Datorn kraschar vid krävande spel. Dåligt nätaggregat?

Permalänk

Datorn kraschar vid krävande spel. Dåligt nätaggregat?

Jag har precis köpt en ny dator bestående av 2 ram minnen, ssd, morderkort, AMD Athelon x4 850k och Geforce GTX 750 ti. Nätaggregatet jag har till det är en Corsair CX430 watt. Kan det vara så att jag har köpt för slö nätagg?

Jag har i flera dagar pillat med drivrutiner och det verkar inte vara fallet, även om det är just drivrutinerna som kraschar. Spelet kraschar även i Crusader Kings 2 vilket inte är värst grafikkrävande, men processorkrävande. Det är olika tider när spelen kraschar, men oftast runt 5-10 min och när jag ändrar inställningar på längsta i vissa spel kraschar det inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tottetotte:

Jag har precis köpt en ny dator bestående av 2 ram minnen, ssd, morderkort, AMD Athelon x4 850k och Geforce GTX 750 ti. Nätaggregatet jag har till det är en Corsair CX430 watt. Kan det vara så att jag har köpt för slö nätagg?

Jag har i flera dagar pillat med drivrutiner och det verkar inte vara fallet, även om det är just drivrutinerna som kraschar. Spelet kraschar även i Crusader Kings 2 vilket inte är värst grafikkrävande, men processorkrävande. Det är olika tider när spelen kraschar, men oftast runt 5-10 min och när jag ändrar inställningar på längsta i vissa spel kraschar det inte alls.

Somliga spel, inkl. Path of Exile har problem med ljudkortsdrivrutiner och kraschar därför datorn. Kontrollera om spelet du spelar har aktiva problem med datorkraschar.

  1. Kontrollera temperaturer

  2. Kopiera din windows-logg så vi kan se vad din dator säger om felet. Leta efter kritiska felmeddelanden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Temperaturen är okej för cpu och gpu. Jag får detta meddelande i loggen efter varje kraschs eller konstigt beteende.

"Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered."

Permalänk
Medlem

Det är GPU drivarna som busar. Testa och installera om dem. Vilken version kör du på dem?
Agget är väl sen inte det bästa, men det ska kunna driva din rigg. Jag kör en liknande setup på en av mina riggar , X4 860k, 8gb, och ett GTX 460 på ett cx430v2 agg. Den GPUn suger mer sås än ditt 750ti.

Permalänk

Skönt att höra att man inte behöver köpa ett nytt nätagg iaf.

Dom drivrutiner jag har provat är Nvidia:
347.88(senaste)
347.52
332.17
och nu för tillfället provar jag beta-versionen 340.43

Jag har även använd driver sweeper för att säkerställa att gamla drivrutiner försvinner och att mitt windows 8.1 inte autouppdaterar mina drivrutiner.

Permalänk

Jag har löst det nu. Problemet var att jag hade 3 ljuddrivrutiner inklusive Nvidias ljuddrivrutin. Löste det genom att ta bort två av dom i enhetshanteraren.

Dold text

Problemet kvarstod.

Permalänk

Uppdatering av bios verkar ha löst mitt problem

Permalänk

Den där kraschen får jag också då och då, tillsammans med två andra krascher. Jag har aldrig kunnat spela kraschfritt i vare sig CS:GO eller ARMA 2 eller 3. Vettefan vad jag ska behöva göra.

Just den här kraschen verkar göra så mitt ljud försvinner helt och hållet, så jag måste reboota för att få tillbaka det. Samtidigt som grafikdrivrutinen återställs. Idéer?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Som jag skrev tidigare kan Nvidia ballar ur om du har flera ljuddrivrutiner. Kolla i enhetshanteraren och avinstallera dom extra som inte behövs.

Permalänk
Skrivet av Tottetotte:

Som jag skrev tidigare kan Nvidia ballar ur om du har flera ljuddrivrutiner. Kolla i enhetshanteraren och avinstallera dom extra som inte behövs.

Jag har ju ett externt ljudkort för hörlurar och högtalare, men så kör jag det interna för min mikrofon, som jag antar går på Realtek High Definition Audio. Men så har jag även något som heter NVIDIA High Definition Audio, vad fasiken är det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S