kik appen hur fungerar den ?

Permalänk

kik appen hur fungerar den ?

Hallåj,

Kollat lite på appen kik och förstår inte riktigt syftet med den ? Vad är skillnaden på kik och sms/mms ?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Meddelanden skickas över internet.
En meddelande-app som är populär bland ungdomar.

En populär "raggningsreplik" bland en viss typ av människor låter ofta såhär "Eyy, snygging har du KIK?"

Skillnaden är att det är gratis, modernt och fett hippT^

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Okej, men är det anonymt eller hur ser dom andra mig ?

Permalänk
Medlem

KIK är nått man måste ha om man vill kunna kommunicera med sina barn idag via mobil, KIK är vad som gäller idag där

Som sagt KIK går över internet.

Det är inte anonymt med KIK..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, men är det anonymt eller hur ser dom andra mig ?

Du skapar ett användarnamn som du använder, det är inte kopplat till ditt telefonnummer som t.ex. Whatsapp.

Permalänk

Okej, så man är anonym ? Eller måste man skapa konto ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Du skapar ett användarnamn som du använder, det är inte kopplat till ditt telefonnummer som t.ex. Whatsapp.

Att man sedan kan koppla sitt telefonnummer för lättare igenkänning (t.ex. via kontakter på telefonen), tror jag inte är ett måste men något man kan göra.

EDIT:

Skrivet av forcevision:

Okej, så man är anonym ? Eller måste man skapa konto ?

Man måste skapa ett konto, det är inte som Omegle där man blir kopplad till en slumpmässig person med syftet att, ja, jag vet ärligt talat inte. Kik är som sagt mer ett sätt att kommunicera med sina kopmisar via internet - smidigare än mail (på telefonen, alltså) men "gratisare" jämfört med sms.

Visa signatur

:)

Permalänk

Okej, idag har man väll fria sms/mms i dom flesta abonnemang? Okej men då vet jag lite mer, orkar inte ha alla konton som man måste ha nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Känner mig gammal när jag läser tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, idag har man väll fria sms/mms i dom flesta abonnemang? Okej men då vet jag lite mer, orkar inte ha alla konton som man måste ha nu för tiden.

Man har väl det, men tänk om du har kontantkort? Är utomlands? Använder en surfplatta utan sim-kort? Men måste hålla med om att det börjar bli lite mycket att hålla reda på =/.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

tycker själv att imessage fungerar lika bra. Apples egna gratis kommunikationssätt förutsatt att man har en iphone ofc

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk

Det som jag använder kik främst för är att alla de jag skriver med har kik, perfekt för dom som t.ex är utomlands eller inte har något simkort etc.. Kanske det är nya MSN?
Plus att man har ett nickname och inte behöver har telefonnummer etc som t.ex Whatsapp eller Viber. Dessutom så står det om personen har läst meddelandet etc. (S,D,R) och även ljust och mörkt D om personen har varit inne på appen så blir det ett mörkt D. Gäller endast iPhone med grått och mörkt Delivered tecken.

Edit: Största anlednigen och som det började med var väl hur snabbt och smidigt allt gick. Väldigt simpel och clean app. Iallafall var den det förut tills dom la till en massa extra skit som memegenerator osv.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Okej, men orkar inte med ännu ett konto. Känns som om man har en miljon konton här och där nu förtiden. Tänkte om det var en tjänst anonym och som man inte behövde konto. Finns det något sådan tjänst som man är anonym och har endast ett nickname tex ? Grejen är att jag säljer grejer på tradera och bocket och då hade en sådan tjänst där man är anonym bra. Slippa ge ut telefonnumret

Permalänk
Medlem

Ingen som har nämnt att det finns gruppchatt? Det är största anledningen till att jag använder kik.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Okej, men orkar inte med ännu ett konto. Känns som om man har en miljon konton här och där nu förtiden. Tänkte om det var en tjänst anonym och som man inte behövde konto. Finns det något sådan tjänst som man är anonym och har endast ett nickname tex ? Grejen är att jag säljer grejer på tradera och bocket och då hade en sådan tjänst där man är anonym bra. Slippa ge ut telefonnumret

Kik låter som det bästa alternativet för dig som du beskrev
Då detta är en tjänst som man kan vara anonym på.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Jasså är det de ? Okej så kontot man skapar är inte kopplat till mitt telefonnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jasså är det de ? Okej så kontot man skapar är inte kopplat till mitt telefonnummer?

Nej, det är det inte! jag tror att det också går att vara inloggad på flera enheter samtidigt, jag vet dock inte om chattarna synkas mellan enheterna...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk

Tror kik är min mest använda app men skall jag vara ärlig så gillar jag inte den så mycket, mer för att kommunicera med kompisar. Dock så är jag hypad över heml.is som är fullt krypterad

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Jasså är det de ? Okej så kontot man skapar är inte kopplat till mitt telefonnummer?

Nej, det är helt fristående

Skrivet av Laccy:

Nej, det är det inte! jag tror att det också går att vara inloggad på flera enheter samtidigt, jag vet dock inte om chattarna synkas mellan enheterna...

Nej det funkar ej så, loggar man in på en annan enhet så loggas man ut på den andra, dessutom försvinner konversationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd

Har aldrig förstått grejen med sådana här appar, sms och mms är flat-rate i princip alla abb och kontantkort idag, tvärtom kostar ju datapaket mer än vad sms och mms gör.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Har aldrig förstått grejen med sådana här appar, sms och mms är flat-rate i princip alla abb och kontantkort idag, tvärtom kostar ju datapaket mer än vad sms och mms gör.

Jag tycker man får det bättre bekräftat att meddelandet kommit fram via kik än sms.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Ladda ner appen så får du se allting som du behöver göra, easy peasy

Permalänk
Testpilot
Skrivet av forcevision:

Okej, men orkar inte med ännu ett konto. Känns som om man har en miljon konton här och där nu förtiden. Tänkte om det var en tjänst anonym och som man inte behövde konto. Finns det något sådan tjänst som man är anonym och har endast ett nickname tex ? Grejen är att jag säljer grejer på tradera och bocket och då hade en sådan tjänst där man är anonym bra. Slippa ge ut telefonnumret

Eftersom KIK inte är kopplat till ditt telefonnummer så kräver det ju dock att dina köpare också måste installera KIK, om de precis som du knappt har hört talas om det så kanske de inte är så sugna på att installera ett främmande program för att kontakta dig, det luktar kanske snarare mer oseriöst och skumt och skulle iallafall avskräcka mig från att handla av dig.

SMS finns i alla telefoner sen stenåldern och är helt oberoende av mobiltyp och internetåtkomst, det är nog att föredra vid kontakt med främlingar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Jag tycker man får det bättre bekräftat att meddelandet kommit fram via kik än sms.

Att det kommit fram vet man ju med sms, om man har aktiverat leveransrapport, men inte att mottagaren läst det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trollhattan:

Har aldrig förstått grejen med sådana här appar, sms och mms är flat-rate i princip alla abb och kontantkort idag, tvärtom kostar ju datapaket mer än vad sms och mms gör.

Är väl mest kids som använder såna, känns det som. Utvecklarna lyckas hajpa sin app och det blir trendigt att köra den, sen är kidsen mer eller mindre tvugna att haka på för att inte hamna utanför.

Permalänk
Medlem

Tycker typ ingen använder det, själv 16 år så borde ju veta. Appen verkar väldigt trasig (plingar om nya meddelanden en gång i minuten flera timmar efteråt man senast fått nått) men det kanske bara är på WP. Iaf så använder alla ungdomar jag känner WA istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Att det kommit fram vet man ju med sms, om man har aktiverat leveransrapport, men inte att mottagaren läst det.

Menade mer med mina Androidlurar att smsen kan fastna i sändningsläget, alltså att smset bara står och snurrar och aldrig går iväg, på kik ser man direkt när man skickat att det gått iväg (om det nu gör det).

Men jag tycker Kik blir sämre för varje uppdatering, men så är det väl med det mesta nu för tiden...

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Menade mer med mina Androidlurar att smsen kan fastna i sändningsläget, alltså att smset bara står och snurrar och aldrig går iväg, på kik ser man direkt när man skickat att det gått iväg (om det nu gör det).

Vet inte riktigt vad du pratar om...Har ett sms gått iväg så står det ju att det är skickat, funkar det inte så står ju det med och man kan försöka att skicka igen.
Har det dessutom kommit fram till mottagaren får man leveransrapport, om man så önskat.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du måste vara anonym?