8Bitdo NES30 är Nintendo-inspirerad handkontroll för retrospel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Nes-kontrollern hålls mellan tummarna och pekfingrarna, ser inte hur du kan lyckas skava kanten mot handflatan såtillvida du inte är 6 år gammal och har extremt korta fingrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Var nog bara 4-5 år när jag debuterade som gamer och hade således inga direkt stora händer. Så jag hade de nedersta kanterna inborrade i handflatorna. Sen när man blev äldre så balanserade man kontrollen på långfingrarna samtidigt som man höll pekfingrarna längs med sidorna, men då hade SNES redan hittat hem in i vardagsrummet och då var NES inte så intressant längre

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Kramp och ont i tummarna, även så jag minns min gamla NES-kontroll.

Ah, jag kom precis ihåg när man satt och spelade "BigFoot" som liten. För att accelerera behövde man trycka höger <-> vänster på styrkorset helt frenetiskt för att ha en chans, samtidigt som man ändrade växel på A eller B, vilket gjorde att man fick dra tummen över korset som FAN, vilket självklart resulterade i ett par lager avskalad hud pga formen och plasten korset bestod av.

Goda minnen

Permalänk
Avstängd

Retro i all ära, men kanske en ergonomisk mardröm?

Permalänk
Medlem

Såg billig ut för att kosta 370kr, hade gissat på 79kr.

Permalänk

När jag väl kör via emulator så använder jag en NES till USB adapter.

Spelar aldrig spel på iPhonen. Så jag har ingen användning för nått sånt här. Dyr var den också :/

Permalänk
Medlem

Fick hem 5 stycken "snes kontroller" idag för 34$. Endast USB men det räcker för mig.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur tänkte sig herr Dimestam att man skulle använda knapparna på kanten om man håller handkontrollen mellan tummen och pekfingrarna? Så som den är designad måste man hålla den med tummarna och långfingrarna för att få loss pekfingrarna till R och L på kanten. Då kommer du antagligen få stabilisera de undre hörnorna mot handflatan också när du trycker på dem.

Tror han syftade på original NES-kontrollen och inte denna "nya" skapelse

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Oj oj Oj KÖPT!

Permalänk
Medlem

Det finns ju alternativ till folk som vill ha lite mer ergonomiskt designade kontrollers, exempelvis: http://buy.thegameklip.com/ Nackdelen är väl att man måste ha en ps3 kontroller vid sidan av.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Allt var inte bättre förr... Fast man fick ju in en rätt bra känsla med hur länge man skulle spola banden för att komma till rätt ställe efter att ha lyssnat på dem ett tag.

Nej jag är tydligen inte målgruppen eftersom jag vill ha en någorlunda bekväm handkontroll när jag spelar. Är den obekväm så kommer jag inte använda den mer än en gång. Det verkar som om målgruppen är de som är ute efter nostalgi och retro och inte funktion. Hade de kört på en ren kopia av NES hade jag inte haft något emot den. Nu när de slänger in hela knappuppsättningen av SNES så kunde de ju tänkt hela vägen och använt designen också. Men SNES är inte tillräckligt retro gör hipsterkidsen tror jag. Hade det varit en SNES eller en ren NES hade jag varit sugen på att köpa den. Nu känns den bara ogenomtänkt för att rida på en retrovåg.

.

Påstår inte heller att allt var bättre för. Snarare tvärt om! Jag skämtar bara om det faktum att man blir äldre och äldre och helt plötsligt ska man fylla 30 och folk man träffar på stan eller är programledare på TV är yngre än än själv

Dom har ju med fler knappar för att spel idag kräver det. Spel då krävde inte det. Det är faktiskt inte så svårt att förstå. Jag är mer förvånad över att dom inte la till en styrspak

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Fick hem 5 stycken "snes kontroller" idag för 34$. Endast USB men det räcker för mig.

Hur är kvalitén på dem? Jag har köpt lite olika snes-kontroller på ebay genom åren men tycker inte de håller samma mått som originalen.

Grymt bra att de släpper denna kontroll. Har bråkat lite med sixaxis till mobilen men det är lite mekk ändå.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Hur är kvalitén på dem? Jag har köpt lite olika snes-kontroller på ebay genom åren men tycker inte de håller samma mått som originalen.

Grymt bra att de släpper denna kontroll. Har bråkat lite med sixaxis till mobilen men det är lite mekk ändå.

Testat idag och jag tycker dom duger. Det är ju inte orginalkvalitet men bättre än dom jag provat innan.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

någon som har testat att skruva isär denna kontroll?
går ju å kolla om man kan byta ut knappar å gummi från en nes orginal dosa.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Hade beställt hem en direkt om det var SNES...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

HOPPAS denna har lika bra knappar som originalet!

Dvs mekaniska med linjärt motstånd, och inte som det vanligtvis är på "retro"kontroller, att knapparna "ploppar" ner i slutet. Det är så oerhört irriterande, samt går inte att använda för button mashing, vad det nu heter på svenska.

Har köpt ett flertal kontroller med detta fel :c

Mekaniska är dom väl inte? Det är ju gummi-domes i dom som standard, men jag vet vad du menar. Har också köpt en del kontroller till pcn genom åren men det är väldigt svårt att hitta någon som har bra design och kvalitet.
Den här kontrollern såg tyvärr lika billig ut i designen när han tryckte ner knapparna som alla dom andra. Emellanåt fick han ju trycka flera ggr för att den skulle registrera nerslag.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Men ojojoj va gnäll de va här. Det är en retro kontroll som är moderniserad med uppladdning, trådlös, extra knappar och annat lullull. Ni klagar på ergonomin, design etcetc.

Jag personligen tycker den verkar vara genial för sitt syfte! Jag har ännu inte testat den för att prova kvalitén och hållbarheten men grund idén är retro och den som inte tycker den fyller sitt syfte är både blind och döv och...ja... ni förstår

Jag såg en tråd på bit-tech.net där en svensk (kanske finns här också) hade moddat en NES kontroll med hårdvara ifrån en ps3 dosa för att få den uppladdningsbar och trådlös. Han vart hyllad till skyarna och många följde hans exempel.

Två stycken skall genast införskaffas och ifall dom håller måttet kanske de blir någon till i framtiden. Längtar!

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Moga Pro:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2261934

Då får man ergonomin som en del efterfrågar samt en hållare för telefonen (den enda som klarar "stora" telefoner som Galaxy Note när jag kollade)

Bra kvalitet och samma känsla som en Xbox360-kontroll men ganska dyr i sverige - jag köpte den för ca 400:- via ebay.

Men den går ju knappast ned i fickan

Permalänk
Medlem

Fick min idag...

Bra knappar!

Permalänk
Medlem

Jag fick också min idag från dx.com, ingen snygg låda men annars samma innehåll (~230Kr). Knapparna är bra och jag har precis uppdaterat den till senaste firmware utan problem. Verkar faktiskt vara riktigt bra kvalité för det priset. Tiden får utvisa hur den håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeseth:

Jag fick också min idag från dx.com, ingen snygg låda men annars samma innehåll (~230Kr). Knapparna är bra och jag har precis uppdaterat den till senaste firmware utan problem. Verkar faktiskt vara riktigt bra kvalité för det priset. Tiden får utvisa hur den håller.

Du får återkomma om drygt 20 år. Får så länge har jag haft mitt Nintendo 8-bitars

Still going strong!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeseth:

Jag fick också min idag från dx.com, ingen snygg låda men annars samma innehåll (~230Kr). Knapparna är bra och jag har precis uppdaterat den till senaste firmware utan problem. Verkar faktiskt vara riktigt bra kvalité för det priset. Tiden får utvisa hur den håller.

Betalde ~240 kr, fast via eBay. Väldigt fin låda med lite mer krimskrams.

Permalänk
Medlem

Någon som har nån uppdatering ang dessa kontroller?

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf inhandlat två st NES30 och känslan är fenomenal MEN... jag har ett problem båda använder samma piltangenter..

Jag har anslutit båda till datorn (win7, asus blutetooth dongle) och testat i div snes/nes emulatorer så ser jag att båda använder ett tangentbords piltangenter som input. Så när man ska spela två players så styrs båda gubbarna samtidigt när man använder pilarna på handkontrollerna.
Någon som har något förslag hur man kommer förbi detta?

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Okej. Hittade en lösning, uppdaterade firmware till nyaste. Då kunde man connecta som joystick och den ena som bt-tangentbord. När man pairade så höll man in Start+B på ena och den andra Start+B+R ifall det kan vara matnyttigt för någon..

Iaf så är jag halvnöjd med kontrollerna, när dom väl fungerar och är pair-ade så fungar dom 95% ibland vill styrkorset trycka pil ned när man håller lite för hårt på dom andra pilarna, samma på båda mina. Men det kan man leva med.. MEN när man ska väcka kontrollerna från sleep så får dom försig att dom måste pairas igen..ibland...fruktansvärt irriterande... vettefan om jag ska ha kvar dom...

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Verkar bara vara jag kvar här... eko eko eko.. Men jag fortsätter skriva ändå så kanske nån efterlevande kan läsa.

Nu har jag fått nog!..eler snart iaf...
Mina två NES30 kontroller börjar gå mig riktigt på nerverna...

Jag har haft några lediga dagar och har ägnat dom åt att konfa min emulatordator - nintendo retrobox. Tog nästan 20timmar att köra theme:t till maximus arcade. Och nog spenderat närmare 40timmar sammanlagt på att döpa om och sortera roms bilder och snap videos.
Under tiden har jag testat då och då med handkontrollerna och emulatorprogramen för nes och snes. Har funkat hyffsat..

Men igår när jag kopplar in den i tv rummet för att den är "nästan" klar och frugan vill testa den och spela super mario 3. då... DÅ... ska dessa jävla satans kuk handkontroller börja jävlas....
Player2 connectade själv men player 1 jävlades in i det sista. Fick koppla in tangentbord och mus,,, och jävlas i nästan 20-25 min innan jag lyckades paira den igen... och då vill jag även tillägga att jag googlat och läst forum ang dessa satans kontroller, testat och pairat på olika sätt...
Tillslut connectade den och vi kunde spela.
Då när man fick en liten längre testsession så måste jag säga att dessa kontroller är skit..
Alla knappar är lösa så allt skakar och knakar när man använder den. När man inte spelar, har den i handen och ska sätta sig upp i soffan så låter det som en maracas.
Styrkorset-Helt värdelöst. Alla lägen flyter in i varandra. Vill jag bara trycka ner så åker den höger och vänster, samma åt dom andra hållen.

B A X Y knapparna svarar dåligt och gör lite som dom vill. Batteri tiden verkar dock bra...

Slut resultat:
+ Förpackningen emballage
+ Batteritiden
+ Snygg

- Allt annat...

Visa signatur

// Benz