Boot Linux Mint 17.1 Cinnamon på SSD

Permalänk
Medlem

Boot Linux Mint 17.1 Cinnamon på SSD

Jag filmade och lade upp ett klipp (i riktigt sunkig kvalitet, ber om ursäkt för detta) på en kallstart av datorn. Det går undan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ja snabbt går det

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag filmade och lade upp ett klipp (i riktigt sunkig kvalitet, ber om ursäkt för detta) på en kallstart av datorn. Det går undan.

https://www.youtube.com/watch?v=9sUk7nlniaE

Har de implementerat systemd ännu eller kör den från upstart fortfarande? Själv har jag 3s boot på min 850.
Startup finished in 245us (firmware) + 59us (loader) + 2.245s (kernel) + 1.049s (userspace) = 3.295s

Kan få intressanta grafer om du skriver:

systemd-analyze plot > plot.svg

För en snabb översikt kan du också använda:

systemd-analyze blame

Detta ger dig en fin översikt vad som tar tid att boota, ganska bra att ha om den en dag inte bootar så fint

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Har de implementerat systemd ännu eller kör den från upstart fortfarande? Själv har jag 3s boot på min 850.
Startup finished in 245us (firmware) + 59us (loader) + 2.245s (kernel) + 1.049s (userspace) = 3.295s

Kan få intressanta grafer om du skriver:

systemd-analyze plot > plot.svg

För en snabb översikt kan du också använda:

systemd-analyze blame

Detta ger dig en fin översikt vad som tar tid att boota, ganska bra att ha om den en dag inte bootar så fint

Tack för tipsen. Det skall jag kolla.

Jag tänkte filma boot på min Windows 7 dator (jobbdatorn), men är rädd att minneskortet i kameran inte räcker.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Frugans ny Asus Transformer TP300LA startar upp från kallt till skrivbordet på 3 sekunder med win 8.1, känns inte som man behöver byta till Linux för den skull ;). Eller skulle den bli ännu snabbare kanske? Vem vet...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ja intressant att Win 8.1 är minst lika snabbt nu. Tog under tio sek för mig kallstart förut. Sedan skaffade jag hårddiskar som inte stödjer UEFI/legacy boot eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Frugans ny Asus Transformer TP300LA startar upp från kallt till skrivbordet på 3 sekunder med win 8.1, känns inte som man behöver byta till Linux för den skull ;). Eller skulle den bli ännu snabbare kanske? Vem vet...

Du bytte inte tidigare när Linux var snabbare att boota så varför nu
Sedan när det kommer till så låga nummer så är det oftast UEFI eller dylikt som tar upp tiden iaf för min del.

Skrivet av Imaculent:

Ja intressant att Win 8.1 är minst lika snabbt nu. Tog under tio sek för mig kallstart förut. Sedan skaffade jag hårddiskar som inte stödjer UEFI/legacy boot eller vad det heter.

Hårddiskar behöver inte stödja UEFI, Legacy Boot är i princip boota med MBR och likt BIOS där allt måste initaliseras innan den fortsätter. Det fastboot och UEFI gör är att den initaliserar bara kritiska saker resten sköter OS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Win 8.1 har snabbstart aktiverat by design. En slags hiberation. Det tar ofta inte längre tid att starta än tiden till skärmen tänds. Dock saknar Linux denna variant. Eller ja, hibernate / vänteläge finns, men väljs manuellt by default.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Win 8.1 har snabbstart aktiverat by design. En slags hiberation. Det tar ofta inte längre tid att starta än tiden till skärmen tänds. Dock saknar Linux denna variant. Eller ja, hibernate / vänteläge finns, men väljs manuellt by default.

Ubuntu eller var det Gnome-Shell hade det tidigare, man tryckte alt för att få poweroff men det ändrades efter kritik från användarna. Har en ux32vd där jag använder snabbkommando för att få detta, bättre enligt mig än att ha något default och kalla det poweroff utan att vara säker om den stängdes av eller fortfarande äter ström.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Linux Mint är kanon ur kompatibilitets synvinkel, sällan problem med drivare osv för div USB prylar, jag har haft mer jobbigt i Fedora med sådana saker, min mor kör Linux Mint på sin gamla dator.

Jag föredrar dock Fedora

men Linux Mint finns nu både med Ubuntu som grund samt debian. men vet inte om de släppt en "skarp" version av debian Linux Mint ännu. var ett tag sen jag läste om det på LinuxMint.org

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Linux Mint är kanon ur kompatibilitets synvinkel, sällan problem med drivare osv för div USB prylar, jag har haft mer jobbigt i Fedora med sådana saker, min mor kör Linux Mint på sin gamla dator.

Jag föredrar dock Fedora

men Linux Mint finns nu både med Ubuntu som grund samt debian. men vet inte om de släppt en "skarp" version av debian Linux Mint ännu. var ett tag sen jag läste om det på LinuxMint.org

Jag gillar Fedora också, dock hade jag lite krångel med drivisar.
Debianversionen är inte stable ännu, här finns den att lattja med.

http://www.linuxmint.com/download_lmde.php

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sitter och latjar med Ubuntu Gnome, dock ingen SSD utan en HDD som har oerhört slö boot-time. Sörjer lite.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag gillar Fedora också, dock hade jag lite krångel med drivisar.
Debianversionen är inte stable ännu, här finns den att lattja med.

http://www.linuxmint.com/download_lmde.php

jo jag har haft drivrutings krångel med Fedora också, speciellt AMD drivare vilket fick mig att sälja båda mina HD7950 kort för ett GTX 970 istället.
drivarna till GTX 970 är bättre ja men inte toppen till Fedora..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sitter och latjar med Ubuntu Gnome, dock ingen SSD utan en HDD som har oerhört slö boot-time. Sörjer lite.

huvaligen

på min jobb PC kör jag dualboot mellan Win8.1 och Fedora 20 Gnome, Gnome hare en soft LDAP Enterprise funktion för att kunna logga in mitt Microsoft AD user och tillgång till MS Domänen med Share´s osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Linux Mint is the king.