Umeå kommun stämmer tonåring för dataintrång

Permalänk

Umeå kommun stämmer tonåring för dataintrång

Det har varit väldigt uppmärksammat i nyheterna idag om fallet där en 17-åring tog sig in i Umeå kommuns servrar och efter att han varnat dem om säkerhetsbristerna så stämde kommunen honom på en halv miljon kronor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20506446.ab

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Han stäms för skadegörelse på en halv miljon - för en skada som inte ens finns. Kan förstå att kommunen vill begära ersättning för att säkerställa att inget i system påverkades av intrånget, men det här är bara befängt.

Permalänk
Inaktiv

Läste igenom en låååång tråd om det på Facebook för några dagar sen, och jag vet inte riktigt vad jag ska tro riktigt, men med tanke på det som jag har läst, så är det inte första gången han har gjort olaga dataintrång. Riktigt vidriga sådana...

Permalänk
Medlem

Det här är sjukt, och jag menar inte patogen-sjukt, utan sjukt-sjukt.

Dels borde killen belönas, inte straffas, och dels är han minderårig!
Han har redan dömts till samhällstjänst, ett straff han för övrigt verkar ta med avslappnad acceptans (något väldigt få 17åringar i hans position skulle göra).

Skrivet av Zalice:

Läste igenom en låååång tråd om det på Facebook för några dagar sen, och jag vet inte riktigt vad jag ska tro riktigt, men med tanke på det som jag har läst, så är det inte första gången han har gjort olaga dataintrång. Riktigt vidriga sådana...

Jamen på facebook, då är det ju lugnt. Lås in honom och släng bort nyckeln.

Nej men allvarligt nu, har du en vettig källa förutom klassiska facebook-spekulationer?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Nej men allvarligt nu, har du en vettig källa förutom klassiska facebook-spekulationer?

Det enda är tråden och en snubbe som påstår sig vara granne till killen skrev i tråden på Facebook.

Permalänk
Inaktiv

Det finns rykten lite varstans, att enbart höra pojkens utsaga och helt köpa den med argumentet aftonbladet publicerade den och då måste det vara sant är ej bra. Rykten går t.ex att det ej var första gången och han ej var så samarbetsvillig som han utger sig för att vara: http://www.idg.se/2.1085/1.616258/kommun-kraver-17-aring-pa-h...

Angående kostnaden så skenar den iväg och lösenord används av mer än människor. Kostnaden för att ändra rutinerna och se över säkerheten ska självklart inte 17åringen stå för, vilket det ser ut som att han får göra med tanke på beloppet.

Min åsikt är att det dumt att uttala sig om fall där man saknar information, jag tror dock tragiskt att väldigt många är bättre att avgöra IT-fall med bristande och mycket desinformation än vad vårt rättsväsende är med korrekt information.
Men min förhoppning är att rättsväsendet gör en bra bedömning.
Skulle det inte dessutom bli en civilrättslig prövning och i sådana får förloraren betala både sin och den andras advokatkostnad, så denna 500 000kr kan lätt bli en miljon? Fast vem är vinnare och förlorare i ett skadeståndsmål? Om de kommunen får 50 000kr vem van, vem ska då betala advokaterna?

Permalänk
Medlem

Genialt att först hacka sig in i databaser med känslig information för att sen säga "försökte ju bara hjälpa".
Han kanske skulle söka till säkerhetsansvarig hos kommunen istället för att bryta mot lagen.
Ungen måste lära sig att om man bryter mot lagen så får det konsekvenser.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara att ord står mot ord, men grabben är ju 17 år så han är ju bara barnet. Inte straffmyndig och bör alltså komma undan med en tillsägelse eller ungdomsvård?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Genialt att först hacka sig in i databaser med känslig information för att sen säga "försökte ju bara hjälpa".
Han kanske skulle söka till säkerhetsansvarig hos kommunen istället för att bryta mot lagen.
Ungen måste lära sig att om man bryter mot lagen så får det konsekvenser.

Om man läser lite mer så vet man att han har tagit kontakt med säkerhetsansvariga med dom har struntat totala i honom. Om du frågar mej så är detta försummelse ifrån Umeå's sida.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det verkar vara att ord står mot ord, men grabben är ju 17 år så han är ju bara barnet. Inte straffmyndig och bör alltså komma undan med en tillsägelse eller ungdomsvård?

Du är straffmyndig när du fyller 15 år.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Från det du länkar till:

Domstolarna i Sverige ser på brottslingar mellan 15 och 18 år
som unga personer
och ända upp till att du fyller 21 år
tänker de på dig som en ung person.
Det betyder att de inte vill ge lika stränga straff
som om du vore vuxen,
det vill säga äldre än 21 år.

Om den misstänkte är ungdom

Är du en ung person som är misstänkt för ett brott
ska brottet redas ut så fort som möjligt.

I så kallade ungdomsmål beslutar åklagare ofta
om åtalsunderlåtelse eller strafföreläggande.
Då blir det aldrig någon rättegång.

Blir det däremot rättegång ber man dina föräldrar
eller någon annan som är din vårdnadshavare
att komma till rättegången.
En ungdom har större rätt än vuxna
att få en offentlig försvarare,
det vill säga en försvarsadvokat.

Så det troliga i det här fallet är väl, som jag sa, att han får en tillsägelse. Att en 17-åring skylle ha god ekonomi nog att betala 500 000Kr i skadestånd är absurda föreställningar från kommunens sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om man läser lite mer så vet man att han har tagit kontakt med säkerhetsansvariga med dom har struntat totala i honom. Om du frågar mej så är detta försummelse ifrån Umeå's sida.

Tagit kontakt med säkerhetsansvariga EFTER att brottet hade begåtts, vad är det för stolpskott som gör så?

Permalänk
Medlem

Han verkar ju vilja bortförklara hela grejen med att han varnade dem för att felet fanns. Men det är som med allt annat. En olaglig handling blir inte OK bara för att du förvarnade. Att kommunen struntat i hans varning är så klart dåligt från deras sida. Men det ändrar ingenting i vad han gjorde, vilket var olagligt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Tagit kontakt med säkerhetsansvariga EFTER att brottet hade begåtts, vad är det för stolpskott som gör så?

Citat:

När ingen hörde av sig tog han det ödesdigra beslutet att hacka sig in i systemet. Där installerade han ett program som överbelastade servrarna. Han ville få kommunens IT-ansvariga att reagera på säkerhetsbristerna.

http://blogg.dn.se/digitalt/2015/03/23/17-arige-hackaren-fran...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Oavsett så var det otroligt puckat av honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Oavsett så var det otroligt puckat av honom.

Ja men Umeå kunde ha skött det bättre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av seville57:

Och skadeståndsskyldig typ 15 nanosekunder efter födseln eller?
https://lagen.nu/1972:207

5 § En förälder som har vårdnaden om ett barn ska ersätta
1. personskada eller sakskada som barnet vållar genom brott, och
2. skada på grund av att barnet kränker någon annan på sätt som anges i 2 kap. 3 §.
Förälderns ansvar enligt första stycket är för varje skadehändelse begränsat till en femtedel av det prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken som gäller för det år då skadehändelsen inträffade. Står barnet under vårdnad av två föräldrar, gäller begränsningen för dem gemensamt.
Om beloppet som anges i andra stycket inte räcker till full ersättning åt flera som lidit skada till följd av skadehändelsen, ska ersättningen sättas ned med samma kvotdel för var och en av de skadelidande. Lag (2010:704).

Vad nu detta ovanför betyder på ren svenska?

Så jag tror mycket väl att personen skulle kunna dömas till det höga beloppet, bättre vetande inom rättsväsende borde ha sagt ifrån annars. Dock tror jag såklart inte att personen döms till detta.

Sedan programmet som han installerade och bara slöade ner en server så kan detta få extrema kostnader beroende på vilken server det är och hur det gjordes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och skadeståndsskyldig typ 15 nanosekunder efter födseln eller?
https://lagen.nu/1972:207

5 § En förälder som har vårdnaden om ett barn ska ersätta
1. personskada eller sakskada som barnet vållar genom brott, och
2. skada på grund av att barnet kränker någon annan på sätt som anges i 2 kap. 3 §.
Förälderns ansvar enligt första stycket är för varje skadehändelse begränsat till en femtedel av det prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken som gäller för det år då skadehändelsen inträffade. Står barnet under vårdnad av två föräldrar, gäller begränsningen för dem gemensamt.
Om beloppet som anges i andra stycket inte räcker till full ersättning åt flera som lidit skada till följd av skadehändelsen, ska ersättningen sättas ned med samma kvotdel för var och en av de skadelidande. Lag (2010:704).

Vad nu detta ovanför betyder på ren svenska?

Så jag tror mycket väl att personen skulle kunna dömas till det höga beloppet, bättre vetande inom rättsväsende borde ha sagt ifrån annars. Dock tror jag såklart inte att personen döms till detta.

Sedan programmet som han installerade och bara slöade ner en server så kan detta få extrema kostnader beroende på vilken server det är och hur det gjordes.

Han är inte barn överhuvudtaget ur lagens synpunkt, det är upp till 15 års ålder om jag inte kommer ihåg fel från JÖKen. 15 år och äldre så är han själv ansvarig.

Hela historien är svår att veta vad man ska tro på, man kan så klart inte lita på det han säger i Aftonbladet. Där grinar han ju mest för att folk ska tycka synd om honom och på andra ställen kan det vara vinklat helt åt andra hållet. Ska man få någon saklig info får man nog läsa själva domen.