Välkommen till SweClockers 6.0 Beta

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av M1NT:

Ahmen gu vad jobbigt med taggar och grejer.. Anledningen till att en håller sig så långt ifrån twitter som möjligt..

Direktsvar (@användarnamn) är egentligen bara en kortform av citat och kan användas för att antingen svara lite snabbare om man inte vill referera till tidigare text, eller för att helt enkelt påkalla uppmärksamhet från någon man tror skulle kunna bidra till diskussionen. Hashtaggar är desto kontroversiellare; förhoppningen är att det ska bli en brygga mellan svåröverskådliga samlingstrådar och egna delforum för växande eller tillfälliga ämnen (se t.ex. #gtav), men just nu är det naturligtvis många som bara provar hur det blir utan att tagga på "riktigt" och då ser det ju stökigare ut med...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Inaktiv

En användbar funktion som jag hoppas kommer är kopplad till galleriet, jag vill t.ex. mellan en bild och text kunna lägga till en blankrad för att öka läsbarheten och göra galleriet luftigare, problemet är om jag uppdaterar galleriet så försvinner alla sådana mellanrum och då måste jag lägga in dem igen. En önskan är också att få Youtube integration så det blir lättare att visa videomaterial på galleriet.

Permalänk
Medlem

Lite besviken över att det fortfarande saknas stöd för PM i mobilverisionen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av gonace:

Ingen större skillnad ifrån förra versionen, badly skriker det forfarande tidigt 2000-tal. Är väl egentligen inget fel med det men efter ett års arbete hade jag förväntat mig betydligt mer. Av egen erfarenhet är ett år (utan att veta hur mycket tid som faktiskt lagts ned under detta år) en väldigt lång tid.

Syftet med den här uppgraderingen är främst att se över backendet, mjukvaran på servern som genererar sidorna vi ser här, så att vi i ett senare skede lättare kan arbeta med designen. Det finns dock inga planer för vad som kan hända med den än eftersom att det här har behövts ordnas först.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av lowngcawt:

Lite besviken över att det fortfarande saknas stöd för PM i mobilverisionen :/

Skickades från m.sweclockers.com

PM har skrivits om från grunden både för att kunna presentera det som privata gruppdiskussioner och lättare återanvända över olika siter. Hade gärna fått in det på mobilsiten till nu med, men har helt enkelt inte haft tid. :/

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Xyntica:

Chrome på Android uppdaterar alla flikar i bakgrunden när man öppnar appen. Så om jag lämnar en sweclockers-flik öppen i ett dygn och ska göra en Google-sökning så kommer en orelevant confirm-ruta upp för mig, vilket val jag än gör så hamnar jag på Sweclockers.

Det är extra störande när man har fem eller fler flikar öppna och det dröjer 3-10 sekunder innan den börjat uppdatera Sweclockers. Man hinner skriva in en adress med touchscreen och plötsligt så är den där rutan framme igen och man hamnar här. Då är det bara att börja om och skriva in adressen igen.

Alert, Comfirm och Promt bör endast användas vid kritiska moment eftersom den tar fokus och tvingar användaren till den fliken. Jag tror ni kan lösa det här på ett mycket bättre och elegantare sätt.

Det verkar ha uppstått något missförstånd här. Den nya sidan har inga dialogrutor för detta utan dirigerar automatiskt om mobiler till mobilsiten vid första besöket eller om man har det som förval, och detta ändras genom att välja antingen fullversion eller mobil i sidfoten på respektive sida. Vill man surfa på mobilsiten med en tablet får man istället opta in genom att välja det från framsidan.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Alling:

Tja, jag trodde det skulle gå att länka med en rotrelativ länk – /forum/... istället för http://sweclockers.com/forum/... – men det gick tydligen inte.

Det här går på den nya siten...

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Hugligan:

Håller helt klar med. Trams. Vill man nu dela på facebook kan man ju bara skicka med hela länken. Giller verkligen inte massa facebook logos.

Många användare är dock mer benägna att dela artikeln / galleriet / diskussionen med andra om det finns en tydlig knapp; den fungerar som en påminnelse, det blir ett steg mindre än om man först behöver öppna Facebook i en ny flik, och det underlättar för mindre avancerade användare. Det fungerar helt enkelt, och vad man än må tycka om Facebook så är det bra för hela forumet och alla befintliga användare om det kommer in nytt blod. I forumtrådar ligger det dessutom under allt viktigt innehåll och övriga kontroller, men vill man absolut dölja det så går det att göra med hjälp av webbläsartillägg.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Designmässigt så gissar jag (här ligger kära sweclockers lite efter) att "responsiv design" ligger i fokus, alltså att slå samman mobil/datorsidan och se till att hemsidan skalar till fönsterstorlek, något som är rätt frustreranda atm

Att slå samman mobil/datorsidan låter som en riktigt dum idé tycker jag. Har ännu inte sett någon design som funkar bra både på telefon och på datorskärm, så jag är relativt övertygad om att det inte är möjligt. *host* Metro *host*

Nuvarande forumet skalar bra både på min horisontala och min vertikala skärm.
Tycker inte heller det ser 'omodernt' ut på något sätt, förutom möjligtvis lite för mycket gradienter.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Att slå samman mobil/datorsidan låter som en riktigt dum idé tycker jag. Har ännu inte sett någon design som funkar bra både på telefon och på datorskärm, så jag är relativt övertygad om att det inte är möjligt. *host* Metro *host*

Nuvarande forumet skalar bra både på min horisontala och min vertikala skärm.
Tycker inte heller det ser 'omodernt' ut på något sätt, förutom möjligtvis lite för mycket gradienter.

Nuvarande forumet skalar extremt lite (ta tag i sidan på fönstret och gör så det täcker 1/6 av din skärm så fattar du vad jag menar).
Finns många exempel på forum och sidor som skalar med fönsterstorleken, alltså att det ser bra ut, oavsett om sidan är 4000 eller 300 pixlar bred.

Ett rätt dåligt exempel på det skulle vara Slashats hemsida samt forum (slaskat.se/forum.array.se), gör samma experiment där så ser du att sidan anpassas efter fönsterstorlek på ett vettigt sätt. Anledningen till att det är ett dåligt exempel är att deras hemsida/forum är mindre och har därmed mindre funktionalitet, men det låg nära till hand.

Om jag inte minns fel så finns en rätt bra tråd där vår käre mod phz svarar på varför och hur man bör tänka vid design av hemsidor.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Många användare är dock mer benägna att dela artikeln / galleriet / diskussionen med andra om det finns en tydlig knapp; den fungerar som en påminnelse, det blir ett steg mindre än om man först behöver öppna Facebook i en ny flik, och det underlättar för mindre avancerade användare. Det fungerar helt enkelt, och vad man än må tycka om Facebook så är det bra för hela forumet och alla befintliga användare om det kommer in nytt blod. I forumtrådar ligger det dessutom under allt viktigt innehåll och övriga kontroller, men vill man absolut dölja det så går det att göra med hjälp av webbläsartillägg.

Japp, det är en påminnelse, men de flesta skulle nog hålla med om att det är irriterande att bli påmind "DELA PÅ FACEBOOK!" varje gång man ska skriva ett inlägg, och att den tar upp så mycket skärmyta som den gör.
Den lilla knappen sedan tidigare fungerar gott och väl.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nuvarande forumet skalar extremt lite (ta tag i sidan på fönstret och gör så det täcker 1/6 av din skärm så fattar du vad jag menar).
Finns många exempel på forum och sidor som skalar med fönsterstorleken, alltså att det ser bra ut, oavsett om sidan är 4000 eller 300 pixlar bred.

Ett rätt dåligt exempel på det skulle vara Slashats hemsida samt forum (slaskat.se/forum.array.se), gör samma experiment där så ser du att sidan anpassas efter fönsterstorlek på ett vettigt sätt. Anledningen till att det är ett dåligt exempel är att deras hemsida/forum är mindre och har därmed mindre funktionalitet, men det låg nära till hand.

Om jag inte minns fel så finns en rätt bra tråd där vår käre mod phz svarar på varför och hur man bör tänka vid design av hemsidor.

Det går ju att diskutera hur man tycker att ett forum ska se ut, men jag skulle bli lite avskräckt om jag såg en textrad på 4000px utan radbrytningar. Då skulle jag nog föredra att den (som både här på swec och slashat?) skalar max till ~1000px.

Du kanske tänkte på det när du sa att det var ett dåligt exempel, men forum.array.se ser ut att vara helt anpassad för surfplattor/telefoner.
Enorm text och alldeles för mycket spacing för att jag skulle vilja vistas där någon längre tid på min stationära dator.

edit: swec skalar från ~665 till ~940, vilket är ganska lagom tycker jag. möjligtvis skulle man kunna sänka minimumgränsen.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nuvarande forumet skalar extremt lite (ta tag i sidan på fönstret och gör så det täcker 1/6 av din skärm så fattar du vad jag menar).
Finns många exempel på forum och sidor som skalar med fönsterstorleken, alltså att det ser bra ut, oavsett om sidan är 4000 eller 300 pixlar bred.

Ett rätt dåligt exempel på det skulle vara Slashats hemsida samt forum (slaskat.se/forum.array.se), gör samma experiment där så ser du att sidan anpassas efter fönsterstorlek på ett vettigt sätt. Anledningen till att det är ett dåligt exempel är att deras hemsida/forum är mindre och har därmed mindre funktionalitet, men det låg nära till hand.

Om jag inte minns fel så finns en rätt bra tråd där vår käre mod phz svarar på varför och hur man bör tänka vid design av hemsidor.

Slashat och Sweclockers skalar ju ganska exakt lika mycket men slahshat har större text. Dels i inläggen och framförallt i listan över trådar. De är ju enorma. Så det blir betydligt mer slöseri med resurser. Har du svårt att se texten på Sweclockers så har ju alla moderna webbläsare stöd för att zooma.

Att slå ihop mobil och stationära designer fungerar dåligt. Det är för stor skillnad på hur man vill designa på en stående 5" och en liggande 24". På datorn har jag gott om utrymme på sidorna men telefonen måste skala på höjden på ett annat sätt. På min stationära vill jag ha namn och sånt på den som skrev på sidan av inläggen medan på telefonen vill jag ha det ovanför inlägget, allt för att optimera efter den tillgängliga skärmytan. Forumet på Array.se har ju en vit kant vid sidan enbart för att skriva användarnamnet så all text blir väldigt smal. Det är ju inte alls en bra design. Det du får är alltså en kompromiss som är för stor och klumpig på stora skärmar och som skalar dåligt och slösar skärmyta på små skärmar. Två olika sidor som man fritt kan välja mellan är ju överlägset på alla sätt. Enda anledningen att göra som Array.se är ju om man inte vill underhålla två olika upplägg samtidigt. Det är ju billigare att köra en design än att supporta en mobil också. Så det är inget man borde uppmuntra. Det är en billig ljuglösning och inget annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Det går ju att diskutera hur man tycker att ett forum ska se ut, men jag skulle bli lite avskräckt om jag såg en textrad på 4000px utan radbrytningar. Då skulle jag nog föredra att den (som både här på swec och slashat?) skalar max till ~1000px.

Du kanske tänkte på det när du sa att det var ett dåligt exempel, men forum.array.se ser ut att vara helt anpassad för surfplattor/telefoner.
Enorm text och alldeles för mycket spacing för att jag skulle vilja vistas där någon längre tid på min stationära dator.

edit: swec skalar från ~665 till ~940, vilket är ganska lagom tycker jag. möjligtvis skulle man kunna sänka minimumgränsen.

Skrivet av Zotamedu:

Slashat och Sweclockers skalar ju ganska exakt lika mycket men slahshat har större text. Dels i inläggen och framförallt i listan över trådar. De är ju enorma. Så det blir betydligt mer slöseri med resurser. Har du svårt att se texten på Sweclockers så har ju alla moderna webbläsare stöd för att zooma.

Att slå ihop mobil och stationära designer fungerar dåligt. Det är för stor skillnad på hur man vill designa på en stående 5" och en liggande 24". På datorn har jag gott om utrymme på sidorna men telefonen måste skala på höjden på ett annat sätt. På min stationära vill jag ha namn och sånt på den som skrev på sidan av inläggen medan på telefonen vill jag ha det ovanför inlägget, allt för att optimera efter den tillgängliga skärmytan. Forumet på Array.se har ju en vit kant vid sidan enbart för att skriva användarnamnet så all text blir väldigt smal. Det är ju inte alls en bra design. Det du får är alltså en kompromiss som är för stor och klumpig på stora skärmar och som skalar dåligt och slösar skärmyta på små skärmar. Två olika sidor som man fritt kan välja mellan är ju överlägset på alla sätt. Enda anledningen att göra som Array.se är ju om man inte vill underhålla två olika upplägg samtidigt. Det är ju billigare att köra en design än att supporta en mobil också. Så det är inget man borde uppmuntra. Det är en billig ljuglösning och inget annat.

Nu tappade jag inlägget jag arbetade på med bildexempel när jag råkade stänga ned en flik, men poängen där var att, ja, forum.array.se är inte på något sätt en perfekt kodad hemsida, men den är användbar oavsett skärmstorlek, tyvärr, till skillnad från SweC. Ett bra exempel på det är att Swec inte (uppdaterad chrome+win7) klarar att vara funktionell på ens 1920/2=960px (alltså wintangent+pil höger/vänster) utan att blanda in zoom i chrome som inte ser ok ut på något sätt.

Och ja, det kan behöva offras lite för att sidan ska fungera på alla bredder, men en funktionell hemsida för alla måste ändå gå före rent koas på allt utom en 1080p 24" desktop skärm? Det finns så mycket mer än en 5" telefon och en 24" skärm som man behöver koda hemsidor för, allt från phablets/tablet/laptops/21:9 skärmar/30" 4k skärmar och sen alla bredder som användare väljer att sätta fönstret i. Det finns ingen anledning att vi ska stanna i 1990 och låta kodarna bestämma exakt hur många pixlar våra webläsarfönster ska vara, det ska vara upp till var och en. Om jag vill ha ett forum i 500px så ska det gå utan problem.

Länkar till nämnd tråd angående filosifin kring detta, även om det mer är från ett utvecklarperspektiv än ett kundperspektiv. #15287370

Till utvecklarna/moderatorer av swec, inser att detta låter rätt otrevligt mot en nyhetssite och forum jag ändå använder dagligen och är nöjd med tjänsten, sidan är bara ett exempel för att tydliggöra mina tankar/åsikter om design av hemsidor

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nu tappade jag inlägget jag arbetade på med bildexempel när jag råkade stänga ned en flik, men poängen där var att, ja, forum.array.se är inte på något sätt en perfekt kodad hemsida, men den är användbar oavsett skärmstorlek, tyvärr, till skillnad från SweC. Ett bra exempel på det är att Swec inte (uppdaterad chrome+win7) klarar att vara funktionell på ens 1920/2=960px (alltså wintangent+pil höger/vänster) utan att blanda in zoom i chrome som inte ser ok ut på något sätt.

Och ja, det kan behöva offras lite för att sidan ska fungera på alla bredder, men en funktionell hemsida för alla måste ändå gå före rent koas på allt utom en 1080p 24" desktop skärm? Det finns så mycket mer än en 5" telefon och en 24" skärm som man behöver koda hemsidor för, allt från phablets/tablet/laptops/21:9 skärmar/30" 4k skärmar och sen alla bredder som användare väljer att sätta fönstret i. Det finns ingen anledning att vi ska stanna i 1990 och låta kodarna bestämma exakt hur många pixlar våra webläsarfönster ska vara, det ska vara upp till var och en. Om jag vill ha ett forum i 500px så ska det gå utan problem.

Länkar till nämnd tråd angående filosifin kring detta, även om det mer är från ett utvecklarperspektiv än ett kundperspektiv. #15287370

Till utvecklarna/moderatorer av swec, inser att detta låter rätt otrevligt mot en nyhetssite och forum jag ändå använder dagligen och är nöjd med tjänsten, sidan är bara ett exempel för att tydliggöra mina tankar/åsikter om design av hemsidor

Jag har kört Sweclockers på en halv skärm, det vill säga 960 pixlar i många år... Jag tappar lite reklam vilket jag kan leva med.

Varför är du så inställd på att man måste ha ett och samma extremt skalbart UI? Varför inte ha två olika för så olika plattformar? Varför måste man kompromissa bara för sakens skull? Ditt exempel är ju en direkt nedgradering på båda plattformarna. Är tanken att ingen ska vara nöjd?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har kört Sweclockers på en halv skärm, det vill säga 960 pixlar i många år... Jag tappar lite reklam vilket jag kan leva med.

Varför är du så inställd på att man måste ha ett och samma extremt skalbart UI? Varför inte ha två olika för så olika plattformar? Varför måste man kompromissa bara för sakens skull? Ditt exempel är ju en direkt nedgradering på båda plattformarna. Är tanken att ingen ska vara nöjd?

Om man kör 960px tabbar man delar (ca: 25 %) av "Nytt i forumet" samt "Senaste Privatannonserna", iallafall gör jag det.

Det jag skrev och menade när jag radade upp alla skärmar/enheter var att säga att vi inte längre har 1 telefon i ett och samma mått samt en desktopskärm med ett specifikt mått, vi har hundratals olika kombinationer av upplösningar/skärmstorlekar/avstånd mellan användare och skärm/DPI inställningar, det är omöjligt att ha endast 2 mer eller mindre absoluta hemsidor, man måste kunna anpassa sidorna för vilken enhet dem visas på.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Om man kör 960px tabbar man delar (ca: 25 %) av "Nytt i forumet" samt "Senaste Privatannonserna", iallafall gör jag det.

Det jag skrev och menade när jag radade upp alla skärmar/enheter var att säga att vi inte längre har 1 telefon i ett och samma mått samt en desktopskärm med ett specifikt mått, vi har hundratals olika kombinationer av upplösningar/skärmstorlekar/avstånd mellan användare och skärm/DPI inställningar, det är omöjligt att ha endast 2 mer eller mindre absoluta hemsidor, man måste kunna anpassa sidorna för vilken enhet dem visas på.

Hmm.. Touch och Desktop borde man väl iallafall kunna dela upp de i?
Jag skulle gärna se en 'enhetlig' layout som funkar bra på alla plattformar om du har något exempel.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Det enda jag ogillar är den enormt stora "DELA PÅ FACEBOOK" knappen överallt

Permalänk

Är nyfiken på hur flytten av "mina trådar" hamnar, för mig går det bra att lägga under "lästa trådar"? För blir rätt bökigt att flytta dom till följer trådar, i nuvarande version av hemsidan.

Sen kan man välja "auto följa trådar" som inställning i inläggen man skrivit?

Sen har ni fixat mobilsidan, så olästa inlägg markeras varje gång (händer på mobilsidan att detta inte görs)?
Blir typ för mig på mobilsidan några trådar här och där som är lästa (märks tydligt i mina trådar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Broken-arrow:

Är nyfiken på hur flytten av "mina trådar" hamnar, för mig går det bra att lägga under "lästa trådar"? För blir rätt bökigt att flytta dom till följer trådar, i nuvarande version av hemsidan.

Sen kan man välja "auto följa trådar" som inställning i inläggen man skrivit?

När man loggar in på den nya sidan har "mina trådar" ersatts av "följda trådar" och den nya sidan visar det som tidigare låg under "bevakningar" i din profil. Till en början kan det innebära att vissa trådar inte dyker upp, men standardinställningen är att automatiskt bevaka alla trådar man svarar i och efter en tids användning kommer det fungera som nuvarande "mina trådar", fast med möjligheten att sluta följa diskussioner man inte längre är intresserad av. Det har även blivit lättare att följa / sluta följa trådar via en knapp vid snabbsvarsrutan.

Skrivet av Broken-arrow:

Sen har ni fixat mobilsidan, så olästa inlägg markeras varje gång (händer på mobilsidan att detta inte görs)?
Blir typ för mig på mobilsidan några trådar här och där som är lästa (märks tydligt i mina trådar).

Ja. Mobilsidan är numera bara ett alternativt tema istället för en helt separat site, och det får konsekvensen att sådana här skillnader har försvunnit.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Biberu:

När man loggar in på den nya sidan har "mina trådar" ersatts av "följda trådar" och den nya sidan visar det som tidigare låg under "bevakningar" i din profil. Till en början kan det innebära att visa trådar inte dyker upp, men standardinställningen är att automatiskt bevaka alla trådar man svarar i och efter en tids användning kommer det fungera som nuvarande "mina trådar", fast med möjligheten att sluta följa diskussioner man inte längre är intresserad av. Det har även blivit lättare att följa / sluta följa trådar via en knapp vid snabbsvarsrutan.

Ja. Mobilsidan är numera bara ett alternativt tema istället för en helt separat site, och det får konsekvensen att sådana här skillnader har försvunnit.

Gött så länge min gamla trådar följer med på något vis så är det helt lugnt. Jo är helt med på att det har ersatts med "följda trådar", men visste inte hur det blev med inläggen man skrivit i redan

Har tittat på den nya sidan och gillar starkt att inställningar flyttat på sig och ersatts av "följda trådar" Betydligt smidigare.

En sak som ni bör tänka på i framtiden är att den över listen borde följa med när man går neråt i en tråd som man lätt kan hoppa ur den tråden om man vill så man slipper trycka bakåt eller skrolla tillbaks upp.

Får ge mobilsidan en ny chans hör jag Varit riktigt störande bugg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av xinux:

Hmm.. Touch och Desktop borde man väl iallafall kunna dela upp de i?
Jag skulle gärna se en 'enhetlig' layout som funkar bra på alla plattformar om du har något exempel.

Nästan rätt.

Vad tycker du att en ipad mini med retina display skall köra för hemsida? ipad mini med gamla 1024px skrämen då? Vad ska en mba 11" ha för hemsida? relativt en LG G3 eller Nexus 6 då?

Det finns så många skärmstorlekar som badar i vattnet mellan "mobil" och "desktop", att mer än en sida är en dålig idé. Men du är är rätt ute.

Det som gör desktop till desktop är inte bara horisontella upplösningar(mer horisontella än vertikala pixlar) men också användandet av fysiska input-metoder, HID. Detta ger majoriteten av användare mer precision relativt en touch-panel. Detta relaterar till arbetsyta, där en superduper-högupplöst display på bara 5-6 tum blir helt omöjlig att använda om hemsidan i fråga tror att skärmen är 24". Resultatet blir en fråga om skalning än något annat. En skalning, inte bara av en hemsidas ram, utan även element och bilder. Ett perfekt exempel på hur hyfsat gedigen hemsideskalning fungerar i relation till sweclockers.com är 99mac.se
Det magiska ordet är "responsiv".

Notera hur en del element till exempel blir större för att fungera bra på mindre skärmar. Menyknappen som uppstår där är för att en rendering av allt innehåll på sidan på en mobil bara hade blivit för mycket. Så man paketerar element under andra element, och bibehåller ändå design och användarvänlighet. Givetvis försvinner innehåll vid första anblick. Men funktionerna finns ändå att tillgå. Till skillnad från (gamla) mobil.sweclockers.com versus sweclockers.com.

Tanken att ha mer än en sida får mig att rysa men samma sak gör en sida i 1080p @ 24" fast på 5". Man måste kompromissa och se till att de elementen som finns kan skalas till den mindre storleken, där endast touch-input finns att tillgå.

READ THIS: #15282021

Tänker avslutningsvis tacka redaktionen för att ni tar er tiden att göra sidan framtidssäker.

TL;DR: Ingen layout fungerar överallt, men dynamisk skalning av element i förhållande till varandra kan uppnå samma effekt som att ha en mobil-sida och en desktop-sida, all-in-one. Det handlar inte längre om att designa "en sida" utan om att designa element som fungerar i vått och torrt oavsett size.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det enda jag ser är fontbyte, pratbubblan har bytt håll och "sök innehåll" har fått ett annat utseende. Missar jag något? ._.

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z77 - 3570K @4.2 - GTX 760 DCUII - HyperX Genesis 8GB DDR3 - HyperX 3K 120GB SSD - WD Blue 1TB HDD - AX760 - H440 - H100i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svempan:

Det enda jag ser är fontbyte, pratbubblan har bytt håll och "sök innehåll" har fått ett annat utseende. Missar jag något? ._.

Det handlar inte om en stor "GUI" overhaul, utan mer en förändring i bakomliggande teknik samt funktionalitét.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Nästan rätt.

Vad tycker du att en ipad mini med retina display skall köra för hemsida? ipad mini med gamla 1024px skrämen då? Vad ska en mba 11" ha för hemsida? relativt en LG G3 eller Nexus 6 då?

Det finns så många skärmstorlekar som badar i vattnet mellan "mobil" och "desktop", att mer än en sida är en dålig idé. Men du är är rätt ute.

Det som gör desktop till desktop är inte bara horisontella upplösningar(mer horisontella än vertikala pixlar) men också användandet av fysiska input-metoder, HID. Detta ger majoriteten av användare mer precision relativt en touch-panel. Detta relaterar till arbetsyta, där en superduper-högupplöst display på bara 5-6 tum blir helt omöjlig att använda om hemsidan i fråga tror att skärmen är 24". Resultatet blir en fråga om skalning än något annat. En skalning, inte bara av en hemsidas ram, utan även element och bilder. Ett perfekt exempel på hur hyfsat gedigen hemsideskalning fungerar i relation till sweclockers.com är 99mac.se
Det magiska ordet är "responsiv".

Notera hur en del element till exempel blir större för att fungera bra på mindre skärmar. Menyknappen som uppstår där är för att en rendering av allt innehåll på sidan på en mobil bara hade blivit för mycket. Så man paketerar element under andra element, och bibehåller ändå design och användarvänlighet. Givetvis försvinner innehåll vid första anblick. Men funktionerna finns ändå att tillgå. Till skillnad från (gamla) mobil.sweclockers.com versus sweclockers.com.

Tanken att ha mer än en sida får mig att rysa men samma sak gör en sida i 1080p @ 24" fast på 5". Man måste kompromissa och se till att de elementen som finns kan skalas till den mindre storleken, där endast touch-input finns att tillgå.

READ THIS: #15282021

Tänker avslutningsvis tacka redaktionen för att ni tar er tiden att göra sidan framtidssäker.

TL;DR: Ingen layout fungerar överallt, men dynamisk skalning av element i förhållande till varandra kan uppnå samma effekt som att ha en mobil-sida och en desktop-sida, all-in-one. Det handlar inte längre om att designa "en sida" utan om att designa element som fungerar i vått och torrt oavsett size.

99mac är lagom enkelt att navigera på min telefon. Men för arbetsdatorn är saker för stora, och det skulle kunna få plats mer om ytan utnyttjades bättre.
Häftigt att rutor skalar på bredd och så, men kan man inte skala ner all spacing också, när den inte behövs (på PC)?
Har svårt att tro att det går att få till bra, tycker helt klart att det är värt att göra en egen layout för mus.
Hur mycket surfning sker egentligen på portabla enheter, gentemot stationära datorer? Handlar det ens om mer än 10%?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Jag kan inte posta inlägg på beta-sidan, det står att jag måste verifiera e-postadressen. Så jag tryckte på "skicka e-post för verifiering" men inget händer. Ska det vara så?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Ralleballe:

Jag kan inte posta inlägg på beta-sidan, det står att jag måste verifiera e-postadressen. Så jag tryckte på "skicka e-post för verifiering" men inget händer. Ska det vara så?

Alla epostutskick är avstängda i testmiljön, men jag har aktiverat ditt konto manuellt nu.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

jag hade gärna sett en grafiiskt upplyftning från dagens.. den är 100% lika som idag.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Netforce:

jag hade gärna sett en grafiiskt upplyftning från dagens.. den är 100% lika som idag.

Det är poängen! Första steget handlar om ett totalt byte av all kod bakom sidan, för att ha en rimlig chans att bli klara får designen vänta. När allt är utrullat och på plats kan vi börja fundera över nästa projekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Någon annan som har problem att logga in på mobilsidan av betan? Jag skriver in användarnamn och lösenord men den vill bara att jag ska skriva in dom igen.