EA Origin i blåsväder efter uppdaterat DRM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Så du gillar inte att sweclockers testar nya spel?Med olika grafikkort.Så att alla som vill köra ett nytt spel vet vilken hårdvara dom bör investera i?
Trolla mera for gods sake:(

Varför skulle Sweclockers testa spel egentligen? Jag förväntar mig att de ska testa hårdvara, spel finns det andra som testar.
Man köper heller inte hårdvara för ett enda spel, eller använder du olika grafikkort etc beroende på vilket spel du ska spela?

Skrivet av AxMi-24:

Du borde not slå upp order rebell för det betyder inte vad du tror. På sin höjd är ni underbara konsumenter som tolererar vilket skit som helst från bolagen.

Lösningen på sådant beteende är att bojkotta företagen som gör så. Det är den enda makten ni har i livet (röstandet på politiker är bara på skoj då de styrs av lite andra än de som röstar). EA kommer ändra sig ordentligt om folk slutar köpa deras skit. Ingen här kommer dö om de inte spelare senaste från EA så försök att ha lite principer i stället för att tolerera allt skit som bolagen kommer med!

Lösningen är att sluta vara så gnällig på allt som görs, vill du inte delta i vad de gör så skit i att köp det bara. Det gnälls alldeles för mycket, framför allt från 90-talister och senare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför skulle Sweclockers testa spel egentligen? Jag förväntar mig att de ska testa hårdvara, spel finns det andra som testar.
.

Hahaha, och exakt hur hade du tänkt dig att SweC ska testa hårdvara med, om inte genom att t.ex se hur de presterar i spel, vilket faktiskt är bland det mest intressanta när man testar ny hårdvara? Tror du att fps-siffrorna som SweC har i olika typer av listor med olika spel är hämtade från luften eller?

Ärligt talat, det där var bland det absolut dummaste jag läst på swecs forum på väldigt länge. "SweC ska inte testa spel, de ska testa hårdvara"......

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Siter som Swec borde helt sonika bojkotta EA's titlar i tester av GPU's.

Det hade varit underbart, däremot blir det svårt för SweC att göra en recension på t.ex GTX 980Ti utan att berätta hur den presterar i BF4 eller Hardline, eftersom det är det som är bland det intressanta för många som läser.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det här är så jävla korkat. Spelindustrin straffar alltså oss kunder som köper legalt. Detta samtidigt som kunder som laddar ner illegalt slipper allt vad DRM heter. Varför ska jag som betalande kund drabbas av fler problem än piraten? Helt sjukt. Snacka om att skjuta sig själva i foten.

Permalänk
Medlem

Det här med kopieringsskydd.

Samtidigt som jag förstår att man vill försöka skydda sig mot pirater, så håller jag med övriga kommentarer i tråden, om att man skjuter sig själva i foten. Folk som vill pirata, piratar, och folk som vill betala för sig gör det. Det handlar om attityd.

Permalänk
Medlem

Att DRM i många fall är förkastligt är en sak, men detta. Vem bryr sig?

Vore trevligt om bojkottmaffian kunde hetsa upp sig för faktiska negativa effekter och inte gå på auto-whine-läge så fort nyckelord som EA, Ubisoft, MS, DRM mm. syns oavsett sammanhang.... om EA får kritik för allt de gör oavsett om det är dåligt eller inte lär de inte ändra på sig.

Permalänk

Det vore ju en bra markering om ni på Sweclockers och alla andra som gör prestandatester med många olika grafikkort gick ihop och helt enkelt vägrade testa spel med detta DRM.

Prestandatester är ju faktiskt en del av spelets marknadsföring/PR. Gå ihop och vägra spela med!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tycker också att Sweclockers ska ignorera EA tills detta är löst. Visst, man kunde få ett konto avsett för benchmarks men avstånd borde ni ta främst för era medlemmar här på sweclockers.

Sedan är väl inte just detta DRM så hemskt emot en vanlig standardanvändare. Problemet jag kan se det är om någon med skilda föräldrar har en dator hos varje så kan det nog uppstå lite problem, alt någon som har en landator och ska iväg och lana med polarna under en helg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Att strunta i att testa EA-titlar är heller ingen lösning då dessa är populära och intressanta att se hur komponenter presterar i. EA-titlarna brukar dessutom ligga i framkant vad gäller grafiska innovationer och är således mer tungdrivna. Struntar man i att recensera dessa så riskerar man att förlora läsare till konkurrenter.

Bra att problemet uppmärksammas mer, förhoppningsvis kan vi få se en förändring nu. DRMet drabbar bara recensenter, den jan inte göra någon nytta i någon annan situation. Sedan är Hardline till stor del en MP-titel så frågan är hur stor glädje någon skulle få av att pirats detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla inläggen i tråden så kanske någon annan redan nämt detta:
Det börjar bli dags för oss konsumenter att få en innehållsdeklaration över mjukvara.

Alltför många lustigheter verkar förekomma i framförallt spel, men även i annan mjukvara:
- Du kan bara aktivera mjukvaran ett visst antal gånger
- SecuROM, ett DRM som i vissa fall förstör annan installerad mjukvara(*). Kräver även att vissa program inte körs(**).
- Bitcoin mining inbäddat i programmet
- ...
Dessa saker bör stå tydligt specade så man vet det innanett köp.

(*): Prova att ha Fallout 3 installerat och sedan lägga på Total War Medival. Då pajas F3 och vill inte starta.
(**): SecuROM startar inte om ProcessExplorer körts.

Permalänk
Sötast

Handlar detta inte om att helt enkelt stoppa account sharing?

Känns som världens icke-problem det här? :/

0.0001% Av världens befolkning är påverkad. Wo....pee....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

EA gör fortfarande bra spel, till skillnad ifrån Ubisoft.

Äsch då, Child of Light tyckte jag var riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag inte förstår är folk som accepterar att dom inte får använda den sak dom köpt hur dom själv önskar, även om gränserna är satta så man inte når upp på ett enkelt sätt.

För mig är det en självklarhet att jag bestämmer över de sakerna jag köper och inte den som tillverkat det.

Att EA säger dom skall hjälpa till kommer inte hända eftersom svaret du får på din begäran tar längre tid än att invänta de 24 timmarna.

Vet inte om du är medveten om det men hela programvaruindustrin, vare sig det gäller spel eller nyttoprogram säljer inte sina program utan rätten att använda det. Så du köper faktiskt inte en sak, inte ens en virtuell sak utan rätten att använda den.

DRM är inte kul alla gånger och inte EA heller men jag skulle iallafall bli urförbannad om någon använde något jag lagt 100-tals timmar på att skapa utan att be mig om lov. Det som är mest obegripligt här är ju att koppla DRM till GPU också - vilken typ av piratkopiering kan endast stoppas med det tillägget?

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Hahaha, och exakt hur hade du tänkt dig att SweC ska testa hårdvara med, om inte genom att t.ex se hur de presterar i spel, vilket faktiskt är bland det mest intressanta när man testar ny hårdvara? Tror du att fps-siffrorna som SweC har i olika typer av listor med olika spel är hämtade från luften eller?

Ärligt talat, det där var bland det absolut dummaste jag läst på swecs forum på väldigt länge. "SweC ska inte testa spel, de ska testa hårdvara"......

Datorer är MYCKET mer än bara spel och för spel finns det diverse benchmarkprogram att testa med, sen får du ju gärna citera allt jag skrev då det föll bort en del relevans när du tog bort den sista meningen.
Att spel är mest intressant för dig är inte samma sak som att det är mest intressant för alla.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Handlar detta inte om att helt enkelt stoppa account sharing?

Känns som världens icke-problem det här? :/

Är benägen att hålla med, man kan tycka vad man vill om de olika DRM-system som används men detta borde endast drabba de som delar konton eller de som testar hårdvara och för den sista gruppen verkar det finnas befintliga lösningar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rajat:

Allt jag läser är "Nej, jag kan eventuellt inte kunna spela spel på 24h om jag byter 5 saker i min dator, världen kommer att gå under och jag kommer att dö!!!"
Byter man 5 saker så har man antagligen uppgraderat hela sin dator och sitter då antagligen och gör en ominstallation av den och kommer inte ha mycket tid kvar att spela innan det är sängen som kallar, när man vaknar har man antagligen jobb eller skola att gå till så när man kommer hem så är det bara att tuta och köra.

Det är en fråga om princip, detta DRM har säkert kostat en massa pengar att ta fram - Pengar som kunde läggas på själva spelets budget eller bättre löner för de som jobbar på spelet. Detta DRM har ju 0 inverkan på hur snabbt piratkopier kommer upp iaf, och jag tror inte folk sitter och delar sitt Origin-konto helvillt för folk att ladda ner och spela på..

Detta är som när polisen försöker raida pirat sajter som är uppe efter 1 vecka igen - Slösade resurser, slösad tid och dålig praxis helt enkelt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Datorer är MYCKET mer än bara spel och för spel finns det diverse benchmarkprogram att testa med, sen får du ju gärna citera allt jag skrev då det föll bort en del relevans när du tog bort den sista meningen.
Att spel är mest intressant för dig är inte samma sak som att det är mest intressant för alla.

Sen så vet ju alla att diverse benchmarkprogram endast är syntetiska och därmed inte lika bra att testa på som i riktiga spel.

Nej, den sista meningen är totalt och helt irrelevant, eftersom det inte har med saken att göra.

Du påstår att SweC inte ska testa spel, utan ska testa hårdvara. Att du då ens försöker låtsas som att test av spel inte går hand i hand med att testa hårdvara är extremt löjligt, och du borde helt enkelt erkänna felet i det påståendet istället för att försöka argumentera bort det.

Nej, spel är inte "mest intressant för mig", likväl är jag väl medveten om att det är BLAND det mest intressanta för de flesta som läser recensioner av hårdvara, eftersom det säger väldigt mycket om hårdvaran i sig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en större del av era besökare/intäkter kommer in tack vare att ni får möjligheten att testa spelen så borde det väll inte vara helt otänkbart att ni köper in fler kopior av spelen?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har inte läst alla inläggen i tråden så kanske någon annan redan nämt detta:
Det börjar bli dags för oss konsumenter att få en innehållsdeklaration över mjukvara.

Alltför många lustigheter verkar förekomma i framförallt spel, men även i annan mjukvara:
- Du kan bara aktivera mjukvaran ett visst antal gånger
- SecuROM, ett DRM som i vissa fall förstör annan installerad mjukvara(*). Kräver även att vissa program inte körs(**).
- Bitcoin mining inbäddat i programmet
- ...
Dessa saker bör stå tydligt specade så man vet det innanett köp.

(*): Prova att ha Fallout 3 installerat och sedan lägga på Total War Medival. Då pajas F3 och vill inte starta.
(**): SecuROM startar inte om ProcessExplorer körts.

Bitcoin mining inbäddat? Vilka hästhandlare kör med det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Bitcoin mining inbäddat? Vilka hästhandlare kör med det?

µtorrent hade bakat in det nyligen. Exempelvis: http://arstechnica.com/information-technology/2015/03/torrent...

Permalänk
Medlem

Sweclockers - kontakta era motsvarigheter i EU.

Kom överens om att ni slutar testa EAs titlar i era hårdvarutest och att där i början av varje test är en disclaimer som berättar att ni inte testar EA titlar pga problem med deras DRM.

Skicka denna infon i ett gemensamt email, som då en stor mängd stora hårdvarutestare skriver under, till EAs support.

Avvakta en vecka och har de inte fixat sitt skit då så kör igång kampanjen i hela EU o rensa hårdvarutesterna från EAs titlar och publicera disclaimern i början av varje test.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Straffa kunderna som faktiskt betalar. Skön logik.

Permalänk
Medlem

Origin som malware? Detta är väl inte 2011? Eller har jag rest i tiden?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Vet inte om du är medveten om det men hela programvaruindustrin, vare sig det gäller spel eller nyttoprogram säljer inte sina program utan rätten att använda det. Så du köper faktiskt inte en sak, inte ens en virtuell sak utan rätten att använda den.

Varför ska mjukvara vara exkluderad från vår rätt till privatkopiering? Varför görs det skillnad på en film jag köper och ett spel eller program jag köper? Vad gör mjukvaran så speciell att den inte ska kunna privatkopieras? Filmer tenderar att ha en högre budget än spel, så jag förstår inte hur man har tänkt?

Ett jävla påhitt som direktimporterats i IT-världen; utan att någon egentligen tänkt och dragit paralleller, om du frågar mig.
Attityden som möjliggjort detta uppvisas ju runt om i den här tråden. Ingen har brytt sig om att ryta ifrån. Så bolagen har fått göra lite som dem vill.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Såhär skal ni göra sweclockers:

Vid varje recension skal ni ha en stor disclaimer överst där ni länkar till en förklararning varför ni INTE har med EA spel i era recensioner. Jag tror inte ni skal vara rädda för att ni missar besökande och eventuella annonsinkomster på grund av det. Snarare tvärt om, det kommer öka. Det skulle vara så otroligt bra om en såpass stor hårdvarusida skulle kunna sätta ned foten, ta en ståndpunkt och säga: Nu får det fan i mig vara nog. Samt alliera er med andra hårdvarusidor? Få ALLA till att bojkotta EA.

Det finns MÅNGA andra spel som kan visa ett grafikkorts prestanda. Ni behöver inte Origin.

Håller helt med, bort med skiten.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Inaktiv

1198kr för en reskinad version av Battlefield 3.5?
https://www.origin.com/sv-se/store/buy/battlefield-hardline/p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det är därför jag bara köper spel från gog nu för tiden. Då slipper man denna DRM skit.

Visst är sidan grym?

Blir billigare för plånboken gällande hårdvaruuppgraderingar också, de har så många äldre spel att man inte behöver hänga med i nysläppen och så småningom så kommer de nya dit ändå.

GOG kommer bli kraftig på DD marknaden när de fått igång Galaxy. Nästan alla fördelar som Steam, Origin, uPlay har men ändå laddar du ner DRM-fria installeringsfiler som du kan göra backups av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Varför ska mjukvara vara exkluderad från vår rätt till privatkopiering? Varför görs det skillnad på en film jag köper och ett spel eller program jag köper? Vad gör mjukvaran så speciell att den inte ska kunna privatkopieras? Filmer tenderar att ha en högre budget än spel, så jag förstår inte hur man har tänkt?

Ett jävla påhitt som direktimporterats i IT-världen; utan att någon egentligen tänkt och dragit paralleller, om du frågar mig.
Attityden som möjliggjort detta uppvisas ju runt om i den här tråden. Ingen har brytt sig om att ryta ifrån. Så bolagen har fått göra lite som dem vill.

Vet inte riktigt vad syftet med privatkopiering av ett spel eller t.ex officepaket skulle vara. Dels finns ju en "backup" centralt på Steam/Origin som du kan installera om från vid behov. Sedan kan du ju alltid ta en backup av hela din dator med valfritt program till valfritt media.

Sedan håller jag med de som skriver att man faktiskt borde vara mer sur på dem som är orsaken till att DRM behövs, snarare än de som ser sig tvingade att införa det. Bli arg på alla snåla egoister som inte vill betala för sig - de är faktiskt roten till DRM. Jag tror inte att giriga EA skulle lägga en krona på att utveckla DRM om de fick betalt för varje använd kopia av sina program.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Det är en fråga om princip, detta DRM har säkert kostat en massa pengar att ta fram - Pengar som kunde läggas på själva spelets budget eller bättre löner för de som jobbar på spelet. Detta DRM har ju 0 inverkan på hur snabbt piratkopier kommer upp iaf, och jag tror inte folk sitter och delar sitt Origin-konto helvillt för folk att ladda ner och spela på..

Detta är som när polisen försöker raida pirat sajter som är uppe efter 1 vecka igen - Slösade resurser, slösad tid och dålig praxis helt enkelt.

Jag tror varken det varit dyrt att tagit fram detta DRM eller att de som jobbar med spelen är underbetalda, vi pratar inte om barn som syr fotbollar eller Adidas skor i kina nu.

Skrivet av Mithras:

Sen så vet ju alla att diverse benchmarkprogram endast är syntetiska och därmed inte lika bra att testa på som i riktiga spel.

Nej, den sista meningen är totalt och helt irrelevant, eftersom det inte har med saken att göra.

Du påstår att SweC inte ska testa spel, utan ska testa hårdvara. Att du då ens försöker låtsas som att test av spel inte går hand i hand med att testa hårdvara är extremt löjligt, och du borde helt enkelt erkänna felet i det påståendet istället för att försöka argumentera bort det.

Nej, spel är inte "mest intressant för mig", likväl är jag väl medveten om att det är BLAND det mest intressanta för de flesta som läser recensioner av hårdvara, eftersom det säger väldigt mycket om hårdvaran i sig.

Fast du verkar inte veta att bara för att ett spel fungerar bra på en dator så behöver det inte fungera lika bra på en annan eftersom det finns miljoner olika konfigurationer av datorer, det gäller förvisso benchmark med men eftersom jag förväntar mig att Sweclockers ska testa hårdvara och inte spel så har inte det någon betydelse ifall de bara kör benchmark i sina tester.

Men eftersom du hänger upp dig på just spel så tycker jag att de även ska testa all hårdvara de testar med diverse musikprogram och videoredigeringsprogram med så de täcker ett bredare spektrum, datorer är till så mycket mer i spel och i grunden inte till dem alls, det finns det konsoler för.

Skrivet av stimpen:

Sweclockers - kontakta era motsvarigheter i EU.

Kom överens om att ni slutar testa EAs titlar i era hårdvarutest och att där i början av varje test är en disclaimer som berättar att ni inte testar EA titlar pga problem med deras DRM.

Skicka denna infon i ett gemensamt email, som då en stor mängd stora hårdvarutestare skriver under, till EAs support.

Avvakta en vecka och har de inte fixat sitt skit då så kör igång kampanjen i hela EU o rensa hårdvarutesterna från EAs titlar och publicera disclaimern i början av varje test.

Försöker förstå vad du menar med den meningen då vi är med i EU, EU är en samling länder så du kanske skulle vara lite mer specifik.

Skrivet av RzrTrek:

1198kr för en reskinad version av Battlefield 3.5?
https://www.origin.com/sv-se/store/buy/battlefield-hardline/p...

Det var väl inte så mycket, folk har betalat 20-30 gånger mer för WoW

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ska jag bojkotta ett företag som har skapat ett skydd som jag personligen inte lider av för fem öre. Hur många här lider av detta problem ändå?
Som tidigare skrivit, det borde rulla ut någon slags lösning för de som gör tester av hårdvara med vissa titlar. Hade ens detta problem kommit till ytan då?

Dagens i-lands problem verkligen..

Visa signatur

Star Citizen ❤