AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12

Permalänk
Medlem

Uppfattar det som om många här förväntar sig att allt och alla spel kommer vara DX12-titlar och att man lyckats parallellisera all spel-kod perfekt.

Never mind att Microsoft släpper DX 11.3 för att de förväntar sig att många utvecklare inte kommer kunna lägga resurserna på att utveckla sina spel till detta lågnivå-API.

Vad säger att just ditt nya favoritspel kommer ha DX12-stöd?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Man kan väl bara hoppas att utvecklarna också börjar lära sig effektiv kodning och att verkligen utnyttja alla kärnor som finns tillgängliga.
Jag hoppas att Direct X 12 kommer blåsa nytt liv i AMD och att man kanske får se att deras tänk inte var helt fel om bara mjukvaran använder de på rätt sätt.
Har dock svårt att tro att det blir storföretagen som först kommer med bra optimerade spel utan de blir nog något mindre känt företag efter de stora jättarnas ända mål är att släppa spel snabbt och tjäna stora pengar,om kostnaderna för testning och optimering och tid för programmering ökar är de nog inte så intresserade av tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Vem av dem som har rätt i det här fallet vet jag inte. Hur stor del av grafikrenderingen kan inte ske parallellt?

Tja.. Om du tittar på både AMD och Nvidias GPUer idag, så är de extremt multitrådade. Vi pratat upp till 3000 "kärnor" som vardera gör en del av kakan.
CPUn i detta fallet kan som du säger, inte parallelliseras så mycket, men du kan ofta dela upp det. Nätverkskommunikationen gör en del, GPU matningen är en del, Ljud hanteringen en del, "händelser i tex multiplayer" (du skjuter tex) är en del tex.

Dessa kan utan större problem delas upp. Och sen i varje en av dessa, kan de dela upp jobbet de måste göra mer. Detta är ju lite hur DX12 tänkt. Samma sak ser du med NMVe vs AHCI med SSDer. För att verkligen kunna få upp prestandan måste du från grunden dela upp jobbet, och sen låta hårdvaran "optimera" vilken tråd/kärna det ska köras på och få det att samarbeta.

Problemet är att, för att göra mycket parallellt, måste man spendera mer tid att "dumma" ner alla optimeringar man gjort hittills. Man ska snarare ta allt i 50 steg, istället för 20, för att de 50 kanske kan delas på 8 olika trådar, medan de 20 bara kan delas på 2.
Vad jag menar är att idag ska en spelmotor göra allt, och ska göra allt väldigt effektivt. Men effektivt på 2 core, är inte samma som på 8 core. Den sitsen sitter vi i nu.

När de kodar om spelen för att fungera med 4, 8 och 32 cores från början, så kan man faktiskt få ut enormt mycket mer, än att "lappa det" till den nivån.
Men visst har du rätt. Förr eller senare så når vi ett tak där fler kärnor är totalt meningslöst. Och för 2-3 år sedan så var 8 just det, förutom till enstaka fall (som video kodning mm).

Ett litet roligt exempel jag märkte här om dagen.
Windows 10, Windows Update... den är banne mig flertrådig nu.
Ända sedan jag skaffa Windows 7, med SSDer osv, så har det alltid varit "en tråd" prestandan som avgjort hur fort Windows update kan jobba. Förr var det HDDn som flaska, nu med SSD var det CPUn.
Samma sak med Windows 8 (vet inte 8.1, men jag tror jag uppdaterat några laptops som var sega, trots SSD, just pga en seg tråd/kärna gjorde nästan allt).

När jag uppdaterade Windows Preview här om dagen, och råkade ha aktivitetsfönstret öppet fick jag en chock. Den multitrådade, på 4 kärnor. Och det gick enormt mycket snabbare att uppdatera. Ingen aning var flaskhalsen finns, nu dock. Men CPUn jobba typ 50-60% totalt delat på 4 kärnor.

Min poäng är.... fixa alla små saker. För det är alltid nån liten bit gammal kod som ofta blir flaskhalsen. Allt från Windows Update till Spelens olika delar osv, så att de kör som flera olika segment, parallellt, med flera trådar, och du kan använda en saaatans massa kärnor.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur stor prestandaboost det kan bli med en 4790K

Permalänk
Medlem

Nästan allt händer at the end of this year.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

långt före väntar bara jag

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

Detta kan komma att bli intressant, kul ifall folk kan få ut mer av existerande hårdvara med 8 kärnor. Om vi märker en boost i prestanda så kan man tänka sig att zen blir riktigt intressant, om de lyclyckas lära sig av 8-core. Göra det ännu lättare för utvecklare att utnyttja all prestanda och även lära sig a av intel inom energiåtgång och bättre prestanda per cykel.

Permalänk
Medlem

Lurar mina ögon mig, eller är det ungefär samma tid som går åt för Runtime+Driver på både dx11 och dx12, men de har lyckats parallellisera det bättre? D.v.s. det är inte tal om en mindre "overhead" (som jag bara antog att dx12 betydde) utan en bättre fördelad sådan?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Många som får klocka om sina burkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hoppas att branschen kan anamma DX12 snabbt.

Jag hoppas att branschen ignorerar DX12 och använder Vulkan istället, bättre för oss alla.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ser mar fram emot Vulkan än DX12 om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att få se riktiga tester när det väl släppts, sitter själv på en 8kärnig intel men lär väl bli samma boost där också.
Helt klart intressant detta, kan bli ett bra år 2015 för pc användare.
Många hoppas på vulkan det visar sig vilken som blir bäst, som jag skrivit förut dx behövs för att windows ska funka, sen finns ju alltid alternativet att köra andra API som open gl & Mantle även på en Windows maskin, Jag önskar däremot att Vulkan blir bra så Linux äntligen blir ett bra alternativ.Vore kul om Vulkan blir bra för att pressa på microsoft att göra bättre ifrån sig(Som mantle har gjort i alla fall fått upp det på tapeten) förut när dom var jämbördiga så fanns det ganska stort stöd för open gl ,men dom hamnade rejält på efterkälken & verkade inte vara ett alternativ under många år, man kan ju hoppas att det inte blir så nu igen då.
Om jag fattat saker rätt så är det väl igentligen dx11.3 som är största nyheten i dx12 (grafikmässigt sett)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

En sak som jag är väldigt nyfiken på är hur detta komma påverka PS4 vs. XB1. Där vet vi ju redan att XB1 har stöd för DX12 medans PS4an i nuläget inte har det vad jag vet. Folk som skrattat åt 900p för XB1 kommer kanske skratta åt PS4an istället? Nintendo verkar ju också har en ny konsol på g... kanske de också insett detta och har en väldigt god chans att knipa marknadsandelar med en "next-gen" som stödjer DX12?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Ser mar fram emot Vulkan än DX12 om jag ska vara ärlig.

som vanlig enduser och windows användare så bryr jag mig inte om det är vulkan eller dx12 som körs bara det är bra flyt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul det går framåt. Lustigt det har tagit sån tid att fixa dock. Haft flerkärniga processorer sen 2006 o först NU kommer APIer som gör att man kan dra nytta av de....

Annars reagerade jag mest på att Stardockbossen Brad Wardell har blitt så känd att han används i AMDs reklamsammanhang! En "indie" som har blitt stor här i världen

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

som vanlig enduser och windows användare så bryr jag mig inte om det är vulkan eller dx12 som körs bara det är bra flyt

Känner nästan samma sak som du, där det skiljer sig är att jag vill att vulkan används mer då jag mycket hellre sitter vid linux än windows av den anledningen att Linux är en, i mitt tycke, trevligare upplevelse.

För att beskriva det lite kort så är det roligare att lösa saker i Linux än windows, windows är som ett one night stand medan linux är som en fru.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickysaer:

En sak som jag är väldigt nyfiken på är hur detta komma påverka PS4 vs. XB1. Där vet vi ju redan att XB1 har stöd för DX12 medans PS4an i nuläget inte har det vad jag vet. Folk som skrattat åt 900p för XB1 kommer kanske skratta åt PS4an istället? Nintendo verkar ju också har en ny konsol på g... kanske de också insett detta och har en väldigt god chans att knipa marknadsandelar med en "next-gen" som stödjer DX12?

Nja, konsolerna har använt sig av "close to metal" API:n sedan urminnes tider. PS4 har redan något liknande.

Det är på PC man kommer märka skillnad framförallt just pga DX12, spel på X1 kommer ju se bättre ut med tiden, men det hade de gjort oavsett. Vi däremot kommer få konsolliknande optimeringar om utvecklaren sköter det rätt. De lär ju dock inte göra det.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nja, konsolerna har använt sig av "close to metal" API:n sedan urminnes tider. PS4 har redan något liknande.

Det är på PC man kommer märka skillnad framförallt just pga DX12, spel på X1 kommer ju se bättre ut med tiden, men det hade de gjort oavsett. Vi däremot kommer få konsolliknande optimeringar om utvecklaren sköter det rätt. De lär ju dock inte göra det.

På konsoler har en fast hårdvara dær man kan optimera før just den hårdvaran ær det som utvecklare lær sig øver tid på pc så ær det mest att man kan skala uppåt & førhoppningsvis så blir det ænnu bættre på dx12 & Vulcan. i dag så ær ju konsolerna bara en slø pc & inget annat.
Ser fram mot riktiga tester av både dx12 & Vulcan Close to metal ær bra men oftasat så anvænds high Level API inte Low Level nær man gør moderna spel. Men båda ær ju viktiga så att vi får nærmare tillgång till hårdvaran før utvecklare ær bara positivt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Gött då kanske min tv stream dator får byta plats med spel datorn. .. har fx9590 till tv & i7 4790k för spel just nu...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Gött då kanske min tv stream dator får byta plats med spel datorn. .. har fx9590 till tv & i7 4790k för spel just nu...

Man vill ju ha det varmt och skönt när man ser på tv så här års

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

som vanlig enduser och windows användare så bryr jag mig inte om det är vulkan eller dx12 som körs bara det är bra flyt

Fast samtidigt ska man kanske fråga sig varför spelutvecklare ska låsa in sig (och där med även användaren) till en plattform istället för att från grunden utveckla för crossplatform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nja, konsolerna har använt sig av "close to metal" API:n sedan urminnes tider. PS4 har redan något liknande.

Det är på PC man kommer märka skillnad framförallt just pga DX12, spel på X1 kommer ju se bättre ut med tiden, men det hade de gjort oavsett. Vi däremot kommer få konsolliknande optimeringar om utvecklaren sköter det rätt. De lär ju dock inte göra det.

"Close to the metal", sure och vi befinner oss i starten när de inte lärt sig optimera men att vi sitter med 900p i 30fps på 90% av alla speltitlarna på XB1 känns ju rätt mycket som att det skulle underlätta med DX12 oavsett. När man såg slidsen på hur det fördelade arbetet över kärnorna så känns det som något som dessa två konsolers cpu's skulle kunna dra stor nytta av.

Sen så vill nog MS gärna se till att DX12 blir unikt för XB1 så länge som möjligt. Skulle inte förvåna mig om optimering för DX12 och XB1 var planerad från början. Men jag håller med dig givetvis om att det känns som om det blir störst skillnad PC men borde i teorin kunna vara ett stort lyft för XB1 också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Fast samtidigt ska man kanske fråga sig varför spelutvecklare ska låsa in sig (och där med även användaren) till en plattform istället för att från grunden utveckla för crossplatform?

crossplatform kommer alltid att medföra kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Fast samtidigt ska man kanske fråga sig varför spelutvecklare ska låsa in sig (och där med även användaren) till en plattform istället för att från grunden utveckla för crossplatform?

Kostnad, antalet köpare/hur svårt det är att utveckla.
Enda som företagen bryr sig om. End of.

Vilket som är bäst, mer öppet, eller gynnar vem, bokstavligt talat skiter de nog i.
Tidigare har DX verktyg varit väldigt optimerade för att göra det enkelt och snabbt för utvecklarna. Snabb utveckling = billigare utveckling. Kombinera det med att inte stor % använder desktop x86, och inte har DX11 möjlighet idag. Vi pratar fåtal %.

Så Vulcan måste ordna en sak, enormt bra verktyg. Det måste löna sig tid och funktionsmässigt för företagen att använda det, annars görs det inte. Där är MS snabba också, och trycker gärna in fördelar för utvecklare i studios med DX i tanke redan från början.

Vi vänder på det. Är du beredd på att betala kanske 30% mer för samma spel, bara för att få en version med openGL/Vulcan istället för DX12? (30% är taget ur luften, men inte orealistiskt om det tar 30% mer jobb med de sämre verktygen som tidigare opengl använt.)

Skrivet av trickysaer:

"Close to the metal", sure och vi befinner oss i starten när de inte lärt sig optimera men att vi sitter med 900p i 30fps på 90% av alla speltitlarna på XB1 känns ju rätt mycket som att det skulle underlätta med DX12 oavsett. När man såg slidsen på hur det fördelade arbetet över kärnorna så känns det som något som dessa två konsolers cpu's skulle kunna dra stor nytta av.

Sen så vill nog MS gärna se till att DX12 blir unikt för XB1 så länge som möjligt. Skulle inte förvåna mig om optimering för DX12 och XB1 var planerad från början. Men jag håller med dig givetvis om att det känns som om det blir störst skillnad PC men borde i teorin kunna vara ett stort lyft för XB1 också.

Skulle nog mer tro att MS vill ha ut DX12 på alla plattformer de kan, snabbt. För håller de DX12 standard, så är allt Windows låst.

Dock tror jag tyvärr inte att DX magiskt kommer ge dig 30 fps till, eller upp till 1080p, för det är inte CPUn som är riktiga flasken i konsollerna, utan GPUn.
Trots OC GPU så kan inte XB1s DDR3 och färre beräkningsenheter kompensera vad PS4s GDDR5 och fler beräkningsenheter kan göra, oavsett CPU.
Sen kan de kanske ge möjligheter att göra mer avancerade spel i sig på dessa plattformar, utan tvekan, men GPUn blir inte bättre av DX12. Endast overhead kan minskas, som gör att en flaskande CPU kan bli bättre.