Permalänk
Medlem

Köpa kamerabatteri på Ebay

Jag köpte ett extra batteri till min Nikon d7100 när jag var i USA då batterier är så billiga där, tyvärr så lyckades jag tappa det batteriet någonstans vilket gör att jag nu är tillbaka på ett batteri. Har kollat priserna här i sverige och kamerabatterier är ju något överjävlidgt dyra. Men vågar man köpa ett originalbatteri på ebay där priserna är mer i stil med vad de kostar i USA? Eller är chansen typ 0 att man får ett äkta batteri?

Tänker mig typ denna: http://www.ebay.com/itm/EN-EL15-ENEL15-Camera-Battery-for-Nik...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Chansa? Det var ju inte speciellt dyrt?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Står iofs såhär i annonsen:

"Item is produced by 3rd party manufacturer, not original but can be compatible."

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kopior på eBay finns det massvis av i den avdelningen. Jag skulle rekommendera dig att köpa ifrån en riktig butik ifrån usa som säljer. Troligtvis dyrare än på eBay, men då är du mer säker på att få det du köper i alla fall.

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Har köpt många batterier på ebay, från dyra till billiga.
Det är nästintill omöjligt att veta vad man får, saknas tester. Även om märkningen synligen kan vara som ett original är det inga garantier.

Troligen är de dyrare bättre än de billigaste, fan vet...

Finns även skojare på blocket/tradera som säljer till "halva priset". Halva priset av vad då? Halva priset av original är det iaf INTE eftersom det handlar om pirat. Halva priset av pirat är det inte heller eftersom samma batteri finns på ebay för halva priset mot deras batteri på blocket/tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Står iofs såhär i annonsen:

"Item is produced by 3rd party manufacturer, not original but can be compatible."

Det missade jag. Svårt när de kör en Nikon-kartong och allt sånt, men ändå är en tredjepartsprodukt.

Men hur är tredje parts batterier? Nikons egna är ju helt bissarrt dyra för typ 700-800kr.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det missade jag. Svårt när de kör en Nikon-kartong och allt sånt, men ändå är en tredjepartsprodukt.

Men hur är tredje parts batterier? Nikons egna är ju helt bissarrt dyra för typ 700-800kr.

Piratbatterier är billigare och SÄMRE än original. Hur mycket sämre vet man aldrig innan köp. Man får shoppa ett knippe och prova sig fram, undvik de billigaste.
1. De kan ha lägre amperetimmar även om säljaren påstår motsatsen
2. De tappar laddningen snabbare än original, även i vila
3. De klarar inte lika många återladdningar som original

Vissa kameratillverkare kräver kodade batterier, saknas koden funkar det inte.

Ett tips om du jobbar inomhus är att köpa en batterieliminator som du kan hitta <200:-