Permalänk
Medlem

Grafikkort för GTA V ?

Tja!

Tänkte lämna tillbaka mitt Geforce gtx 970 pga nvidias fel information om kortet samt att jag tyckte kortet endå va lite för dyrt för mig, spelar igentligen inte så mycket, innan hade jag ett gtx 760 som hade gått att spela på ''recommended setting''.

Så finns det något vettigt kort där ute för 2500-2800 som håller bra klass?

Så vilket rek ni för spelen gta v/hardline?

budget 2500-2800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Tja!

Tänkte lämna tillbaka mitt Geforce gtx 970 pga nvidias fel information om kortet samt att jag tyckte kortet endå va lite för dyrt för mig, spelar igentligen inte så mycket, innan hade jag ett gtx 760 som hade gått att spela på ''recommended setting''.

Så finns det något vettigt kort där ute för 2500-2800 som håller bra klass?

Så vilket rek ni för spelen gta v/hardline?

budget 2500-2800.

GTX 970 är fortfarande väldigt bra grafikkort trots 3.5gb Vram. Jag hade behållt kortet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Om nvidia farit med fel information eller inte är väl en definitionsfråga, om jag fattat det rätt så har ju kortet 4Gb minne bara det att dom första 3,5 är dom som vanligen används. Jag kan ju Iofs ha missat nåt.

För den budgeten hade jag nog kollat på något AMD baserat eller något begagnat.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Beror på, köpte du kortet för en bit över 3k? Om du då kan få tillbaka den summan så är det inte fel att byta mot ett R9 290 som borde kunna "maxa" GTA V i 1080p med tanke på deras rekommenderade kort är ett 660.

Permalänk
Medlem

Jag tror att GTA V kommer kräva bra mycket mer än ett 660. Känns som att spelutvecklarna alltid sätter för lågt på det där... min erfarenhet iaf. Men dem kanske räknar med att man kör på 640x480 low, då kanske det funkar att rekommendera lägre presterande kort.

970 är nog det bästa valet du har för GTA V, så behåll det om du inte redan gjort dig av med det.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Behåll ditt 970. Det är fortfarande mycket bra trots 3.5 GB och du kommer garanterat att ha nytta av det i GTA V.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt tycker jag att du ska behålla kortet. Har alltid varit och är ett mycket bra kort. Köpte du det i höstas så är det ännu en bonus då priset var mycket lägre då än var det är nu på samtliga grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag tror att GTA V kommer kräva bra mycket mer än ett 660. Känns som att spelutvecklarna alltid sätter för lågt på det där... min erfarenhet iaf. Men dem kanske räknar med att man kör på 640x480 low, då kanske det funkar att rekommendera lägre presterande kort.

970 är nog det bästa valet du har för GTA V, så behåll det om du inte redan gjort dig av med det.

Nja, om du sett bilder på GTA V till PC så ser du att grafiken inte är i FarCry4 nivå precis. Det ser på många sätt bättre ut än konsolversionerna (senaste generation) men det verkar inte som dom satsat på någon supersnygg grafik.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Friterad:

Nja, om du sett bilder på GTA V till PC så ser du att grafiken inte är i FarCry4 nivå precis. Det ser på många sätt bättre ut än konsolversionerna (senaste generation) men det verkar inte som dom satsat på någon supersnygg grafik.

Det behöver ju inte betyda att det inte kommer vara krävande. GTA IV var galet tungdrivet när det kom till PC trotts att det inte såg mycket ut för världen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det behöver ju inte betyda att det inte kommer vara krävande. GTA IV var galet tungdrivet när det kom till PC trotts att det inte såg mycket ut för världen.

Fast i GTA IVs fall var det löjligt dåligt optimerat. Eftersom GTA V försenats flera gånger borde det betyda att det blir grymt bra optimerat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glutt0:

Tja!

Tänkte lämna tillbaka mitt Geforce gtx 970 pga nvidias fel information om kortet samt att jag tyckte kortet endå va lite för dyrt för mig, spelar igentligen inte så mycket, innan hade jag ett gtx 760 som hade gått att spela på ''recommended setting''.

Så finns det något vettigt kort där ute för 2500-2800 som håller bra klass?

Så vilket rek ni för spelen gta v/hardline?

budget 2500-2800.

Du kommer inte använda över 3.5gb minne iaf om du kör 1080p.
970 är bättre än r9 290. Speciellt går det mycket svalare-tystare vilket många ser som en stor fördel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag tror att GTA V kommer kräva bra mycket mer än ett 660. Känns som att spelutvecklarna alltid sätter för lågt på det där... min erfarenhet iaf. Men dem kanske räknar med att man kör på 640x480 low, då kanske det funkar att rekommendera lägre presterande kort.

970 är nog det bästa valet du har för GTA V, så behåll det om du inte redan gjort dig av med det.

Tvärtom tycker jag. Minimumkraven är ofta lite högt satta, går oftast att få det att fungera hyfsat spelbart på långsammare komponenter. Får inte glömma att minimumkrav är minimum. Det ska vara avskalad grafik, kanske 720P och inte allt för spännande framerate. Annars har de satt kraven för högt.

Permalänk
Medlem

Byt in det mot ett 290

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Skaru ha bara ha något som duger funkar ju det mesta, 660, 670, 770 osvosv..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tvärtom tycker jag. Minimumkraven är ofta lite högt satta, går oftast att få det att fungera hyfsat spelbart på långsammare komponenter. Får inte glömma att minimumkrav är minimum. Det ska vara avskalad grafik, kanske 720P och inte allt för spännande framerate. Annars har de satt kraven för högt.

Haha, jag trodde minimum var ett 9800gt
Hursomhelst så tycker jag att ts borde behålla sitt 970 som trots sina 3,5Gb är ett kalasbra kort

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det behöver ju inte betyda att det inte kommer vara krävande. GTA IV var galet tungdrivet när det kom till PC trotts att det inte såg mycket ut för världen.

Lite svårt att jämföra, GTA IV var extremt snyggt för 2008, toppklass i grafik osv. Finns många spel som har mycket bättre grafik än GTA V, ett exempel är ju FC som också är en enorm spelvärld men har långt mycket bättre grafik om man jämför med bilderna som R* har lagt upp

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mocka:

Fast i GTA IVs fall var det löjligt dåligt optimerat. Eftersom GTA V försenats flera gånger borde det betyda att det blir grymt bra optimerat.

Skrivet av Friterad:

Lite svårt att jämföra, GTA IV var extremt snyggt för 2008, toppklass i grafik osv. Finns många spel som har mycket bättre grafik än GTA V, ett exempel är ju FC som också är en enorm spelvärld men har långt mycket bättre grafik om man jämför med bilderna som R* har lagt upp

GTA IV var inte särskilt snyggt för sin tid, nej. Sen behöver knappast förseningar vara likställt med bra optimeringar. Sammantaget är det bara spekulationer här, varken ni eller jag vet egentligen hur det kommer att flyta på i huvud taget. Det är inte släppt än.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

GTA IV var inte särskilt snyggt för sin tid, nej. Sen behöver knappast förseningar vara likställt med bra optimeringar. Sammantaget är det bara spekulationer här, varken ni eller jag vet egentligen hur det kommer att flyta på i huvud taget. Det är inte släppt än.

Inte snyggt för sin tid? Du måste skämta.

Permalänk
Medlem

Man kommer fortfarande ganska långt med 3.5GB vRAM, behåll det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

GTA IV var inte särskilt snyggt för sin tid, nej. Sen behöver knappast förseningar vara likställt med bra optimeringar. Sammantaget är det bara spekulationer här, varken ni eller jag vet egentligen hur det kommer att flyta på i huvud taget. Det är inte släppt än.

Har för mig jag läste någon nyhet för ett tag sedan om en build de körde på ett kort i mellansegmentet och fick rätt bra FPS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9