Permalänk
Medlem

Hjälp med digital drawing.

Hej så jag har nyligen köpt en sån här http://www.inet.se/produkt/6606778/wacom-intuos-pro-medium som jag använder tillsammans med adobe photoshop cs5.

Skulle vilja ha lite förslag till vilka guider som är bra att följa när man är ny på sånt här. Jag har tittat igenom Digital Painting 101 på denna sida http://www.ctrlpaint.com/dp101-1/ . Men efter det kommer man inte på att rita traditionellt och nu sitter jag här men min ritplatta framför mig och undrar om det är ett måste att gå över till penna och papper istället?

Så jag är lite fundersam hur jag ska gå till väga.

Visa signatur

8700k 4,9ghz ~ 6900xt ~ 16gb ram 3200mhz ~ Corsair RM850X

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla upp Painter 2015 är nog riktigt bra till ritplatta.
http://www.painterartist.com/us/product/paint-program/

Finns 30-dagars test version.
Finns någon billig variant som heter Painter Essentials också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibbe90:

Hej så jag har nyligen köpt en sån här http://www.inet.se/produkt/6606778/wacom-intuos-pro-medium som jag använder tillsammans med adobe photoshop cs5.

Skulle vilja ha lite förslag till vilka guider som är bra att följa när man är ny på sånt här. Jag har tittat igenom Digital Painting 101 på denna sida http://www.ctrlpaint.com/dp101-1/ . Men efter det kommer man inte på att rita traditionellt och nu sitter jag här men min ritplatta framför mig och undrar om det är ett måste att gå över till penna och papper istället?

Så jag är lite fundersam hur jag ska gå till väga.

Hoppa in på tuben eller sök på google/Webb med Wacom+tutoriall och det ända som sätter stop för vidareutveckling är ditt eget tålamod.
Det finns hur mycket som helst, allt från nybörjare till rena proffs.
Variera sökorden och du hittar miljontals guider.
Det är en väldigt fin "ritplatta" du har köpt, jag har själv ägt en, och jag kan riktigt känna med dig vad du känner just nu.
Man vill mer än man kan typ.
Men ge den lite tid och börja lära dig känna den, så skall du se att det ger sig. Inlärningströskeln är en bit på väg, innan man känner att det är ett väldigt väldigt bra verktyg

Du kommer att få många aha upplevelser om du ger den en chans!!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag var faktiskt och köpte mig ett skissblock och pennor idag. Tänkte att det är nog lika bra att börja på det traditionella sättet ändå och så småningom går jag över till ritplattan igen.

Visa signatur

8700k 4,9ghz ~ 6900xt ~ 16gb ram 3200mhz ~ Corsair RM850X

Permalänk

Fråga: Har du aldrig tecknat innan (med papper och penna)? Jag har själv tecknat mer eller mindre större delen av mitt liv och det är rätt stor skillnad mellan att använda en ritplatta och teckna på ett papper (har själv en Wacom Intous4). Jag gillar båda sätten, men älskar att i Photoshop så kan jag krångla hur mycket/länge jag vill utan att pappret blir förstört. Kan vara en nackdel också då allt tar mycket längre tid. När jag tecknar på ett papper så har jag bättre kontroll (upplever jag det som) och bättre överblick också, men det är en vanesak.

Oavsett vilket medium du väljer så är det träning som gäller. Oberoende av vad du är intressead av att teckna så lär man sig väldigt mycket på att rita av saker, så det rekommenderas varmt. Jag har själv slarvat jättemycket med detta och då blir resultatet som förväntat; inte särskilt bra alls. Titta runt på nätet efter inspiration, tutorials etc. Finns massor av detta på bl.a. DeviantArt om du inte redan känner till den sidan.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du ritar är Photoshop *HELT FEL* program. Photoshop är ett bildbehandligsprogram, det du behöver är ett program för att teckna - Alltså Paint Tool SAI, Adobe Illustrator, MyPaint, eller liknande.

Jag har själv tecknat i 4-5 och rekommenderar djupt Paint Tool SAI, mycket smidigare än Photoshop, Illustrator samt MyPaint för att teckna. Kostar inte mycket alls, en trial finns att ladda ned härifrån: https://www.systemax.jp/en/sai/

Paint Tool SAI kan exportera i PSD så att du bibehåller lagren och allt sådant om du vill efterbehandla i Photoshop.

Att måla är dock en annan sak, men även där tycker jag personligen att Paint Tool SAI är bättre än Photoshop. Innan du börjar måla är det nog bra att du behärskar att teckna först.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Corel Painter (eller Metacretions Art Dabbler som det hette 1999) är värt att prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Hej!

Om du ritar är Photoshop *HELT FEL* program. Photoshop är ett bildbehandligsprogram, det du behöver är ett program för att teckna - Alltså Paint Tool SAI, Adobe Illustrator, MyPaint, eller liknande.

Jag har själv tecknat i 4-5 och rekommenderar djupt Paint Tool SAI, mycket smidigare än Photoshop, Illustrator samt MyPaint för att teckna. Kostar inte mycket alls, en trial finns att ladda ned härifrån: https://www.systemax.jp/en/sai/

Paint Tool SAI kan exportera i PSD så att du bibehåller lagren och allt sådant om du vill efterbehandla i Photoshop.

Att måla är dock en annan sak, men även där tycker jag personligen att Paint Tool SAI är bättre än Photoshop. Innan du börjar måla är det nog bra att du behärskar att teckna först.

Tänker inte påstå att din uppfattning och erfarenhet är fel men har man redan Photoshop och/eller använder det till foto också så fungerar det enligt mig ändå rätt bra att teckna/måla/rita i. Det går ju att optimera gränssnittet efter eget bevåg (går att ladda ner anpassade profiler också har jag för mig) och det går dessutom att lägga till olika penslar, texturer osv.

Nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet och skicklighet i ämnet, men Photoshop har fungerat bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Tänker inte påstå att din uppfattning och erfarenhet är fel men har man redan Photoshop och/eller använder det till foto också så fungerar det enligt mig ändå rätt bra att teckna/måla/rita i. Det går ju att optimera gränssnittet efter eget bevåg (går att ladda ner anpassade profiler också har jag för mig) och det går dessutom att lägga till olika penslar, texturer osv.

Nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet och skicklighet i ämnet, men Photoshop har fungerat bra för mig.

Du har helt rätt för dig.

Photoshop går mycket bra att teckna/måla/rita i. Faktum är, att det går så bra, att det är bäst för ändamålet. Om man kan det d v s.

Det finns många program att rita/måla i, men när det kommer till kritan och man börjar bli kräsen, så är det just Photoshop som gäller. Det programmet kan man aldrig bli en master i, det finns alltid något nytt att lära sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du har helt rätt för dig.

Photoshop går mycket bra att teckna/måla/rita i. Faktum är, att det går så bra, att det är bäst för ändamålet. Om man kan det d v s.

Det finns många program att rita/måla i, men när det kommer till kritan och man börjar bli kräsen, så är det just Photoshop som gäller. Det programmet kan man aldrig bli en master i, det finns alltid något nytt att lära sig.

Skrivet av Tjodd:

Tänker inte påstå att din uppfattning och erfarenhet är fel men har man redan Photoshop och/eller använder det till foto också så fungerar det enligt mig ändå rätt bra att teckna/måla/rita i. Det går ju att optimera gränssnittet efter eget bevåg (går att ladda ner anpassade profiler också har jag för mig) och det går dessutom att lägga till olika penslar, texturer osv.

Nu har jag inte speciellt mycket erfarenhet och skicklighet i ämnet, men Photoshop har fungerat bra för mig.

Det finns väldigt många grundläggande saker för sketching som inte finns i PS, som definiering av linjer (Efterhandsredigering av hur linjen är ritad). I Photoshop så behandlas allt man ritar som en bild, inte en vektor som i Illustrator, MyPaint, Paint Tool SAI, etc.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Det finns väldigt många grundläggande saker för sketching som inte finns i PS, som definiering av linjer (Efterhandsredigering av hur linjen är ritad). I Photoshop så behandlas allt man ritar som en bild, inte en vektor som i Illustrator, MyPaint, Paint Tool SAI, etc.

Jag har testat Paint Tool SAI och jag gillade det inte, men jag har sett bilder gjorda av folk som kan använda programmet och det blir riktigt snyggt om man vet vad man håller på med (gäller väl allt visserligen).

Är det skissning du pratar om eller själva line arten när det gäller efterhandsredigering av linjer? Jag vet med mig själv att jag är helt hopplös på line art (få rena fina och dynamiska linjer) i Photoshop, men skissa tycker jag fungerar precis som hur jag gör IRL. Kan ju bero på vad man menar när man pratar om en skiss också. Detta är en väldigt ren skiss för att vara gjord av mig (brukar försöka hålla linjerna så rena som möjligt innan jag börjar måla etc.):

Dold text

Mer än en skiss, men för platt för att betraktas som en färdig teckning:

Dold text

Och detta är väl närmare en färdig teckning:

Dold text

Alla bilderna har skissats/tecknats i Photoshop exakt så som jag skulle gjort med papper och penna och av de få bildredigeringsprogram jag provat, så är det just Photoshop jag personligen tycker fungerar bäst med mitt sätt att teckna/måla realistiskt.

Jag tycker däremot inte Photoshop fungerar så bra för mig när jag försöker teckna serier/manga dock just p.g.a. att linjerna inte blir bra. Här kanske Paint Tool SAI är bättre? Så det beror nog även på vad man tecknar vilket program som passar bäst.

Det bästa är kanske för trådstartaren att prova på lite olika program och se vilket som faller TS på läppen. Efter att ha tecknat med papper och penna ett tag naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det finns väldigt många grundläggande saker för sketching som inte finns i PS, som definiering av linjer (Efterhandsredigering av hur linjen är ritad). I Photoshop så behandlas allt man ritar som en bild, inte en vektor som i Illustrator, MyPaint, Paint Tool SAI, etc.

Har för mig att Photoshop sedan några versioner tillbaka har någon egen variant av vektorhantering. Inte som i Illustrator men å andra sidan kan man väl konvertera över sina verk till Illustrator om man vill?

Hursom, vektorbaserade program är ju att föredra om man vill förändra storleken på verket och sedan printa ut, tex. Är inte helt säker på att det var trådskaparens fråga.

Permalänk
Medlem

Kan passa på och fråga om någon kan rekommendera en bra penselpenna / penn - set för manga , animefigurer.

Visa signatur

8700k 4,9ghz ~ 6900xt ~ 16gb ram 3200mhz ~ Corsair RM850X