Roto VR gör gamingstol för virtuell verklighet

Permalänk
Medlem

Känslan jag får från videon är ju att dom mest rider på oculusen, det är ju den folk verkar imponerade av, inte den snurrande stolen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jahapp, får man inte åksjuka av en Oculus så släng in en sådan här i datorrummet så är sjösjukan garanterad, varje gång!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

En av huvudpoängerna med stolen är att man får mindre åksjuka.
Åksjuka uppstår för att ögonen tar in en rörelse och innerörat en annan.

Många blir tex åksjuka när de läser i en bil. Det är för att man fokuserar på ett objekt som är stilla i relation till en själv medans kroppen registrerar att man rör sig.
Om du tittar ut på vägen så får du samma signaler från örat och ögat och illamåendet lägger sig.
Med stolen så både ser och känner du att du rör dig vilket alltså leder till mindre illamående.
Den här samstämmigheten gör ju också hela upplevelsen mer verklig.

Det här är bara Snurrstol 1.0
Om ett par månader kommer tio nya kickstarterprojekt. Open source. Ett kitt med en liten dosa.
Lägg till en motor, en raspberry och en stol.
Nu utvecklas gränssnittet för motorstyrning vilket är startskottet.
Fler företag kommer spinna vidare på idén och folk kommer börja bygga själv.
Smäll på en schyst liggfåtölj, installera bumpers som får granaterna att kännas och du är igång.

Permalänk
Medlem

VR en plattform för oss som hellre står?

Min personliga åsikt/känsla är ju att de flesta spel som funkar bäst med VR skulle funka bäst om man stod upp. Gott om plats runtom sig och trådlösa kontroller så man kan huka och hoppa. Vore ett steg i rätt riktning för spelindustrin. Slippa alla stela leder efter man har spelat en längre stund.
Det är dock min personliga syn på saken. Objektivt sett så finns det ju de som inte kan stå upp och hoppa omkring, vissa som inte vill riskera att få någon som helst motion, och de som vill kunna luta sig tillbaka en stund. För dem kan detta kanske vara av intresse om man har plånbok nog att prioritera detta.

En kul grej men det känns inte som något "vill ha" när det kommer till VR relaterade prylar, om n frågar mig. Har lite svårt att se en större marknad för detta.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

En stolsbas med slip ring för att unvika kabeltrassel låter bra men motor och pedaler fattar jag inte varför man ska ha?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Var lite intresserad tills jag såg max belastningen 113kg, mig + stol + litet bord = nope.
Samt att bordstillbehöret kostade ca 200£ Yopp.

Permalänk
Medlem

De bästa VR spelen körs ju sittandes. Simracing och flygsimulatorer. Här vill du inte ha snurrstol dock.

Designen påminner om min IKEA skålberg. Helt okej ergonomi och utmärkt för aktiv VR när du är för trött för att orka stå och vifta. Att sitta sänker svettproduktionen en del trots allt. Men jag trivs klart bättre i något mer cockpitliknande som Arozzi Verona Pron för lir där man inte behöver stressa allt för mycket. Jag vet inte riktigt varför de ska ha motoriserad snurrfunktion. Det går ju rätt smidigt att sätta snurr själv om det behövs och måste väl kännas att du har mer kontroll när du snurrar själv framförallt kan du ju styra hastigheten på ett helt annat sätt. Inga armstöd är vettigt. Allra minst så måste de va enkelt att snabbt ta bort. Armstöd är ju oftast enbart i vägen.

Slip ring för kabeln är de vettiga men kan tänka mig att redan nästa generation är det 100 % wireless som gäller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x