Permalänk

Note 3 har blivit seg:(

Nu har jag haft min gamla bettan i lite över 1 år och hon har blivit väldigt seg. Det jag menar med seg är appar tar längre tid att starta och spel börjar bli laggiga.
Jag tänkte först att jag bara behövde återställa mobilen och rensa minnet men det hjälpte inte.

Vad kan jag göra för att snabba upp henne, jag har även funderat på att roota och om jag gör det kan jag fixa så att mobilen blir snabb igen?

Alla tips och råd uppskattas:)

Mvh

Permalänk
Avstängd

Kolla om det finns några uppdateringar att ta ner. Min Note 2 började bli rätt seg och framför allt så började batteriet att inte hålla så länge, men häromdagen kom en uppdatering OTA och sen kändes den nästan som ny. Exempelvis 60% kvar när jag kommer hem från jobbet istället för typ 15-18%.

Permalänk
Medlem

Min s5:a kändes skitseg efter att jag uppdaterade till lollipop.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

En återställning brukar lösa många bekymmer, testa det. Samsungs telefoner har tyvärr tendens att säcka ihop efter några månader pga all sk*t som körs i bakgrunden.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

En återställning brukar lösa många bekymmer, testa det. Samsungs telefoner har tyvärr tendens att säcka ihop efter några månader pga all sk*t som körs i bakgrunden.

OP har redan provat det. Läs igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kolla om det finns några uppdateringar att ta ner. Min Note 2 började bli rätt seg och framför allt så började batteriet att inte hålla så länge, men häromdagen kom en uppdatering OTA och sen kändes den nästan som ny. Exempelvis 60% kvar när jag kommer hem från jobbet istället för typ 15-18%.

Ok ska testa detta. Tack för tipset:)

Permalänk
Medlem

Har du testat några custom roms? Samsung älskar att skicka med en stor flora av bloatware som bara segar ner vilket man kommer ifrån om man kör exempelvis cyanogenmod (http://forum.xda-developers.com/galaxy-note-3/galaxy-note-3-e...)

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Min s5:a kändes skitseg efter att jag uppdaterade till lollipop.

Samma här, jävligt irriterande.
Är dessutom en företagstelefon så vet inte om jag vågar att lägga in custom rom...

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Nu har jag haft min gamla bettan i lite över 1 år och hon har blivit väldigt seg. Det jag menar med seg är appar tar längre tid att starta och spel börjar bli laggiga.
Jag tänkte först att jag bara behövde återställa mobilen och rensa minnet men det hjälpte inte.

Vad kan jag göra för att snabba upp henne, jag har även funderat på att roota och om jag gör det kan jag fixa så att mobilen blir snabb igen?

Alla tips och råd uppskattas:)

Mvh

Har du installerat lollipop?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av macke0010:

Nu har jag haft min gamla bettan i lite över 1 år och hon har blivit väldigt seg. Det jag menar med seg är appar tar längre tid att starta och spel börjar bli laggiga.
Jag tänkte först att jag bara behövde återställa mobilen och rensa minnet men det hjälpte inte.

Vad kan jag göra för att snabba upp henne, jag har även funderat på att roota och om jag gör det kan jag fixa så att mobilen blir snabb igen?

Alla tips och råd uppskattas:)

Mvh

Dra ner original rom och flasha själv finns guider hur man gör det

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Har du installerat lollipop?

Lollipop finns väl inte till note 3 än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Samma här, jävligt irriterande.
Är dessutom en företagstelefon så vet inte om jag vågar att lägga in custom rom...

Min är också företagstelefon. .. men jag ska skicka vidare den till någon gubbe som vill ha en "ny" telefon för s5an har aldrig förtjänat min kärlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

men vad gör ni för att era telefoner blir sega?? jag hade min Note 3 i strax ett år innan den blev snodd. nu fick jag en Note 4 på garantin. innan det haft Xperia (den första android flaggskeppet), sen en Galaxy s2, sen en Motorola Droid Razr, sen en Galaxy s3, och nu Note 3 och note 4..

ALDRIG har jag upplevt samsung telefoner som sega, och heller aldrig haft mina skeppade OS krascha på mig (om man inte köpt de där Galaxy Young telefonerna, dvs billiga lurarna).. så då frågar jag igen, vad gör ni för att detta ska hända?

för att ni ska förstå vad jag anvnder min telefon till

- MYCKET whatsapp, Facebook, FB Messenger och Kik
-mycket surfande (kör samsungs egna webbläsare, dvs inet Chrome alltså)
-Mycket SMSande,
-Mycket Ringande
-Massa musik (20gb musik)
-Filmer, för över och tar bort kontinuerligt, kollar oftast på tuben och innan läggdags.
-massa 9gag bilder (har ca 1659 i skrivande stund på en mapp)
-Massa andra bilder (från diverse resor i USA samt Frankrike och alperna, ca 3gb var med videos inkl)
-dropbox, colornote kalender, filter/settings för kameran...

-ObS! kanske kan vara av intresse, men jag har INGA spel. finito. nada. 1 gång för 2 år sen installerade jag maze runner eller vad de hette, vart inte långvarigt.. Skulle det kunna vara diverse mobil spel som kajkar till och segar mobilen? för mina mobiler har känts lika fräscha sen jag först fått dom liksom..

som ni ser så används mina mobiler högst flitigt till ALLT förutom spel, och har funkat utan seghet eller låsningar/kraschningar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd

Kan ha med Dalvik att göra, gör en fabriksåterställning, problemet bör inte finnas på Lollipop som ersatt dalvik med ART

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Lite whatsappande och surfande.
Mycket ringande, SMS och email.

Men den fungerande galant innan sista Android uppdateringen, så jag är tveksam till att det var mitt fel att den blev seg som en påse med hästdiarré..

Visa signatur

Citera för svar..