Datorn dog efter dammsugning, vad kan ha gått sönder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hznn:

Hej

Storstäda här hemma och tänkte jag dammsuger av luftfiltren i mitt chassi och runt chassit... när jag dammsög bakom datorn så tog jag plastmunnstycket o sög lite vid grafikkortet och vid nätagg. när jag var o säg utsidan mot nätagg. dog datorn och går ej starta
.. vad har gått sönder? Ska la inte kunna kortsluta med plastmunnstycket?

Demontera allt och montera om allt igen. Rensa CMOS genom batteriet på mobot ( glöm inte dra ur el kabeln, tryck några gånger på powerknappen med).

Permalänk

Gjorde samma sak för många år sedan med min Xbox.. skulle "bara" dammsuga lite snabbt på utsidan för att få bort damm, sen small det till och den var stendöd.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Avstängd

Esd är inte bra och en fara men vet att det är en swec panikångest trigger att nämna dammsugare i samma mening som dator men som sagt så ska man inte röra delarna och jag brukar köra dammsugare med finger i mellan på flänsarna only ....men skulle säga risken så är väldigt liten och är större chans att man knuffat sladdar så tex gpu flyttat lite på sig i porten och slår i från än esd problem om man är försiktig och håller distans till pcb´n

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Inte säkert att det är OK bara för att den startade för tillfället. Kan gå dagar/veckor innan den börjar krångla igen.

Permalänk
Medlem

Chassit ska ju vara jordat så att sånt inte ska kunna hända(om man bara pillar på utsidan).

Permalänk
Medlem

Det enda jag skulle tänka mig att dammsuga på en dator är dammfilter när de tagits bort från datorn i sig.

Tur att det löste sig till slut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markram:

Ett tips till alla er som ska dammsuga er dator, ha kontakten i vägguttaget!! Då är datorn jordad 😉

Både ja och nej, som David skrev så fungerar datorn som Faradays bur. Datorn blir förvisso bättre jordad i ett eluttag men det gäller bara om eluttaget är jordat.
Är det inte det så är det Faradays bur principen som gäller.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det inte blir någon mer dammsugning av dator igen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Dammsug aldrig en dator. Använd luft på burk eller tryckluft.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av blade80:

Jag hoppas att det inte blir någon mer dammsugning av dator igen.

Skrivet av oTiuZ:

Dammsug aldrig en dator. Använd luft på burk eller tryckluft.

Han dammsög på utsidan. Chassit fungerar då som skyddsledare av ESD. Men man ska inte vara oförsiktig bara för det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Att damsuga utsidan på chassit och diverse damfilter kan knappast vara farligt. Dock så hade jag haft datorn avstängd och utdragen, mest för att underlätta proceduren.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Demontera allt och montera om allt igen. Rensa CMOS genom batteriet på mobot ( glöm inte dra ur el kabeln, tryck några gånger på powerknappen med).

Allt funkar prima igen, va som sagt nåt skydd som hoppa igång antagligen o döda datorn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Chassit ska ju vara jordat så att sånt inte ska kunna hända(om man bara pillar på utsidan).

Skrivet av Lifooz:

Både ja och nej, som David skrev så fungerar datorn som Faradays bur. Datorn blir förvisso bättre jordad i ett eluttag men det gäller bara om eluttaget är jordat.
Är det inte det så är det Faradays bur principen som gäller.
/Lifooz

Alla vägguttag i denna gamla lägenhet är icke jordat, då inget va jordat förr i tiden.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Han dammsög på utsidan. Chassit fungerar då som skyddsledare av ESD. Men man ska inte vara oförsiktig bara för det.

Precis jag dammsög filtren sen lite i bak vid nätagg och GPU utblås.. datorn va igång, det som va problemet, tur skyddet slog ifrån o döda datorn!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Finns inget skydd mot ESD, ett chassi kan fungera som potentialutjämnare däremot, ledande slangar är varför inte bensinstationerna exploderar t.ex. Men här var det troligen att du brukade våld och slog mot grafikkortet med plastmunstycket medans datorn var igång. OVP och liknande har säkert inte med det hela att göra.

Filtren är meningen att man ska ta bort för att rengöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markram:

Ett tips till alla er som ska dammsuga er dator, ha kontakten i vägguttaget!! Då är datorn jordad 😉

och hos dem andra 70% av sveriges befolkning som ej har jordade uttag i hemmet och vill helst inte ha en förlängningsladd från diskbänken till datorn?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Blanda inte in vägguttagets jord! Det finns ingen anledning. ESD-risker beror på potentialskillnader.
Vägguttagets jord är en helt godtycklig referenspunkt, och den är bara intressant om alla involverade delar verkligen är anslutna till den.

Situationen TS beskriver bör innebära hyfsat låg risk för skador, men risken finns där. Om felsökning inte avslöjar någon annan orsak så är ESD-skada en fullt rimlig orsak till haveriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget skydd mot ESD, ett chassi kan fungera som potentialutjämnare däremot, ledande slangar är varför inte bensinstationerna exploderar t.ex. Men här var det troligen att du brukade våld och slog mot grafikkortet med plastmunstycket medans datorn var igång. OVP och liknande har säkert inte med det hela att göra.

Filtren är meningen att man ska ta bort för att rengöra.

Vad snackar du om?????? brukade våld och slog mot grafikkortet... va?

Skrivet av Tommty:

och hos dem andra 70% av sveriges befolkning som ej har jordade uttag i hemmet och vill helst inte ha en förlängningsladd från diskbänken till datorn?

Hahahaha

Skrivet av lorgix:

Blanda inte in vägguttagets jord! Det finns ingen anledning. ESD-risker beror på potentialskillnader.
Vägguttagets jord är en helt godtycklig referenspunkt, och den är bara intressant om alla involverade delar verkligen är anslutna till den.

Situationen TS beskriver bör innebära hyfsat låg risk för skador, men risken finns där. Om felsökning inte avslöjar någon annan orsak så är ESD-skada en fullt rimlig orsak till haveriet.

Jag har alltid haft datorn i ett ojordat hem dom senaste 10 åren. Aldrig haft nåt problem med de.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |