på hela systemet tror jag (håller på med en egen lösning för detta).), men håller på att fundera över möjligheterna att öka till trippelskärm och kunna förbättra spelgrafik, mm. men jag måste läsa på mer om vilka kort som passar det jag tänkt, men kommer som sagt att hamna i mellanklassen vad gäller prestanda då det troligen främst är högupplöst rendering egenskaper som jag kommer att ha mest nytta av.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag undrar hur man kan se om en radiator är helt fri från järn i de delar som är i kontakt med vätskan?

Jag söker en radiator som är gjord helt i metall, helst i koppar eller mässing, i andra hand aluminium om det går ihop med koppar rör.

Fästen och sådant kan vara av stål, men jag ser helst att den håller hög kvalitet och inte känns för vek och plastig.

Det är främst för GPU kylning inför ett kommande ombyggnad jag söker detta.
(funderar om jag skall ha ett old scool system som kyler samtliga detaljer (nackdel, verkar fortfarande utomordentligt dyrt) eller om man idag skall satsa på flera mindre enheter? (nackdel klumpigt och troligen mindre driftekonomiskt, fördel: billigare))

jag behöver alltså under alla omständigheter multipla kylpunkter.

CPU kan jag dock lösa med luftkylning då detta inte är kritiskt i min rigg.
(använder kyltorn med forcerad kylning)

GPUer och gärna RAM, bryggor, etc har jag dock funderat över att förbättra kylning på.

Utrymme är inget hinder.

Edit, för att förtydliga, Radiator= kylare för vätska i det jag avser med första stycket.

.

Såvitt jag vet är Alphacools hela NexXxos-serie helt i koppar.

Permalänk
Avstängd

För att försöka förtydliga litet och göra det jag skrev litet mindre grötigt så vet jag ännu inte vilken kapacitet det kommer att bli, men jag hade tänkt att överdimmensionera kylsystemet något i dessa detaljer, främst för att få det att passa med standard delar och delar jag redan har till slangar, rör och kopplingsdetaljer mm. Så det är inte kritiskt på något vis i nuläget, men är det lösa delar är det ju bra om de går någorlunda smidigt att seriekoppla om det är små enheter osv (men tänkte satsa på en litet större enhet med externt montage om det blir den lösningen, mitt chassi är fult och funktionellt som det är så tror den estetiska biten för närvarande är underordnat men det är ju bra om man kan göra det snyggt sedan i nya riggen... och framför allt att man slipper byta för många dyrbara delar om man behöver ändra mycket.).

Kylaren jag hade hemma visade sig vara special för olja och gjord i stål så den kommer inte att fungera bra för detta (eftersom jag tänkt använda koppar i resten av systemet (så den får agera hyllvärmare en tid till till mitt oljekonstprojekt istället... ) tyverr därav funderingen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jajusstja, tänkte köra på 1/2" i delar av systemet (mest för att det är kompatibelt med standard delar och ger vettigt flöde i vitala delar av systemet, sedan får man väl göra riktiga matematiska beräkningar för avgreningar till respektive enheter tänkte jag, om det blir ett sådant system, så att det inte understiger minimiflödet, här kommer min "rörformade temperatursensor" in i bilden (har dock hittat några NTC lösningar jag funderar på att använda här), det glömde jag säga. Om det kan vara till någon hjälp?

Edit, men det är ju då som sagt total flödesarea som blir intressant oavsett om man kör en ensam enhet eller flera stackade mindre menar jag.

Edit2, mitt system klarar sig med betydligt mindre flödesarea än 1/2" till de enskilda delarna så är troligen heller inte kritiskt med radiatorn tror jag... humm humm...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Verkar dock landa på runt 4-6kk om man kör ett old scool system...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Alla radiatorer för datorer är gjorda i metall. Såvitt jag vet finns det bara en modell som har en vattentank i plast medan resten i regel är gjorda med mässingskanaler och kopparflänsar. En rad helt i koppar har teoretiskt sett bättre värmeväxlingsförmåga eftersom koppar är bättre på att transportera värme men är dyrare och skörare. Fästen sitter i vattentanken på änden och är gängade rakt in i mässingen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd

Ok, tackar!

Jo, Om det är bra kvalitet på plast så håller det länge.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hur är det med dessa gamla klassiker? Danger Den Dual Heatcore

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Dom absolut bästa radiatorerna på marknaden är watercools, finns i rostfritt för den som gillar det.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p14213_Waterco...

Permalänk
Avstängd

Tackar! Kalas!

Inte exakt den look jag funderade över först, men tror jag kört på den ändå, gillade den skarpt på bilderna och beskrivnngen i allafall...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Har nu slutgiltigt bestämmt mig (men måste se vad jag får i lönekuvertet först...)
Är det någonting mer man bör känna till innan jag trycker på beställa knappen?

Jag har funderat på att eventuellt kunna stacka två stycken senare när man fått ihop mer casch så att man sas får två som ligger med "ryggen" från varandra och en bred luftkanal i mitten, samt en varsin full rad med fläktar (och en box runt tills vidare om jag inte lyckas spara ihop till ett caselab chassi riktigt ännu.), vad tror ni om det?

Funderar på att ta det i delar underhand som man får råd så kanske dendär drömriggen snart hamnar inom räckhåll om man skippar krogen några veckor... Känns ju som att dendär var en utmärkt grund att bygga vidare på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Dom absolut bästa radiatorerna på marknaden är watercools, finns i rostfritt för den som gillar det.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p14213_Waterco...

Nej Alphacools är bättre men har å andra sidan sämre (relativt sett) byggkvalité.

Man får inte vad man betalar för när det gäller radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

Ok, då satsar jag på de med bäst byggkvalitet och överdimmensionerar istället, får bli dessa i länken som jag tänkte först mha.
Tänkte ändå lägga in litet överkapacitet inför framtida uppgraderingar av grafik kort och sådant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Gammal tråd, men om man jämför Watercool mot Aquacomputer, vilken är vinnaren?
Aquacomputer verkar litet dyrare men finns med kopparfenor.

Står i begrepp att beställa 2 st Watercool HTSF2 3x120 LT, men blev osäker när jag läste om Aquacomputer kylarna i en projektogg här jag följer. Då detta är ganska mycket pengar för mig vill jag gärna göra rätt från början, hög byggkvalitet är högsta prioritering.

På sikt skall det kyla 3 st högprestanda grafik kort (när jag får råd med dem, skall köra multiscreen då, därav denna önskan för att kunna få bra upplösning.) utöver systemet. (behöver troligen kompletteras senare men detta blir grunden).
Utrymme är inget problem då jag tänkt custombygga nästa chassi.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Verkar som de kostar ungefär samma...
Funderar starkt på Aquacomputers modularkylare i rostfritt med kopparfenor (liknande kylardelen i den som Mr3D använder men ett snäpp längre än hans), men vad säger ni om man ställer de mot varandra?

Edit, oj, de var dyra i den modellen, men det räcker nog med en, den verkade mycket större än jag trodde när jag tittade närmare på den...
Snygga som bara den verkar de iaf.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number