AMD utan PhysX vs Nvidia med PhysX

Permalänk

AMD utan PhysX vs Nvidia med PhysX

Åter till den ständiga frågan AMD eller Nvidia.
Båda två har sina fördelar med pris och prestanda men hur stor skillnad är det på hur spelen ser ut och känns med tanke på nvidias physx?

Så hur stor skillnad är det egentligen på hur spelen upplevs med eller utan PhysX?

Permalänk
Medlem

Så liten att det inte är något att fundera över tbh

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Åter till den ständiga frågan AMD eller Nvidia.
Båda två har sina fördelar med pris och prestanda men hur stor skillnad är det på hur spelen ser ut och känns med tanke på nvidias physx?

Så hur stor skillnad är det egentligen på hur spelen upplevs med eller utan PhysX?

Tänk på att visa PhysX spel ändå bara kör på CPUn och inga sådana beräkningar på GPUn. T ex Arma 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Så hur stor skillnad är det egentligen på hur spelen upplevs med eller utan PhysX?

Stor, men i vissa fall är physx så buggigt att du stänger av det när den första "wow" känslan lagt sig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jag hoppar idag mellan en nVidia dator till en AMD och utan närmare eftertanke så märker jag inget. Kanske om man satt och granskade varje detalj något men inget som jag har tänkt på. Det är inte så att ex. Borderlands 2 saknar en massa flygande grejer när man kör med AMD (som när man stänger av PhysX på ett nVidia kort)
Det är inte bara nVidia som har såna "exklusiva häftiga fysikmotorer" heller, för den sakens skull.

Permalänk
Medlem

Jag bruka ta de kortet som ger mest för pengarna sitter nu med 2 x gtx970 fick mesta prestanda nästa gång kan det bli amd...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Jag kanske inte ska säga det här men gör det ändå.
PhysX går lika bra att köra på ett AMD kort som på ett Nvidia kort. Man måste bara fake-a så spelet tror att man har en Nvidia gpu i systemet genom ett program.

Körde igenom Metro spelen med PhysX aktiverat utan några problem eller fps drops.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Jag kanske inte ska säga det här men gör det ändå.
PhysX går lika bra att köra på ett AMD kort som på ett Nvidia kort. Man måste bara fake-a så spelet tror att man har en Nvidia gpu i systemet genom ett program.

Körde igenom Metro spelen med PhysX aktiverat utan några problem eller fps drops.

Nej visa mig gärna källa på det, du kan köra PhysX på processorn men inte har jag sett någon porta PhysX för ett AMD grafikkorts OpenCL eller dylikt. Visst kan du ha lirat igenom spel med PhysX på via processorn, har själv PhysX på Borderlands spelen men då är det processorn som jobbar inte AMD grafikkorten.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Till TS, tråden kommer att spåra ur (vilket den redan gjort) innan du får svar på din fråga. Mitt råd är att kolla upp om spelen som du är intresserad av stödjer PhysX och jämför om det är någonting värt att satsa på. Generellt sett är det dock väldigt få spel som utnyttjar PhysX och implementeringen brukar sällan vara värd ett visst grafikkort framför ett annat eftersom att det pågår så mycket annat på skärmen som tar uppmärksamheten. Men sök på YouTube och bilda dig en egen uppfattning.

Permalänk

Jag ser att många skriver om "price to performance" men jag skrev tydligt i början att "Båda två har sina fördelar med pris och prestanda" så det jag egentligen ville ha reda på med denna tråden var om Nvidias PhysX teknik får spelen att se bättre ut?

Permalänk
Skrivet av som99:

Nej visa mig gärna källa på det, du kan köra PhysX på processorn men inte har jag sett någon porta PhysX för ett AMD grafikkorts OpenCL eller dylikt. Visst kan du ha lirat igenom spel med PhysX på via processorn, har själv PhysX på Borderlands spelen men då är det processorn som jobbar inte AMD grafikkorten.

Genom att aktivera "Spoof Video Adapter ID" och sedan välja att du har ett GTX 680 med RadeonPro
högg med kniven i metro väggen säkert 100-150 gånger för att se om det fungerade och det gjorde det. 140 fps+

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Skrivet av milo_:

Till TS, tråden kommer att spåra ur (vilket den redan gjort) innan du får svar på din fråga. Mitt råd är att kolla upp om spelen som du är intresserad av stödjer PhysX och jämför om det är någonting värt att satsa på. Generellt sett är det dock väldigt få spel som utnyttjar PhysX och implementeringen brukar sällan vara värd ett visst grafikkort framför ett annat eftersom att det pågår så mycket annat på skärmen som tar uppmärksamheten. Men sök på YouTube och bilda dig en egen uppfattning.

Tanken var inte att den skulle spåra ur. Tack för tipset:)

Tagit bort citat & svar
Permalänk

Vet inte vad amd har för motsvarighet men nvidias shadowplay har vart riktigt trevligt att använda när man vill spara en filmsnutt i något game. Jag tycker det går i vågor allting. Jag har ägt flera kort utav båda tillverkare. Överlag har jag haft en trevligare upplevelse med nvidia historiskt sett. Men annars är det i stortsett samma.

I små kompakta builds som mini itx skulle jag nog rekommenderat nvidia framför amd just pga värmeutvecklingen och kraven på psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Jag ser att många skriver om "price to performance" men jag skrev tydligt i början att "Båda två har sina fördelar med pris och prestanda" så det jag egentligen ville ha reda på med denna tråden var om Nvidias PhysX teknik får spelen att se bättre ut?

Det är många som säger att det inte är värt att aktivera PhysX p.g.a. den prestandaförlusten man får. Men ifall PhysX är en dealbreaker för dig kör på nvidia.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Om jag ska vara ärlig så är det oundvikligt att tråden spårar ur med en sådan titel på tråden som du har angett, den har ju egentligen ingenting med din fråga att göra. Be en moderator ändra titeln för din egen skull och var mer specifik än bara "AMD vs Nvidia".

Jag insåg mitt misstag och ändrade titeln till "AMD utan PhysX vs Nvidia med PhysX" istället:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Åter till den ständiga frågan AMD eller Nvidia.
Båda två har sina fördelar med pris och prestanda men hur stor skillnad är det på hur spelen ser ut och känns med tanke på nvidias physx?

Så hur stor skillnad är det egentligen på hur spelen upplevs med eller utan PhysX?

Vet inte om du hade en ärlig undran eller bara ville starta ett flamewar, men jag kan bara objektivt säga följande:

Ska du ha ett grafikkort = Absolut ingen skillnad alls. Kolla på den modell som är mest prisvärd i dagsläget, om det står "AMD" eller "Nvidia" framför kvittar helt och hållet. High-end så toppar Gtx 970 och R9 290 i prisvärdhet just nu.

Nvidia physx å allt det där tramset tänker man inte på efter 3 sekunder i spelet, oavsett vad det är för spel.

Har du planer på crossfire/SLI så kan jag garantera att du får mindre strul med Nvidia, 100% på grund av att deras drivrutiner är mycket stabilare.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Testade en del PhysX när jag satt på GTX 780, och jag märke inte av det direkt.
PhysX är definitivt en icke-faktor när jag funderar på vilket grafikkort jag ska köpa.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av macke0010:

Jag insåg mitt misstag och ändrade titeln till "AMD utan PhysX vs Nvidia med PhysX" istället:/

Fast som jag har sagt tidigare så fungerar PhysX på AMD bara man spoofar att man har en Nvidia gpu i systemet med ett program
(du behöver alltså ingen Nvidia gpu för PhysX).

så då är bara frågan bäst prestanda för pengarna och hur smidigt man vill ha det?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Skrivet av Brightsin:

Fast som jag har sagt tidigare så fungerar PhysX på AMD bara man spoofar att man har en Nvidia gpu i systemet med ett program
(du behöver alltså ingen Nvidia gpu för PhysX).

så då är bara frågan bäst prestanda för pengarna och hur smidigt man vill ha det?

Jag hade faktiskt ingen aning om det. Tack för tipset:)

Permalänk
Skrivet av macke0010:

Jag hade faktiskt ingen aning om det. Tack för tipset:)

Hade laddat upp en demonstration på det om det inte vore för att men sitter ADSL...

verkar dock inte hitta några andra som har upptäckt detta sätt att köra PhysX?

RadeonPro heter programmet om du vill prova

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se att någon här är värst positiv till PhysX, det kanske säger en del.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av macke0010:

Jag ser att många skriver om "price to performance" men jag skrev tydligt i början att "Båda två har sina fördelar med pris och prestanda" så det jag egentligen ville ha reda på med denna tråden var om Nvidias PhysX teknik får spelen att se bättre ut?

Skrivet av lorgix:

Jag kan inte se att någon här är värst positiv till PhysX, det kanske säger en del.

Personligen tycker jag att PhysX gör en ganska stor skillnad i de få spel som stödjer det ordentligt. Metro blev t.ex betydligt mer inlevelsefullt med det påslaget. Men det är absolut inget jag skulle använda som argument för att styra ett grafikkortsinköp. Det är alldeles för få spel som använder det, dessutom skulle jag om jag var tvungen att välja alltid prioritera bäst prestanda och lägst ljudnivå före PhysX.

Hade jag köpt ett nytt grafikkort idag hade jag tagit ett 290/290X i prisklassen 2500-4000:- alternativt ett GTX 980 om jag var villig att spendera mer pengar. I lägre prisklasser vet jag tyvärr inte, kollar inte på det marknadssegmentet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av macke0010:

Åter till den ständiga frågan AMD eller Nvidia.
Båda två har sina fördelar med pris och prestanda men hur stor skillnad är det på hur spelen ser ut och känns med tanke på nvidias physx?

Så hur stor skillnad är det egentligen på hur spelen upplevs med eller utan PhysX?

maffia 2 som exempel har dom lagt in lite mer effekter.

På amd kort körs detta på cpu:n och får sämre prestanda med detta påslaget.

Jag personligen med Nvidia kort bry mig inte om dessa låsta tekniker. För mig helt fel väg och gå och kommer till nästa kort byta märke (för jag vill inte vara med i inlåsningens väg längre). Dessutom är det få spel som använder detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Har tagit bort en off topic-diskussion (pga. missvisande rubrik), flamebait och annat trams. Tyvärr fick jag rensa bort en del vettiga inlägg då dessa var rejält off-t.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Genom att aktivera "Spoof Video Adapter ID" och sedan välja att du har ett GTX 680 med RadeonPro
högg med kniven i metro väggen säkert 100-150 gånger för att se om det fungerade och det gjorde det. 140 fps+

Hoppas du förstår att de INTE gör att AMD kortet tar över PhysX då den inte har stöd i hårdvara för det utan spoofar du så låser du upp PhysX alternativet men det blir ändå processorn som tar hand om PhysX inte ditt AMD kort.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Brightsin:

Fast som jag har sagt tidigare så fungerar PhysX på AMD bara man spoofar att man har en Nvidia gpu i systemet med ett program
(du behöver alltså ingen Nvidia gpu för PhysX).

så då är bara frågan bäst prestanda för pengarna och hur smidigt man vill ha det?

Nej, det gör det inte, det fungerar på din CPU.

Funkar bra i spel med lättare inslag av PhysX
Mindre bra i extremfallen, tex Borderlands 2, som får bättre prestanda när man tillåmed kör ett helt eget Nvida-kort för enbart PhysX.

Men sen tycker dom flesta att PhysX i borderands ändå är så fult att dom väljer att stänga av det oavsett

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, det gör det inte, det fungerar på din CPU.

Funkar bra i spel med lättare inslag av PhysX
Mindre bra i extremfallen, tex Borderlands 2, som får bättre prestanda när man tillåmed kör ett helt eget Nvida-kort för enbart PhysX.

Men sen tycker dom flesta att PhysX i borderands ändå är så fult att dom väljer att stänga av det oavsett

Det som är så mysigt när man öppnar toaletterna!

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Jag hade gått på det som gav mest Prestanda/Krona, jag kör utan physX då det ser i min mening ut som skit på dom ända 2 spelen jag äger som har PhysX, Borderlands spelen

Men det är upp till en själv!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Ett problem med physx är ju inte bara att enbart en handfull spel använder den fysikmotorn till att börja med. Dessutom så finns det spel som använder physx enbart på CPU:n. Oavsett vad du har för GPU.
Men när spel använder fysik som kan läggas på GPU så visst är det lite häftigt. Körde Mafia 2 med physx hack (5850 + 8800GT). Det var skoj, men inget jag skulle köpa nvidia för. I mina ögon är det extra physx-godiset du kan få enbart aktuellt när du sitter på crème de la crème till dator. När du sitter med 1440p, 8x AA och vill kräma ut allt ögongodis du kan. I slutändan så är det allt som oftast bara extra skräp som flyger omkring, se videon längre upp i tråden
Annars är skillnaden försumbar, om inte obefintlig. Har haft lika stora problem med drivrutiner i båda läger. Det samma kan sägas om SLI/CF.

Så hur väljer man kort då? Prestanda/kr i den prisklass man sitter i, skulle jag säga.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3