Permalänk

Bästa vattenkylningen till I5 3570k?

Hejsan!

Är väldigt sugen på att klicka hem en vattenkylning till min processor (Intel Core i5 3570K) men är dessvärre väldigt okunnig inom det här området. Osäker på vad som är mest prisvärt och ger bäst effekt, och även passar i mitt chassi (Fractal Design Define R3).

Några tips?

Permalänk
Medlem

Custom-loop är väl det bästa valet H100i verkar väldigt populär annars.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Är det bästa kylningsförmågan för överklockning som gäller eller är det tyst och svalt som önskas?

Permalänk
Avstängd

H80i med en noctua fläkt duger fint såvida du inte ska klocka satan
h100i är overkill

Permalänk

Bästa kylningsförmågan för överklockning är tanken!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Callecray:

Bästa kylningsförmågan för överklockning är tanken!

Bara att börja kika på Custom-loops då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av makn:

H80i med en noctua fläkt duger fint såvida du inte ska klocka satan
h100i är overkill

Kollade upp dem på Inet, och det skiljer bara 100;- på dem, så kanske lika bra att gå på H100i. Eller är det något negativt med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callecray:

Bästa kylningsförmågan för överklockning är tanken!

Bäst du lägger en budget, annars har vi ingen riktigt ide vad vi ska förslå. Att dra egen vattenkylning är alltid bäst inom prestanda, men förvänta dig minst en 3000:- då för ett ordentligt kit.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

har du råd med en custom loop så är det helt klart bäst och roligast

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Custom loop är att föredra men det kommer kosta en del.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Bäst du lägger en budget, annars har vi ingen riktigt ide vad vi ska förslå. Att dra egen vattenkylning är alltid bäst inom prestanda, men förvänta dig minst en 3000:- då för ett ordentligt kit.

Tänkt mig runt 1500:-, så custom loop blir nog lite för dyrt. Vad tror ni om en H100i kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callecray:

Tänkt mig runt 1500:-, så custom loop blir nog lite för dyrt. Vad tror ni om en H100i kylning?

Kommer inte ihåg om H100 passade i R3, tror man var tvungen att modifiera hålen eftersom mellanrummen mellan fläktarna inte vara samma som på radiatorn ? Gissar att måtten på H100 och H100i är samma.

Kan ha fel dock.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med Cooler Master Neptun 280L alternativt 140XL då de fått bra kritik vad jag har läst mig till. En hel del billigare med. Går som sagt att byta fläktarna om man vill till Corsair SP.

Många här på forumet kör med Corsair-kylare men men det är även många som gnäller på att programvaran inte är bra.

En H100i i min värld inte 400:- bättre än motsvarande Cooler Master. Kör själv med en Enermax och är väldigt nöjd för vad man får för pengarna även om alla tester säger att CM är bättre. Hade köpt CM om det inte vore för ett NetOnNet slumpade bort utgående modell av Enermax för 199:- vill jag minnas...

NetOnNet har förresten riktigt bra priser på CM, nästan halva priset mot t ex vad Komplett tar för samma kylare.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...