Upplösning ändras varje gång jag startar video?

Permalänk
Medlem

Upplösning ändras varje gång jag startar video?

Dum fråga kanske men finns det någon inställning som gör att man slipper att skärmen blir svart i 2 sek (flimrar till) varje gång jag startar och avslutar en video?

Jag antar att det är för att jag kör i 4K-upplösning och att datorn måste skala om bilden (minska upplösningen?) till den ursprungliga.
Lite irriterande när man surfar runt på t.ex Youtube att när man startar eller avslutar en video så tar det extra tid bara för att skärmen ändrar upplösning.
Samma sak när jag öppnar en videofil lokalt på datorn. Även när jag startar en 4K filmsnutt så håller den på att jävlas.

Det är bara när jag kör 1920*1080 som det funkar att starta videos utan att bliden blir svart i 2 sek.
Men vill helst använda "native" upplösningen för TV:en, 4K 3840*2160 @60hz.
Jag får inte 1080p upplösningen att se bra ut..

Så finns det något man kan göra i inställningarna att den ska sluta upp med det där eller måste jag gå ner till 1920*1080 istället?
Spec finns i signaturen om det behövs.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Det känns som du slarvat när du installerat Windows, drivrutiner, codec, program osv.

Börja med ladda ned bättre grafikdrivrutiner från nvidias hemsida.

Sen har jag sett att vissa skärmar levereras med en CD med drivrutiner som ibland också finns via Windows Uppdate som kan ha andra saker som fixar det.

Är felet kvar får du börja om från börja och ta bort och installera om allt. Bäst är att redan innan ladda ned nya drivrutiner, program osv som ska in efteråt och spara dom med sin backup.

Edit:
Kan vara bra att skriva exakt hur du kopplat mellan grafikkortet och skärmen, portar adaptrar kablar osv ifall nån kommer på nån annan orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det känns som du slarvat när du installerat Windows, drivrutiner, codec, program osv.

Börja med ladda ned bättre grafikdrivrutiner från nvidias hemsida.

Sen har jag sett att vissa skärmar levereras med en CD med drivrutiner som ibland också finns via Windows Uppdate som kan ha andra saker som fixar det.

Är felet kvar får du börja om från börja och ta bort och installera om allt. Bäst är att redan innan ladda ned nya drivrutiner, program osv som ska in efteråt och spara dom med sin backup.

Edit:
Kan vara bra att skriva exakt hur du kopplat mellan grafikkortet och skärmen, portar adaptrar kablar osv ifall nån kommer på nån annan orsak.

Ok! Jag har de senaste drivrutinerna till grafikkortet och allt annat, var inte så längesen jag installerade win.
Jag har en "monster" HDMI-kabel mellan grafikkortet och tv:en. En "4K-tv", även den har senaste drivrutinen.

Men jag tänkte om det här är något som alla råkar ut för när man kör en högre upplösning än vad videon har.
Att den måste skala ner/ändra upplösning för att det ska gå att se på, det gäller alla program jag provat, även Youtube.
Det enda som inte flippar ur är när jag kollar på Viaplay, där är det Silverlight tror jag om det spelar någon roll..

Alltså bilden är hur bra som helst, det är bara det att skärmen blir svart i några sekunder och flimrar till när jag startar/avslutar video i helskärm.
Samma sak som händer när man ändrar upplösning på skrivbordet alltså..

Kanske inte går göra något åt? Egentligen är det bara på Youtube som det är irriterande där man växlar lite oftare mellan klipp.

Måste jag verkligen installera om allt? Ingen som kan bekräfta att det här är ett vanligt "problem"? Eller en enkel inställning bara..
Det funkar som sagt bra när jag kör 1080p upplösningen men den ser inte lika bra som den inbyggda/native gör.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Missade att det var en Tv. Kolla i TV manualen hur TV tillverkaren vill att du kopplar till datorn för att få 4K. Det har funnits många TV apparater som haft villkor, begränsningar, instruktioner gällande HDMI porten.

Jag har då aldrig sett nån annan nämna några såna problem. Det närmaste jag sett är när man startar vissa gamla spel men aldrig när det bara handlar om film. Hittar du inte någon lätt lösning så måste du göra en ordentlig felsökning.

Vill du testa något så avinstallera allt du misstänker orsakar felet eller som inte funkar (drivrutiner, program osv). Sen kollar du efter kvarlämnade mappar som du tar bort. MEN även om du vet exakt vilket som är orsaken och gör det här så är det vanligt att något ändå blir kvar som fortsätter orsak olika fel så man blir tvungen att installera om.

Permalänk
Medlem

Problemet löst! Det hade inget med datorn att göra. Ändrade en inställning i min TV på bildinställningar-bildstorlek och valde "anpassa till skärm" istället för "auto wide".

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •