tips på ny processorkylare istället för cm seidon 240?

Permalänk
Medlem

tips på ny processorkylare istället för cm seidon 240?

Sitter inne med en Cooler Master seidon 240 vattenkylare samt en amd 8350 på 4.6ghz. Nu är de så att jsg tröttnst på att kylaren låter mycket. Tänkte gå över till en luftkylare istället, och undrar då vilken som är bäst? Kollat på noctuas nh-d15 Och den verkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

Sitter inne med en Cooler Master seidon 240 vattenkylare samt en amd 8350 på 4.6ghz. Nu är de så att jsg tröttnst på att kylaren låter mycket. Tänkte gå över till en luftkylare istället, och undrar då vilken som är bäst? Kollat på noctuas nh-d15 Och den verkar bra.

Jag kör med Noctua d-15 och är väldigt nöjd.
I load kommer jag inte över 50c, Klockat min 4790k 4.6.
Den är tyst också

Permalänk
Medlem

Noctua, bäst.
BeQuiet, snyggast.
Thermalright, bäst blandning av snygg, bra och tuff.
Min åsikt. Och modellerna jag pratar om är såklart de värsta från varje tillverkare.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det verkligen är värt det och om ljudnivåerna blir lägre?

Permalänk
Medlem

Lägg i andra vågskålen vad du kan få för prestanda för pengarna

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

Frågan är om det verkligen är värt det och om ljudnivåerna blir lägre?

Är ljudet jobbigt jämt eller bara när du spelar.
En bra luftkylare blir ju näst intill ljudlös i idle men när den blåser på i max låter det såklart en del...

Permalänk
Medlem

I idle så hör man den hela tiden, samt ett skramlande ljud som jag tror kan komma ifrån pumpen? Det ljuder stör mig mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

Sitter inne med en Cooler Master seidon 240 vattenkylare samt en amd 8350 på 4.6ghz. Nu är de så att jsg tröttnst på att kylaren låter mycket. Tänkte gå över till en luftkylare istället, och undrar då vilken som är bäst? Kollat på noctuas nh-d15 Och den verkar bra.

Provat att ställa ner fläktarna då?

Kör min 3930K i 4.6 på lägsta fläkthastighet. Inte samma kylare som dig, men med H80i. Toppar 80 Grader i full load.

Tänkte så du inte spenderar pengar i onödan, när du bara behöver testa fläkthastigheten.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

I idle så hör man den hela tiden, samt ett skramlande ljud som jag tror kan komma ifrån pumpen? Det ljuder stör mig mest.

Dra upp pumpen på högsta möjliga varvtal samt ändra fläktkurvan så att den inte är statisk. Nedan ser du min kurva för de två fläktarna som styr min Seidon 120v V2. Ligger på ~55 grader när jag spelar och håller dessutom en rimlig ljudnivå. Nästintill ljudlöst under idle och då står ändå datorn på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

RMA mitt seidon 240m då pumpen var pajj, tog ett tillgodokvitto och köpte ett nh-d15 ist