gtx titan x sli Air Cooled ??

Permalänk
Medlem

gtx titan x sli Air Cooled ??

Tjena

Har kollat runt väldigt mycket angående vatten/luftkylning och eftersom jag är en extremt nojig person så kan jag inte tänka mig ha vatten rinnande i datorn utan att oroa mig varje sekund för någon läcka. Vad tycker ni om detta? går det att dra aircooled 2/3way sli med titan x utan att få extrema temperaturer? självklart ska jag ha något av ett massivt chassi såsom

https://www.komplett.se/corsair-obsidian-900d-big-tower-sort/... (900d)

https://www.komplett.se/cooler-master-cosmos-ii-ultra-tower/6... (cosmo II)

eller t.o.m

https://www.komplett.se/in-win-s-frame-big-tower-blackgold/83... (win s frame)

Detta verkar vara ett ganska öppet chassi som jag kan tänka mig passar bra för detta men kanske inte?

Pengar är inga problem alls så helst inga kommentarer om att jag drar massa overkill, all hjälp uppskattas!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxxan:

Tjena

Har kollat runt väldigt mycket angående vatten/luftkylning och eftersom jag är en extremt nojig person så kan jag inte tänka mig ha vatten rinnande i datorn utan att oroa mig varje sekund för någon läcka. Vad tycker ni om detta? går det att dra aircooled 2/3way sli med titan x utan att få extrema temperaturer? självklart ska jag ha något av ett massivt chassi såsom

https://www.komplett.se/corsair-obsidian-900d-big-tower-sort/... (900d)

https://www.komplett.se/cooler-master-cosmos-ii-ultra-tower/6... (cosmo II)

eller t.o.m

https://www.komplett.se/in-win-s-frame-big-tower-blackgold/83... (win s frame)

Detta verkar vara ett ganska öppet chassi som jag kan tänka mig passar bra för detta men kanske inte?

Pengar är inga problem alls så helst inga kommentarer om att jag drar massa overkill, all hjälp uppskattas!!

Har haft vattenkylning nu i 15år inte ett ända av mina vattensystem har läckt så kör vatten

Permalänk
Medlem

Det hade funkat för övrigt. Varmt blir det, men inte för varmt.

§1.6 i citat
Permalänk
Medlem

Ska väl inte vara några problem att köra 2 kort med luftkylning om du kör med lite mellanrum mellan korten. Finns ju kort som drar betydligt mer ström, även om de presterar sämre.

Däremot så kanske korten låter lite mer om/när dom börjar bli varma än om du kört vattenkylning.

Tycker det är ganska lätt att vattenkyla numera. Alla komponenter har standardmått, med kompressionsnipplar sitter saker på plats och vattenblock finns både modellspecifika och universal som passar flera modeller av GPU'er. Om man bara testkör vattenloopen ett tag innan man startar datorn så är det rätt lungt, skulle gissa att 99% av alla läckor sker precis efter montering, rätt sällan som någonting går sönder så att det läcker efter ett tags drift.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Risken att skada en dator p.g.a hög värmen finns typ inte idag. Istället är throttle besvär man får att komponenter klockar ner sig för att inte bli överhettade. I vilket fall som helst. En bra ventilerad låda är allt du behöver. Av de du länkar hade jag köpt Cosmos II, problemet med Inwin är dam och smuts som kommer fastna överallt annars.

Annars: https://www.komplett.se/corsair-graphite-780t-big-tower-hvit/...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Imo så är väldigt många av de där stora chassina väldigt onödiga om nu inte just ska fylla dom med radiatorer eller typ mängder av hårddiskar, jag hade nog kollat på Corsair 750D eller typ Phanteks Enthoo Primo, men du hade säkert klarat dig med typ alla hyfsat öppna ATX-chassin, speciellt om du ska stanna på SLI, för tre kort eller mer lär du nästan vattenkyla oavsett chassi då det blir väldigt trångt mellan korten.
.... inte direkt så att grafikkort är livsviktigt, men skruvar man upp upplösningen finns det gott om situationer där titan X verkligen inte är overkill, kanske inte prisvärt men verkligen inte onödigt.

§1 i citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Har haft vattenkylning nu i 15år inte ett ända av mina vattensystem har läckt så kör vatten

Haha jo är väldigt sugen på det men känns ändå osäkert, ska kolla upp det mer detaljerat och tänka på saken.

Skrivet av Ninjaflipp:

Det hade funkat för övrigt. Varmt blir det, men inte för varmt.

Ok, ska nog testa det mesta jag kan få ut med luftkylning innan jag vänder mig till vatten.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Skulle vara ett riktigt slöseri att köra flera av dessa på luft imho, speciellt om de är tätt inpå. Som jag tror det var Jonas nämnde i podcasten så klockar de ned sig ganska snabbt, även när man bara kör ett.
De ska annars klocka bra, men det blir inget alternativ i SLI på luft.

Det gör sig jäkligt bra för vattenkylning med andra ord! Sluta vara nojig!

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Skulle vara ett riktigt slöseri att köra flera av dessa på luft imho, speciellt om de är tätt inpå. Som jag tror det var Jonas nämnde i podcasten så klockar de ned sig ganska snabbt, även när man bara kör ett.
De ska annars klocka bra, men det blir inget alternativ i SLI på luft.

Det gör sig jäkligt bra för vattenkylning med andra ord! Sluta vara nojig!

Vid tre kort finns det förstås mycket att hämta med vattenkylning. Men att vattenkylning skulle vara givet redan vid två kort tycker jag låter lite väl.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Luxxan:

Tjena

Har kollat runt väldigt mycket angående vatten/luftkylning och eftersom jag är en extremt nojig person så kan jag inte tänka mig ha vatten rinnande i datorn utan att oroa mig varje sekund för någon läcka. Vad tycker ni om detta? går det att dra aircooled 2/3way sli med titan x utan att få extrema temperaturer? självklart ska jag ha något av ett massivt chassi såsom

https://www.komplett.se/corsair-obsidian-900d-big-tower-sort/... (900d)

https://www.komplett.se/cooler-master-cosmos-ii-ultra-tower/6... (cosmo II)

eller t.o.m

https://www.komplett.se/in-win-s-frame-big-tower-blackgold/83... (win s frame)

Detta verkar vara ett ganska öppet chassi som jag kan tänka mig passar bra för detta men kanske inte?

Pengar är inga problem alls så helst inga kommentarer om att jag drar massa overkill, all hjälp uppskattas!!

inget jag skulle rekommendera , be någon proffesionel bygga datorn åt dig (Metallicacid eller liknande) så behöver du nog inte bry dig så mkt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Anyway, 2 way SLI är inga problem med luft. Se bara till att ha en slot ledig mellan korten så att säga. 3 way SLI blir väl kanske lite blodigare, det kommer gå varmare och beroende på hur ventilation av chassi/fläktkurvor på grafikkort ser ut, så kan det i värsta fall "throttla" för nått av korten. Kör på tycker jag!

Edit: Men en bra vattenlösning är dock att rekommendera, speciellt med 3 kort.

§1 i citat
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Skulle vara ett riktigt slöseri att köra flera av dessa på luft imho, speciellt om de är tätt inpå. Som jag tror det var Jonas nämnde i podcasten så klockar de ned sig ganska snabbt, även när man bara kör ett.
De ska annars klocka bra, men det blir inget alternativ i SLI på luft.

Det gör sig jäkligt bra för vattenkylning med andra ord! Sluta vara nojig!

Att dra sin första vattenkylning på svindyra komponenter är inte jätte roligt hah... som sagt ska testa med luft först, annars blir det vattenkylning och massa guides. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Skulle varmt (höhö) rekommendera att du köra med vatten faktiskt Jag gav mig på vattenbygge för första gången i somras och det har inte varit några problem alls. Visst går det med luft, men om du pressar systemet med höga upplösningar och överklockning så kommer det bli både varmt och framför allt, väsnas mycket.

Om du ändå ska satsa dyra slantar och pengar inte är något hinder så kör på vatten! Det är läskigt så klart, men det är inte så farligt som man tror, det tar bara lite tid Finns fullt med människor här som gärna hjälper till med tips och råd!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Helt seriöst skulle jag ALDRIG låta 2st titan x köra på luft(Vid 4k upplösning). Få tag på någon bygg expert och låt honom bygga ihop datorn med vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxxan:

Att dra sin första vattenkylning på svindyra komponenter är inte jätte roligt hah... som sagt ska testa med luft först, annars blir det vattenkylning och massa guides. Tack för svaret!

Det finns moddare här på forummet som kan hjälpa dig om du vill ha hjälp med vattenkylning och bygga drömdatorn som Trisse23 nämnde. Det finns alltid någon risk, men den är lika stor som att blixten slår ner och sabbar ditt kort den vägen. Om man ska vara nojig så var nojig över det och skaffa åskskyddad grenkontakt som du kopplar allt dator relaterat i det är en bra försäkring emot sådant.

Man har all rätt att vara orolig. Men det finns alltid lösningar att tillgå om man vill ha dem. I övrigt kör hårt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Skulle varmt (höhö) rekommendera att du köra med vatten faktiskt Jag gav mig på vattenbygge för första gången i somras och det har inte varit några problem alls. Visst går det med luft, men om du pressar systemet med höga upplösningar och överklockning så kommer det bli både varmt och framför allt, väsnas mycket.

Om du ändå ska satsa dyra slantar och pengar inte är något hinder så kör på vatten! Det är läskigt så klart, men det är inte så farligt som man tror, det tar bara lite tid Finns fullt med människor här som gärna hjälper till med tips och råd!

Tack så mycket! blir nog vatten efter alla dessa kommentarer, vatten och massa jävlars tid.

Skrivet av NewCamps:

Helt seriöst skulle jag ALDRIG låta 2st titan x köra på luft(Vid 4k upplösning). Få tag på någon bygg expert och låt honom bygga ihop datorn med vattenkylning.

Haha okej du har säkert helt rätt, vill verkligen få saker klart själv så att någon bygger min data är ett stort nej. tack för svaret!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxxan:

Tack så mycket! blir nog vatten efter alla dessa kommentarer, vatten och massa jävlars tid.

Haha okej du har säkert helt rätt, vill verkligen få saker klart själv så att någon bygger min data är ett stort nej. tack för svaret!!

Du kommer INTE ångra dig när du är klar! Kör med ett chassi som t ex 900D så är det väldigt behagligt att bygga i också

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam

Destillerat vatten är inte ledande, om en slang skulle hoppa av och en massa vatten splashar ut i datorn så är du ganska safe. Processorn skulle bli varm, throttla ner och så småningom stänga av pga överhettning (säkerhetsspärr så du inte skadar den).

Inga komponenter skulle skadas, låt dem torka ordentligt (när vattnet blandas med dam och smuts kan destillerat/avjoniserat vatten bli ledande men datorn stänger generellt av innan dess).

Har kört vatten med klassiskt hemmabygge och slutna system. Om man inte skall klocka seriöst orkar jag inte med det själv längre. Tycker det är mer jobb än vad det är värt. En bra X99 bräda med 2 lediga slotts mellan primär och sekundär PCI-E x16 3.0 och stock-kylning samt OK ventilerat chassi samt antagligen slutet vattensystem på processorn för att hålla den värmen från chassit hade nog var den enkla vägen jag hade gått personligen (dvs precis som jag kör idag med mina 780's SLI i 600D).

Exempel på moderkort som passar dina behov är ASUS X99-A som har två slottar mellan primär och sekundär PCI-E port.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ohjälpsamt/meningslöst inlägg enligt §1.6

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kör vatten själv, började köra mina Titans på luft men med 3 stycken packade i en fin sandwich blev det varmt... väldigt varmt, endast det tredje kortet kunde andas ordentligt. Så ska du köra 2 på luft rekommenderar jag att iaf. se till att du har mellanrum mellan dem.

Kör just nu på vattenkylning som sagt och temperaturen på alla 3 korten går inte över 50grader (kanske på sommaren då) och jag har en 480+240 rad P/P i botten på mitt 900D till bara grafikkorten.

Jag är extremt nojjig och kollar läckor dagligen, men än så länge har jag inte haft en enda "spontanläcka" med det menar jag att jag har vid flera tillfällen stressat montering och spillt vatten självt, glömt sätta på en stopplug, glömt öppna en extra port i toppen av reservoaren och det drält över. Alla gånger har varit mitt egna fel och dumhet, så jag tror det är safe att köra vatten om du ändå ska lägga så mycket cash på GPUer.

Köp inte det billigaste skräpet heller, finns mycket kunnigt folk här på forumet som kan säga vilka märken på slang som ska undvikas, vilka fittings som är bra och vilken pump som är tystast / kraftfullast etc.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Kör vatten själv, började köra mina Titans på luft men med 3 stycken packade i en fin sandwich blev det varmt... väldigt varmt, endast det tredje kortet kunde andas ordentligt. Så ska du köra 2 på luft rekommenderar jag att iaf. se till att du har mellanrum mellan dem.

Kör just nu på vattenkylning som sagt och temperaturen på alla 3 korten går inte över 50grader (kanske på sommaren då) och jag har en 480+240 rad P/P i botten på mitt 900D till bara grafikkorten.

Jag är extremt nojjig och kollar läckor dagligen, men än så länge har jag inte haft en enda "spontanläcka" med det menar jag att jag har vid flera tillfällen stressat montering och spillt vatten självt, glömt sätta på en stopplug, glömt öppna en extra port i toppen av reservoaren och det drält över. Alla gånger har varit mitt egna fel och dumhet, så jag tror det är safe att köra vatten om du ändå ska lägga så mycket cash på GPUer.

Köp inte det billigaste skräpet heller, finns mycket kunnigt folk här på forumet som kan säga vilka märken på slang som ska undvikas, vilka fittings som är bra och vilken pump som är tystast / kraftfullast etc.

Skönt o höra, fick du några permanenta skador pga misstagen?. Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Destillerat vatten är inte ledande, om en slang skulle hoppa av och en massa vatten splashar ut i datorn så är du ganska safe. Processorn skulle bli varm, throttla ner och så småningom stänga av pga överhettning (säkerhetsspärr så du inte skadar den).

Inga komponenter skulle skadas, låt dem torka ordentligt (när vattnet blandas med dam och smuts kan destillerat/avjoniserat vatten bli ledande men datorn stänger generellt av innan dess).

Har kört vatten med klassiskt hemmabygge och slutna system. Om man inte skall klocka seriöst orkar jag inte med det själv längre. Tycker det är mer jobb än vad det är värt. En bra X99 bräda med 2 lediga slotts mellan primär och sekundär PCI-E x16 3.0 och stock-kylning samt OK ventilerat chassi samt antagligen slutet vattensystem på processorn för att hålla den värmen från chassit hade nog var den enkla vägen jag hade gått personligen (dvs precis som jag kör idag med mina 780's SLI i 600D).

Exempel på moderkort som passar dina behov är ASUS X99-A som har två slottar mellan primär och sekundär PCI-E port.

Vad var det som var mest jobbigast? att sätta dit komponenterna eller maintenance? tack!

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad för komponenter kommer din rigg innehålla annars? Låter som en riktig kraftbomb

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxxan:

Skönt o höra, fick du några permanenta skador pga misstagen?. Tack!!

Ja, jag har dödat en pump. Den funkade och tryckte fortfarande vatten men rasslade, tog det säkra före det osäkra och bytte den.

Med inga skador p.g.a mina "spill"

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Av ren nyfikenhet, vad för komponenter kommer din rigg innehålla annars? Låter som en riktig kraftbomb

Har inte riktigt tänk klart hur hela datorn ska se ut än, går del efter del och fastna just nu på vattenkylning/grafikkorten heh, men eftersom pengar inte är ett problem så kan du nog tänka dig det bästa av allt ungefär. Jag har alltid gillat att dra overkill på allt jag gjort, någon sorts sjukdom antar jag haha.

Skrivet av Nephelim:

Ja, jag har dödat en pump. Den funkade och tryckte fortfarande vatten men rasslade, tog det säkra före det osäkra och bytte den.

Med inga skador p.g.a mina "spill"

haha ok

Permalänk
Medlem

Jag skaffade vattenkylning pga lägre ljudnivå, värmen blir väl inget problem i sig, men om du vill att datorn ska vara någorlunda tyst i load kanske du får tänka om (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Destillerat vatten är inte ledande, om en slang skulle hoppa av och en massa vatten splashar ut i datorn så är du ganska safe. Processorn skulle bli varm, throttla ner och så småningom stänga av pga överhettning (säkerhetsspärr så du inte skadar den).

Inga komponenter skulle skadas, låt dem torka ordentligt (när vattnet blandas med dam och smuts kan destillerat/avjoniserat vatten bli ledande men datorn stänger generellt av innan dess).

Fel. Vattnet plockar upp joner från metall i loopen och blir snabbt ledande igen. Farligt att sprida sådan felaktig information...

Skickades från m.sweclockers.com