Permalänk
Medlem

Sli Problem med GTX 970

Hej alla underbara Sweclockers !

Jag köpte nyligen ett datorpaket med följande komponenter:

MODERKORT:
ASUS Z97-A ATX

HÅRDDISK
ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB

PROCESSOR
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

GRAFIKKORT
Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1

PRO-KYLARE
Noctua NH-U14S

NÄTAGG
Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär

CHASSI
BitFenix Raider Svart

Jag hade sedan innan ett EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0 (04G-P4-2978-KR) och tänkte att vad fasiken jag vill lira SLI så lämnade in allt hos en lokal firma som bygger datorer och får ett samtal ett dygn senare att allt är ihop plockat och fungerar klockrent MEN SLI fungerar inte mellan korten, dem har försökt bytt plats på dem etc etc, dem testade för säkerhetsskull att sätta i 2x GTX 960 bara för att se så det inte var något med moderkortet och då fungerade sli klockrent ( dessa var exakt identiska ).

MÅSTE det vara identiska kort iaf trotts allt man läst eller vad kan vara fel? Denna firma är väl känd här i krokarna om att vara riktigt duktiga så tvekar på att dem gör något fel?

Tack på förhand !

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk

"There are also very few restrictions regarding what GPUs can be grouped together in SLI: only the model and memory amounts have to match. For example, a GTX 580 with 1.5GB of memory could only be paired with another GTX 580 that has 1.5GB of memory, and a GTX 690 only with another GTX 690. Beyond that, manufacturers can be mixed (e.g. ASUS with MSI, EVGA with PNY,) clock speeds may vary (stock versus factory-overclocked,) the VGA BIOS for each card can be different, and no special drivers or software is required."

från nvidias hemsida: http://www.geforce.com/whats-new/guides/introduction-to-sli-t...

så har båda 4gb vram borde de funka tycker jag....

Skrivet av Belarion:

Hej alla underbara Sweclockers !

Jag köpte nyligen ett datorpaket med följande komponenter:

MODERKORT:
ASUS Z97-A ATX

HÅRDDISK
ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB

PROCESSOR
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

GRAFIKKORT
Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1

PRO-KYLARE
Noctua NH-U14S

NÄTAGG
Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär

CHASSI
BitFenix Raider Svart

Jag hade sedan innan ett EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0 (04G-P4-2978-KR) och tänkte att vad fasiken jag vill lira SLI så lämnade in allt hos en lokal firma som bygger datorer och får ett samtal ett dygn senare att allt är ihop plockat och fungerar klockrent MEN SLI fungerar inte mellan korten, dem har försökt bytt plats på dem etc etc, dem testade för säkerhetsskull att sätta i 2x GTX 960 bara för att se så det inte var något med moderkortet och då fungerade sli klockrent ( dessa var exakt identiska ).

MÅSTE det vara identiska kort iaf trotts allt man läst eller vad kan vara fel? Denna firma är väl känd här i krokarna om att vara riktigt duktiga så tvekar på att dem gör något fel?

Tack på förhand !

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belarion:

Hej alla underbara Sweclockers !

Jag köpte nyligen ett datorpaket med följande komponenter:

MODERKORT:
ASUS Z97-A ATX

HÅRDDISK
ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB

PROCESSOR
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

GRAFIKKORT
Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1

PRO-KYLARE
Noctua NH-U14S

NÄTAGG
Corsair CX 850M 80+ Bronze Modulär

CHASSI
BitFenix Raider Svart

Jag hade sedan innan ett EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0 (04G-P4-2978-KR) och tänkte att vad fasiken jag vill lira SLI så lämnade in allt hos en lokal firma som bygger datorer och får ett samtal ett dygn senare att allt är ihop plockat och fungerar klockrent MEN SLI fungerar inte mellan korten, dem har försökt bytt plats på dem etc etc, dem testade för säkerhetsskull att sätta i 2x GTX 960 bara för att se så det inte var något med moderkortet och då fungerade sli klockrent ( dessa var exakt identiska ).

MÅSTE det vara identiska kort iaf trotts allt man läst eller vad kan vara fel? Denna firma är väl känd här i krokarna om att vara riktigt duktiga så tvekar på att dem gör något fel?

Tack på förhand !

Dold text

Vet inte om det kan ha med att EVGA har semipassiva fläktar som detta inte går? Annars är det kanske nätagget som inte räcker till att köra dem på den linan? Hittas bägge korten annars?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja Pressbyron det är just detta som får mig att vilja slita mitt hår, det SKA funka men av någon anledning vill det inte fungera :-S

Köpte delarna på Inet som vi alla älskar och hade telefonsupport medan jag plockade ihop grejerna just flr att allt skulle fungera ihop och dem sa att nätaggregatet utan tvekan skulle kunna driva 2 gtx 970s med gott om utrymme även efteråt....

Korten hittas individuellt utav datorn och spelar ingen roll om dem sätter ena kortet på första pci porten eller andra.... Fan jag hade verkligen sett fram emot mitt lilla monster men börjar nästa gå i banorna att jag skickar tillbaka gigabyte kortet till Inet på öpetköp och bara kör med ett kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testade de med samma SLI-brygga för 960?

Du har ju dubbla uppsättningar m SLI-kontakter på dina 970. Testat båda konbinationerna?

Eller så är kanske SLI-kontakten på ena kortet helt enkelt trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Testade de med samma SLI-brygga för 960?

Du har ju dubbla uppsättningar m SLI-kontakter på dina 970. Testat båda konbinationerna?

Eller så är kanske SLI-kontakten på ena kortet helt enkelt trasigt.

Tack för svar teddis!

Dem provade med totalt 3 olika bryggor samt 2 olika gtx 970 kort i kombinationer med mina som dem hade i butiken, jag ringde även webhallen support bara för att få flera åsikter och även dem påstod att för att SLI skall fungera måste man tyvärr använda sig utav samma leverantör/typ det kan funka ändå i vissa fall men är ovanligt..... Skit också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Tack för svar teddis!

Dem provade med totalt 3 olika bryggor samt 2 olika gtx 970 kort i kombinationer med mina som dem hade i butiken, jag ringde även webhallen support bara för att få flera åsikter och även dem påstod att för att SLI skall fungera måste man tyvärr använda sig utav samma leverantör/typ det kan funka ändå i vissa fall men är ovanligt..... Skit också!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där är ju helt enkelt inte sant, som nämnt ovan kan du utan problem blanda leverantörer av GPU'n, sålänge det är samma kort i grunden. Vet inte vad det är som är fel i ditt fall, men svaret från Webhallen är ju minst sagt inkompetent

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Fast det där är ju helt enkelt inte sant, som nämnt ovan kan du utan problem blanda leverantörer av GPU'n, sålänge det är samma kort i grunden. Vet inte vad det är som är fel i ditt fall, men svaret från Webhallen är ju minst sagt inkompetent

Nej precis, jag fattar noll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Kör en MSI 780 Lightning + EVGA 780 med referens klockning, de kör med asynkrona klockhastigheter utan problem.

Mycket skumt problem :/

Ibland stöter man på oförutsedda kompatibilitetsproblem som inte finns logiska förklaringar på. Det är trotts allt en extremt massa saker som skall klaffa för att det skall fungera smärtfritt.

Bara att kontakta butiken som lovade att det skulle fungera och se vad de erbjuder för lösningar på problemet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mina 570-kort. Kunde inte få ett asus och ett gainward att lira stabilt trots samma klock mm. Bytte ut gainward-kortet till ett asus och fungerade det direkt. Redan då skulle det gå att blanda tillverkare enligt nvidia, men tydligen var det ändå strul. Kan tycka att de skulle ha löst det vid det här laget.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag hade problem med mina 570-kort. Kunde inte få ett asus och ett gainward att lira stabilt trots samma klock mm. Bytte ut gainward-kortet till ett asus och fungerade det direkt. Redan då skulle det gå att blanda tillverkare enligt nvidia, men tydligen var det ändå strul. Kan tycka att de skulle ha löst det vid det här laget.

Tack alla för era svar!

Har slutat med att jag hämtar ut datan imorgon skickar tillbaka gigabyte kortet och har beställt ett identisk evga kort till, nu SKA det bara fungera.

Är det svårt att installera SLI själv? Då jag hämtar ut datorn kommer jag få montera in samt installera det nya kortet sen när det kommer är så kass på sånt här men måste försöka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte svårt. Det är som att installera ett grafikkort plus en sli-brygga. Så har man inte tummen mitt i handen är det inga problem.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster