Permalänk

Dreamhack farligt?

Tjenare alla! Jag är en kille på 15 år som länge har velat åka till Dreamhack. Jag har fyra kompisar som ska åka dit nu i sommar, och de vill att jag ska följa med. Men mina föräldrar säger att Dreamhack är "farligt". Stämmer det? Kan någon som har varit på Dreamhack berätta hur det är? Har mina föräldrar något att oroa sig över? Har ju sett att de flesta som är där är betydligt yngre än mig. Hoppas tråden har hamnat rätt nu!
Tacksam för svar!

/Kevin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bananbomber:

Tjenare alla! Jag är en kille på 15 år som länge har velat åka till Dreamhack. Jag har fyra kompisar som ska åka dit nu i sommar, och de vill att jag ska följa med. Men mina föräldrar säger att Dreamhack är "farligt". Stämmer det? Kan någon som har varit på Dreamhack berätta hur det är? Har mina föräldrar något att oroa sig över? Har ju sett att de flesta som är där är betydligt yngre än mig. Hoppas tråden har hamnat rätt nu!
Tacksam för svar!

/Kevin

Dreamhack kan innebära att man äter dåligt och sover för lite, men det sker vilken helg som helst om man inte har lite självdisciplin.
Be dina föräldrar specificera det de oroar sig över istället för att vi ska gissa. Lättare för oss att kommentera om vi vet vad vi skall förhålla oss till och vad de menar med "farligt".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har de själva varit på Dreamhack eller hur vet de att det är farligt?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Fråga dom på vilket sätt dom tror att det är farligt, sen återkommer du så svarar vi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananbomber:

Tjenare alla! Jag är en kille på 15 år som länge har velat åka till Dreamhack. Jag har fyra kompisar som ska åka dit nu i sommar, och de vill att jag ska följa med. Men mina föräldrar säger att Dreamhack är "farligt". Stämmer det? Kan någon som har varit på Dreamhack berätta hur det är? Har mina föräldrar något att oroa sig över? Har ju sett att de flesta som är där är betydligt yngre än mig. Hoppas tråden har hamnat rätt nu!
Tacksam för svar!

/Kevin

Det blir ju som sagt inte så mycket sömn eller bra mat där, men jag skulle inte vilja påstå att det är rent av farligt. Hög musik, spel 24/7. Det som du bör tänka på är att det är en del skumma typer som tar möss och musmattor där. Söker du efter lite äldre trådar här på forumet så kan du få en hel del bra tips

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hahaha för din egen säkerhet är det absolut inte farligt. Enda jag kan tänka mig kan hända är att ngt skulle bli stulet men tror risken är mycket låg.
Är du där med 5 polare med är nästan alltid ngn där. Och folket som åker dit har betalt för att komma in och är där för att lira. E schysst folk. Ej sett nån drägg eller så där.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Inte direkt farligt, händer lite rån o stölder men det är väl ändå normen i större städer och vid stora evenemang.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Började åka dit vid 14-15 själv.. Var aldrig några problem.. Är inte några polare vid platserna så frågar man helt enkelt någon granne att hålla koll på grejerna om man ska sova eller äta... Eller helt enkelt plockar ner mus/musmatta/headset när man går bort från platsen i timmar.

Utöver det så är det alltid en trevlig stämning osv... De värsta som kan hända är väl att du ser nån knulla i sovsalen? Om det nu är något dina föräldrar tycker är skrämmande, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte direkt farligt, händer lite rån o stölder men det är väl ändå normen i större städer och vid stora evenemang.

Rån??? har själv aldrig varit där men har bara hört om stölder och förstörd utrustning.

Permalänk
Medlem

Vad kan du råka ut för på DH, ett utannonserat drogfritt event där man pysslar med datorlir, happenings och massa annat sköj?

Hmm, som ovan nämnt, klåfingriga människor som kan sno/sabba något, hjärtarytmier pga överkonsumption av energidryck, körtelfeber eller munsår om du råkar hångla med någon smittad tös/grabb, EP-anfall av strobos i kombination med mental trötthet... Eller råka halka på blött golv på dass och knockas medvetslös över handfatet.

Livet är farligt, men DH borde bjuda på en relativt riskfri upplevelse

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Skrivet av Bananbomber:

Tjenare alla! Jag är en kille på 15 år som länge har velat åka till Dreamhack. Jag har fyra kompisar som ska åka dit nu i sommar, och de vill att jag ska följa med. Men mina föräldrar säger att Dreamhack är "farligt". Stämmer det? Kan någon som har varit på Dreamhack berätta hur det är? Har mina föräldrar något att oroa sig över? Har ju sett att de flesta som är där är betydligt yngre än mig. Hoppas tråden har hamnat rätt nu!
Tacksam för svar!

/Kevin

Farligt ? dom flesta där är 12-13år, dina föräldrar är dom konservativa ? (negativ till nyheter / traditionsbunden) brukar du få sitta på internet cafe?
fråga dom på vilket sätt det är farligt enligt dom? dom saker som inte förekommer på Dreamhack är Mord, droger, Terrorism,

finns tips på hur man undviker stölder av möss, skärmar, tangentbord, med låsvajer & buntband, inte låta mobiler/plånböcker ligga framme.
lite mer av "no shit sherlock" låt inte ens iphone 6 ligga på bordet när man sover osv. (om det är detta som är farligt så är hela livet farligt, då kan man ju inte sitta på restaurang eller åka tunnelbana).

det som kan ses som farligt av föräldrar borde vara. skräpmat, socker, fett, sitta uppe på nätterna, det är farligt med videospel man kan bli våldsam då man inte borde fatta att ex: CS:GO inte är på riktigt.
(jo ja vet min mamma var väldigt mot saker som var mina intressen) jag fick genom min barndom ha väldigt få intressen som inte godkändes av henne.
nu e ju jag över +30 och ska dit men blir man faktisk lite ledsen på vuxna som drar förutfattade uppfattningar om nånting dom inte har koll på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Dreamhack is the Devil

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli knivhuggen, men det är lätt hänt att du glömmer bort att äta/sova tillräckligt och då kan du såklart bli sjuk.

Värsta som kan hända på DH är väl typ att någon snattar din musmatta.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Om ni åker 5 kompisar så kan ni turas om att hålla vakt över utrustningen, alla behöver inte sova, äta eller gå på dass samtidigt om ni är 5 och skräpmat, svettlukt och trötthet är nog i så fall det som är "farligt" annars är det nog resan som är farligast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oja, man kan dö av glädje.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Enda farorna på DH är de man själv utsätter sin kropp för. Första gången jag var på DH sov jag max 10 timmar på hela evenemanget. Kan ju säga att skolan blev lidande efter det. Sov 24 raka timmar när jag väl kom hem. På nåt annat vis är det inte farligt. Som före detta Crew och även utställare på Dreamhack har jag aldrig varit med om några oroligheter inne på Dreamhack. Det som har förekommit som det blivit skriverier om är Busarna som har stormat Statoil på andra sidan vägen. Men att Dreamhack skulle vara farligt det är bara löjligt.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte direkt farligt, händer lite rån o stölder men det är väl ändå normen i större städer och vid stora evenemang.

aaasg .. tror inte du hjälpte till så mycket med han vill åka dit hahahaha

Permalänk

Trångsynta föräldrar, perhaps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte direkt farligt, händer lite rån o stölder men det är väl ändå normen i större städer och vid stora evenemang.

Ja faktiskt händer lite sånt på DH. Jag jobbar på försäkringsbolag och vi får in en hel del stöldanmälningar, med möss och typ mobiltelefoner. Men rån känns ändå rätt osannolikt?

Men jag tror nog att TS lugnt kan få föräldrarna att inse alla fördelar med att umgås med sina polare på en grym tillställningsom DH.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Skrivet av Killer7:

Ja faktiskt händer lite sånt på DH. Jag jobbar på försäkringsbolag och vi får in en hel del stöldanmälningar, med möss och typ mobiltelefoner. Men rån känns ändå rätt osannolikt?

Men jag tror nog att TS lugnt kan få föräldrarna att inse alla fördelar med att umgås med sina polare på en grym tillställningsom DH.

Skickades från m.sweclockers.com

kanske till och med att föräldrarna efter DH kan börja inse att det är 3år kvar tills TS är myndig. är man curlad fram tills ens 20års dag så lär man ha svårt förstå socialt spel, det är ju så mycket mer farligare än GTA 5 & CS:GO.
hade nog kunnat fatta om TS var 10år ock själv på DH men är man flera och 14-15år.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tror att en random kväll på stan är betydligt farligare än att åka till DH. Läskdrickande kids som lirar datorspel. Hujeda mig!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte en aning om varför just dina föräldrar tycker dreamhack är farligt, men rent generellt, (och det är egentligen inte fel heller), så är det inte bra för kroppen att sitta flera dagar i sträck och spela. Detta är givetvis inte fallet för alla, men vissa klarar inte av att sköta sig. Speciellt inte i yngre åldrar.

Jag har vart på dreamhack mer gånger än vad jag kan räkna på mina händer, och under senare år så har jag börjat tycka att eventet blir så mycket roligare om man duschar, äter riktig mat, sover i alla fall 2 av nätterna och dricker mycket vatten. Det sistnämnda där är extremt viktigt.

Jag tror att om du lägger upp det på rätt sätt för dina föräldrar, pratar med dem och berättar varför du vill till Dreamhack och visar att du kan sköta dig så borde det inte vara något problem. Men för att svara mer specifikt på din fråga "vad är farligt med dreamhack"? så måste jag säga inget. Dreamhack är ett bra event där man träffar mycket trevligt folk, umgås, kollar esport, träffar sina idoler och så vidare.

Edit: Om det är något specifikt det är du undrar över så är det bara att fråga!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Dom får väl följa med då. Då kan dom själva se hur det är och det lugnar kanske ned dom. Jag hade kanontrevligt med min son på DHW14.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Köp en gång musmatta och skruv fast den på bordet

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Lite hälsosam skepsis, inget konstigt.
Om föräldrarna sätter sig in lite mer i vad som står på schemat och vilka som är där så bör misstänksamheten avta.

Permalänk
Medlem

Mer än dålig kost, impulsköp hos Webbhallen och sömnbrist så är det nog lugnt ska du se.

Om du är rädd för att bli bestulen på telefon, datormus osv så ha med dig en axelväska/ryggsäck som du kan packa ner allt i varje gång du lämnar din plats. Sen kan du snacka ihop dig med grannar om att hålla ett öga på dina saker medan du är borta.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

En 119krs steelseriesmatta plus lite vanligt lim under, gör underverk.

Sätt fast mus, headset och tangentbord via sladdarna i din skärmfot med stripes modell större. Finns riktiga heavy-duty stripes för ca 50kr för 5st, som kräver något liknande en plåtsax att klippa upp.

Då behöver du inte oroa dig för någon stöld, och något värre än så lär inte hända dig. Kom bara ihåg att ta med en plåtsax modell mindre för att få loss prylarna.

Kensington-locks till chassi/chassisidor är också trevliga.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Den största faran är nog som nämnts, bristande självdisciplin. Överdoserar man energidricka för att vara vaken så mycket som möjligt, kommer man utsätta sig för vissa risker.
Det är inte som om det är ett allmänt supande, och han, den tjocka, skelögda farbrorn med begynnande flint är pedofil... med smak för finniga 15'åringar.
Som nämnts tidigare så är den största risken man utsätter sig för, den att bli bestulen. Och det kan man bli om man lämnar grejerna utan tillsyn. Just därför är det bra om man åker med vänner. Då kan man hjälpas åt med att hålla ett öga på grejerna.

Rånad... Tror inte jag ens läst om att någon skulle blivit just rånad. Iofs är inget omöjligt. Men risken för att bli rånad där är inte större än den att bli rånad på vilken skolgård som helst.
Åk. Mycket nöje.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Satsa på att åka till Birdie
http://www.birdie.org/

Där går det även för Gamers att lära sig lite av Scene crew om intresse finns.
Dessutom är Birdie billigare men minst lika roligt om inte roligare.

Farligt skulle jag inte påstå att vare sig Dreamhack eller Birdie är.
Däremot är det som med allt annat inte överkonsumera energidryck samt att sova några eller nån timme varje natt så klarar man sig.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB