köra pogram vid lås av datorn @ ubuntu

Permalänk
Medlem

köra pogram vid lås av datorn @ ubuntu

Hej!

Jag håller på att koda ett program som jag vill ska köras när datorn är låst (ubuntu 14.04 med gnome-shell & gdm).
Det vill säga att programet körs när jag låser datorn och stängs när jag låser up datorn.

Är de någon som har nåt tips på detta?
Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Låsning i Gnome hanteras av skärmsläckaren, så enklast är att göra så att ditt program körs när skärmsläckaren går igång eller avaktiveras.
Du kan skapa ett bash-script som körs i bakgrunden som övervakar skärmsläckaren.

Skulle tippa på att detta fungerar bra:

#!/usr/bin/env bash dbus-monitor --session "type='signal',interface='org.gnome.ScreenSaver',member='ActiveChanged'" | while read line ; do if [ x"$(echo "$line" | grep 'boolean true')" != x ] ; then # runs once when screensaver comes on... fi if [ x"$(echo "$line" | grep 'boolean false')" != x ] ; then # runs once when screensaver goes off... fi done

Stulet härifrån

Lägg till att det scriptet ska köras via Startup Applications (gnome-session-properties).
Och sedan bara att lägga till en rad i scriptet för att starta ditt program, och en annan rad för att stänga av det. Om du inte kan eller bryr dig om att stänga av det snyggt via terminalkommando så fungerar ju annars kill eller killall (eventuellt med -9 flaggan).

Lust att dela med dig av vad du försöker göra? Jag är nyfiken.

Permalänk
Medlem

Jag sitter bara och leker lite i c++ troligen finns redan de jag försöker skapa. Men det är ett program som ska ta bild på den som rör datorn när den är låst. kommer behöva något typ av tidsinterval för den som rör datorn när den är låst ska kunna fylla hårddisken dock. De jag ska göra om jag får tid över är att se tills så bilden läggs upp på en datorbas också, men de kommer få ske sedan.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6