Titan Black i SLI för 3D och media! Eller nyaste M6000?

Permalänk

Titan Black i SLI för 3D och media! Eller nyaste M6000?

Hej!

TJa. Har en fråga till er. Jag läste i en artikel att Titax X kommer att bli sämre för 3D och animering i och med att nåt som kallades dubbel precision? Är det sant?

Permalänk
Medlem

Japp. Nvidia har gjort den enbart för gaming och ska man ha rendering och sådant så är det quadro som gäller eller om de släpper ett titan x black (eller liknande) med DP

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lightbird:

Hej!

TJa. Har en fråga till er. Jag läste i en artikel att Titax X kommer att bli sämre för 3D och animering i och med att nåt som kallades dubbel precision? Är det sant?

Tidigare Titan-kort har varit mer i stil med avancerade Quadro-kort i det att de, till skillnad från de vanliga Geforce-korten, haft hög dubbelprecisionsprestanda.

Nu har Nvidia tydligen bestämt att Titan bara ska vara ett extremt Geforce-kort istället för något slags korsning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia-geforce-gtx-tit...

GM200 har inte hårdvaran som krävs för god DP-prestanda. Detta gäller även kommande Quadro-kort.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk

Tack. Ja. Då kanske jag ska satsa på Titan Z istället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lightbird:

Tack. Ja. Då kanske jag ska satsa på Titan Z istället?

Har applikatonerna du kör stöd för dubbel precision?

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Har applikatonerna du kör stöd för dubbel precision?

Jag håller på och kollar det. Det är intressant, för att kortet ska driva 2st 4K skärmar, simuleringar av partiklar, vatten, eld osv. Men Titan Black med 6GB RAM, CUDA som Maya använder bland annat och andra program som jag kör såsom Photoshop osv. låter bra och priset är ändå överenskommligt. Vad tror ni?

Skulle Titan Z vara overkill isåfall? Det är ingen ide att slänga ut pengar om det inte är värt det.

Permalänk
Medlem

Är det Maya du ska använda, finns det inte benchmark på det programet då ?
Alternativt skicka iväg ett mail till tillverkaren av programet.
Använder man såpass dyra program är det nog bara att fråga supporten

Permalänk
Medlem

Jag gick in och kollade vad MAYA kostar.
Skapligt pris, och jag som tyckte att Sony Vegas var dyrt. >_>
Har man råd med MAYA så har man råd med ett eller flera Quadro.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Autodesk har ett subscription plan som är mycket lindrigare än fulla priset.
Har ni hört om nya M6000?......kommer i april. Priset dock kan jag tänka mig kommer ligga runt en K6000 vilket är lite väl.....

http://www.cgchannel.com/2015/03/nvidia-unveils-the-quadro-m6000/

speks: http://images.nvidia.com/content/pdf/quadro/data-sheets/NV_DS_Quadro_M6000_FEB15_NV_US_FNL_HR.pdf

Permalänk
Medlem

Ingen GPU-renderare använder double precision och såvitt jag vet behövs det inte för partikelsystem heller.

Permalänk
Medlem

Stort missförstånd det här att all GPGPU och tillhörande program är beroende av hög prestanda i double precision. I single precision är Titan X ett monster utan dess like. Men som sagt det beror på program och du borde spana in benchmarks och användarvittnesmål där just dina program använts.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Nej, De flesta program som renderar med Cuda, typ Octane eller liknande använder INTE DP, utan SP. Så med det sagt så kan jag meddela att Titan X är snabbare än Titan Black på att rendera med Cuda. Däremot så är Titan Z snabbare än Titan X, men det är inte så konstigt med tanke på att Z använder sig av 2 "Black" GPUer.

Octanebench: http://render.otoy.com/octanebench/results.php?sort_by=avg&filter=&singleGPU=1

Tänkt på att Octane detekterar varje GPU för sig själv, så att ett Titan Z beskrivs som 2xTitan Z men är alltså bara ett kort med 2 GPUer.

Benchmarking-programmet väger dock de olika deltesterna lite olika, vilket gör så att 900 serien verkar vara lite snabbare än de faktiskt är i faktiska tillämpningar, men på det stora hela ger en ganska så rättvis fingervisning om prestandan mellan de olika korten i Octane.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Här finns också benchmarks från en annan GPU-renderare, FurryBall, som bekräftar det ovan:
http://furryball.aaa-studio.eu/products/benchmarks.html

Vi kan också bekräfta att man måste vara desperat eller korkad för att köpa ett Quadro-kort. Desperat som i att någon specifik applikation verkligen behöver det.

En annan reflektion är att tänka över hur mycket grafikminne du behöver. Ett Titan Z kostar ungefär som 3st GTX980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vi kan också bekräfta att man måste vara desperat eller korkad för att köpa ett Quadro-kort. Desperat som i att någon specifik applikation verkligen behöver det.

En annan reflektion är att tänka över hur mycket grafikminne du behöver. Ett Titan Z kostar ungefär som 3st GTX980.

Mja, det finns tillfällen man faktiskt kan behöva ett Quadrokort. Iofs, nu var det länge sedan jag jobbade med vare sig både Quadro eller FireGL/Pro kort, men i vissa applikationer så gav de dig högre precision på Zbuffern, vilket kunde vara användbart (ingen Z-fighting och i vissa fall även bättre prestanda i några få program). Jag antar att det fortfarande gäller idag? Det jag har störst problem är att du egentligen bara betalar för drivrutiner/supporten, annars är hårdvaran i stort 100% lika, bortsett från mer minne etc.

Men i de flesta fallen så är det väl mest "snake-oil" de säljer. Dock har du en fördel med supporten via Quadro etc. om du ex. får problem i certifierat program och felet ligger i drivrutinen. Brukade iaf vara rätt snabb turnaround för att få en ny uppdaterad drivrutin.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Mja, det finns tillfällen man faktiskt kan behöva ett Quadrokort. Iofs, nu var det länge sedan jag jobbade med vare sig både Quadro eller FireGL/Pro kort, men i vissa applikationer så gav de dig högre precision på Zbuffern, vilket kunde vara användbart (ingen Z-fighting och i vissa fall även bättre prestanda i några få program). Jag antar att det fortfarande gäller idag? Det jag har störst problem är att du egentligen bara betalar för drivrutiner/supporten, annars är hårdvaran i stort 100% lika, bortsett från mer minne etc.

Men i de flesta fallen så är det väl mest "snake-oil" de säljer. Dock har du en fördel med supporten via Quadro etc. om du ex. får problem i certifierat program och felet ligger i drivrutinen. Brukade iaf vara rätt snabb turnaround för att få en ny uppdaterad drivrutin.

Även ECC minnen om jag minns rätt väll? Inte så kritiskt för rendering men vissa applikationer får absolut inte få bitfel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Även ECC minnen om jag minns rätt väll? Inte så kritiskt för rendering men vissa applikationer får absolut inte få bitfel.

Nej, inte idag vad jag vet. Kan inte minnas korten haft det innan heller, men mitt minne är verkligen inte vad det har varit (kanske behöver ECC själv )

Däremot så är Quadro "garanterad" att alltid fungerar oavsett hur hårt du belastar den 24/7/365 så länge du arbetar inom de specificerade värdena. Det gäller även deras beräkningskort Tesla.

Samma garantier finns inte för deras konsumentkort. Att låta ett rack Titan Blacks gå vecka ut och vecka in på årlig basis lär knäcka dem (dock inte garanterat), men Tesla/Quadro är "byggda" för att tåla sådan belastning med motsvarande garanti. Så för kritiska applikationer/tjänster så kan det mycket väl löna sig att köra på de mycket dyrare Quadro och Teslakorten. För mindre privata firmor/frilansare/privatbruk, kanske inte så mycket.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Nej, inte idag vad jag vet. Kan inte minnas korten haft det innan heller, men mitt minne är verkligen inte vad det har varit (kanske behöver ECC själv )

Många modeller har ECC som alternativ med en dedikerad minneskrets med information. Däremot är det inte så med deras senaste kort. Med M6000 kan du sätta igång ECC, nackdelen med detta är att då tappar du en viss mängd allokerbart minne samt ~20% minnesbandbredd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Mja, det finns tillfällen man faktiskt kan behöva ett Quadrokort. Iofs, nu var det länge sedan jag jobbade med vare sig både Quadro eller FireGL/Pro kort, men i vissa applikationer så gav de dig högre precision på Zbuffern, vilket kunde vara användbart (ingen Z-fighting och i vissa fall även bättre prestanda i några få program). Jag antar att det fortfarande gäller idag? Det jag har störst problem är att du egentligen bara betalar för drivrutiner/supporten, annars är hårdvaran i stort 100% lika, bortsett från mer minne etc.

Men i de flesta fallen så är det väl mest "snake-oil" de säljer. Dock har du en fördel med supporten via Quadro etc. om du ex. får problem i certifierat program och felet ligger i drivrutinen. Brukade iaf vara rätt snabb turnaround för att få en ny uppdaterad drivrutin.

Det är det jag menar med att vara desperat. Måste du ha det där extra som drivrutinerna ger så har du inget annat val än att betala hutlösa priser. Tyvärr. Behovet är dock mindre idag än det var förr. Applikationer som Maya har exempelvis blivit bättre på att använda DirectX i sina viewports och de bättre GTX-korten har även bra viewportprestanda i OpenGL. Så idag finns ännu mindre som motiverar Quadro.

Jag betraktar det definitivt som snake-oil. Visst, mer minne och bättre support kostar men liksom... ett GTX780Ti med 12Gb minne för 45,000Kr? Det är inte riktigt halal i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Många modeller har ECC som alternativ med en dedikerad minneskrets med information. Däremot är det inte så med deras senaste kort. Med M6000 kan du sätta igång ECC, nackdelen med detta är att då tappar du en viss mängd allokerbart minne samt ~20% minnesbandbredd.

Allright, tack för klargörandet!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag betraktar det definitivt som snake-oil. Visst, mer minne och bättre support kostar men liksom... ett GTX780Ti med 12Gb minne för 45,000Kr? Det är inte riktigt halal i min bok.

Nej, det är svårt att argumentera emot det. Jag personligen skulle aldrig köpa sådana kort till min lilla pyttefirma, skulle inte få något av värde utav dem, förutom att värdet på mina inventarier gått upp lite och att pengar jag kunde lägga på annat försvunnit.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk

Ja, det är viktigt att ta reda på vad som verkligen händer på den fronten.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är det jag menar med att vara desperat. Måste du ha det där extra som drivrutinerna ger så har du inget annat val än att betala hutlösa priser. Tyvärr. Behovet är dock mindre idag än det var förr. Applikationer som Maya har exempelvis blivit bättre på att använda DirectX i sina viewports och de bättre GTX-korten har även bra viewportprestanda i OpenGL. Så idag finns ännu mindre som motiverar Quadro.

Jag betraktar det definitivt som snake-oil. Visst, mer minne och bättre support kostar men liksom... ett GTX780Ti med 12Gb minne för 45,000Kr? Det är inte riktigt halal i min bok.

ska tänka på det