Permalänk

Krav på PSU?

Hej Clockers,

Ni har varit otroligt hjälpsamma i alla trådarna, och har gått på era råd och delvis kört på begagnat för att kunna få ihop datorn som jag skulle vilja få till, och nu har jag köpt min första del vilket är ett stycke oanvänt Sapphire dual-x r9 280X 3gb (vilket egentligen är lite overkill eftersom jag bara behöver spela CS:GO, Dota & starcraft, men fick väldigt bra pris).

På grafikkortets låda och på inets hemsida står det att jag behöver ett 750W nätagg till detta grafikkort, kan det verkligen stämma?

För att ni skall få mer information:

Jag kommer förmodligen köra en låg i7a eller i5 4690 (mest troligt), moderkort, 8 gb ram, 1 ssd, 1 mekanisk disk, något mindre chassi.

Grafikkortet kan överklockas och är ett SLI vilket ingen av funktionerna jag kommer använda.

Måste jag verkligen ha 750W nätagg för denna setup?

Uppskattar verkligen er feedback!

Vänligen
Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Måste jag verkligen ha 750W nätagg för denna setup?

Nej

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crazysanta:

Hej Clockers,

Ni har varit otroligt hjälpsamma i alla trådarna, och har gått på era råd och delvis kört på begagnat för att kunna få ihop datorn som jag skulle vilja få till, och nu har jag köpt min första del vilket är ett stycke oanvänt Sapphire dual-x r9 280X 3gb (vilket egentligen är lite overkill eftersom jag bara behöver spela CS:GO, Dota & starcraft, men fick väldigt bra pris).

På grafikkortets låda och på inets hemsida står det att jag behöver ett 750W nätagg till detta grafikkort, kan det verkligen stämma?

För att ni skall få mer information:

Jag kommer förmodligen köra en låg i7a eller i5 4690 (mest troligt), moderkort, 8 gb ram, 1 ssd, 1 mekanisk disk, något mindre chassi.

Grafikkortet kan överklockas och är ett SLI vilket ingen av funktionerna jag kommer använda.

Måste jag verkligen ha 750W nätagg för denna setup?

Uppskattar verkligen er feedback!

Vänligen
Victor

Datorn kommer dra ca 300W vid full belastning på CPU &GPU. Gå på det säkra, skaffa ett nätagg av bra kvalité på drygt 400-500W.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Måste jag verkligen ha 750W nätagg för denna setup?

allt handlar inte om Watt utan om märke/modell på nätagget. ta inte det billigaste som du kan hitta och nej med ett grafikkort så klarar du dig med ett på 500W
ska du däremot köpa ett till grafikkort senare så kan det vara en bra ide köpa ett kraftigare nu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738856
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858002

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Tack för bra svar alla, brorsan köpte ett:

Cooler Master G750M, 750W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P
För ett tag sedan som jag kunde få billigt (400SEK), hur är kvaliteten på dem enligt er?

Och i tillägg har en kollega på jobbet ett 550W corsair bronze som jag kunde få för 200-300

Kommer ett 750W aggregat dra mer än ett 550W aggregat i strömförbrukning? (om man räknar bort verkningsgrads sidan i det hela)

Vad skulle ni valt?

Om jag förstår era kommentarer ovan så räcker 500W för min förbrukning och även om jag skulle få för mig att spela något lite mer högre intensitet på spel (men samma komponenter och INTE klocka). Det finns ingen sådan direkt risk enligt er?

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Skrivet av crazysanta:

Tack för bra svar alla, brorsan köpte ett:

Cooler Master G750M, 750W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P
För ett tag sedan som jag kunde få billigt (400SEK), hur är kvaliteten på dem enligt er?

Och i tillägg har en kollega på jobbet ett 550W corsair bronze som jag kunde få för 200-300

Kommer ett 750W aggregat dra mer än ett 550W aggregat i strömförbrukning? (om man räknar bort verkningsgrads sidan i det hela)

Vad skulle ni valt?

Om jag förstår era kommentarer ovan så räcker 500W för min förbrukning och även om jag skulle få för mig att spela något lite mer högre intensitet på spel (men samma komponenter och INTE klocka). Det finns ingen sådan direkt risk enligt er?

750W drar inte mer än 550W. Watt är vad den klarar av inte vad den drar hela tiden. om du kan få tag på Cooler Master G750M för 400kr så är det värt det.
corsair agget är inte värt risken

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur mycket du är beredd att lägga, ett tips är att lägga lite extra för en kvalitets nätdel. Men nej, du behöver inga 700w+ för ditt system, ett på 400-500w räcker och blir över.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X