Permalänk
Medlem

Fitness-band till farsan

Nu är det såhär att min far vill ha ett fitnessarmband men varken han eller jag vet vad man ska ha. Han vill inte köpa något dyrt då det mest kommer att vara för träning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Armband eller pulsmätare ? Armbanden kan ju oftast inte mäta pulsen och det är kanske det som är mest intressant om du vill ha nått mer än en stegräknare på armen.
Lidl hade billiga pulsband (över bröstet) i förra veckans erbjudanden och de kan ju finnas kvar även denna vecka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beskriv lite vad det är han vill ha egentligen?
För det finns ju en hel mängd prylar, i många fall kanske det inte är värt att köpa just ett fitnessband.

För min del använder jag telefon + pulsband med bluetooth, då får jag allt (utom stegräknare, men det är jag inte intresserad av).

Permalänk
Avstängd

Xiaomi Mi Band, Billigt, bra kvalite och batteritid på över 30 dagar.
http://www.pandawill.com/original-xiaomi-mi-band-xiaomi-wrist...

Permalänk
Medlem

Jag har ett fitbit-flex-armband, men jag vet egentligen inte varför.

Det var ett impulsköp. Men det är ju egentligen bara en glorifierad stegräknare. Sen utifrån det så räknas ju saker som avstånd och kalorier ut, men vad har det gett mig? I stort sett ingenting.

Den enda nyttan jag kan se är om man verkligen vill komma igång med vardagsmotion och ha ett sätt att registrera sitt mål på.
Vill man ha nått som mäter "aktiv" träning så är en smartphone med gps och valfri app i min mening ett bättre val.
Enda fördelen bandet har mot en smartphone med gps och stegräknare, är ju att bandet är 100% vardagsmotionsregistrering. Smartphonen räknar inte steg när den ligger kvar på skrivbordet. Men sen å andra sidan så är jag skeptisk till hur mkt dessa 10000 steg som många sajter/armband/appar verkar har som mål egentligen ger.

Det som hjälpt mig mest i träningen är istället min pulsklocka, så då är ju Nesvop's lösning bättre!
(Och från och med iphone 5s så är ju stegräknare inbyggd, Android har jag noll koll på)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ett fitbit-flex-armband, men jag vet egentligen inte varför.

Det var ett impulsköp. Men det är ju egentligen bara en glorifierad stegräknare. Sen utifrån det så räknas ju saker som avstånd och kalorier ut, men vad har det gett mig? I stort sett ingenting.

Den enda nyttan jag kan se är om man verkligen vill komma igång med vardagsmotion och ha ett sätt att registrera sitt mål på.
Vill man ha nått som mäter "aktiv" träning så är en smartphone med gps och valfri app i min mening ett bättre val.
Enda fördelen bandet har mot en smartphone med gps och stegräknare, är ju att bandet är 100% vardagsmotionsregistrering. Smartphonen räknar inte steg när den ligger kvar på skrivbordet. Men sen å andra sidan så är jag skeptisk till hur mkt dessa 10000 steg som många sajter/armband/appar verkar har som mål egentligen ger.

Det som hjälpt mig mest i träningen är istället min pulsklocka, så då är ju Nesvop's lösning bättre!
(Och från och med iphone 5s så är ju stegräknare inbyggd, Android har jag noll koll på)

FitBit Flex är dessutom inte vidare bra på att räkna steg. Jag har både en FitBit Flex och en FitBit One och Flexen räknar rätt mycket fler steg. Min uppfattning är att det verkliga antalet steg är mer kring vad min One räknar. Det gör det ganska meningslöst att ha en stegräknare om den inte räknar rätt. Bättre då med en Garmin GPS-klocka som mäter avståndet istället för antalet steg. De finns väl även med pulsmätare osv om man vill ha mer funktioner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Vad tränar farsan då?

Han motionerar.

Permalänk
Medlem

Han vill ju kunna mäta pulsen och steg när han är ute och springer.

Permalänk

Polar Loop kan kanske vara något?

Köpte ett till frugan då hon ville ha alternativet att köra ihop med ett pulsband. Typ Polar H7.

Visa signatur

Asus P8Z77-V, Intel® Core™ i7-3770K Processor @ 4.2GHz, ASUS 780Ti, Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB, Corsair HX650M PSU, 2 x Micron 256GB SSD, Corsair H80i, Fractal Define R3, Dell U2713 2550x1440, Ducky G2 Pro, Logitech G500

Permalänk

Valfri android telefon med appen Cardiotrainer + ett polar pulsbälte är nog ett bra val.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Får kolla upp den och visa dem för honom och se vad han säger. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Nu är det såhär att min far vill ha ett fitnessarmband men varken han eller jag vet vad man ska ha. Han vill inte köpa något dyrt då det mest kommer att vara för träning.

Xiaomi Mi band för vardaglig mätning av steg och "sömn". Pris: ca 150-170 kr med frakt. - Leverans tar runt 30 dagar.. Dock var det värt det för mig iaf.

Smarthpone + pulsband för "riktig" mätning under träning Pris: ?

Visa signatur

13700K & GTX 3070